Resa till USA. Hundra frågor i huvet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

@Opatagio: De verkar vara bättre än i Finland. Där blev jag svabbad för något, och väskan körd genom scanner och hela grejen. När jag kom hem hittade jag en .22:a som på något vis ramlat innanför fodret. Så två säkerhetskontroller (Arlanda och Helsingfors) missade den helt och hållet. Kändes sådär.

Jag hade en kniv som ihopfälld var ca 10 cm lång. Den hittade jag i ryggsäcken efter att den gått igenom säkerhetskontrollerna på Arlanda och i Peking och även säkerhetskontrollen i tunnelbanan i Shanghai. Men de hittade en farlig vattenflaska på Arlanda i alla fall...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd

Jag förstår om detta låter som "troll" men är helt seriöst: får man köpa någon form av NATO-graderad skyddsutrustning som turist där? Med tanke på hur jävla många masskjutningar som sker på löpande band där i "the land of the free [mass shootings]" så känner man ju sig inte säker om man inte åtminstone får bära VIP-skyddsutrustning vart man än befinner sig.

En annan fråga: om man typ aldrig skall befinna sig utomhus på kvällar, hur fasiken lyckas folk gå ut på klubbar där och träffa folk och sedan dra hem med dem om varje kväll förvandlas till en "tillfällig anarki-krigszon"? Jag ber om ursäkt i förväg för min okunnighet om detta land.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag förstår om detta låter som "troll" men är helt seriöst: får man köpa någon form av NATO-graderad skyddsutrustning som turist där? Med tanke på hur jävla många masskjutningar som sker på löpande band där i "the land of the free [mass shootings]" så känner man ju sig inte säker om man inte åtminstone får bära VIP-skyddsutrustning vart man än befinner sig.

En annan fråga: om man typ aldrig skall befinna sig utomhus på kvällar, hur fasiken lyckas folk gå ut på klubbar där och träffa folk och sedan dra hem med dem om varje kväll förvandlas till en "tillfällig anarki-krigszon"? Jag ber om ursäkt i förväg för min okunnighet om detta land.

NATO-graderad, aldrig hört tidigare men jag chansar här. Finns hur många surplus-butiker som helst som säljer hjälmar, kroppsskydd, västar osv. Hur det är reglerat är upp till delstat och federalt. Vissa delstater reglerar vissa typer av materiel hårdare än andra.

Det finns helt enkelt bra kvarter och dåliga kvarter. De dåliga är ibland så dåliga att LAPD inte åker dit helt enkelt. Utan Sheriff's får ta hand om utryckningar dit. De bra kvarteren är supertrevliga, ofta som man möter väldigt trevligt och öppna personer. Det mesta är naturligtvis ytlig bekantskap. Precis som du skulle möta någon här på krogen i Svedala. Med undantaget att ingen tittar konstigt om du går fram och börjar snacka med en helt främmande person, till skillnad mot här i Svedala så tror folk man är knäpp på ett eller annat sätt.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Tja.
Jag ska snart gifta mig och tänkte dra till staterna.
Gifta oss osv gör vi i Sverige. Vi ska inte bosätta oss där.

* Måste man ha riktigt pass eller fungear Nationellt svenskt ID-kort?
* Vill till västkusten, kalifornien.
* Hotell? Tips?
* Hyrbil? Tips?
Reslängd minst 10 dagar.

Boka allt med resbyrå eller fixa allt själva?

Ni som varit där, ös på med tips och råd.
Tack på förhand!

boka bil i förväg, lös resten på plats. Du måste ha pass och måste ha ansökt om ESTA visum
tänk på att kalifornien är lika stort som Sverige så det är rätt stora avstånd, 10 dagar känns lite. Jag var där i en månad och det fanns saker vi fick skippa.

boende om man inte måste bo på lyxhotell finns överallt, motellen är billiga, håller oftast bra standard plus att du kan parkera bilen enkelt. Dessa kan du i princip boka samma dag beroende på vart man befinner sig.

tips på vad man "borde" se och göra beror ju på vad ni tycker om. För mig var höjdpunkterna Yosemite national park, big sur/highway 1, grand canyon och San fransisco.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag förstår om detta låter som "troll" men är helt seriöst: får man köpa någon form av NATO-graderad skyddsutrustning som turist där? Med tanke på hur jävla många masskjutningar som sker på löpande band där i "the land of the free [mass shootings]" så känner man ju sig inte säker om man inte åtminstone får bära VIP-skyddsutrustning vart man än befinner sig.

En annan fråga: om man typ aldrig skall befinna sig utomhus på kvällar, hur fasiken lyckas folk gå ut på klubbar där och träffa folk och sedan dra hem med dem om varje kväll förvandlas till en "tillfällig anarki-krigszon"? Jag ber om ursäkt i förväg för min okunnighet om detta land.

Jag tror du ska stanna hemma, om du är så pass orolig...

