AMD Ryzen Threadripper med Zen 2 försvinner från officiella produktplaner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är vi säkra på det? Finns ju pinnar som är "reserved for future use". Tvivlar på att de smetar dit extra pinnar för att det är kul utan det är ju tänkt att ha en funktion och då vore ju extra kanaler ypperligt bra. Sen OK det kanske inte har med chipset att glra utan snarare IMC i cpu. Gör en IMC som stödjer quad channel, använd "reserved for future use"-pinnanrna som databuss mot de extra stickorna och så går det bra sedan

Nu förenklar jag såklart väldigt men sålänge IMC sitter i CPU så är det ju möjligt om man använder de extra pinnarna samt routar kopparbanorna till RAM på moderkortet rätt. Givetvis kommer inte gamnla moderkort kunna få quaf channel utan det krävs ju då nya moderkort alltså. Det är så jag menar.

Dum fråga från min sida, men hade inte största vinsten med quad channel på AM4 (om det nu hade fungerat) varit för deras APUs? Minnesbredden är ju verkligen ett problem för APU, sågs ju redan med 2200G och 2400G där 2200G kunde konkurrera med 2400G pga bandbredden var en begränsning. En dubbling av bandbredden borde tillåta AMD att sälja APUer som inte bara på pappret kan slå ut diskreta grafikkort.

Tänker jag helt fel nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är vi säkra på det? Finns ju pinnar som är "reserved for future use". Tvivlar på att de smetar dit extra pinnar för att det är kul utan det är ju tänkt att ha en funktion och då vore ju extra kanaler ypperligt bra. Sen OK det kanske inte har med chipset att glra utan snarare IMC i cpu. Gör en IMC som stödjer quad channel, använd "reserved for future use"-pinnanrna som databuss mot de extra stickorna och så går det bra sedan

Fast du får tänka på att vanliga DDR4-stickor har 288 pinnar var. Jag kan inte hitta någon som helst dokumentation från AMD för AM4, men kollar man på t.ex. Intels LGA 1151 (datablad, kapitel 9 för bilder) så ser det ut som att ungefär hälften av pinnarna går åt till minnena medan 40-50 är extra pinnar som inte används (fast de är ändå färgkodade, så troligtvis kan de inte användas till vad som helst).

AM4 har lite fler pinnar, 1331 st., men räknar man med att fyra minneskanaler kräver ca 1100-1200 pinnar så blir det inte många pinnar kvar för strömförsörjning, PCIe, grafik, etc. Bara en PCIe x16-port har ju t.ex. 164 pinnar, där en stor majoritet är till för kommunikationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om det ny blir 12 eller 16 kärnor på AM4 så blir ju threadripper lite av en knepig produkt. Visst, det finns fler PCI-E banor och minneskanaler med det kanske vi får i och med X570-chipset också?

Eller så är det väl som sagt så att de helt enkelt prioriterar EPYC då det är det den riktigt smaskiga pepparkaksdegen finns.

Nja TR blir egentligen inte så knepig, då den redan ligger före nya Ryzen 3000 iom att 2990WX går upp till 32 cores.
Det troliga är att TR3 kommer börja på 16/32 och gå till 64/128, men sakna funktioner som EPYC har, som TR gjort även tidigare

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av RJ_Ceder:

Dum fråga från min sida, men hade inte största vinsten med quad channel på AM4 (om det nu hade fungerat) varit för deras APUs? Minnesbredden är ju verkligen ett problem för APU, sågs ju redan med 2200G och 2400G där 2200G kunde konkurrera med 2400G pga bandbredden var en begränsning. En dubbling av bandbredden borde tillåta AMD att sälja APUer som inte bara på pappret kan slå ut diskreta grafikkort.

Tänker jag helt fel nu?

