Fungerar detta? 13-åring budget 12-13'

Permalänk
Medlem

Fungerar detta? 13-åring budget 12-13'

Hej,
Jag har de senaste månaderna suttit och läst trådar om köpråd med stor beundran kring medlemmarnas detaljkunskaper. Jag undrar ödmjukt om någon har tid att kasta ett öga på komponenterna för ett hemmabygge och se om de fungerar ihop eller om det är vissa delar man bör byta. Sonen fyller 13 år och har spelat på en relativt billig laptop och önskar sig över allt annat en dator som inte laggar. Han kör inga avancerade spel (ännu) men jag vill ju att han ska ha möjligheten. Skärm, tangentbord och mus har han sedan tidigare.

Halva nöjet med presenten är att vi bygger den ihop och han lär sig delarna och att starta från grunden men sist jag byggde datorer hette processorn Pentium så jag tror vi kommer att ha kul. Tänkte prova med Windows 10 Pro från en säljare på Tradera för 139 kr - vet inte hur hen får tag på den till det priset dock?

Permalänk
Medlem

Ser bra ut. Ryzen gillar snabbt minne, kör gärna nått 3200Mhz minne och gärna med låga timings (jag vet dom är dyra med det gör nytta) Sedan hade jag kanske skaffat en M2. nvme disk ist.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

Fixa Windows 10 från Ebay för 20kr samt skippa hårddisken. Om grabben är 12 år kommer han inte använda upp så mycket, om något köp en 1TB SSD istället.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheHoffa:

Hej,
Jag har de senaste månaderna suttit och läst trådar om köpråd med stor beundran kring medlemmarnas detaljkunskaper. Jag undrar ödmjukt om någon har tid att kasta ett öga på komponenterna för ett hemmabygge och se om de fungerar ihop eller om det är vissa delar man bör byta. Sonen fyller 13 år och har spelat på en relativt billig laptop och önskar sig över allt annat en dator som inte laggar. Han kör inga avancerade spel (ännu) men jag vill ju att han ska ha möjligheten. Skärm, tangentbord och mus har han sedan tidigare.

Halva nöjet med presenten är att vi bygger den ihop och han lär sig delarna och att starta från grunden men sist jag byggde datorer hette processorn Pentium så jag tror vi kommer att ha kul. Tänkte prova med Windows 10 Pro från en säljare på Tradera för 139 kr - vet inte hur hen får tag på den till det priset dock?

https://komponentkoll.se/bild/hwniL.png

Gjorde en variant av ditt bygge med Intel som ett alternativ men vad du än kör på så kör ett annat nätagg än det du valt, RMx-serien eller ett EVGA med Guld. Annars ser det riktigt bra ut.

Permalänk

Ska du ha AMD bygge så tycker jag att du ska köra så här.
OBS nätaggregatet har 10års garanti och kan återanvändas vid senare tillfälle.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Är inne på ett annat spår. Fungerar 13252 + frakt?
Om inte, sikta på ett Fractal Design Focus G-chassi istället, där sparar du in ungefär 250-300:-

Lista från Komponentkoll

Chassi: Fractal Design Meshify C TG (799 kr hos Inet)
Moderkort: GIGABYTE Z390 Gaming X (1 590 kr hos Komplett)
RAM: Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Sport LT Grå (990 kr hos Dustin)
SSD: Intel 660p 1TB M.2 SSD (1 229 kr hos Dustin)
PSU: Corsair RM650x V2 650W (949 kr hos Elgiganten)
CPU-kylare: Cryorig H7 CPU Kylare (bulk) (315 kr hos Webhallen)
Summa: 5 872 kr

+ Intel I7 9700K 3990:-
+ PowerColor Radeon Vega56 Red Dragon 3390:- (inkl Tom Clancy’s The Division 2 & World War Z)

Totalt: 13252:- + frakt
Pros:

  • 9700K är en snabbare processor än 2600X

  • CPU-kylaren är bättre

  • SSDn är större och snabbare

  • Chassit är bättre generellt även om det saknar RGB (vill du ha vita LEDs så passar Focus G-chassit perfekt).

  • Nätaggregatet är bättre och kommer med 10 års garanti

Cons:

  • RTX2060 är snäppet vassare grafikkort.