Permalänk
Medlem

Åker till USA minst 1 gång om året. Det enda jag brukar tänka på i förväg är som fler sagt innan, ett giltigt pass(minst 6 mån från hemkomst) samt ESTA. Också noga när jag bokar biljett att namnet på bokningen skrivs exakt som det står i passet för att slippa krångel.

Om jag inte direktflyger till min destination försöker jag mellanlanda i Kanada istället för USA, i USA måste du då checka ut väskor från utrikesflyg och sen checka in för inrikes flyg vilket kan bli svettigt om man har kort mellanlandning. Detta beror ju såklart på vart man ska i USA

Jag brukar hyra bil i förväg, finns mängder med sidor man kan jämföra priser och hålla på eller så går man direkt på bolagens egna hemsidor.

Jag hyr alltid hus när vi är där men ska vi ut och åka så brukar jag lägga till några extra kronor för att bo på något bättre hotell då jag tycker det förhöjer upplevelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Hmm de har nog ändrat reglerna för så här säger Försäkringskassan idag:
"Om du ska resa utanför EU/EES och Schweiz

Utanför EU/EES och Schweiz gäller inte EU-kortet. För dig som ska resa till
länder utanför EU/EES och Schweiz är det därför viktigt att du har en privat
försäkring. Ta reda på vad som ingår i din hemförsäkring och om du behöver en
extra reseförsäkring."
https://www.forsakringskassan.se/privatpers/resa_arbeta_stude...

Och vad jag vet har de inte kvar de gamla blanketterna innan "EU" och jag ser inte heller att det finns avtal mellan Sverige och USA. Dvs Försäkringskassan står inte för någon kostnad av vård i USA.

OK, det var ett tag sedan jag var där, hade inte uppdaterat mig på vilka saker som gäller från Försäkringskassan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Hmm de har nog ändrat reglerna för så här säger Försäkringskassan idag:
"Om du ska resa utanför EU/EES och Schweiz

Utanför EU/EES och Schweiz gäller inte EU-kortet. För dig som ska resa till
länder utanför EU/EES och Schweiz är det därför viktigt att du har en privat
försäkring. Ta reda på vad som ingår i din hemförsäkring och om du behöver en
extra reseförsäkring."
https://www.forsakringskassan.se/privatpers/resa_arbeta_stude...

Och vad jag vet har de inte kvar de gamla blanketterna innan "EU" och jag ser inte heller att det finns avtal mellan Sverige och USA. Dvs Försäkringskassan står inte för någon kostnad av vård i USA.

Jag har besökt sjukhus akut i USA och det kostade mig en bit över 10 000kr innan jag blev utskriven, mitt försäkringsbolag tog nästan hela kostnaden. Kostnaden för mig själv landade på cirka 350 kronor. Det var heller inget krångel, bara spara alla papper och kvitton jag fick på sjukhuset och skicka in när jag kom hem så damp pengarna ner samma vecka på kontot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

En kollega skulle flyga till North Carolina på kurs men hade klickat i semester på ESTA-ansökan. Han var lite nervös vid ankomsten så när kontrollanten frågade "business or pleasure?" svarade han "pleasure" för att inte råka i trubbel med ansökan.
-"So where are you going next?" frågade kontrollanten.
-"Charlotte" svarade kollegan (största staden i NC).
-"Nobody goes to Charlotte for pleasure!" utbrast kontrollanten och skrattade medan han stämplade passet och öppnade spärren så att kollegan kunde passera.

Jag kom hem från Charlotte förra veckan. Var definitivt där "for pleasure" eftersom jag hälsade på min flickvän.

Edit: Tyckte alltså bara att det var ett kul sammanträffande att läsa detta.

Permalänk
Medlem

Hur går det @Falcon ? Information overload.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Jag kom hem från USA, mer specifikt Florida, förra veckan efter att ha bott och jobbat där de senaste 14 månaderna.
Ifall det är något mer specifikt du behöver svar på så får du gärna PMa så svarar jag efter bästa förnåga.
I övrigt verkar tråden redan ta upp alla viktiga puckar!

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Jag tror du ska stanna hemma, om du är så pass orolig...

haha ja, nån har sett för mycket film...
men body armor kan du köpa hur mycket du vill, USA är fullt av domedagsprofeter...
så kallad "riktig" skyddsutrustning, förutom obekvämheten att bära den... är dyrt så in i h-e, räkna med 1200$ för en enkel skyddsväst

fast i detta fallet håller jag med keyser, du bör nog stanna hemma

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

haha ja, nån har sett för mycket film...
men body armor kan du köpa hur mycket du vill, USA är fullt av domedagsprofeter...
så kallad "riktig" skyddsutrustning, förutom obekvämheten att bära den... är dyrt så in i h-e, räkna med 1200$ för en enkel skyddsväst

fast i detta fallet håller jag med keyser, du bör nog stanna hemma

Minst 10 resor till USA nu, inklusive farliga städer som Chicago och New Orleans, och jag har inte blivit mördad en enda gång. Trots frånvaro av skyddsutrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Minst 10 resor till USA nu, inklusive farliga städer som Chicago och New Orleans, och jag har inte blivit mördad en enda gång. Trots frånvaro av skyddsutrustning.

Hahah "inte mördad en enda gång" i lol'd!
Min farmor bodde från '77 fram till sin död, 2012, i USA.
Jag var där nästan varje år från min födsel '92 till våren 2012 när hon gick bort.
Även varit flera gånger i florida på semster med ett ex som hade föräldrar med hus där. Har inte heller blivt mördag en enda gång!

Då bodde ändå min farmor i republican country, närmare bestämt New Mexico som 2017 låg på fjärde plats i USA över listan "guns per capita" med det resultatet 46 vapen per 100 invånare! Aldrig sett någon skolskjutning, eller något rån eller liknande!

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Hahah "inte mördad en enda gång" i lol'd!
Min farmor bodde från '77 fram till sin död, 2012, i USA.
Jag var där nästan varje år från min födsel '92 till våren 2012 när hon gick bort.
Även varit flera gånger i florida på semster med ett ex som hade föräldrar med hus där. Har inte heller blivt mördag en enda gång!

Då bodde ändå min farmor i republican country, närmare bestämt New Mexico som 2017 låg på fjärde plats i USA över listan "guns per capita" med det resultatet 46 vapen per 100 invånare! Aldrig sett någon skolskjutning, eller något rån eller liknande!

Ahh New Mexico och Arizona, fullständig kulturchock och open carry, gotta love it :).
Tog nästan en månad innan jag vande mig vid att folk vandrade runt med pistoler inne på Safeway och Lowe's. Kände mig nästan radikaliserad när man kom tillbaka till Sverige.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Ahh New Mexico och Arizona, fullständig kulturchock och open carry, gotta love it :).
Tog nästan en månad innan jag vande mig vid att folk vandrade runt med pistoler inne på Safeway och Lowe's. Kände mig nästan radikaliserad när man kom tillbaka till Sverige.

Haha jajamen! xD
Min farmors granne, republikan i 7 generationen och mormon på det, frågade mig, då 16 år; "Jakob, what kind of firearms have tried out? anything funny?"
Varpå jag svarar "Arliss, i've only fired a BB gun on beer cans at my friends house"
Han blev nästan kränkt, morgonen därpå hämta han mig på morgonkvisten och vi gick in i hans garage "Pick out the things you find intersting or cool, and then we'll go by walmart and grab some ammo"

Bland annat fick jag skjuta .45 colt!

https://www.youtube.com/watch?v=PkW-SnMjeJE

Edit: Alltså 16åriga jag som skjuter ute i NM öknen

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

Vill man slippa problem i USA håller man sig borta från dåliga områden och man är alltid artig och trevlig mot folk, framförallt ordningsmakten (som för övrigt varit oerhört professionell och trevlig när jag haft med dem att göra).

Dåliga områden är främst fattiga stadsdelar och rätt ofta städer överlag. USA är mer segregerat än Sverige och det är vanligare att folk med resurser flyttat utanför staden. Eller för den delen folk med knappa resurser som inte vill ha städernas problem och bor på vischan. Landsbygden i USA är också mycket mer levande än i Sverige.

I sämre områden kan du se galler och taggtråd runt parkeringsplatser. Kassan i macken eller hotellreceptionen är bakom skottsäkert glas. Och, jag lär väl få skit för det här men... du ser knappt några vita människor. Hamnar du i ett sånt område, och är du lite uppmärksam på sånt kommer du känna av läget rätt fort, då är det bara läge att hala.

Ett tips när ni kommer till ett nytt ställe är att fråga den lokala ordningsmakten. Det är bara säga att ni är dumma turister som inte känner till stan, och be om tips på ställen att undvika för att slippa problem.

Jag har varit på några ställen jag inte skulle rekommendera. I LA har jag mest varit runt Santa Monica och det är inga konstigheter alls. New Orleans när man på fyllan går ett kvarter eller två åt fel håll från Bourbon Street... vill man bli rånmördad och likskändad är det förmodligen ett perfekt ställe att vara på. Selma, Alabama, där både bensinmack och hotell var klätt i skottsäkert glas och typ alla man såg verkade vara tjackisar. Vi övernattade inte där. Richmond, Virginia, där nån tjackis gick runt på hotellområdet och knackade dörr för att sälja sex. Det har funnits fler ställen i de 19 delstater jag besökt, men dessa står nog ut mest. Bourbon Street i New Orleans var annars jävligt bra.

Har annars inte varit så mycket runt västkusten men skulle gärna åka typ längs kusten från LA upp till Prudhoe Bay nångång. Alla jag snackat med som varit i San Fransisco säger annars att det är en riktigt trevlig stat och att vägen upp dit är oerhört trevlig.

Grand Canyon måste ni ju besöka när ni ändå är i krokarna, så att säga. Makalöst mäktigt och det finns trevliga småstäder i närheten som man kan övernatta i. Skulle ni åka dit i riktning Vegas från LA tycker jag ni ska ta en titt på Hoover Dam också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Ahh New Mexico och Arizona, fullständig kulturchock och open carry, gotta love it :).
Tog nästan en månad innan jag vande mig vid att folk vandrade runt med pistoler inne på Safeway och Lowe's. Kände mig nästan radikaliserad när man kom tillbaka till Sverige.