Det tror jag inte du gör. GPU är väl mer bandbreddskänsligt än CPU när det kommer till minne så Quad-Channel vore fina fisken för deras APU:er men det lär väl inte hända om det nu är så att det fattas pinnar rent fysiskt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ja, AMD behöver inte tänka så himla pressat för sig, finns ju en annan konkurrent som gör såhär bokstavligt hela tiden.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är vi säkra på det? Finns ju pinnar som är "reserved for future use". Tvivlar på att de smetar dit extra pinnar för att det är kul utan det är ju tänkt att ha en funktion och då vore ju extra kanaler ypperligt bra. Sen OK det kanske inte har med chipset att glra utan snarare IMC i cpu. Gör en IMC som stödjer quad channel, använd "reserved for future use"-pinnanrna som databuss mot de extra stickorna och så går det bra sedan

Nu förenklar jag såklart väldigt men sålänge IMC sitter i CPU så är det ju möjligt om man använder de extra pinnarna samt routar kopparbanorna till RAM på moderkortet rätt. Givetvis kommer inte gamnla moderkort kunna få quaf channel utan det krävs ju då nya moderkort alltså. Det är så jag menar.

Finns det verkligen så många reserverade pinnar att det räcker till fler minneskanaler? Eller ens så många PCIe att det gör nån skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Finns det verkligen så många reserverade pinnar att det räcker till fler minneskanaler? Eller ens så många PCIe att det gör nån skillnad?

PCI-e har inget med minneskanalerna eller minnesbandbredden att göra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

PCI-e har inget med minneskanalerna eller minnesbandbredden att göra.

PCIe var visst svar på någon annan som hoppades på fler PCIe-kanaler också, missade att citera flera där. Funderade bara på om de reserverade pinnarna räcker till ens det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RJ_Ceder:

Dum fråga från min sida, men hade inte största vinsten med quad channel på AM4 (om det nu hade fungerat) varit för deras APUs? Minnesbredden är ju verkligen ett problem för APU, sågs ju redan med 2200G och 2400G där 2200G kunde konkurrera med 2400G pga bandbredden var en begränsning. En dubbling av bandbredden borde tillåta AMD att sälja APUer som inte bara på pappret kan slå ut diskreta grafikkort.

Tänker jag helt fel nu?

Jag tänkte likadant som du. Eftersom att nästa generation processorer fungerar på nuvarande moderkort behövs det nya funktioner för att motivera ett ny chipset. Quadchannel hade varit en funktion som hade varit värt det.
Om det märks på prestandan när man går från 2666mhz minnen till 3200mhz, hur mycket mer prestanda ger då inte dubbla bandbredden?!

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Ozzed:

Är vi säkra på det? Finns ju pinnar som är "reserved for future use". Tvivlar på att de smetar dit extra pinnar för att det är kul utan det är ju tänkt att ha en funktion och då vore ju extra kanaler ypperligt bra. Sen OK det kanske inte har med chipset att glra utan snarare IMC i cpu. Gör en IMC som stödjer quad channel, använd "reserved for future use"-pinnanrna som databuss mot de extra stickorna och så går det bra sedan

Nu förenklar jag såklart väldigt men sålänge IMC sitter i CPU så är det ju möjligt om man använder de extra pinnarna samt routar kopparbanorna till RAM på moderkortet rätt. Givetvis kommer inte gamnla moderkort kunna få quaf channel utan det krävs ju då nya moderkort alltså. Det är så jag menar.

Inför att AMD lanserade AM4 pratade de väl om att de inte kommer att kunna utöka PCI-E kanaler så länge som de ligger kvar med sockel-kompabilitet? Jag lyckas inte hitta nyheten nu på Swec.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Jag tänkte likadant som du. Eftersom att nästa generation processorer fungerar på nuvarande moderkort behövs det nya funktioner för att motivera ett ny chipset. Quadchannel hade varit en funktion som hade varit värt det.
Om det märks på prestandan när man går från 2666mhz minnen till 3200mhz, hur mycket mer prestanda ger då inte dubbla bandbredden?!

Oftast är det inte så stora skillnader mellan chipsets se ex x370/470. Den nya generationer säljs ofta ändå trots högre pris för att de som köper nytt behöver ett moderkort med stöd för processorn ur kartong, annars behöver de ju oftast ha en gammal processor liggande för BIOS uppdateringen.
Har själv hjälpt några vänner som skaffade Ryzen ur 2000 serien men snålade och valde moderkort ur 300 serien då fick jag låna ut en processor till BIOS uppdateringen. Detta hade de sluppit om de valt ett b450 eller x470 som har stödet direkt ur kartong.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

PCIe var visst svar på någon annan som hoppades på fler PCIe-kanaler också, missade att citera flera där. Funderade bara på om de reserverade pinnarna räcker till ens det.

