Permalänk

Ny gamingdator 14k 1080p

Jag behöver hjälp att gå igenom min första egna bygge. Jag spelar mest csgo idag pga för dålig dator men vill kunna spela BF5, pubg och apex med hygglig grafik och FPS.

Jag har en Asus-skärm 24" 3d, 144 hz, 1 ms.

Jag streamar inte men brukar köra med discord i bakgrunden.

Är följande paket vettigt/kompatibelt?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobb_animal:

Jag behöver hjälp att gå igenom min första egna bygge. Jag spelar mest csgo idag pga för dålig dator men vill kunna spela BF5, pubg och apex med hygglig grafik och FPS.

Jag har en Asus-skärm 24" 3d, 144 hz, 1 ms.

Jag streamar inte men brukar köra med discord i bakgrunden.

Är följande paket vettigt/kompatibelt?

https://komponentkoll.se/bild/YjzKO.png

Tack på förhand!

Ser riktigt bra ut. Skulle dock rekommendera Gigabytes Pro version av grafikkortet för ett par hundra mer då jag tror det där är högljutt. En bättre kylare vore också värt att lägga ett par hundra extra på.

Här är ett par ändringar:

Permalänk
Medlem

Varför inte köra på Sweclockers Vårdator 2019?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

@Cenorida: Är det inte smartare att maximera datorbygget efter sin budget man har? Intel processorn är bättre i spel än ryzen 5.

Permalänk
Skrivet av Muumin:

Ser riktigt bra ut. Skulle dock rekommendera Gigabytes Pro version av grafikkortet för ett par hundra mer då jag tror det där är högljutt. En bättre kylare vore också värt att lägga ett par hundra extra på.

Tack för snabbt svar. Funderar även på moderkortet om man ska ta Asus z390-p mest för att BIOS ska vara lite trevligare men det kanske är hugget som stucket?

Har du förslag på bra cpu-kylare?

Edit: hehe såg förslagen nu, tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobb_animal:

Tack för snabbt svar. Funderar även på moderkortet om man ska ta Asus z390-p mest för att BIOS ska vara lite trevligare men det kanske är hugget som stucket?

Har du förslag på bra cpu-kylare?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej du ska helt klart köra på Gigabyte UD. La med en väldigt prisvärd kylare i bygget ovan. Vill du fläska på lite på kylaren rekommenderar jag en Noctua.

Permalänk

Ser bra ut.
Vill du att datorn ska hålla längre så tar du mitt bygge för 2500Kr mer med en bra kylare och 9900K som har fler trådar hyperthreading osv osv.
Då behöver du bara uppgradera gpun nästa gång.
Men ditt bygge är bra det med.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Skrivet av Muumin:

Nej du ska helt klart köra på Gigabyte UD. La med en väldigt prisvärd kylare i bygget ovan. Vill du fläska på lite på kylaren rekommenderar jag en Noctua.

Grymt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av _F1GHT3R_:

Ser bra ut.
Vill du att datorn ska hålla längre så tar du mitt bygge för 2500Kr mer med en bra kylare och 9900K som har fler trådar hyperthreading osv osv.
Då behöver du bara uppgradera gpun nästa gång.
Men ditt bygge är bra det med.

https://komponentkoll.se/bild/iWLqR.png

Jag har sneglat på 9900K men det drar iväg lite för mycket för min budget. Hoppas att 9700K håller måttet om ett par år när det är dags att uppgradera GPU och skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobb_animal:

Jag behöver hjälp att gå igenom min första egna bygge. Jag spelar mest csgo idag pga för dålig dator men vill kunna spela BF5, pubg och apex med hygglig grafik och FPS.

Jag har en Asus-skärm 24" 3d, 144 hz, 1 ms.

Jag streamar inte men brukar köra med discord i bakgrunden.

Är följande paket vettigt/kompatibelt?

https://komponentkoll.se/bild/YjzKO.png

Tack på förhand!

Jag tycker det ser bra ut - däremot så hade jag kikat på en annan CPU-kylare. Finns bättre för samma pris som denna som är på rea just nu. Alternativt väljer du denna för en hundralapp till. Räkna inte med att kunna överklocka så mycket dock. Pure Rock kommer få kämpa för att hålla 9700K vid acceptabla temperaturer, även vid stock.

Alternativt kan du köra 9600K + RTX 2070. Du kommer få bättre FPS idag då - men kanske lättare att byta ut grafikkortet i framtiden än att göra det med processorn.

Skrivet av Cenorida:

Varför inte köra på Sweclockers Vårdator 2019?

För den är sämre (?).

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Skrivet av Samlooh:

Jag tycker det ser bra ut - däremot så hade jag kikat på en annan CPU-kylare. Finns bättre för samma pris som denna som är på rea just nu. Alternativt väljer du denna för en hundralapp till. Räkna inte med att kunna överklocka så mycket dock. Pure Rock kommer få kämpa för att hålla 9700K vid acceptabla temperaturer, även vid stock.

Alternativt kan du köra 9600K + RTX 2070. Du kommer få bättre FPS idag då - men kanske lättare att byta ut grafikkortet i framtiden än att göra det med processorn.

För den är sämre (?).

Ja, jag har kikat på det också. Jag är inne på samma spår som du att det är lättare att byta ut GPU. Dessutom verkar inte 2070 vara såå mycket vassare i 1080p när jag kikat runt på benchmark filmer och med nuvarande skärm är jag lite begränsad.

Jag ser över valet av cpu-kylare också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobb_animal:

Ja, jag har kikat på det också. Jag är inne på samma spår som du att det är lättare att byta ut GPU. Dessutom verkar inte 2070 vara såå mycket vassare i 1080p när jag kikat runt på benchmark filmer och med nuvarande skärm är jag lite begränsad.

Jag ser över valet av cpu-kylare också

Skickades från m.sweclockers.com

Det stämmer. RTX 2070 är omkring 13-15% bättre i 1080p - så inte jättestora skillnader.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk

Tack alla för hjälpen. Tänkte börja med att återkoppla köpet och det blev tillslut Muumins förslag fast med ett Palit RTX 2070 Dual istället så jag sprängde budget med 1000:-. Jag har fått igång allting och temperaturerna ser ok ut. Grym FPS också (150 FPS i Ultra på PUBG!) En sak som jag tycker är lite otydlig är RAM-hastigheten. I BIOS har jag valt XMP (profile 1) och det står 3000 Mhz. När jag däremot kollar i HWinfo64 så ser det ut som att vardera minne kör i 1500 Mhz. Är det så det ska vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobb_animal:

När jag däremot kollar i HWinfo64 så ser det ut som att vardera minne kör i 1500 Mhz. Är det så det ska vara?

DDR = Double Data Rate.
Det är alltså 1500 Mhz * 2 som är den riktiga hastigheten.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk

@Lodisen: Gött, misstänkte att det var så men ville bara dubbelkolla