Tenkeyless eller fullstort tangentbord? Vad använder ni?

Permalänk

Brassade på ett fullstort tangentbord idag, kom från laptop så känns jävligt konstigt.

Visa signatur

"What sharp little eyes you've got"

Permalänk
Medlem

Fullstort är det som gäller för min del. Köpte nyligen ett HyperX Alloy Elite RGB och är supernöjd. Gich från ett Logitech MX5500 bt versionen till detta. Aldrig mer ett tgb utan mekaniska brytare

Visa signatur

.::. Be Quiet Silent Base 800 :: Corsair RM1000i :: Asus ROG Strix B550-F Gaming :: AMD Ryzen 7 5800X :: Be Quiet Dark Rock 4 PRO :: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB 3600MHZ :: Crucial MX500 1TB :: Seagate ST8000DM004 :: RTX 2080 Super :: Sound BlasterX AE-5 :: Samsung G3 32" 165Hz .::.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lodisen:

Jag kör med alla varianter, men trivs väl bäst med TKL + en Ducky Pocket vid sidan om.

låter som en god lösning!

Permalänk
Medlem

Fullstort, är så van att skriva +- med höger tumme eller bara helt enkelt använda enter där när jag spelar så skulle inte kunna byta. Har även ganska breda axlar så är inte direkt påverkad av bredden.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

TKL
Köpte ett Cooler Master Quickfire TK för en massa år sedan.
Helt enkelt det bästa ifrån 2 världar. Storlek som TKL men med numpad.
Gick snabbt att vänja sig vid och första gången jag har användning för numlock

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

TKL hemma för gaming (mest för att minska avstånd mellan tbord och mus), men alltid fullstort på jobbet.

Visa signatur

Computer: 9900K + NH-D15, Aorus Master, 32GB@3200MHz, 2080 Ti Strix OC, 970 EVO+ 500GB, RM850x Plat, Fractal R6 + 1xNF-A14, 3xNF-A12x25, Win10 Pro.
Audio: Lavry DA11, WooAudio WA22, HD800 + Cardas XLR, Blue Compass, Radius & Yeti Pro.
Other: Herman Miller Envelop + Aeron, XB271HU, U2717D, Filco TKL + PBT, G403, QcK Edge, Bungee v2, EdgeRouter Lite, UAP-AC-LITE, DS412+ (4x4TB).

Permalänk
Musikälskare

Fullstort

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Har fullstort. Jag har aldrog lagt mycket pengar på tangentbord. Till skillnad från musen som känts mer viktig har alla tangentbort varit i prisklassen 100-300kr. Använder sedan några år tillbaka Microsofts billigaste modell som kostade runt 200kr och känns bra tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Har ett fullstort men inser att det likväl skulle kunnat vara tenkeyless sett till min användning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör utan numpad hemma använder det aldrig och det är skönt att det inte tar upp så mkt platts på bordet. Köpte det av @huttala för typ 8 år sen eller något sådant haha rullar på fortfarande

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1157684-ducky-9087-g2p...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Kör utan numpad hemma använder det aldrig och det är skönt att det inte tar upp så mkt platts på bordet. Köpte det av @huttala för typ 8 år sen eller något sådant haha rullar på fortfarande

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1157684-ducky-9087-g2p...

http://i.imgur.com/Ma7Rh.jpg

Jag har ett precis likadant. Det är min daily driver på jobbet.
Hur ofta får du rengöra keycapsen?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Oneone:

Kör utan numpad hemma använder det aldrig och det är skönt att det inte tar upp så mkt platts på bordet. Köpte det av @huttala för typ 8 år sen eller något sådant haha rullar på fortfarande

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1157684-ducky-9087-g2p...

http://i.imgur.com/Ma7Rh.jpg

Hoho, gamla G2PRO är alltså den arbetshästen jag misstänkte att de skulle vara. Nice!

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig klara mig med ett Tenkeyless än mindre 60 procent.
Lirar en hel del wow och kör bla markeringar på F knapparna, testat addons som Opie, men tycker det är lättare och går snabbare med F knapparna.
Numpaden används också till diverse utility binds.
I CSGO och liknande som någon nämnt används numpad mera.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Poker 2 på jobbet och Poker 3 hemma. Helt fantastiska tycker jag.

