Permalänk
Medlem

Köpråd/hjälp till sommaren

Jag har en fråga om jag bör satsa på en gaming rigg som denna nu till juni

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1080465/datorbygge
Eller
https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1082013/datorbygge

Skillnaden är typ Ryzen eller Intel 😅

Eller om jag ska vänta till efter sommaren när det kommer tydligen nya grafikkort och grejer?
Följer lite techtubers men jag har vart utan data så himla länge nu, så känner att jag kan nog vänta till efter sommaren isåfall om det är värt det?
Ni kanske har bättre koll på vad som kommer ut än jag, och om de är mer värt än det jag har i dessa 2 byggen 🤔
Jag har inte riktigt bestämt mig om jag ska ha Ryzen eller Intel ännu.

Permalänk
Medlem

Det är väl nu till sommaren som nya Ryzen kommer, så köp 3700X istället för 2700X om du köper Ryzen.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Det är väl nu till sommaren som nya Ryzen kommer, så köp 3700X istället för 2700X om du köper Ryzen.

Frågan är lite why? Sure, jag kommer mest ha datorn till gaming och VR typ, men förutom pris, vad tjänar jag med på att ha ryzen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ShtBoii: Svårt att svara på då vi inte vet hur bra nästa generation Ryzen kommer prestera än. Vi får se när den kommer.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk

https://www.inet.se/datorbygge/b1082021/datorbygge

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Sa ju dock att jag vill ha nån av dem 2 jag valt tyvärr, frågan är ju om jag bara ska vänta till efter sommaren med att uppgradera grafik/processor, inte byta allt till vad du nu har här tyvärr 😅
Tack ändå 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av ShtBoii:

Sa ju dock att jag vill ha nån av dem 2 jag valt tyvärr, frågan är ju om jag bara ska vänta till efter sommaren med att uppgradera grafik/processor, inte byta allt till vad du nu har här tyvärr 😅
Tack ändå 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Ja ditt val att välja en sämre cpu när det kostar same med mitt bygge men men.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

@ShtBoii: Svårt att svara på då vi inte vet hur bra nästa generation Ryzen kommer prestera än. Vi får se när den kommer.

Men ryzen nu eller Intel nu, vad gör vad bättre typ. Är en bättre för media eller så, vet att Intel är mest optimerad för gaming och det, men vad tjänar man på att ha en ryzen med liknande specs, förutom att den är billigare? Säg typ en Intel i7 som jag har i ena överklockad till 4.0 ghz och en ryzen till 4.0 ghz, vad gör vad bättre liksom?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShtBoii:

Men ryzen nu eller Intel nu, vad gör vad bättre typ. Är en bättre för media eller så, vet att Intel är mest optimerad för gaming och det, men vad tjänar man på att ha en ryzen med liknande specs, förutom att den är billigare? Säg typ en Intel i7 som jag har i ena överklockad till 4.0 ghz och en ryzen till 4.0 ghz, vad gör vad bättre liksom?

Skickades från m.sweclockers.com

9700K har 8 trådar, 2700X har 16 trådar.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Ja ditt val att välja en sämre cpu när det kostar same med mitt bygge men men.

Behöver inte ha the hardcore cpu när jag har dem delarna jag vill ha redan, behöver t.ex inte wifi mobo, vill inte ha det chassit osv, det kanske är din smak, inte min bara. Det är ett bra bygge, dont get me wrong, jag vet bara att jag har de jag vill ha, frågan är fortfarande bara om jag ska vänta på att se efter sommaren för de nya processorerna/grafikkorten som kommer, inget mer 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

9700K har 8 trådar, 2700X har 16 trådar.

Det har jag oxå koll på, men lite, vad tjänar jag på det, jag kommer ju mest använda det till gaming, inte så mycket media skapande och så, så jag kommer inte behöva ha så många antar jag? Alltid bra att ha framförhållning, joo, men vet inte om jag kan få fram det mer tydligt, vad tjänar jag på det, hur mer värt är det att skaffa ryzen eller Intel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av ShtBoii:

Behöver inte ha the hardcore cpu när jag har dem delarna jag vill ha redan, behöver t.ex inte wifi mobo, vill inte ha det chassit osv, det kanske är din smak, inte min bara. Det är ett bra bygge, dont get me wrong, jag vet bara att jag har de jag vill ha, frågan är fortfarande bara om jag ska vänta på att se efter sommaren för de nya processorerna/grafikkorten som kommer, inget mer 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Då kan du vänta på nya ryzen serien som kommer inom kort den kanske är mycket bättre än intel vem vet. Men om den hinner släppas till juni är osäkert.
Och eftersom du ska ha mycket rgb så byggde jag runt det snyggaste chassit för just rgb med ett 9900K.
Moderkortet finns utan wifi och kostar mindre då blir datorn billigare.
Valet för moderkortet är just pga att det har bättre vrm än ditt tex och är ett bra val för 9900K.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Då kan du vänta på nya ryzen serien som kommer inom kort den kanske är mycket bättre än intel vem vet. Men om den hinner släppas till juni är osäkert.
Och eftersom du ska ha mycket rgb så byggde jag runt det snyggaste chassit för just rgb med ett 9900K.
Moderkortet finns utan wifi och kostar mindre då blir datorn billigare.
Valet för moderkortet är just pga att det har bättre vrm än ditt tex och är ett bra val för 9900K.

Tack, bättre svar 😊
Ja, jag sa ju att jag tänker nog köpa nån av riggarna till juni, eller om jag skulle vänta till efter sommaren, tror du kanske missade det lite grann. Lätt hänt.
Ja,det moderkortet må ha bättre vrm och så oxå, men återigen, behöver inte ha top stuff, priset är inte vad som är ett problem, vill ha vad jag tycker är snyggt, plus det kan typ kosta vad de vill, för dem delarna jag vill ha, det är inte jätte viktigt med några procent increase här och där faktiskt.
Unikhet och det är sin egen stil and stuff, vill inte ha likadant som någon, no offence.
Men tack för din input, skall ha det i åtanke, är ju ett tag kvar till sommarens slut, kan ha ändrat mig till dess 😊

Skickades från m.sweclockers.com