Leveranserna av hårddiskar spås rasa med hälften under 2019

Permalänk
Melding Plague

Leveranserna av hårddiskar spås rasa med hälften under 2019

Marknadens största leverantör av motorer till hårddiskar rapporterar drastiskt lägre efterfrågan på hårddiskar för konsumenter under 2019, detta på grund av ökat genomslag för SSD-lagring.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilket HDD företag tror vi kånkar först?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Vilket HDD företag tror vi kånkar först?

De flesta har väl börjat tillverka SSD:er också?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Vilket HDD företag tror vi kånkar först?

Mer troligtvis att dem lägger ner Hårddisk tillverkningen än att dem går i konkurs.

Är väl bara Toshiba, Seagate och Western Digital kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Vilket HDD företag tror vi kånkar först?

Eftersom det typ bara finns två stora tillverkare kvar (Seagate och WD) så tror jag nog att marknaden är stor nog för att hålla dom flytande ett bra tag framöver. Toshiba tillverkar väl fortfarande lite disk, något som inte hade förvånat mig om de slutade med, men de har väl järn i rätt många andra eldar.

Permalänk
Medlem

Får hoppas att dom börjar sänka priserna. Känns som att diskarna stått och stampat på samma pris en evighet.

Permalänk

De flesta privatpersoner kör ju ofta SSD + molnet. Dock behöver ju faktiskt molntjänster fortfarande HDD, så efterfrågan kommer ju inte försvinna utan bara minska.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Avstängd

Hårddiskar har för högt pris just nu. 8tb borde ligga under 2000kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Ja det är ju inte så konstigt ju mer SSD priserna sjunker.
Långtidslagring fine, men för saker som frekvent används vill jag inte ha något ljud ifrån disk.

Sen känns det som att jag haft allmänt otur i hur länge mina mekaniska diskar som förr alltid hade spel m.m. har hållt i längden och lessnat pga det också.

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem

Har nog köpt min sista hårddisk. Det är de mest högljudda komponenterna i min dator under idle och jag bara väntar på att priset ska gå ner nog mycket för att ersätta dessa.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

jag vågar inte köra ssd.. går dom inte väldigt snabbt sönder om dom är på hela tiden vs mekaniska ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

jag vågar inte köra ssd.. går dom inte väldigt snabbt sönder om dom är på hela tiden vs mekaniska ?

Nej, det är bara en myt. Se t.ex. BackBlaze (ett stort molnlagringsföretag): "SSDs can be expected to last as long or longer than HDDs in most general applications".

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

jag vågar inte köra ssd.. går dom inte väldigt snabbt sönder om dom är på hela tiden vs mekaniska ?

Jag har en Corsair SSD Force Series 40GB som har gått sen runt 2010, så dom går väll inte sönder så snabbt.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

jag vågar inte köra ssd.. går dom inte väldigt snabbt sönder om dom är på hela tiden vs mekaniska ?

Teoretiskt sätt ska de gå sönder mindre då de inte har några rörliga delar men jag har aldrig haft en HDD gå sönder men flera SSD har gått sönder. Men min kompis har haft massor med HDD gått sönder men ingen SSD så beror väl på hur man använder dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Det är klart att det är självklart att efterfrågan minskar med de hutlösa fantasipriser som är nu. Ingen vettig jävel köper HDD för primärlagring utan det handlar ju om långsam långtidslagring av bulk-data, och då skulle priserna behöva ligga på ungefär hälften av vad de gör idag för att kompensera för den mycket usla prestandan jämfört med NVM-e enheter. Men varsågod och döda er själva genom priser som inte alls ligger i paritet med efterfråfgan. Jag bryr mig inte. Jag ser ju helst att hårddiskar försvinner helt, till förmån för snabbare lagring.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citrona:

Jag har en Corsair SSD Force Series 40GB som har gått sen runt 2010, så dom går väll inte sönder så snabbt.

