[FreeNAS] Bränna in nya diskar

Permalänk
Avstängd

[FreeNAS] Bränna in nya diskar

Hej,

Jag har testat https://github.com/Spearfoot/disk-burnin-and-testing och kört sh disk-burnin.sh da15 men den blir klart på någon sek men det ska ta nån dag då det är 8TB hårddisk, jag har även skriva in denna sysctl kern.geom.debugflags=0x10 men utan framgång.

Jag uppskattar all hjälp, skulle vara toppen med snabba svar? Ligger back några dagar på grund av alla problem.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Hej,

Jag har testat https://github.com/Spearfoot/disk-burnin-and-testing och kört sh disk-burnin.sh da15 men den blir klart på någon sek men det ska ta nån dag då det är 8TB hårddisk, jag har även skriva in denna sysctl kern.geom.debugflags=0x10 men utan framgång.

Jag uppskattar all hjälp, skulle vara toppen med snabba svar? Ligger back några dagar på grund av alla problem.

Har du ändrat Dry_Run variablen till 0?
Annars kör det inget, eftersom scriptet kommer med den på.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Får man nyfiket fråga syftet?

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

Får man nyfiket fråga syftet?

Så kallat burn-in test kör man för att testa diskar för eventuella fel som kanske annars skulle uppstå under drift.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Belzader:

Har du ändrat Dry_Run variablen till 0?
Annars kör det inget, eftersom scriptet kommer med den på.

Nä, men har ändrat nu så nu funkar den. När den är klar kommer den står om hårddisken klara testet?

Hur lång tid kan en 8TB ta?

Skrivet av Pimmp:

Får man nyfiket fråga syftet?

Man vill inte ha någon dålig hårddisk i raid.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Nä, men har ändrat nu så nu funkar den. När den är klar kommer den står om hårddisken klara testet?

Hur lång tid kan en 8TB ta?

Kanske inte att disken klarar testet, men all output skrivs i en logg-fil, så om det inte rapporteras några fel i logg-filen, så bör disken ha klarat testet.

Nu vet jag inte riktigt vad badblock testet gör, men om det är liknande nollning av disken, så skrivs det på alla sektorer, så räkna med minst 2-3 dagar.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Hur lång tid kan en 8TB ta?

Badblocks kör 4 passes skrivning och verifiering. Givet att både läsning och skrivning i genomsnitt går snabbare än 100 MB/s kommer det nog inte ta mer än en vecka i alla fall. Vet inte vad som är realistiskt för just din modell, men snabbare än 200 MB/s kommer du inte snitta, vilket ger en nedre gräns på typ fyra dagar.
https://www.google.com/search?q=8+*+8+terabyte+%2F+100+megaby...
https://www.google.com/search?q=8+*+8+terabyte+%2F+200+megaby...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Belzader:

Kanske inte att disken klarar testet, men all output skrivs i en logg-fil, så om det inte rapporteras några fel i logg-filen, så bör disken ha klarat testet.

Nu vet jag inte riktigt vad badblock testet gör, men om det är liknande nollning av disken, så skrivs det på alla sektorer, så räkna med minst 2-3 dagar.

Blir att kolla i logen får hoppas att det är lätt att läsa av logen så att man vet vad man ska kolla efter.

Skrivet av LemonIllusion:

Badblocks kör 4 passes skrivning och verifiering. Givet att både läsning och skrivning i genomsnitt går snabbare än 100 MB/s kommer det nog inte ta mer än en vecka i alla fall. Vet inte vad som är realistiskt för just din modell, men snabbare än 200 MB/s kommer du inte snitta, vilket ger en nedre gräns på typ fyra dagar.
https://www.google.com/search?q=8+*+8+terabyte+%2F+100+megaby...
https://www.google.com/search?q=8+*+8+terabyte+%2F+200+megaby...

Ah, min disk skriver ca 250-260 MB/sek så får räkna med mist 3 dagar men då vet jag ca hur lång tid det tar.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd

@Belzader:

Är det 4 tester den göra innan den är klar?

Reading and comparing: done Testing with pattern 0x55: done Reading and comparing: done Testing with pattern 0xff: done Reading and comparing: done Testing with pattern 0x00: 29.08% done, 68:55:09 elapsed. (0/0/0 errors)

Är den klar snart?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

tja runt 15 timmar kvar (nu kanske 10.5 timmar gentemot tiden när det postades ) basera på 69 timmar redan körda om det inte finns ytterligare steg att köra i testet

Permalänk
Avstängd

Klara den av testet?

https://pastebin.com/raw/78XXEH2H

Skrivet av xxargs:

tja runt 15 timmar kvar (nu kanske 10.5 timmar gentemot tiden när det postades ) basera på 69 timmar redan körda om det inte finns ytterligare steg att köra i testet

Tack, nu bliv klar i går kl 22.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv

Dessa tester är vardagliga och meningslösa. Använd garanti och byt ut diskarna ifall de krashar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285805:

Dessa tester är vardagliga och meningslösa. Använd garanti och byt ut diskarna ifall de krashar.

Jag är inte så kunnig i detta, men det känns ju bättre och testa för eventuella fel innan man drar dom i drift, istället för att dra dom i drift och sedan se att det var fel på den.?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon285805:

Dessa tester är vardagliga och meningslösa. Använd garanti och byt ut diskarna ifall de krashar.

Man ska testa så att alla sector funkar inget skoj att när disken är nästan full och sector har fått fel och tar 3 dagar att ersätta en disk om flera diskar går sönder så är risken stor att man tappar all data.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superegg:

Man ska testa så att alla sector funkar inget skoj att när disken är nästan full och sector har fått fel och tar 3 dagar att ersätta en disk om flera diskar går sönder så är risken stor att man tappar all data.

Du tror alltså ifall dina tester inte upptäcker dåliga sektorer så kommer du aldrig att få dåliga sektorer? Hahaha
Använd diskparitet, RMA och backups, så slipper du slösa bort din tid på onödiga burn-ins.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon285805:

Du tror alltså ifall dina tester inte upptäcker dåliga sektorer så kommer du aldrig att få dåliga sektorer? Hahaha
Använd diskparitet, RMA och backups, så slipper du slösa bort din tid på onödiga burn-ins.

Jag har aldrig skrivit att jag aldrig kommer få dåliga sektorer framöver.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Klara den av testet?

Vad jag kunde läsa ut, så rapprterades inga fel i testen (Completed without error).
Men det verkar som bara själv testen kördes.
Kan kanske vara för disken var tom.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.