Jag tyckte det var så jäkla skönt, även om jag inte såg särskilt mycket open carry. Vad jag gillade var att det här jäkla dramat man ser i media inte fanns där. Det var liksom aldrig några konstigheter. Tvärtom, folk var så jäkla öppna, trevliga och avslappnade. Sen att de kan gå runt med vapen på sig som världens naturligaste grej, vem bryr sig?

Nu menar jag inte att starta en debatt om det, utan mest påpeka hur jäkla goa och sköna amerikanerna är. En av mina reskamrater uttryckte det bäst, när han sade till mig:

"Hörrdu, jag har bara ett problem..."

"Jasså, vad är det?"

"Nä, jag vet inte hur jag ska hantera all denna trevlighet"

Och det är sagt av världens trevligaste och snällaste människa. Men jag förstår honom, vart man än gick möttes man av ett leende och ett "howdy!" eller "hey y'all!".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Hahah "inte mördad en enda gång" i lol'd!
Min farmor bodde från '77 fram till sin död, 2012, i USA.
Jag var där nästan varje år från min födsel '92 till våren 2012 när hon gick bort.
Även varit flera gånger i florida på semster med ett ex som hade föräldrar med hus där. Har inte heller blivt mördag en enda gång!

Då bodde ändå min farmor i republican country, närmare bestämt New Mexico som 2017 låg på fjärde plats i USA över listan "guns per capita" med det resultatet 46 vapen per 100 invånare! Aldrig sett någon skolskjutning, eller något rån eller liknande!

Men visst är det roligt att skjuta? Om det inte vore för att det är så krångligt och svårt i Sverige hade jag börjat med det som hobby.

Passade på lite när vi var i Texas. Jag har skjutit lite pistol och gevär tidigare. Nu var dessutom en av resekamraterna gammal snut som jobbat som skytteinstruktör, så det var givet att vi skulle till en gun range i Texas.

Riktigt skönt ställe. Alla som jobbade där var ex-militärer och fantastiskt trevliga. Hur mycket vapen och ammunition som helst. Vi lyckades tom få tjejen i sällskapet att testa, trots att hon var väldigt avig från början, men efter att ha testat en liten fjuttig 22;a med ljuddämpare var även hon såld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

* Måste man ha riktigt pass eller fungear Nationellt svenskt ID-kort?

Pass och ESTA som andra redan nämnt.

Citat:

* Vill till västkusten, kalifornien.

Jag är inte så imponerad av LA men Santa Monica och Venice Beach är trevligt. Finns också en del intressanta destinationer i häradet, som Vegas, Grand Canyon och San Fransisco. SF har jag förvisso inte varit i men alla snackar gott om det samt kustvägen däremellan (fast vad jag förstått är det bäst att köra söderut från SF). Vegas är häftigt men inte min typ av ställe, men klart värt ett besök.

Citat:

* Hotell? Tips?

Tror det var hotels.com som har en app vi använde. Gav rätt bra rabatt mot slutet av resan. Det är annars inte alls svårt att hitta hotell att bo på om ni har bil.

Citat:

* Hyrbil? Tips?

Jag tror alla större biluthyrare är bra. Någon nämnde att boka här i Sverige, vilket nog är en god ide. Värt att tänka på är annars att storstäderna som LA och NY är mycket dyrare vad gäller hyrbilspriser. Det kan vara värt att ta flyget till någon närliggande destination. Vill ni ha västkusten kanske ni kan kolla på att landa i Austin, som också är en mycket trevlig stad. I vilket fall, kolla runt lite. Ibland är LA och NY 2-3ggr dyrare än städer i närheten, och vill ni hyra bilen en längre tid blir det en del pengar.

Dessutom misstänker jag att de mindre flygplatserna är lite enklare att ta sig igenom. LAX är ett riktigt hundrunk första gången du flyger in i landet. Du kommer få köa tills du blir trött på livet. Blir lättare om du varit i landet tidigare.

Citat:

Reslängd minst 10 dagar.

Planera gärna längre. USA är stort och det finns så mycket som är värt att se. På 10 dagar har ni börjat smaka på det och kommer vilja se mer. Egentligen är all reslängd för kort, om du frågar mig. Jag skulle iof vilja spendera ett par decennier med att resa runt där...

Om det är en budgetfråga mer än tillgängliga semesterdagar så... Ta inte flyget till LA. Börja i tex Austin. Jag har för mig det går direktflyg dit. Annars kan det vara värt ett byte innan slutdestinationen. Där kan ni spara flera tusen på bilhyran.

Hotell och motell i USA är i regel billiga. Om resan går ut på att voffsa runt och uppleva och se saker, då behöver ni inte bo dyrt. Förra våren, när vi åkte kust till kust på tre veckor, tror jag vi snittade 350Kr per natt. Då bodde vi två i varje rum. Inga lyxhotell men helt okej standard, och ett par nätter bodde vi riktigt fint.