Hehe just den är var det ju dock något problem med som gjorde att de riskerade att bli korrupta snabbare än tänkt.
Har en 60GB i förra HTPCn som började sjunga på sista versen lagom till 4k och Shield TV...

Ja snurrande HDDs hör hemma i garderoben i en NAS.. allt annat är för långsamt till vardagligt bruk.. Vill man ha sån nostalgi kan en plocka fram C64an och dess bandspelare. Tacka vet jag gamla band med massa spel och Turboloaders (preskriberat?).

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Innebär detta att man bör bunkra?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

känns som priset på de intressanta diskarna, dvs de 8tb o större är mellan 700-1500:- för högt.. som att de bara lagt på den vanliga prisökningen för diskar, utan att ta hänsyn till att SSDn tagit över en så stor del av marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

jag vågar inte köra ssd.. går dom inte väldigt snabbt sönder om dom är på hela tiden vs mekaniska ?

Nej. Detta har testats ordentligt:

https://techreport.com/review/27909/the-ssd-endurance-experim...

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Hehe just den är var det ju dock något problem med som gjorde att de riskerade att bli korrupta snabbare än tänkt.
Har en 60GB i förra HTPCn som började sjunga på sista versen lagom till 4k och Shield TV...

Ja snurrande HDDs hör hemma i garderoben i en NAS.. allt annat är för långsamt till vardagligt bruk.. Vill man ha sån nostalgi kan en plocka fram C64an och dess bandspelare. Tacka vet jag gamla band med massa spel och Turboloaders (preskriberat?).

Min sitter i htpcn, och den har bara gått sen jag installerade kodibuntu på den för många år sen :P.
Men den lär inte hålla för evigt direkt.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är klart att det är självklart att efterfrågan minskar med de hutlösa fantasipriser som är nu. Ingen vettig jävel köper HDD för primärlagring utan det handlar ju om långsam långtidslagring av bulk-data, och då skulle priserna behöva ligga på ungefär hälften av vad de gör idag för att kompensera för den mycket usla prestandan jämfört med NVM-e enheter. Men varsågod och döda er själva genom priser som inte alls ligger i paritet med efterfråfgan. Jag bryr mig inte. Jag ser ju helst att hårddiskar försvinner helt, till förmån för snabbare lagring.

Frågan är om de kan minska priserna och hålla vinstmarginalerna på en sådan nivå att det hela går runt? En HDD är en komplicerad elektromekanisk enhet på över ett halvkilo, med många komponenter och rörliga delar, medan en SSD bara är en liten krets. Nu spekulerar jag bara, men det känns som att det måste vara svårt att göra tillverkningen billigare eller minska materialkostnaderna utan att pålitligheten blir lidande.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Teoretiskt sätt ska de gå sönder mindre då de inte har några rörliga delar men jag har aldrig haft en HDD gå sönder men flera SSD har gått sönder. Men min kompis har haft massor med HDD gått sönder men ingen SSD så beror väl på hur man använder dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Använder du SSD hårt så går de sönder också, vilket är varför enterprise än kör HDD där de inte behöver SSD, alt kör de tier:ad lagring, som i sin tur sliter ännu mer på SSDerna, men gör att man kan köpa in betydligt mindre mängd av dem.

Att just slita ut en SSD är faktiskt väldigt svårt med vanligt bruk. Enda disk jag lyckats slita ut än är 32GB SSDer som systemdiskar/cache diskar.

Skrivet av tuomi:

Hehe just den är var det ju dock något problem med som gjorde att de riskerade att bli korrupta snabbare än tänkt.
Har en 60GB i förra HTPCn som började sjunga på sista versen lagom till 4k och Shield TV...

Ja snurrande HDDs hör hemma i garderoben i en NAS.. allt annat är för långsamt till vardagligt bruk.. Vill man ha sån nostalgi kan en plocka fram C64an och dess bandspelare. Tacka vet jag gamla band med massa spel och Turboloaders (preskriberat?).

