Permalänk

PS3 kontroll till PC?

Kanske fel ställe men vet inget bättre.

Jag har lite funderingar om att koppla PS3 kontroll till PC, jag köpte en handkontroll och lyckades hitta en USB kabel till en digital kamera att koppla in med, dom 4 LEDen blinka till en gång, laddning tänkte jag och lät det ligga hela natten.
Nu på morgonen började jag googla och hittade "sixaxis pair tool", nu blinkar LEDen hela tiden, är det först nu den laddas?

Tyvärr är alla "tutorials" inte kompletta och saknar bilder och text, ibland hela sidan. Någon som har något i bakfickan som är komplett?

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Kanske fel ställe men vet inget bättre.

Jag har lite funderingar om att koppla PS3 kontroll till PC, jag köpte en handkontroll och lyckades hitta en USB kabel till en digital kamera att koppla in med, dom 4 LEDen blinka till en gång, laddning tänkte jag och lät det ligga hela natten.
Nu på morgonen började jag googla och hittade "sixaxis pair tool", nu blinkar LEDen hela tiden, är det först nu den laddas?

Tyvärr är alla "tutorials" inte kompletta och saknar bilder och text, ibland hela sidan. Någon som har något i bakfickan som är komplett?

Jag använder Motionjoy DS3 Tool. Har alltid fungerat för mig.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag använder Motionjoy DS3 Tool. Har alltid fungerat för mig.

Som ovanstående så använder jag samma, fritt fram att välja mellan att använda kabel eller en bluetooth-mottagare, med andra ord så kan du köra trådlöst om du vill

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag använder Motionjoy DS3 Tool. Har alltid fungerat för mig.

Kör samma jag med, funkar perfekt.

Permalänk
Medlem

Motionjoy var ett populärt program till en början. Sen någonstans började virusskydden signalera och programmet tog en djupdykning. Nu för tiden behöver du bara ladda ner en Xinput wrapper för DS3 och DS4 (mindre drivrutin) och din ps3 kontroll känns alltid av som en xbox 360 utan några program ivägen.
http://forums.pcsx2.net/Thread-XInput-Wrapper-for-DS3-and-Play-com-USB-Dual-DS2-Controller

Permalänk

Jag använder "Better DS3" för att slippa alla jobbiga ads som man får med motionjoy.

Här finns en tutorial:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arekkusu:

Motionjoy var ett populärt program till en början. Sen någonstans började virusskydden signalera och programmet tog en djupdykning. Nu för tiden behöver du bara ladda ner en Xinput wrapper för DS3 och DS4 (mindre drivrutin) och din ps3 kontroll känns alltid av som en xbox 360 utan några program ivägen.
http://forums.pcsx2.net/Thread-XInput-Wrapper-for-DS3-and-Play-com-USB-Dual-DS2-Controller

+1 på den här. Finns liknande för dual Shock 4 vilket jag använder. Fungerar hur bra som helst

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Jag fick det inte att fungera så jag köpte en xbox 360 kontroller istället. Orkar man att lirka lite så ska det gå att göra

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arekkusu:

Motionjoy var ett populärt program till en början. Sen någonstans började virusskydden signalera och programmet tog en djupdykning. Nu för tiden behöver du bara ladda ner en Xinput wrapper för DS3 och DS4 (mindre drivrutin) och din ps3 kontroll känns alltid av som en xbox 360 utan några program ivägen.
http://forums.pcsx2.net/Thread-XInput-Wrapper-for-DS3-and-Play-com-USB-Dual-DS2-Controller

Har letat i en evighet efter alternativ, tack.

Permalänk

Tack för alla tips, tyvärr började jag fega när jag läste att BT drivrutinerna skulle bytas ut och andra BT enheter inte skulle fungera längre.
Nja, sådan problem är det inte värt direkt.

