Hur länge håller en iPad ?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Hur länge håller en iPad ?

Var idag på Webhallen o beställde min iPad Pro då jag fick veta att Apple endast ger 1(!) års garanti!
Nu är jag van vid tillverkare som ger tre eller fem års garanti så att få veta att Apple endast ger 1 års garanti får ju en att tro att Apple inte tror på sina produkter....

Min Motorola X Force började krångla exakt när garantin gått ut (batteriet håller på gå under) så nu undrar man om ens nya fina iPad kommer göra likadant när garantin gått ut....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Apple vill att du köper deras Care-tjänst, för längre garanti och lite annat jox. Nu bor vi dock i Sverige och vår konsumentlagstiftning ger oss tre års reklamationsrätt för ursprungsfel på produkter. Den korta garantitiden skall därmed inte vara någon källa till oro, däremot kanske man principiellt inte vill stödja ett sådant företag men det är en annan femkrona.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Har en iPad 2 hemma, köptes för 7/8 år sedan. En iPad Air första modellen, en iPad mini 4 och en iPad Pro 9,7 alla dessa köptes precis vid release. Alla fungerar klanderfritt även om iPad 2 inte används längre (slö). Skulle personligen aldrig välja till Apple care även om paddorna kostar en smärre förmögenhet idag

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Min ipad air rullar på fint snart 5,5 år senare.
Ipad pro drygt 1,5.

Sålde en ipad 3 när jag köpte min pro, vet att den också fungerar fortfarande snart 7 år gammal.

Tre års reklamationsrätt gäller som ovanstående sagt om det skulle vara strul.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Apples produkter har ju tyvärr rätt skiftande kvalitet, så det är ju inte alltid man kan avgöra vad man får om man köper en nysläppt modell. Dom flesta systematiska problemen brukar ju dock visa sig inom ett halvår från släpp, så det hjälper att läsa på. På den positiva sidan hittar du väl knappast någon annan platta som har 5+ års uppdateringar på OS:et och som faktiskt brukar fungera ganska OK under den tiden.

Livstiden på just iOS-enheter slår enligt min uppfattning därför konkurensen på fingrarna. På MacOS-sidan gäller ju tyvärr det motsatta om man ska köra just MacOS, där slutar supporten oftast innan den tekniska livslängden på produkten, men då finns ju alternativa OS.

Permalänk
Medlem

Har en som är ca 5 år gammal. Funkar helt ok, bara 8 gb men om man inte tar bilder så räcker den ett litet tag till. Man ska inte skämma bort ungarna för mycket:) Så du behöver nog inte vara orolig...

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Min iPad generation 3 håller än idag om än lite långsam.
7 år har jag haft den.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

1 års garanti, 3 års allmän reklamationsrätt.

Jag fick min iPad mini (1Gen) utbytt efter 2½ år när digitizern började flippa ut. Inte ens ett skavmärke på iPaden så det var fabrikationsfel. Folket i Äpplebutiken skrev ett intyg om att den skulle bytas ut, som jag sen tog med mig till MediaMarkt där jag köpt den (hade jag köpt den i Äpplebutiken så hade de bytt ut den direkt på plats) som skickade den till deras serviceverkstad, som sen bytte ut den mot en refurbished.

Den ligger i en låda här någonstans. Lever fortfarande men är segare än seg just nu.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Inaktiv

Typ alla surfplattor förutom de billigaste har bra kvalite idag?
Problemet jag ser är skaderisken med skärm och sedan batteri. Det sista batteriet håller länge, visst köper man en iPad pro för över 20 000kr så vill man säkert byta batteri på den. Men mer normala iPad så håller nog batteriet så länge som man vill ha paddan.
Vid normal användning så håller batteriet länge och man har inte samma behov som mobilen att den ska vara uppkopplad emot samtal i minst ett dygn. Utan man kan låta den gå i ett väldigt extremt viloläge.

Har man bestämt sig för att man ska ha en extrem surfplatta för ett högt pris, så är den enda invävning emot iPad Pro som jag nu kan komma på att en ny version snart kan komma. Men detta snart kan vara att vänta mer än ett år.
*edit* Enligt macrumor så ligger iPad Pro på neutral att köpa nu, så har man behov är det svårt att vänta: https://buyersguide.macrumors.com/

Permalänk
Medlem

Jag har en iPad Air 2 och den fungerar klockrent än idag - fortfarande förvånansvärt bra batteritid och allt i iOS flyter på snabbt och bra. Jag tror inte du behöver oroa dig över just denna punkt. Då skulle jag vara mer orolig för att tappa den i backen och spräcka skärmen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Tack allihopa, jag är övertygad om att den kommer hålla i 5+ år så då är det inget jag behöver tänka på.

Då undrar jag över batteriet men den tiden, den sorgen.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

F.d's iPad 3rd Gen rullar på än, ca 5-6 år senare.
Du kan komma behöva byta batteri eller laddd oftare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Campaigner:

Tack allihopa, jag är övertygad om att den kommer hålla i 5+ år så då är det inget jag behöver tänka på.

Då undrar jag över batteriet men den tiden, den sorgen.