OK, då är jag med. Blev fett förvirrad

"We're capped when it comes to PCI-E lanes" har väl Robert Hallock sagt? Så nej fler PCI-E banor blir det absolut inte tal om. Det går inte sålänge de kör AM4.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Jag tänkte likadant som du. Eftersom att nästa generation processorer fungerar på nuvarande moderkort behövs det nya funktioner för att motivera ett ny chipset. Quadchannel hade varit en funktion som hade varit värt det.
Om det märks på prestandan när man går från 2666mhz minnen till 3200mhz, hur mycket mer prestanda ger då inte dubbla bandbredden?!

Med tanke på att Xbox One X samt PS4 kör med GDDR just pga bandbredd antagligen rätt mycket.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Oftast är det inte så stora skillnader mellan chipsets se ex x370/470. Den nya generationer säljs ofta ändå trots högre pris för att de som köper nytt behöver ett moderkort med stöd för processorn ur kartong, annars behöver de ju oftast ha en gammal processor liggande för BIOS uppdateringen.
Har själv hjälpt några vänner som skaffade Ryzen ur 2000 serien men snålade och valde moderkort ur 300 serien då fick jag låna ut en processor till BIOS uppdateringen. Detta hade de sluppit om de valt ett b450 eller x470 som har stödet direkt ur kartong.

Skrivet av Ozzed:

PCI-e har inget med minneskanalerna eller minnesbandbredden att göra.

Återigen en dum fråga, men finns det i något i teorin som säger att en APU med ett särskilt chipset/board design inte skulle kunna använda PCIe pinnar till att istället använda dem till mer minneskanaler. Är antagligen något jag har missat men det hade varit en snygg lösning. Fast jag antar att det hade splittrat upp APUer från vanliga CPUer vilket dragit upp priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RJ_Ceder:

Med tanke på att Xbox One X samt PS4 kör med GDDR just pga bandbredd antagligen rätt mycket.

Återigen en dum fråga, men finns det i något i teorin som säger att en APU med ett särskilt chipset/board design inte skulle kunna använda PCIe pinnar till att istället använda dem till mer minneskanaler. Är antagligen något jag har missat men det hade varit en snygg lösning. Fast jag antar att det hade splittrat upp APUer från vanliga CPUer vilket dragit upp priset.

Jag tror inte det skall vara någon skillnad på pinnar och pinnar rent elektriskt, men hur de är kopplade beror ju på moderkortet, så i teorin kanske det skulle funka att vissa moderkort routar pinnarna till minnet istället för PCI-E platseet, men då blir det ju andra problem som att man inte följer standarden för t. ex AM4 längre.

Sen kan jag inte detta men det kan ju vara så att på väldigt låg nivå så "förväntas" att en viss pinne skall gå till en viss sak så vissa program kanske skulle bete sig konstigt? Känns dock som jag är ute och cyklar utan cykelhjälm på väldigt hal is nu. Jag vet inte om det faktiskt är så det funkar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Jacob: Stort tack för förtydligandet!
Kommer bli en trevlig sommar med nya CPU:er + grafikkort från Röda laget!

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Oftast är det inte så stora skillnader mellan chipsets se ex x370/470. Den nya generationer säljs ofta ändå trots högre pris för att de som köper nytt behöver ett moderkort med stöd för processorn ur kartong, annars behöver de ju oftast ha en gammal processor liggande för BIOS uppdateringen.
Har själv hjälpt några vänner som skaffade Ryzen ur 2000 serien men snålade och valde moderkort ur 300 serien då fick jag låna ut en processor till BIOS uppdateringen. Detta hade de sluppit om de valt ett b450 eller x470 som har stödet direkt ur kartong.

Fast vissa moderkort går väl att BIOS-updatera helt utan processor alls? Eller är jag ute och cyklar..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Fast vissa moderkort går väl att BIOS-updatera helt utan processor alls? Eller är jag ute och cyklar..?

Ja det har jag hört talas om men aldrig använt själv tror inte det är så vanligt på billigare modeller.
Och med tanke på att AMD erbjöd sig att låna ut en cpu just för att uppdatera bios på 300 seriens moderkort i samband med Ravenridge släppet saknar nog många sådana moderkort just den funktionen.
Men detta kan man ju självklart kolla upp innan inköp om man vill spara några hundralappar och köra x470/b450 istället för 500 serien.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb