Ljud problem med dual pc streaming med capture card

Permalänk

Ljud problem med dual pc streaming med capture card

behöver Hjälp!

ska streama igen och har skaffat elgatos 4k capturecard.
jag får över bilden till andra datorn lätt och felfritt men ljudet klarar jag inte få över oavsett vad jag testar.
om någon vet eller gjort det förr så skulle hjälp uppskattas men vägrar använda voicemeter banana eller vad den heter för det enda den gör är att stänga av allt ljud i hela datorn iställer för att hjälpa mig skicka ljudet till andra enheter.
Jag har VB audiocables och har donerat för att få 2 till så det är ju det önsvärda sättet att fixa ljudet på men som sagt har testat i 3 dagar nu och fattar fortfarande ingenting.

Permalänk

Jag har nu lyckats fixa voicemeter så det är ju bra men nu återstår det att få in micken i båda datorerna.
Micken är en RØDE NT-USB och vad jag vet så kan man inte splitta ljudet från usb mikrofoner och jag vill ha separat ljud kanal för datorns ljud och micens ljud. Om detta går att fixa med externa grejer eller att ta använda något program så skulle all info uppskattas.
Eventuellt får jag väl köpa en till mic för andra datorn.

Permalänk

@alpha_knugen:

Gå till ljud i kontrollpanelen på gamingdatorn -> Inspelning -> välj mikrofonen -> Lyssna på enheten -> Välj elgato game capture som uppspelningsenhet där. Då spelas den upp i streamingdatorn då din gamingdator tolkar den som en bildskärm (mer eller mindre).

Med voicemeeter kan du nog lägga över till ett separat ljudspår men är osäker på hur det går till.

Permalänk

@SimonLofgren: Tack för svaret men skulle vilja ha det på en annan ljud kanal för att kunna muta t.ex. Mikrofonen på streamdatorn men ändå höra annat ljud och om jag gör så som du föreslog så kommer den muta allt ljud eller inget ljud.

Permalänk

@alpha_knugen:

Då är nog ditt enda alternativ mig veterligen att köra ett fysiskt mixerbord och ljudkort utanför datorn. Så har jag sett andra göra. Då du kan koppla medlyssningar åt olika håll etc. Eller genom en virtuell ljudkabel som går genom HDMI kabeln till capture-cardet. Finns några sånna att köpa. Bland annat AudioRepeter - men vet inte om det är rätt i ditt fall.

Permalänk

@SimonLofgren
Då tror jag nog att det är billigare med en extra mikrofon men det kanske kan bli något med det i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com