Betala aldrig extra för hotellfrukost. Ingår den så fine, men i regel är hotellfrukostarna värdelösa. Då kan ni lika gärna ta en bagel och appelsinjuice på Dunkin Donuts, som är både godare och billigare. För övrigt ett av de få ställen som har acceptabelt kaffe. Kaffet i USA är annars ren skit. Alltså, de verkar på riktigt tro att kaffe ska se ut som te. Helt förjävligt.

Tänk på att bensinpriset är från ett helt annat universum än Sverige. Södern och småorterna är billigast. Det går kanske från 4,50Kr/l till 6,50Kr(l, och då är det dyraste jag sett hyfsat centralt i NY. Det kommer alltså inte kosta er så mycket att åka runt en del. Vilket är bra, med tanke på storleken av landet.

Citat:

Boka allt med resbyrå eller fixa allt själva?

Fixa själv. Boka med resebyrå är för amatörer. Jag kan inte se någon som helst anledning att betala extra för en resebyrå. Vad ni behöver är pass och ESTA, flygbiljetter och hyrbil. Det fixar ni enkelt själva. Första natten tror jag det krävs att ni bokat ett hotell, för ESTA-ansökan. Där är det ju bara att ta nåt som verkar bra.

Fördelen med att inte ha allt färdigbokat är att ni får mycket större frihet att voffsa runt och upptäcka saker. Det är så jävla mycket bättre än att vara låst till ett ställe eller en viss rutt. Är man det går det inte att på riktigt upptäcka ett nytt ställe. Och USA är ett land där det finns helt sjukt mycket att upptäcka. Ni kommer aldrig komma i närheten av det på en resa, om den inte varar över flera år. Så, låt er styras lite av äventyrslusta - upptäcka och uppleva nya ställen. Ni behöver ingen jävla resebyrå för det.

Vad är det värsta som kan hända? Jo, att ni står där en kväll och det finns inga lediga hotell i närheten. Det händer inte ofta, kan jag säga, och det ni gör då är att ratta en eller två timmar mot någon annan ort. Inga problem.

Enda gången jag upplevt att det varit svårt med hotell var i New York. Inte för att det saknades hotell, men det var liksom ingen av oss som ville betala över 30,000Kr för en natt. Det var dock inga problem utanför stan. Annars har man såklart hamnat i något fult område och bestämt sig för att åka vidare, men det är inte heller så vanligt. Oftast finns det hotell med lediga rum, och lediga rum som du faktiskt kan tänka dig övernatta i. I värsta fall får du åka en bit Så det är väl ett tips om att inte börja leta hotellrum kring midnatt, utan prova eftermiddag eller sen eftermiddag istället. Det kommer gå bra och ni kanske får en liten intressant detour på köpet.

Jag har för övrigt gjort några roadtrips i Norden, Europa och USA. Aldrig att jag ens skulle komma på tanken att boka genom någon resebyrå. I min bok är det inte så man reser på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

USAs visa som inte är ett visa.

Du måste ansöka digitalt innan du åker och ja du behöver pass.
https://esta.cbp.dhs.gov/esta/

Inga tips på hotell i kalifornien, har bara åkt igenom deathvalley där

Du behöver internationellt körkort för att köra/hyra bil i usa (har aldrig behövt visa det varken när jag hyrt eller kört men dumt att chansa)
https://www.motormannen.se/resa-med-bil/internationellt-koerkort/bestaell-haer/
Kolla med dom stora hyr firmorna vad som gäller, om du är ung kan det vara svårt att hyra. Tror också att dom hade en regel att du inte fick plocka ut bilen innan 24h efter du landat.

Du låter inte så van att resa så resebyrå kan vara smidigare, annars är det inte så svårt att boka flyg och hotell själv när ni läst på lite mer om vart ni vill och vad ni vill göra.

En sak som kan vara svårt att förstå innan man varit där är att usa är STOOORT! så tänk på det när ni planerar, planerar ni att åka till flera platser så kommer det att ta tid att ta sig mellan dom.
Personbästa var när GPSn talade om att att jag skulle svänga i nästa korsning om 270 kilometer.

Skrivet av Xyborg:

@Falcon
Först lite praktiska frågor
1. Både du och blivande frugan måste ansöka om ESTA. Se till att göra det i god tid innan ni åker. Helst en månad innan avfärd om möjligt. (För att hinna göra rättelser om ni får avslag pga fel ifyllt)

2. Som andra nämnt. USA är stort. Riktigt stort. Californien är inte (med amerikanska mått) en särskilt stor delstat. Endå är det 124 mil från norr till söder.

3. För att ta sig runt behöver man nästan alltid ha bil. Specielt i Californien och än mer i just Los Angeles. I många mindre centrala områden kan det till och saknas trottoarer/gångvägar helt. Man får ofta lov att ta bilen även om man bara ska en kilometer bort - det finns ju ingenstans att gå

4. Punkt 3 kan ställa till det för er om ni är under 21 år. Många hyrbilsfirmor tar ut en högre avgift för förare under 25 - och kan t.o.m. vägra hyra ut till förare under 21.

5. Lägg ingen vikt vid att många hotell saknar frukostservering (eller så skriver dem "continental breakfast) vilket betyder typ rostmackor och små plastbyttor med yoghurt. Det är mycket vanligt med frukostrestauranger i USA. Där finns dem riktigt bra frukostarna - till låga priser också

6. Se till att ni har ett KREDITkort. Vissa hyrbilsfirmor och hotel accepterar inte DEBITkort (alltså kort där pengarna dras direkt från bankkontot). Den här punkten gällde i alla fall när man hade amerikanska kort (jag var bosatt där). Så jag vet inte om Svenska bankers kort fungerar även om det är Debitkort, jag har hört sådant påstås men jag skulle inte chansa.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av erieri02:

@Falcon
det enda jag tänkte påpeka va ESTA ansökan att göra de på deras officiella hemsidan och inte suspekta 3.dje parts sidor
då den ''officiella'' kostar ca 14 dollar medans dom andra tar allt mellan de dubbla till 10 ggr pengen för egentligen ingenting
men personerna ovan länkade den korrekta .gov sidan

har en lång och rätt humoristisk historia gällande detta men namn på Esta, biljett och pass.. kanske underlättar att man väljer de första men jag kom då både dit och tillbaka med att använda mitt tilltalsnamn på alla ställen (nog för det var en hel del diskussioner inblandade
men kan dra en sammanfattning

flög med jobbet till Tennessee för att närvara på ett möte gällande ett system vi sålt till ett företag där och då dom ville ha info inför deras driftsättning och någon som närvarade vid driftsättning (förtydligande så jobba ja inte utan var där på business meeting och typ moraliskt stöd )

hursom flög till TN för detta möte, och sedan vidare till Oregon på ett kundbesök då man va i staterna (ändrade min vistelsetid osv så det var korrekt) och sedan samma tur hem
på flygplatsen i TN påväg hem så hade åkt med både tåg bil och flyg och det hade gått bra tills skulle genom sista kontrollen...

blev en massa liv.. att jag valt mitt tilltalsnamn Erik på allt men heter Karl i första mellannamn...
fick förklara att i Sverige är det så... han tillkallade på både 1,2,3 och 4 andra... men som tur va sa den 4.de
''vet inte varför men så är det i Europa'' så fick äntligen gå vidare

sedan blev det dubbelstopp i säkerhetskontrollen....
hade tydligen 1st tuggummi i myntfickan på jeansen omgiven av aluminiumfolie (det som finns original i de små förp.) och det gav utslag i maskinen.. (denna hade legat där från innan ja lämna Sverige då jag inte visste om den) de börja fråga vad de va hacka upp den och lukta osv. (va extra sweet mint eller va den heter) och tog fram tygbiten och svabba det dissekerade tuggummit vilket som förväntat inte gav utslag men dom gav sig inte där utan de hämtade ''provpåsarna'' och dessa gav inte heller utslag (som förväntat)

så fick gå vidare till scanningen av handbagaget
TRO DET ELLER EJ BLEV STOPPAD IGEN... lova att denna va för att jag stod och diskuterade namnangivelsen tidigare....
fick veta att min pärm i väskan med papper verkade suspekt och lite väl tjock... tro de då pärmen är i 7 fack med typ 10-14 papper per fack...
i detta fall började man bli lätt irriterad... och meddelade dom dom ändå letade efter papper ha jag ytterligare mer där, där, där och ha även 2 tidningar där... och allt blev svabbat och kom tillbaka negativt (som förväntat)

lite komiskt att man tar sig så långt med att ''problemet'' blir så stort bara nån reagerar
hade detta med namnen varit så viktigt borde dom ju sett detta vid ankomst kan man tycka

Jag kan inte citera alla i tråden, men jag tackar alla som bidragit i tråden.
Tack. <3

ESTA där var ju verkligen en "suprise". Tack för det.
Och AVIS biluthyrning var också en bra grej, tror jag. Tack igen!

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Falcon:

Jag kan inte citera alla i tråden, men jag tackar alla som bidragit i tråden.
Tack. <3

ESTA där var ju verkligen en "suprise". Tack för det.
Och AVIS biluthyrning var också en bra grej, tror jag. Tack igen!

Även om alla råd, tips och uppmaningar jag och andra gett kan göra att det verkar omständligt (det är inte alls så farligt) tycker jag verkligen ni borde åka! USA är ett fantastiskt land att besöka!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Mitt tips efter att ha gjort 2 månadslånga resor de senaste 5-6 år är.
Pass
ESTA,
Internationellt körkort är EJ nödvändigt, skrivs ofta att det behövs men läser man sen vidare så inser man snart att det bara är våra kära "motormännens riksförbund" som vill tjäna en slant o inget annat.
Planera er resa i förväg och efter vad ni vill uppleva och använd google maps att göra upp rutten med. Väldigt smidigt att hitta sevärdheter o annt kul o där kan man även se hotell o motell osv som man sen kan kika närmare på via hotels.com där ni kan göra era bokningar i förväg. (kika på o läs på många!!) Boka gärna nått extra här o var i närheten av ställen/saker ni är intresserade av, BARA avbokningsbara o välj betalning vid checkin vilket ger er valmöjligheter att stanna lite längre eller resa vidare snabbare till nästa ställe om man så vill.
Skriv ut alla bokningar i datumordning längs med er rutt med tel nr och annan nödvändig information för smidig avbokning eller ombokning för fler/mindre nätter o sätt in i en perm som ni har med er.
I denna per sätter ni även in biljetter till förbokade evenemang, temaparker, rundturer av olika slag eller vad som nu lockar er. LÄS NOGA när ni bokar för ibland kan några dollar extra ge bra mycket mer än man tror Ett exempel var när vi bokade en dag på Discovery Cove i Orlando strax innan jul 2017 Ca 150 dollar per man. Lite dyrt kan man tycka men det priset + 12 dollar extra gav oss gratis inträde på 2 vattenland + en temapark under 4 dagar + 22% på universal biljetten där vi i sin tur betalade 25 dollar extra som gav oss tvådagarsbiljett på Bushgardens i Tampa Så allt som allt betalade vi knappt 3000Kr per man men fick temaparker o nöjesfält med mera till ett värde på över 10000 om man bokat allt för sig och på plats... Så var uppmärksam !

Bil är billigt att hyra från de flesta bolagen där borta om man är inom ett vist åldersspann.
Se till att ha med så BÅDA kan köra bilen ni hyr, kan bli rätt låååånga sträckor ibland

Motell/Hotell är också ganska billigt de flesta årstiderna, men det finns undantag.
Mat är dyrt om man inte håller sig till alla snabbmatskedjor... Men restaurangerna har ofta STORA portioner så man kan dela på 2.

Skaffa ett tillfälligt kreditkort från t.ex Santander eller Forex som ger en bra kurs o utan avgifter när ni handlar saker/äter/tankar osv... Då har ni bra skydd mot skimning o andra saker man kan råka ut för o ni slipper ha högvis med dollars i fickan även om några hundra kan vara bra o ha kontant.

Lycka till med resan.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk

Om du har planerat att hyra bil, köp en billig hållare till mobiltelefonen så att du kan montera den snyggt i ögonhöjd och använda mobilen som en GPS - att hyra en GPS från hyrbilsföretaget är både dyrt och fullständigt onödigt.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Knuggovic:

Om du har planerat att hyra bil, köp en billig hållare till mobiltelefonen så att du kan montera den snyggt i ögonhöjd och använda mobilen som en GPS - att hyra en GPS från hyrbilsföretaget är både dyrt och fullständigt onödigt.

Detta råd är dock bara vettigt om man fixar billig surf till mobilen även i USA. Glömmer man den biten kommer man betala mer för surfen är vad hela bilhyran går på

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag förstår om detta låter som "troll" men är helt seriöst: får man köpa någon form av NATO-graderad skyddsutrustning som turist där? Med tanke på hur jävla många masskjutningar som sker på löpande band där i "the land of the free [mass shootings]" så känner man ju sig inte säker om man inte åtminstone får bära VIP-skyddsutrustning vart man än befinner sig.

En annan fråga: om man typ aldrig skall befinna sig utomhus på kvällar, hur fasiken lyckas folk gå ut på klubbar där och träffa folk och sedan dra hem med dem om varje kväll förvandlas till en "tillfällig anarki-krigszon"? Jag ber om ursäkt i förväg för min okunnighet om detta land.

Hehe har du bara läst vänsterpartiets propaganda, då kan jag förstå om man tror att de dör 1 miljon invåndare om dagen runt om i landet USA

PS. Fallout-serien är inte en dokumentär DS.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gonace:

Hehe har du bara läst vänsterpartiets propaganda, då kan jag förstå om man tror att de dör 1 miljon invåndare om dagen runt om i landet USA

PS. Fallout-serien är inte en dokumentär DS.

82 personer om dagen har dött av skottskador senaste 10 åren.
1300 barn dör varje år av skjutvapen.
Mer än 1 masskjutning/dag

Men det är väl bara propaganda 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Även om alla råd, tips och uppmaningar jag och andra gett kan göra att det verkar omständligt (det är inte alls så farligt) tycker jag verkligen ni borde åka! USA är ett fantastiskt land att besöka!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det känns sjukt omständigt faktiskt.
Men bättre nu på hemmaplan än där borta...

Skrivet av Homer_S1:

Mitt tips efter att ha gjort 2 månadslånga resor de senaste 5-6 år är.
Pass
ESTA,
Internationellt körkort är EJ nödvändigt, skrivs ofta att det behövs men läser man sen vidare så inser man snart att det bara är våra kära "motormännens riksförbund" som vill tjäna en slant o inget annat.
Planera er resa i förväg och efter vad ni vill uppleva och använd google maps att göra upp rutten med. Väldigt smidigt att hitta sevärdheter o annt kul o där kan man även se hotell o motell osv som man sen kan kika närmare på via hotels.com där ni kan göra era bokningar i förväg. (kika på o läs på många!!) Boka gärna nått extra här o var i närheten av ställen/saker ni är intresserade av, BARA avbokningsbara o välj betalning vid checkin vilket ger er valmöjligheter att stanna lite längre eller resa vidare snabbare till nästa ställe om man så vill.
Skriv ut alla bokningar i datumordning längs med er rutt med tel nr och annan nödvändig information för smidig avbokning eller ombokning för fler/mindre nätter o sätt in i en perm som ni har med er.
I denna per sätter ni även in biljetter till förbokade evenemang, temaparker, rundturer av olika slag eller vad som nu lockar er. LÄS NOGA när ni bokar för ibland kan några dollar extra ge bra mycket mer än man tror Ett exempel var när vi bokade en dag på Discovery Cove i Orlando strax innan jul 2017 Ca 150 dollar per man. Lite dyrt kan man tycka men det priset + 12 dollar extra gav oss gratis inträde på 2 vattenland + en temapark under 4 dagar + 22% på universal biljetten där vi i sin tur betalade 25 dollar extra som gav oss tvådagarsbiljett på Bushgardens i Tampa Så allt som allt betalade vi knappt 3000Kr per man men fick temaparker o nöjesfält med mera till ett värde på över 10000 om man bokat allt för sig och på plats... Så var uppmärksam !

Bil är billigt att hyra från de flesta bolagen där borta om man är inom ett vist åldersspann.
Se till att ha med så BÅDA kan köra bilen ni hyr, kan bli rätt låååånga sträckor ibland

Motell/Hotell är också ganska billigt de flesta årstiderna, men det finns undantag.
Mat är dyrt om man inte håller sig till alla snabbmatskedjor... Men restaurangerna har ofta STORA portioner så man kan dela på 2.

Skaffa ett tillfälligt kreditkort från t.ex Santander eller Forex som ger en bra kurs o utan avgifter när ni handlar saker/äter/tankar osv... Då har ni bra skydd mot skimning o andra saker man kan råka ut för o ni slipper ha högvis med dollars i fickan även om några hundra kan vara bra o ha kontant.

Lycka till med resan.

/Homer_S

Tack Homer, mycket bra info där.

Skrivet av Knuggovic:

Om du har planerat att hyra bil, köp en billig hållare till mobiltelefonen så att du kan montera den snyggt i ögonhöjd och använda mobilen som en GPS - att hyra en GPS från hyrbilsföretaget är både dyrt och fullständigt onödigt.

Bra tänkt, men som Xyborg säger, datatrafiken blir väl dyr?

Skrivet av gonace:

PS. Fallout-serien är inte en dokumentär DS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Detta råd är dock bara vettigt om man fixar billig surf till mobilen även i USA. Glömmer man den biten kommer man betala mer för surfen är vad hela bilhyran går på

Skickades från m.sweclockers.com

Finns gott om alternativ som inte förlitar sig på mobildata, med offline-kartor.
Men man ska helt klart hålla reda på sin telefons inställningar om man inte fixar ett lokalt abonnemang eller har ett abonnemang med vänliga utlandsvillkor.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av gonace:

Hehe har du bara läst vänsterpartiets propaganda, då kan jag förstå om man tror att de dör 1 miljon invåndare om dagen runt om i landet USA

PS. Fallout-serien är inte en dokumentär DS.

Skrivet av anon42512:

82 personer om dagen har dött av skottskador senaste 10 åren.
1300 barn dör varje år av skjutvapen.
Mer än 1 masskjutning/dag

Men det är väl bara propaganda 🙃

Nu börjar det här hamna LÅÅÅÅNGT utanför vad tråden ska handla om. USA är långt ifrån ett dystopiskt samhälle i förfall. Ja, våld förekommer. Skjutningar är vanligare än i Sverige. Men med det sagt är till största del koncentrerat till områden med väldigt låg levnadsstandard.

Är man orolig över att bli skjuten ska man hålla sig borta från fattiga "ghetto-områden". Sen ska kan man även betänka att risken att dö i trafiken är ungefär 25% högre än att dö i en skjutning. https://en.wikipedia.org/wiki/Motor_vehicle_fatality_rate_in_... . Ändå hör jag inga som inte vågar till USA p.g.a. det.

Skrivet av keyser:

Finns gott om alternativ som inte förlitar sig på mobildata, med offline-kartor.
Men man ska helt klart hålla reda på sin telefons inställningar om man inte fixar ett lokalt abonnemang eller har ett abonnemang med vänliga utlandsvillkor.

Det finns absolut flera sätt att lösa det på, och det är ett bra råd! Jag ville bara inflika att TS (om han följer det) ska vara noga med att inte förbruka massa svindyr data på sitt abonnemang.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A