Men ps3 kontrollen är kopplad till min mobil istället, Sony Z1, fungerar perfekt till PPSSPP gold.
Kräver dock rootad mobil, vilket jag alltid gör

Datorn får tyvärr klara sig med Xbox360 kontroller

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Tack för alla tips, tyvärr började jag fega när jag läste att BT drivrutinerna skulle bytas ut och andra BT enheter inte skulle fungera längre.
Nja, sådan problem är det inte värt direkt.

Du kan fortfarande köra den med USB kabel, BT krävs enbart ifall du vill köra den trådlöst och i så got som alla fall msåte du köpa en kompatibel dongel då de flesta moderkort inte hanterar de drivrutiner de kör.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Tack för alla tips, tyvärr började jag fega när jag läste att BT drivrutinerna skulle bytas ut och andra BT enheter inte skulle fungera längre.
Nja, sådan problem är det inte värt direkt.

Läste du om motioninjoy då?
För den förstör usb/blåtandsdrivrutinerna. Den var som sagt väldigt poppis förr så det är många som fortfarande använder och rekommenderar den. Men det ska man inte göra. Även om den gör att kontrollerna i sig fungerar så kan andra saker sluta funka istället.

Men om du använder en xinput wrapper som redan nämnts i tråden så ska det vara lugnt. Jag använde motioninjoy för DS3 förut och när jag skulle få DS4 att fungera sen så gick det inte pga motioninjoy. Jag formaterade datorn och installerade windows på nytt och nu kör jag den här andra lösningen och det går bra och enkelt att sätta upp (tar 1min typ) och min blåtandsmus fungerar fint att använda den med.

Permalänk

Ah, då vågar jag nog på det ändå

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk

Såhär 4 år senare så drar jag upp den här tråden och känner att jag också skulle vilja ha lite hjälp sitter här och vill koppla in min ps3 handkontroller. Har installerat motionjoy ds3 tool men den vill då bara visa reklam å annat skit så den avinstallerade jag. har nu Better ds3 som inte visar en massa skit men det lilla jag har läst är att man måste då tydligen ha det där motion joy vilket jag inte var så värst sugen på att installera, i better ds3 så hittar jag inte handkontrollen, så jag tänkte det var nån som kanske satt på en lösning

Visa signatur

Mera COOP åt folket

Permalänk
Medlem
Skrivet av kingenandy:

Såhär 4 år senare så drar jag upp den här tråden och känner att jag också skulle vilja ha lite hjälp sitter här och vill koppla in min ps3 handkontroller. Har installerat motionjoy ds3 tool men den vill då bara visa reklam å annat skit så den avinstallerade jag. har nu Better ds3 som inte visar en massa skit men det lilla jag har läst är att man måste då tydligen ha det där motion joy vilket jag inte var så värst sugen på att installera, i better ds3 så hittar jag inte handkontrollen, så jag tänkte det var nån som kanske satt på en lösning

Det absolut mest stabila och bästa alternativet är Scarlet.Crushs XInput wrapper. Det finns en fork av den som heter ScpToolkit, men jag kan inte rekommendera den eftersom den har en tendens att sluta fungera om man kopplar ur och i kontrollen.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Det absolut mest stabila och bästa alternativet är Scarlet.Crushs XInput wrapper. Det finns en fork av den som heter ScpToolkit, men jag kan inte rekommendera den eftersom den har en tendens att sluta fungera om man kopplar ur och i kontrollen.

Får ta och testa det, har som inte hittat nått annat som funkar än.

Visa signatur

Mera COOP åt folket

Permalänk

Satt och tänkte på det här med bluetooth, är det nått som kanske är "lättare" att få den att funka?

Visa signatur

Mera COOP åt folket

Permalänk
Medlem
Skrivet av kingenandy:

Satt och tänkte på det här med bluetooth, är det nått som kanske är "lättare" att få den att funka?

I allmänhet är det inte lättare än USB att få igång (undantaget om man har en bluetoothdongel som finns på listan), men väl installerat fungerar båda lika bra.

