AMD Ryzen Threadripper med Zen 2 försvinner från officiella produktplaner

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen Threadripper med Zen 2 försvinner från officiella produktplaner

Endast två månader efter att AMD bekräftade tredje generationens Ryzen Threadripper med Zen 2 på 7 nanometer försvinner processorfamiljen från de officiella produktplanerna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om det ny blir 12 eller 16 kärnor på AM4 så blir ju threadripper lite av en knepig produkt. Visst, det finns fler PCI-E banor och minneskanaler med det kanske vi får i och med X570-chipset också?

Eller så är det väl som sagt så att de helt enkelt prioriterar EPYC då det är det den riktigt smaskiga pepparkaksdegen finns.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det skulle helt enkelt kunna vara så att man beslutat att utöka Ryzen med X399 (X599?) och helt enkelt ändra brandingen för att mer motsvara Intels i9.

Permalänk
Medlem

Eller använda högpresterande chiplets till EPYC 2 (Rome/whatever) kanske? Den verkar ju bli väldigt poppis

Permalänk
Medlem

16 kärnor på am4 med 2 minneskanaler eller 16 kärnor på tr4 med 4 minneskanaler... hm...

De kanske inte såg någon behov hos pro-sumers för 4 kanaler då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Har dem gått ut med antal PCI-E banor med X570 samt nya Ryzen ?
Gärna fått ha lite fler Lanes på cpu sidan.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Som skrivs kan det vara att det prioriteras om så att det inte blir några zen 2 Threadripper.
Men det kan likaså vara att de skjutit på de in till tex early 2020, då faller de ur produktplanen då den visar 2019.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Knappast förvånande med tanke på det momentum, som just nu finns för AMD, att kunna slå sig in på servermarknaden där de var i princip obefintliga för ett par år sedan. Intel har regerat till 99.9% i serverhallarna.
DELL har ju tripplat sin satsning på EPYC läste jag för några dagar sedan.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Avstängd

Det kanske blir så att am4 utökas med x590 som har stöd för quad channel ddr4 och low end threadripper försvinner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om det ny blir 12 eller 16 kärnor på AM4 så blir ju threadripper lite av en knepig produkt. Visst, det finns fler PCI-E banor och minneskanaler med det kanske vi får i och med X570-chipset också?

Eller så är det väl som sagt så att de helt enkelt prioriterar EPYC då det är det den riktigt smaskiga pepparkaksdegen finns.

Minneskanalerna är viktiga i det sammanhanget, har svårt att se att de släpper 4-kanaligt minne till den vanliga konsumentplattformen. Känns som stor kostnad och dessutom måste användare ha minst 4 stickor för att få ut full prestanda, vilket påverkar slutpris. Kompatibiliteten lär också bli ett enormt meck. Nej, känns väldigt otroligt, kan ha fel dock.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av krigelkorren:

Knappast förvånande med tanke på det momentum, som just nu finns för AMD, att kunna slå sig in på servermarknaden där de var i princip obefintliga för ett par år sedan. Intel har regerat till 99.9% i serverhallarna.
DELL har ju tripplat sin satsning på EPYC läste jag för några dagar sedan.

Att marknadsföra och ha prylar är inte problemet, problemet är att sälja sakerna till Kunder som skall ta åt sig varför dom skall ha Epyc över andra prylar och varför och lirar det med resten av prylarna etc etc.

Edit: kommer la inte heta X599 då det är Intels platform??

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Minneskanalerna är viktiga i det sammanhanget, har svårt att se att de släpper 4-kanaligt minne till den vanliga konsumentplattformen. Känns som stor kostnad och dessutom måste användare ha minst 4 stickor för att få ut full prestanda, vilket påverkar slutpris. Kompatibiliteten lär också bli ett enormt meck. Nej, känns väldigt otroligt, kan ha fel dock.

Är ju ändå måmga som har 4 stickor för att det ser "snyggt" ut.

Sen tänker jag ocks¨å lite så att om de får svårt att fläska på med IPC-förbättringar så gör det väl i alla fall någon procent hit eller dit med dubbel minnesbandbredd, plus att det skulle göra intel's mainstream-plattform mindre attraktiv, men jag vet inte, det är ju bara spekulationer vid det här laget.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Det kanske blir så att am4 utökas med x590 som har stöd för quad channel ddr4 och low end threadripper försvinner.

Det är nog mycket osannolikt, såvida AMD inte planerat för det när de designade AM4 och lade till en massa extra pinnar för minneskanaler i sockeln. För det är ju inte bara styrkretsen som måste ha stöd för quad channel, utan även sockeln och processorn. TR4 har även mer än tre gångar så många pinnar som AM4, så de skulle behöva kompromissa rejält med PCIe-linor och liknande också.