I fråga om Vega56 vs RTX2060 så målar Sweclockers test av RTX2060 en enkel bild, RTX2060 är ~10% snabbare. Jag misstänker dock att de inte har uppdaterat siffrorna ifrån testet sedan Vega56 släpptes. Hardware Unboxed: Has Vega 56 caught the GTX 1080? kan vara värd att kika på för ett test på kortet ifrån 2019.

Permalänk
Medlem

@TheHoffa: Ditt bygge ser i mångt och mycket bra ut tycker jag.
Jag tog mig dock friheten att göra några små ändringar.
Intel vs. AMD är en evig diskussion, men jag tycker att 2600X är den mest prisvärda spelprocessorn i dagens läge. Dessutom stöder AMDs moderkort uppgradering till deras framtida processorer. Mer framtidshållbart än Intel där man blir låst.

-Jag tog bort den mekaniska disken och lade den budgeten på en större och snabbare SSD. En HDD för lagring är lättare att lägga till senare än det är att utöka din SSD för spel.
-Jag valde ett likadant grafikkort. 400kr billigare, dock något lägre boostfrekvens. Detta går att höja manuellt i tex MSI Afterburner.
-Ett bättre nätagg. 100kr här gör stor skillnad. Det är tystare och håller högre kvalité.
-Annat moderkort. Med jättecoolt RGB! Skämt åsido, priset från NoN är riktigt bra.

Windows-nyckel kan du köpa på eBay istället. Det funkar bra, köpte själv en för några veckor sedan.
Installera Win 10 enligt denna guide. När du har gjort det surfar du in på eBay och köper en nyckel som aktivera ditt windows med i efterhand.
https://www.youtube.com/watch?v=SKbR6XT7fcA&t=311s
https://www.ebay.com/itm/Windows-10-Home-Key-64-bit-Licence-A...

Permalänk
Medlem

660P är ett klockrent SSD val, riktigt bra prestanda/GB per krona. Det krävs ett "onormalt" bruk för att man ska känna av hastighets drops, som att du flyttar 400GB på en gång och cachen blir full.

Personligen hade jag lagt till någon hundralapp för att slippa Corsair PSU. Skillnaden på budget och kvalitet är typ 200kr.
Hade tagit EVGA SuperNOVA G2 750W för 1249kr istället -> https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2551603

SC själva: Stabil, effektiv och tyst. EVGA Supernova G2 750 W är ett nätaggregat i toppklass.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Blir det verkligen billigare att köpa alla delar från 3-4 st olika butiker, är det fri frakt på allt?

@hakd säger inte att G2:an är ett dåligt val (har en själv) men är inte nyare G3:an bättre? Sedan har väl Corsairs "nya" RmX serie fått bra resultat i tester också.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Blir det verkligen billigare att köpa alla delar från 3-4 st olika butiker, är det fri frakt på allt?

@hakd säger inte att G2:an är ett dåligt val (har en själv) men är inte nyare G3:an bättre? Sedan har väl Corsairs "nya" RmX serie fått bra resultat i tester också.

Kan så vara med G3, men då lyfter priset också med 400kr.
Tog det närmaste EVGA då det både är beprövat/prisat och närmast i prisklass.

Corsair var horribelt förr och än så länge har jag inte hört mycket lovord så varför chansa.
Ägt deras PSU, lurar och vattenkylning, det skriker ju inte kvalitet direkt. Man blir alltid besviken.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Blir det verkligen billigare att köpa alla delar från 3-4 st olika butiker, är det fri frakt på allt?

Jag räknade lite på mitt paket.

SSD, RAM och chassi är alla billigast från Dustin. Då kommer man över 2500kr, så det blir fraktfritt.
Grafikkort och moderkort från NetOnNet. Det har alltid fraktfritt.
PSU från Webhallen. Fri frakt.
Processorn blir svårast. Den är slut i weblager hos Elgiganten, så den får man hämta i butik. I värsta fall från man ge en hundring extra och köpa den från Inet, med gratis frakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

660P är ett klockrent SSD val, riktigt bra prestanda/GB per krona. Det krävs ett "onormalt" bruk för att man ska känna av hastighets drops, som att du flyttar 400GB på en gång och cachen blir full.

