Permalänk
Medlem

NUC NUC6i7KYK & NUC5I7KRYH cooling mod

Jag gick och blev en NUC fantast efter att jag köpt min första nuc5i7 av @Adrikkropotkin även den jag har bilder på här i tråden.
Idag äger jag 6st nuccar då jag sålde en här om dagen och hade 7st innan.
Men som alla vet så låter alla dessa mer eller mindre som flygplan när man belastar dem speciellt NUC5i7 och NUC6i7.
De nuc 6i5 och 7i7 jag äger är mycket bättre på ljudfronten efter man undervoltat dem än i7:orna ur 5 och 6 serien.

Så nu till tråden, jag började i somras när jag köpte nuc5 och titta på vettiga alternativ på passiv kylning då denna skulle stå som plex server i vardagsrummet och var tvungen att vara tyst. Tyvärr så har jag inte haft ork att färdigställa chassit på denna utan en flytt och en total renovering av min nya kåk kom i vägen. Dessutom står den just nu i en platsbyggd bänk jag inte kan öppna för tillfället så denna kommer inte att färdigställas på ett tag.

Alla mina moddade nuccar har jag köpt Arctic Alpine M1 Passive och satt dit vilket är en väldigt trevlig passiv fläns och dessutom snuskigt billig. Total tid jag ägnat på NUC5i7 är ca 2 timmar.

Kan dock nämnas att min NUC5i7 lider ac coilwhine som hörs när jag inte har chassit monterat, ljudet dämpas så pass mycket av chassit att det inte hörs när det är monterat.

Nuc och fläns
Nuc och fläns 2
Nuc och fläns 3
Cpu och Gpu innan rengöring
Cu och gpu efter rengöring
Delat chassit
Vad som ska kapas
Fläns kapad och fräst med överhandsfräst för att passa
Fläns 2
Fläns 3
Fläns monterad på nuc

Det jag kan säga är att temperaturen gick ner från ca 100°C och en ljudnivå på hårtork till runt 84°C vid full load och ljudlös.
Jag körde även ett tag med en 50mm fläkt på 5V som var ljudlös även den och då gick temperaturen ner till 69-70°C.

Nu till NUC6i7KYK
Jag fick äntligen en kväll ledigt ifrån barn renovering och allt annat som har tagit upp min tid senaste månaderna och med en god öl i kroppen så var moralen hög. Det tog ca 40 minuter att göra denna mod och det som saknas är att kapa plasten men jag ville kolla resultatet först.

Nuc utan chassi
Nuc utan originalfläns
nuc cpu rengjord
Kan säga att kylpastan som sitter på original känns som en blandning mellan gummi och silikon, känns inte som att den är speciellt bra på att leda värme.
Markering i chassi vart jag ska kapa
Chassi kapat för fläns
Nuc monterad i chassi
Fläns monterad på NUC

Resultatet på denna var följande
CPU spänning i båda fallen var satt till 0,930V dvs undervoltad
Standardfläkten var satt till 100% för att få ett så jämn jämförelse som möjligt.

Intel burn test utan mod 8 cores nådde 86°C
Intel burn test med mod 8 cores nådde 69°C

17°C förbättring, kanske inte super mycket men med en normal fläktkurva som kör 18% min fläkt och 73°C som tröskelvärde och med 5% ökning av fläkt per grad över 73°C så snurrar aldrig fläkten upp längre när jag spelar tex LoL. Innan lät den som en hårtork även när jag spelade så nu har jag en ljudlös NUC6i7 vilket är riktigt trevligt.

Nu är fredagen räddad och jag har äntligen gjort något jag tycker är riktigt roligt, trevlig helg på er där ute.
//Lasse

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Snacka om ghetto-mod !
Men nog vore det bättre att fimpa heatpipes och köra en fläns direkt på CPU'n ?

Permalänk

Wow, det där var verkligen inte illa! 17 grader bättre och ingen ljudnivå alls är ju helt klart en enorm förbättring. Jag minns själv hur olidligt högt de kunde låta, så det där är ju fantastiskt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Både ja och nej, jag tittade först på att köpa en Noctua NH-L9x65 och sätta dit och då hade det ju varit bättre att fimpa originalkylaren. Men detta är svårt eftersom att alla moderna kylare har heatpipes och NUCs har väldigt speciellt hålbild så har jag inte hittat en modern kylare som skulle fungera utan att jag måste punktera en eller flera heatpipes. Det går ju kanske att montera den i plåten på sidan med hjälp av ett par fjädrar men jag orkade inte köpa en kylare för 500 bara för att se om det går som dessutom låter mer än en passiv fläns.

Med den kylare jag valde skulle jag tro att det är rejält mycket bättre att spara originalkylaren och sätta extra kylaren ovanpå, dels för att jag fortfarande har någon slags "thermal management" och originalfläkten startar om det av någon anledning skulle bli för varmt.
Som jag har det inställt nu på 73°C vilket jag precis når upp till någon sekund då och då när jag spelar på den.

Sedan är det ju också så att den passiva flänsen jag valt är till för en gammal amd cpu där kärnan hade en mycker större area.
Kärnan på NUCen är ganska liten och jag tror att värmespridning i flänsen hade blivit ett större problem, nu har jag ju ökad arean flänsen får kontakt med iaf 3-4 gånger. Dessutom så leder ju heatpipes termisk energi om man är lite reserverad 25-40x bättre än aluminium förmodligen kanske upp emot 50x.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Här kommer lite necro-posting men jag funderar på en snarlik åtgärd själv på min Skull Canyon.
Hur har du monterat flänsen? Ligger den bara ovanpå? :S

Permalänk
Medlem

Att byta kylpastan verkar ha gjort ganska stor skillnad på min Skull Canyon. Fortfarande för varm men fläktan går inte på max direkt

Permalänk
Medlem

Jag har en NUC8i3 och den hör jag inte alls. Men från vad jag hört är 8 serien tystare än de tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag har en NUC8i3 och den hör jag inte alls. Men från vad jag hört är 8 serien tystare än de tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

8 serien är mycket bättre än föregående speciellt om ju jämför med 5 serien eller nuc6i7 som var ett monster ljudmässigt.
Min Nuc6i5 har jag däremot ett Aleutia R50 så den är helt passiv vilket är riktigt trevlig. Den duger ju tom till att spela lol på om man får lust.

Visa signatur

Blank