Apple brukar ha väldigt bra service för sina batterier om än dyr. Som det ser ut på deras sida verkar det som man kan byta ut batteriet på alla modeller för 1 095 kronor. https://support.apple.com/sv-se/ipad/repair/service

Förutom det ställer jag mig till kören med fungerande iPads, har två iPad 2or som fortfarande lever

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Min Ipad 2017 har aldrig krånglat. Lika bra igår som idag, gäller även batteritiden. Mamma köpte en Ipad för ca 7 år sen som hon fortfarande använder. Batteritiden på den är väl sådär, men det kanske de första Ipadsen var. Den kan ha nästan alla appar förutom nyare spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Min iPad pro gick sönder innan den var 1 år gammal, fick blödningar runt kanterna på skärmen, lyste starkt vitt på flera ställen och de såg helskumt ut, fick en ny på garanti som förmodligen inte var ny för den började strula ganska fort, den hängde sig stup i kvarten och inget hjälpte, sålde iväg den billigt och köpte en Huawei Mediapad istället, har sålt iväg alla apple produkter jag äger och sagt upp mitt apple konto, kommer aldrig köpa en apple produkt igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Typ alla surfplattor förutom de billigaste har bra kvalite idag?
Problemet jag ser är skaderisken med skärm och sedan batteri. Det sista batteriet håller länge, visst köper man en iPad pro för över 20 000kr så vill man säkert byta batteri på den. Men mer normala iPad så håller nog batteriet så länge som man vill ha paddan.
Vid normal användning så håller batteriet länge och man har inte samma behov som mobilen att den ska vara uppkopplad emot samtal i minst ett dygn. Utan man kan låta den gå i ett väldigt extremt viloläge.

Har man bestämt sig för att man ska ha en extrem surfplatta för ett högt pris, så är den enda invävning emot iPad Pro som jag nu kan komma på att en ny version snart kan komma. Men detta snart kan vara att vänta mer än ett år.
*edit* Enligt macrumor så ligger iPad Pro på neutral att köpa nu, så har man behov är det svårt att vänta: https://buyersguide.macrumors.com/

Nya ipads är dock sämre byggkvalite än de gamla. Kika på bendtest på ipad pro vs 1st gen ipad så ser vilken extrem skillnad det är.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elektron:

Nya ipads är dock sämre byggkvalite än de gamla. Kika på bendtest på ipad pro vs 1st gen ipad så ser vilken extrem skillnad det är.

Skickades från m.sweclockers.com

Säkerligen och skärmen är säkert lite mer ömtålig. Min egen flitiga surfplatta som är en iPad konkurrent har fått tryckskador på skärmen, men så har jag använd den väldigt mycket. Dessa tryckskador och lite repor betyder inte att produkten ej går att använda.

I vilket fall så tycker jag inte för vanligt folk att man behöver oroa sig mycket på kvaliten för vanligt prissatta surfplattor. Kommer man dock upp i surfplattor för 20 000kr, så gör kostnaden att vanligt folk bör vara riktigt försiktiga.

Permalänk
Medlem

Jag hatar när man sätter sig i soffan med en 9.7" padda i bakfickan, de böjer sig alltid...
Skämt åsido, sjukt bra kvalitet på dem. Dessutom - låt den vara i 2-4 veckor, plocka upp den och kör...
Försök gärna det med någon annan tillverkare av någonting med batteri på standbye

Permalänk
Medlem

Har faktiskt en första generationens ipad som fungerar alldeles utmärkt. Den är som den precis kommit från fabrik både inuti och utanpå. Batteriet räcker i flera dagar. Dock funkar ju inte dagens appar på den alls pga iOS.
Men har även en iPad Air 2 som jag haft iaf i fyra eller fem år nu. Batteriet börjar väl bli lite dåligt alternativt dagens appar som drar mer men annars inga problem.

Jo ett. Spelar man Bloons td6 så kan den helt plötsligt bara stänga av spelet när man spelat ett tag. Gissar på att den inte gillar allt 3D krafs eller nåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spiffman:

Jag hatar när man sätter sig i soffan med en 9.7" padda i bakfickan, de böjer sig alltid...
Skämt åsido, sjukt bra kvalitet på dem. Dessutom - låt den vara i 2-4 veckor, plocka upp den och kör...
Försök gärna det med någon annan tillverkare av någonting med batteri på standbye

Min Techlast T10 håller mer än en månad med 1h YT tittande om kvällarna utan laddning.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Har en ipad air från 2015 eller vad det är. Funkar OK för youtube och enklare webbrowsing, typ sweclockers.

Fast får väl erkänna att den är lite seg när jag går in på hemnet..

Den har fått senaste ios, vilket känns bra tycker jag.

Även min mor har en ipad air och hon verkar nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Spiffman:

Försök gärna det med någon annan tillverkare av någonting med batteri på standbye

Typ alla tillverkare av bättre surfplattor såvida man inte inte har valt att aktivera cell. Min en surfplatta går använda som en helt vanlig mobil och då självklart i det läget drar ström som en mobil..