Personligen hade jag lagt till någon hundralapp för att slippa Corsair PSU. Skillnaden på budget och kvalitet är typ 200kr.
Hade tagit EVGA SuperNOVA G2 750W för 1249kr istället -> https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2551603

SC själva: Stabil, effektiv och tyst. EVGA Supernova G2 750 W är ett nätaggregat i toppklass.

SC själva: Corsair RM750x V2 – fortfarande ett av marknadens vettigaste nätaggregat

https://www.sweclockers.com/test/26332-corsair-rm750x-v2-fort...

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

Blir det verkligen billigare att köpa alla delar från 3-4 st olika butiker, är det fri frakt på allt?

@hakd säger inte att G2:an är ett dåligt val (har en själv) men är inte nyare G3:an bättre? Sedan har väl Corsairs "nya" RmX serie fått bra resultat i tester också.

G2 är fortfarande bra G3 är bättre men kostar lite mer. Däremot har det (G3) lite kompaktare dimensioner vilket kan hjälpa i vissa chassin men oftast spelar det ingen större roll.
Har haft ett evga G2 750w och ett corsair RM1000x var nöjd med båda.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag skulle behålla en större HDD. Det är jäkligt drygt att behöva köpa en HDD efter 1-2år och fixa över alla spel. Jag har en 15årig son som fyllde upp 1tb riktigt snabbt. Ofta vill ungarna ladda hem gratisspel och dessutom ha en uppsjö av olika spel att välja mellan.
Inte kul när det börjar bli fullt!
Många spel ligger på 50gb plus windows utrymme/appar och ev downloads.. då tuggar man snabbt upp 1tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

SC själva: Corsair RM750x V2 – fortfarande ett av marknadens vettigaste nätaggregat

https://www.sweclockers.com/test/26332-corsair-rm750x-v2-fort...

Polaren fick glapp i portarna på aggregatet, lyckades inte byta det på garantin då dom menade att det var "onormalt" bruk/slitage och då är dom utdragna max 20ggr. Så han sitter idag med adaptrar för att kunna nyttja agget.

Slängde själv ett 750x efter sju/åtta månader det det blir ett högt missljud i det och Corsair menade att det inte var något fel som gick på garantin då det fortfarande fungerade. Åkte också på att betala frakten på returen, värdelöst hanterat av dom.

Så jag kan iaf inte gå i god för dessa agg eller tillverkare, vill OT köra Corsair så är det upp till han.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Polaren fick glapp i portarna på aggregatet, lyckades inte byta det på garantin då dom menade att det var "onormalt" bruk/slitage och då är dom utdragna max 20ggr. Så han sitter idag med adaptrar för att kunna nyttja agget.

Slängde själv ett 750x efter sju/åtta månader det det blir ett högt missljud i det och Corsair menade att det inte var något fel som gick på garantin då det fortfarande fungerade. Åkte också på att betala frakten på returen, värdelöst hanterat av dom.

Så jag kan iaf inte gå i god för dessa agg eller tillverkare, vill OT köra Corsair så är det upp till han.

har 2 st corsair 750 agg, ett är närmare 10år gammalt och tuffar fortfarande på, måndags ex eller har dom blivit dåligare på senare år, det nyare är endast 5 år ca och modulärt.

ska man fläska på med cpu känns 2700x vettigare än 9700k både prismässigt och det faktum att du måste köpa separat kylare. visst är 9700k snabbare i spel men är det värt dom extra pengarna kan man fråga sig, kommer grabben ens märka skillnad?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Hej,
Ville bara tacka för alla åsikter, kloka och insiktsfulla svar på min fråga. Även om man ibland blir mer förvirrad av fler val växer också kompetensen. Imorgon fyller han år och kommer att få många hårda paket - och en härlig byggstund för mig och honom tillsammans.

Tack till @Aka_The_Barf, @hakd, @n3crosis, @jOnÄTÄn, @tBiorrith, @Nautilus011, @AxF, @Seziuo, @Muumin, @_F1GHT3R_, @Icecrystal för en stund av era tankar och ert engagemang

Permalänk
Medlem

@TheHoffa: Vad roligt! Så vad blev det för komponenter till slut då?