Permalänk
Medlem

I och med att AM4 får upp till 16(??) kärnor så känns det ju inte omöjligt att dom helt enkelt slår ihop AM4 och TR4 under samma plattform. Därav så låter dom entusiasterna gå på dom värre AM4 prollarna istället för att designa en ny threadripper-plattform endast för en liten marknad kanske?

Om inte annat så känns det som nånting som dom släpper i framtiden ändå, men deras fokus är nog först och främst att mätta marknaden så mycket dom kan med Epyc-processorer. Threadripper kanske kommer efter dom är helt hundra på att dom kan leverera tillräckligt med Epyc till köparna.

Permalänk

Måste ju dock säga att det hade varit lite halv fräsigt om AMDs mainstream plattform fått quadchannel och allt det där.

Tänker lixom att quad channel för folk som behöver mycket minnesbandbredd och quadcahnnel för highend apuer där det också behövs.

kommer aldrig hända men lite fräsigt hade det allt varit.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Har svårt att se att nya AM4 skall ha dubbel bandbredd mot nuvarande, dessutom förvinner ju grejen med äldre moderkort som funkar med nya cpu's.

Billiga Threadrippers bör dom ha kvar då dom nog har hög marginal på dom plus att dom säljer bra till light workstations.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Att marknadsföra och ha prylar är inte problemet, problemet är att sälja sakerna till Kunder som skall ta åt sig varför dom skall ha Epyc över andra prylar och varför och lirar det med resten av prylarna etc etc.

Edit: kommer la inte heta X599 då det är Intels platform??

Exakt, precis vad jag alltid hävdat.
Intel äger servermarknaden p.g.a decennium av frontad Intel-teknik och bra försäljningskanaler, -där har AMD inte haft någonting att kontra med.
Men samtidigt kan jag ändå ha en viss förståelse för att man i AMD's fall väljer att satsa nu.
-För vilket bättre läge har de att försöka rubba på jätten Intels position då de för tillfället lider av kapacitetsproblem, Meltdown, högre priser, färre cores och försenade krympningsplaner?

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Perkka:

Som skrivs kan det vara att det prioriteras om så att det inte blir några zen 2 Threadripper.
Men det kan likaså vara att de skjutit på de in till tex early 2020, då faller de ur produktplanen då den visar 2019.

Tror att det senare stämmer, Zen 2 för AM4 och Epyc Rome brådskar mer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

"Lanseringen av "vanliga" Ryzen för sockel AM4 äger rum under årets tredje kvartal och följs tätt inpå upp av nya Epyc med upp till 64 kärnor."

@jacob: Hade fått för mig att AMD skulle lansera delar av "vanliga" Ryzen i samband med Computex som diverse siter på nätet hävdar? (https://www.pcgamer.com/amd-ryzen-3000-release-date-price-spe...)

Från källan: It's not clear if AMD will officially launch its third-generation Ryzen processors (and also Navi) at Computex, though it seems likely. AMD has already said the new CPUs will come in the second quarter, and by the time Computex rolls into view, there will only be a few weeks left.

dvs Q2 senast Juni. Har det ändrats kanske?

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem

@N0tepad: "AMD has already said the new CPUs will come in the second quarter," är väl inget som har sagt officiellt. Däremot så är det väl däremot sagt "third-gen Ryzen will ship in mid-2019". Om 2½ vecka vet vi säkert betydligt mer så bara dumt att gissa vilt. Så lång tid fram tills dess är det inte.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av N0tepad:

"Lanseringen av "vanliga" Ryzen för sockel AM4 äger rum under årets tredje kvartal och följs tätt inpå upp av nya Epyc med upp till 64 kärnor."

@jacob: Hade fått för mig att AMD skulle lansera delar av "vanliga" Ryzen i samband med Computex som diverse siter på nätet hävdar? (https://www.pcgamer.com/amd-ryzen-3000-release-date-price-spe...)

Från källan: It's not clear if AMD will officially launch its third-generation Ryzen processors (and also Navi) at Computex, though it seems likely. AMD has already said the new CPUs will come in the second quarter, and by the time Computex rolls into view, there will only be a few weeks left.

dvs Q2 senast Juni. Har det ändrats kanske?

Mig veterligen har de aldrig sagt något officiellt om Q2, men skriver om till sommaren istället! Därtill har AMD aldrig bekräftat någon lansering till Computex, men Lisa Su ska vara med och inviga mässan tillsammans med arrangören TAITRA. Där kommer hon prata om nya produkter (Ryzen, Navi och Epyc på 7nm), men finner det föga troligt att de låter någon av stora och viktiga dessa lanseringar drunkna i Computex nyhetsflora. Är själv övertygad om att de kommer ge fler teasers och hålla folk på halster ytterligare några veckor.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0tepad:

Från källan: It's not clear if AMD will officially launch its third-generation Ryzen processors (and also Navi) at Computex, though it seems likely. AMD has already said the new CPUs will come in the second quarter, and by the time Computex rolls into view, there will only be a few weeks left.

dvs Q2 senast Juni. Har det ändrats kanske?

Bilderna i artikeln, både gamla och nya (utan respektive med TR) säger ju mid-year för desktop vilket knappast utesluter varken Q1 eller Q2. Om AMD officiellt sagt Q2 så har jag missat det.

Edit: Trea på bollen 😀

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av KAD:

Bilderna i artikeln, både gamla och nya (utan respektive med TR) säger ju mid-year för desktop vilket knappast utesluter varken Q1 eller Q2. Om AMD officiellt sagt Q2 så har jag missat det.

Skickades från m.sweclockers.com

"Mid-year" är väl annars antingen Q2 (april-juni) eller Q3 (juli-september)?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

"Mid-year" är väl annars antingen Q2 (april-juni) eller Q3 (juli-september)?

Naturligtvis. Läs vad jag menar inte vad jag skriver

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som några innan sagt så är nog de mest troliga att amd prioriterar servermarknaden före thredripper, om inte annat så är det TSMC som inte klarar av att ha 4 led med produkter som ska tillvärkas till AMD. Liksom Ryzen 3XXX som lär gå åt ordentligt om ipc är i klass med Intels 9XXX serie och sen 12-16 kärnor på det!

Sen om rykten om navi stämmer (1080/2070 prestanda 250-300 dollar) så lär det också bli en extremt populär produkt!

Så dom två plus sen att AMD snart lär börja trappa upp på server marknaden så kan bara dom tre produkterna säkert vara tugnt nog för TSMC att leverera!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av KAD:

Naturligtvis. Läs vad jag menar inte vad jag skriver

Skickades från m.sweclockers.com

Arbetsskadad. Q1-Q2 skulle kunna vara mitten av året för dig om du går i ide under årets andra hälft!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om det ny blir 12 eller 16 kärnor på AM4 så blir ju threadripper lite av en knepig produkt. Visst, det finns fler PCI-E banor och minneskanaler med det kanske vi får i och med X570-chipset också?

Skrivet av Defender:

Har dem gått ut med antal PCI-E banor med X570 samt nya Ryzen ?
Gärna fått ha lite fler Lanes på cpu sidan.

Skrivet av _Merc_:

Det kanske blir så att am4 utökas med x590 som har stöd för quad channel ddr4 och low end threadripper försvinner.

Det är inte styrkretsen (X570 osv) som ska stödja det, utan sockeln AM4, vilket vi vet att den inte gör. Styrkretsen är i praktiken bara en hubb som kopplas till CPUn via ett antal PCIe-banor, normalt 4. Så nej, de kan inte lägga till stöd för fler minneskanaler eller fler PCIe-banor (från CPUn) på AM4, även om de gjorde den bästa styrkretsen någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Det är inte styrkretsen (X570 osv) som ska stödja det, utan sockeln AM4, vilket vi vet att den inte gör. Styrkretsen är i praktiken bara en hubb som kopplas till CPUn via ett antal PCIe-banor, normalt 4. Så nej, de kan inte lägga till stöd för fler minneskanaler eller fler PCIe-banor (från CPUn) på AM4, även om de gjorde den bästa styrkretsen någonsin.

Är vi säkra på det? Finns ju pinnar som är "reserved for future use". Tvivlar på att de smetar dit extra pinnar för att det är kul utan det är ju tänkt att ha en funktion och då vore ju extra kanaler ypperligt bra. Sen OK det kanske inte har med chipset att glra utan snarare IMC i cpu. Gör en IMC som stödjer quad channel, använd "reserved for future use"-pinnanrna som databuss mot de extra stickorna och så går det bra sedan

Nu förenklar jag såklart väldigt men sålänge IMC sitter i CPU så är det ju möjligt om man använder de extra pinnarna samt routar kopparbanorna till RAM på moderkortet rätt. Givetvis kommer inte gamnla moderkort kunna få quaf channel utan det krävs ju då nya moderkort alltså. Det är så jag menar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Threadripper kan ju inte försvinna...

Den innehar ju det coolaste namnet på en prolle...