Directly Supported Dongles USB\VID_03F0&PID_231D USB\VID_045E&PID_3500 USB\VID_0461&PID_4D75 USB\VID_046D&PID_C709 USB\VID_047D&PID_105E USB\VID_0489&PID_E011 USB\VID_0489&PID_E042 USB\VID_0489&PID_E04E USB\VID_04CA&PID_3006 USB\VID_050D&PID_016A USB\VID_05AC&PID_821A USB\VID_05AC&PID_821F USB\VID_07D1&PID_F101 USB\VID_0930&PID_0215 USB\VID_0A12&PID_0001 USB\VID_0A5C&PID_200A USB\VID_0A5C&PID_2101 USB\VID_0A5C&PID_2146 USB\VID_0A5C&PID_2148 USB\VID_0A5C&PID_2150 USB\VID_0A5C&PID_2153 USB\VID_0A5C&PID_217D USB\VID_0A5C&PID_2198 USB\VID_0A5C&PID_21E1 USB\VID_0A5C&PID_21E8 USB\VID_0B05&PID_1715 USB\VID_0B05&PID_1783 USB\VID_0B05&PID_1785 USB\VID_0B05&PID_179C USB\VID_0B05&PID_17B5 USB\VID_0B05&PID_B700 USB\VID_0C10&PID_0000 USB\VID_0CF3&PID_3002 USB\VID_0CF3&PID_3004 USB\VID_0CF3&PID_3005 USB\VID_0DB0&PID_3801 USB\VID_0DF6&PID_2200 USB\VID_0E5E&PID_6622 USB\VID_1131&PID_1001 USB\VID_1131&PID_1004 USB\VID_1286&PID_2044&MI_00 USB\VID_13D3&PID_3304 USB\VID_413C&PID_8126 USB\VID_8086&PID_0189 USB\VID_8087&PID_07DA USB\VID_0930&PID_0214 USB\VID_0A5C&PID_2154 USB\VID_0489&PID_E04D USB\VID_413C&PID_8197 USB\VID_0A5C&PID_2021 USB\VID_05AC&PID_8286 USB\VID_0A5C&PID_2100 USB\VID_0BDA&PID_8723 USB\VID_044E&PID_3010 USB\VID_0B05&PID_1788 USB\VID_0A5C&PID_2190 USB\VID_13D3&PID_3315 USB\VID_0489&PID_E027 USB\VID_05AC&PID_821D USB\VID_0BDA&PID_0724 USB\VID_050D&PID_065A USB\VID_0A5C&PID_21E3 USB\VID_05AC&PID_8216 USB\VID_0A5C&PID_21B4

listan
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Nu har det gått ytterligare +1 år sedan senaste inlägget och nu är det min tur att fråga VILKEN mjukvara som fungerar bäst för att kunna använda sin (trådade) PS3 kontroll till pc?
Tackar ödmjukast för guidning!

Ädit: Använder Win 7 som os om det spelar roll

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Nu har det gått ytterligare +1 år sedan senaste inlägget och nu är det min tur att fråga VILKEN mjukvara som fungerar bäst för att kunna använda sin (trådade) PS3 kontroll till pc?
Tackar ödmjukast för guidning!

Ädit: Använder Win 7 som os om det spelar roll

Det finns officiella drivare för kontrollen med Playstation Now om du tankar ner och installerar den på en dator, du kan behöva avinstallera gamla skräp drivare.

Läst mer här https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=146180...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Det finns officiella drivare för kontrollen med Playstation Now om du tankar ner och installerar den på en dator, du kan behöva avinstallera gamla skräp drivare.

Läst mer här https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=146180...

Bug o bock!
Fick handkontrollen att funka med Scarlet Crush XInput wrapper men den har onekligen varit ganska buggig så jag ska testa den du tillhandahöll.
Vet du om den är kompatibel med Win7?