Permalänk
Medlem

Fullstort, finna inget annat för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Fullstort all the way.

Logitech G710+ (bruna brytare) på jobbet
CORSAIR K70 MK.2 (röda brytare) på gamingdatorn hemma
Ducky One (röda brytare) på grabbens dator

Visa signatur

CPU: I5 6600k @ 4.4ghz GPU: 1070 G1 MBD: Asus Ranger VIII PSU: Silver Power SP-SS500 RAM: HyperX Fury 16gb @ 2300mhz CHASSI: NZXT H440 White

Permalänk
Medlem

TKL för jag upplever det som mer ergonomiskt. Kör med ett Ducky One. Är programmerare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fullstort för mig. Använder numpad väldigt mycket, delvis när jag ska skriva in nummer men också till en hel del hotkeys.

Permalänk
Medlem

Hemma har jag gärna fullstort, varför inte? Skall jag på LAN eller något, som visserligen inte alls händer ofta nft, gärna ett tenkeyless.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Hoho, gamla G2PRO är alltså den arbetshästen jag misstänkte att de skulle vara. Nice!

haha ja! den har fungerat helt felfritt inga problem alls faktiskt förutom att om man kör den i USB 3 porten hittar inte Windows tangentbordet ibland så får köra den i USB 2, vet ej om det är moderkortet eller t-bordet.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jag har ett precis likadant. Det är min daily driver på jobbet.
Hur ofta får du rengöra keycapsen?

jag har aldrig gjort det faktiskt haha, kanske man bör göra? bara gjort rent med tryckluft och wetwipes utanpå.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

jag har aldrig gjort det faktiskt haha, kanske man bör göra? bara gjort rent med tryckluft och wetwipes utanpå.

Mina blir nästan svarta på en månad, då tvättar jag också händerna ~5 gånger per dag.
Vad är wetpipes för något?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Lodisen:

Mina blir nästan svarta på en månad, då tvättar jag också händerna ~5 gånger per dag.
Vad är wetpipes för något?

Den tiden jag hade tangentbordet så blev tangenterna inte missfärgade. Då snusar jag också. Men å andra sidan har jag extremt torra händer också.

Wetwipes är väl våtservetter. Finns att köpa på valfri matbutik.

Permalänk

Jag har ett fullstort men om jag skulle köpt ett idag hade jag valt TKL. Jag använder så gott som aldrig numpaden och jag hade fått mer utrymme för musen i snabba skjutspel.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Den tiden jag hade tangentbordet så blev tangenterna inte missfärgade. Då snusar jag också. Men å andra sidan har jag extremt torra händer också.

Wetwipes är väl våtservetter. Finns att köpa på valfri matbutik.

Haha, jag läste det som wetpipes och blev fundersam.
Wetwipes vet jag vad det är.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Mina blir nästan svarta på en månad, då tvättar jag också händerna ~5 gånger per dag.
Vad är wetpipes för något?

Ok men du menar ta av alla tangenter och göra rent under då antar jag? Om de blir smutsiga utanpå så tar jag WET wipes , men det händer inte ofta alls så sjukt nöjd.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Kör ett Filco TKL med bruna körsbär hemma sen rätt många år nu.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Entusiast

Bästa o bästa... om folk inte har användning för eller numpad så är det väl bra för dem
Själv är det ett måste då man knattrar siffror ibland och den används. Dessutom minns jag att jag styrde plan och helikoptrar i GTA V med numpaden (tänk om flygningen hade kunnat vara som i Battlefield). Sitter på ett fullstort Corsair K70 Silent och stortrivs med tysta mekaniska... det faktum att det är tyst är det mest familjen som trivs med

Permalänk

Gick ganska nyligen över till 60% från fullstort, och kommer att gå tillbaka till fullstort. Insåg inte förrän nu hur mycket jag använder numpaden och alla extra funktionsknappar.

Permalänk
Medlem

40% split. Inte behöva röra fingrar och handleder så mycket sparar mig en hel del ont. Var mycket enklare att lära sig än vad jag trodde att det skulle vara.