Firefox jättebugg – alla addons stängs av för alla användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Nej, det verkar inte så, jag har inga problem med Disconnect, däremot så kan jag inte uppdatera mina andra som te.x NoScript & HTTPS Everywhere (vilka är inaktiverade så jag har ingen susning om de inte fungerar pga. denna bugg).

Om det är relaterat till denna bugg eller inte har jag ingen susning om, eftersom jag inte tänker aktivera Studies, utan kommer att vänta tills Mozilla släpper en uppdatering av FF istället.

Man kan aktivera Studies, få uppdateringarna och sen stänga av det igen.

Permalänk
Medlem

Smidigt värre, gick ifrån Firefox helt och hållet för nåt år sen då det inte kändes lika rappt längre. Trots ominstallation av både os och och programvaran. Körde chrome fram tills för några veckor sen då MS Edge chromium vart tillgänglig, är riktigt nöjd än så länge. Känns otroligt rapp och snärt, är en del små tweaks som behövs men inget major än så länge. Kommer garanterat fortsätta vara min förstahands läsare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av lind:

Tyckte också att det var lite bökigt att mecka med vitlistning och sådär. En klar fördel är iaf att reklamen blockeras innan den ens hunnit hämtas

Fast så fungerar det även med adblockers i webbläsaren - de är "proaktiva" och analyserar alla länkar i html:en, och de som pekar på reklam stoppas från att överhuvudtaget laddas.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

För övrigt har jag råkat ut för problemet i de flesta av mina Firefoxinstallationer/profiler nu, men Studies-hacket fungerar. Förutom för Android, förstås. Ganska irriterande, även om jag inte använder webbläsare i telefonen särskilt mycket.

Inte hittat något konkret om Android (annat än "vi jobbar på det"), men jag antar att Mozilla har en versionsuppgradering på gång. Frågan är hur lång tid det kan ta att passera Play Stores godkännandeprocess dock...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Då vet man åtminstone varför, men jag har tidigare haft problem med att installera tillägg pga:
"This add-on requires a newer version of Firefox (at least version 53.0). You are using Firefox 48.0."
Ändå har jag alltid haft den senaste versionen. Precis som nu 66.0.3. Så jag trodde det var det som spökade för mig men det är "skönt" att veta att det är ett allmänt fel.

Eftersom nästan alla mina tillägg handlar om anonymisering och antispårning plus uBlock. så har jag nu gått över till Palemoon som jag bara annars använder på de sidor som inte funkar i Firefox. När inte ens Palemoon funkar någon enstaka gång, då blir det Edge.

Precis när jag skriver detta fick jag 66.0.4 och nu är alla tilläggen tillbaka, så back to Firefox. Men några timmars onödigt jobb!
Tack för det Mozilla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Precis när jag skriver detta fick jag 66.0.4 och nu är alla tilläggen tillbaka, så back to Firefox. Men några timmars onödigt jobb!
Tack för det Mozilla!

Trevligt, körde en "Om Firefox" och fick då också uppdateringen 66.0.4.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Uppdateringen ska nu vara ute. De har annonserat ut den via twitter:

We released Firefox 66.0.4 for Desktop and Android, as well as Firefox 60.6.2 ESR that re-enables extensions. For more information, please read the update on https://blog.mozilla.org/addons/2019/05/04/update-regarding-a... … Thank you for being patient with us! Thanks to everyone working on it!

https://twitter.com/mozamo/status/1125146829660786688

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tiamat:

Uppdateringen ska nu vara ute. De har annonserat ut den via twitter:

We released Firefox 66.0.4 for Desktop and Android, as well as Firefox 60.6.2 ESR that re-enables extensions. For more information, please read the update on https://blog.mozilla.org/addons/2019/05/04/update-regarding-a... … Thank you for being patient with us! Thanks to everyone working on it!

https://twitter.com/mozamo/status/1125146829660786688

Härligt att Firefox för Android är fixad, lagom till att arbetsveckan drar igång igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Härligt att Firefox för Android är fixad, lagom till att arbetsveckan drar igång igen.

Fick uppdateringen på mobilen (Android). Fungerar bra igen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fulci:

Fick uppdateringen på mobilen (Android). Fungerar bra igen.

Bra det! Inte fått någon på min ännu. Blir att uppdatera ASAP när det är möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Nu var uppdateringen äntligen synlig här med.

Permalänk
Medlem

Har fått tillbaka alla mina addons nu, dock verkar jag förlorat "Video Blocker 6.3.1".
Mozilla finns nu bara en urgammal version (5.2.5). 6.3 finns till Chrome, fast det löser inte ju inte mitt problem ... om någon har xpi:n för 6.3.1 att dela med sig vore jag tacksam.

Permalänk
Medlem

Har fått tillbaka addons på både mobil och telefonen - äntligen. uBlock abstinens

Permalänk
Medlem

Uppdaterade, fick tillbaka. Behövde starta om burken för några andra uppdateringar (varit off ett tag), kommer tillbaka och addons vägrar fungera. Så nu sitter jag på Chrome igen......

(66.0.4)

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Pga av buggen som jag inte visste var allmän utan ett fel hos mig ominstallerade jag Firefox ett par gånger. Men nu när det är fixat har jag fått tillbaka autoplay.
Minns att jag gick in i config: och ändrade något till false men kommer inte ihåg vad. Måste få stopp på skräpet.

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pjb:

Pga av buggen som jag inte visste var allmän utan ett fel hos mig ominstallerade jag Firefox ett par gånger. Men nu när det är fixat har jag fått tillbaka autoplay.
Minns att jag gick in i config: och ändrade något till false men kommer inte ihåg vad. Måste få stopp på skräpet.

Tacksam för hjälp!

Nyfiken på svar med, fick aldrig detta att fungera där det är mest störande. Typ pcgamer och liknande sidor som envisas med irrelevanta klipp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@pjb @anon5930
i about:config prova ändra följande:
media.autoplay.default to 1
media.autoplay.enabled.user-gestures-needed to false
media.autoplay.allow-muted to false

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Belzader:

@pjb @anders190
i about:config prova ändra följande:
media.autoplay.default to 1
media.autoplay.enabled.user-gestures-needed to false
media.autoplay.allow-muted to false

Tack, fungerade fint på både mobilen och jobbdatorn. Blir att testa på datorerna hemma ikväll men borde bara fungera nu. Stort tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Verkar funka i aftonbladet och expressen så då funkar det nog överallt. Skönt att slippa det förnumstiga skräpet.

Tack!

Permalänk
Medlem

Mozilla har nu släppt 66.0.5 som innehåller ytterligare en fix för problemet med tillägg.
https://www.mozilla.org/en-US/firefox/66.0.5/releasenotes/

Permalänk
Inaktiv

Ett tips är att köra deras Nightly sidan om (som uppdateras nästan dagligen) eller helt enkelt köra den som standard. Hade samma problem att alla tillägg försvann, men drog bara ner deras senaste Nightly och tuffade vidare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Har funderat på vad som är bäst, att blockera reklam i webbläsaren, router/Pihole, eller både och. Detta är väl en fördel att ha det utanför datorn, om inte minst för få en sak mindre att fixa vid ominstallation.

Sjukt trevligt med Pi-Hole.
Allt blir så mycket snabbare och allmänt trevligare, även på snabb lina och en snabb dator.