Alla SSDer lider av cell-urladdning, även de som är 5+ år gamla. Skillnaden är att dessa har inga fix för att hantera det. Så man bör skriva om SSDns innehåll ca 1 gång om året med de äldre (kör typ diskfresh som är gratis för privatpersoner).

Det som ofta dödar äldre SSDer är FW buggar, eller fel som ingen tänkte på för 5 år sedan kunde ske efter 5 år (kompatibilitet tex som hände med både tidiga Sandforce 1000 serien och även med en del Intel diskar i senaste 1809 Windows.) Crucial tex envisas med att inte följa ACHI standarden till mer än 1.0 i många äldre diskar, och det kommer ge problem i nyare system då ingen testar så gamla nivåer fullt ut.

Skulle säga att om du tänkte köpa en SSD att ha "läääänge" så bör du börja med en modern och bra med 5+ års garanti. Då har du iaf tillverkarens intresse att uppdatera och fixa ev fel i den i några år. Du bör dock också undvika alla nya modeller. För en helt ny är ofta inte helt testad, och kan ha flertalet udda buggar.

Kan dock säga att jag har själv SSDer från 2008, 2009, 2010, 2011 osv... som faktiskt går bra än idag. De från 2008 är problem för 32GB är... lite klent.
Men min Windows 10 test maskin kör på en Corsair SSD från 2009, 60GB, och kör 1809 (än) utan problem, som system disk. Trots Firefox älskande att skriva data, är den i bra skick än och tuffar på trots 10 års ålder... men självklart hade jag inte lagt något kritiskt på en disk på så sätt.

Skrivet av Pepsin:

Frågan är om de kan minska priserna och hålla vinstmarginalerna på en sådan nivå att det hela går runt? En HDD är en komplicerad elektromekanisk enhet på över ett halvkilo, med många komponenter och rörliga delar, medan en SSD bara är en liten krets. Nu spekulerar jag bara, men det känns som att det måste vara svårt att göra tillverkningen billigare eller minska materialkostnaderna utan att pålitligheten blir lidande.

Tror inte det heller. HDDna har nu nått sin botten-nivå skulle jag tro.
De har redan tagit tillverkningen till absoluta bottenpunkten de kan, vilket syns i hur länge en HDD håller idag vs förr. 1TB HDDs från 2007 spinner än, 1TB från 2017 rasar, överdrivet, men där är en tydlig skillnad på att kvalitén gått ner när marginalerna tajtats.

De levde på att tillverka tex 1000 diskar, 400 av dem var bra nog att säljas som ent klassade, 300 bra nog för bättre konsument och 300 var rent mög som såldes som low-end diskar eller externa HDDs (om du någonsin undrat varför de ofta är billigare). Dessa 400/300 är gissningar rakt ut, och varierar nog enormt på modell, generation och tillverkare, det är mer 3(-4) kategorier som är poängen.

Som det är nu försvinner ju de 300 i mitten, dvs konsumenterna som inte vill ha en 1-2 TB HDD för snart priset av en SSD. Och vinstmarginalen är väldigt låg på dessa diskar pga de är så komplexa. De lever på att sälja de ent. klassade för bra peng och gå jämt upp på resten.

Men om du nu bara kan sälja 700 diskar, och ska ha samma "fördelning" så får du ju färre i alla segment, vilket innebär att man måste göra mer vinst per disk, vilket i sin tur driver upp priserna, även på de dåliga.

Vad de kan göra är ju självklart att satsa mer på bara större kapacitet, men där har du kategorier också. När du gör en 8TB model, gör du ju 6TB och 4TB på exakt samma disk, enda skillnaden är att du sätter in färre läshuvuden och plattor. Men om du inte kan sälja de minsta längre, måste du tillverka färre och då gå med mer vinst på de färre.

SSDerna har ju istället nu en enorm produktion, som bara se ökande marknad och behov. Detta gör att de kan offra att sälja dem billigare, för de kan sälja i volym istället.

EDIT:

Skrivet av Triton242:

Vilket HDD företag tror vi kånkar först?

Seagate, helt klart. Men jag tror inte de åker heller.

Toshiba har trots allt kvar en del av sin 3D NAND tillverkning, och en av de ledande teknikerna där. De jobbar nära Phison för att göra kontrollers och har gjort detta i flera år.
WD köpte ju upp Sandisk, när de insåg detta komma och har idag både en high-end kontroller (WD Black M.2 tex) och 3D NAND produktion (BiCS med Toshiba). Lägg till bra lineup med prisvärda kontrollers/fw via Sandisk SLC algoritmer, och en stor marknad.

Seagates SSDer ÄR toshibas verk.
https://www.anandtech.com/show/13672/the-seagate-barracuda-50... (Toshiba NAND, Phison kontroller)
https://www.anandtech.com/show/13795/seagate-at-ces-2019-barr... (Toshibas NAND, Phison kontroller)
De må kunna satsa på att göra en kontroller för ent klass (de fick ju en grund från SandForce), men de saknar all form av NAND produktion. Enterprise betalar dock så bra, så jag tror de kan leva på detta ett bra tag till.

Permalänk
Medlem

WD och Seagate får väl köpa upp Nidec och bilda ett nytt gemensamt bolag så att de kan hålla sina överprissatta diskar snurrande ett tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citrona:

Jag har en Corsair SSD Force Series 40GB som har gått sen runt 2010, så dom går väll inte sönder så snabbt.

Byggde min dator från grunden 2009 med en 40gb ssd. Funkar som en dröm fortfarande

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: ASUS TUF GAMING X570-PLUS | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4 | RAM: G.Skill Trident Z Neo C 32 GB (2x16) DDR4-3600 CL16 | GPU: SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8GB OC | SSD: Corsair MP510 1 TB NVMe + Intel 660p 2 TB NVMe | PSU: Corsair RM750X V2 750W | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Svart | Skärm: LG 27GL850 144Hz IPS 2560x1440 | Tangentbord: Logitech G513 | Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är klart att det är självklart att efterfrågan minskar med de hutlösa fantasipriser som är nu.

Jag tror inte det är några fantasipriser. Hårddiskar kan inte vara billiga att tillverka med tanke på hur avancerad mekanik som finns i dem, så jag tror inte att de kan sänka priserna så väldigt mycket om de skall fortsätta göra vinst på sålda diskar.

Permalänk
Medlem

Nidec bör hitta någon annan användning för sin teknik än hårddiskar. Inte bra att vara en one-trick-pony.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Nidec bör hitta någon annan användning för sin teknik än hårddiskar. Inte bra att vara en one-trick-pony.

Vad får dig att tro att de är en one-trick-pony?
Nidec tillverkar redan rätt mycket annat utöver hårddiskmotorer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sKRUVARN:

Toshiba tillverkar väl fortfarande lite disk, något som inte hade förvånat mig om de slutade med

EU och FTC har praktiskt taget tvingat Toshiba till att fortsätta tillverka hårddiskar för att förhindra en duopol mellan WD och Seagate.

Permalänk
Skrivet av SexMachine:

Får hoppas att dom börjar sänka priserna. Känns som att diskarna stått och stampat på samma pris en evighet.

Det här. Om 10 TB kostat 1000 spänn hade jag haft 4 diskar i datorn, jag väntar fortfarande. Det är ju den teoretiska edgen HDD har, kapacitet. Men det får ju inte kosta vad som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Avstängd

Det som jag ser som ett problem är själva läkar tiden på HDD då en 1TB som kan skriva runt 200MB/sek kunde läka sig snabbt men en disk på 8TB tar 8 gånger lägre tid att läka sig då skulle en 8TB skriva 1,6GB per sek för att kunna läka lika snabbt som en 1TB.

Men en SSD visa diskar kan skriva runt 3GB per sek och 1TB skulle kunna läka extremt snabbt som en storfördel i Raid, men dom kostar som satan.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666