Nå dagen surfplattor har allmänt blivit riktigt bra, detta till den nivån att de flesta inte ser någon vits att köpa en ny.

Permalänk
Medlem

Till TS: Som tidigare skrivet bör 1 år inte oroa dig för byggkvaliten, det är snarare för att locka dig till Apple Care. Här i Sverige skulle jag säga att någon form av tilläggsförsäkring eller drulleförsäkring ofta är mer lönsamt om man vill ha utökat skydd.

Skrivet av KAD:

Livstiden på just iOS-enheter slår enligt min uppfattning därför konkurensen på fingrarna. På MacOS-sidan gäller ju tyvärr det motsatta om man ska köra just MacOS, där slutar supporten oftast innan den tekniska livslängden på produkten, men då finns ju alternativa OS.

Just nu supportar Apple tre generationer av Mac OS med säkerhetsuppdateringar.

Som exempel kör min Macbook Unibody (2010) High Sierra och får fortfarande säkerhetsuppdateringar 9 år efter köp.
Jag räknar med att det kommer bli åtminstone 10 år innan de slutar leverera säkerhetsuppdateringar till High Sierra.
Det tycker jag absolut får anses som skälig tid att supporta en maskin. Men visst, Windows 10 går att installera på äldre maskiner än så.

Med det sagt finns det så klart undantag, exempelvis den sista maskinen inom en hårdvarugeneration. Jag har sista generationen av iBook med PPC-processor. Den släpptes 2005 och överlevde bara en OS-uppgradering innan Intelskiftet. Därför fick den endast 4 år (2005-2009) av säkerhetsuppdateringar.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Jag hatar när man sätter sig i soffan med en 9.7" padda i bakfickan, de böjer sig alltid...

Eller råkar lägga den i skolväskan ihop med en bok, eller barnen råkar tabba sig. Jag gillar ipad, jag säger bara att på byggkvalitefronten så har de blivit sämre. Ipad 1 var som en tank i jämförelse.

Vi har kvar vår ipad mini 1, fungerar till Netflix.
Ipad 1 den stora hade vi länge också.
Tyvärr tappar de stöd för appar innan de är utslitna likt alla mobiler eller surfplattor.

Men om TS redan köpt en Ipad Pro så köp till ett redigt skal så löser du problemet så att blir den inte lika känslig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skriver detta på min iPad air 2 från 2015. Fungerar fortfarande utmärkt, batteriet är bra och paddan känns rapp. Synd att lagringsutrymmet var så snålt tilltaget men det är lyckligtvis inte längre ett problem med dagens modeller.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Min Techlast T10 håller mer än en månad med 1h YT tittande om kvällarna utan laddning.

Inte illa att få ut 30+ timmar på en enhet specad för 7-10h.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon159643:

Typ alla tillverkare av bättre surfplattor såvida man inte inte har valt att aktivera cell. Min en surfplatta går använda som en helt vanlig mobil och då självklart i det läget drar ström som en mobil..

Nå dagen surfplattor har allmänt blivit riktigt bra, detta till den nivån att de flesta inte ser någon vits att köpa en ny.

Min Huawei M5 med 4G aktiverat ligger nu på dryga 50% efter 5 dagar men det är med lätt användande. Batteriet verkar hålla riktigt bra och är (som vanligt) positivt överraskad över hur gedigna Huaweis produkter är.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Var idag på Webhallen o beställde min iPad Pro då jag fick veta att Apple endast ger 1(!) års garanti!
Nu är jag van vid tillverkare som ger tre eller fem års garanti så att få veta att Apple endast ger 1 års garanti får ju en att tro att Apple inte tror på sina produkter....

Min Motorola X Force började krångla exakt när garantin gått ut (batteriet håller på gå under) så nu undrar man om ens nya fina iPad kommer göra likadant när garantin gått ut....

Det här är ju standard på alla datorrelaterade produkter. Garanti 1 år, men det är klart att de kan hålla mycket längre än så.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Har 2st:
Ipad mini (från 2012, A5 CPU, iOS:9.3.5) : Denna funkar än, men man får ha tålamod då den är slö. Men nöjer man sig med att surfa, kolla youtube, netflix m.m och skippar de "tyngsta" spelen så helt ok. Batteriet är otroligt nog helt ok trots sin ålder.
Ipad gen5 (från 2017, A9 cpu, iOS: 12.3.1) : Funkar perfekt (förutom spricka i skärmen, vill inte skylla på barnen men...det var barnens fel

Uppdateringar får man i många år (fler år än du har garanti vilket jag kan tänka mig är ovanligt när det gäller surfplattor i övrigt) och kvalitén skulle jag säga är väldigt bra. Speciellt med tanke på att de iPads jag har är det framförallt barnen som använder med allt vad det innebär...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Campaigner: Som andra vittnat om här så håller, i alla fall tidigare generation av, en Ipad rätt länge. Jag har fortfarande samma gamla sedan 7-8 år eller så (den fungerar utmärkt för sitt syfte). Däremot med tanke på Apples allt mer aggressiva förhållning mot planned obselence samt försvårande och fördyrande service så är det kanske inte så dumt att räkna med kortare livscykel framledes.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net