Byte kylpasta Asus GTX 1080?

Permalänk

Byte kylpasta Asus GTX 1080?

Hej alla Sweclockare!

Jag har ett dilemma, jag upplever att mitt Strix (3 fläktar) Asus GTX 1080 för en massa oväsen. Just nu spelar jag mest early access (Pagan Online och Last Epoch som sannolikt inte är ett dugg optimerade) men tycker nog generellt att kortet brusar som det är 4K Epic-inställningar i allt fler spel och jag får trots att jag ändrat profilen i Asus mjukvara (underklockat + sänkt target till 71c) allt som oftas meddelanden från CAM-software att jag är över 82c på GPUn.

Jag har aldrig pillat med kortet (brutit förseglingen) och funderar på att sälja kortet och köpa ett GTX 1060 FE när det väl kommer i lager igen, dels för jag tror det räcker till för 60 FPS 1440P och jag får ett betydligt mer energieffektivt grafikkort. Alternativt byter jag kylspasta och hoppas det hjälper till att hålla temperaturer och ljudnivåer nere... Känner dock att det likväl kan bli noll resultat av detta och det kan ju vara onödigt om jag vill sälja koret att bryta plomberingen.

Tankar? Någon som fått riktigt bra resultat av att byta kylpastan efter antal år?

Ska tilläggas att det är ett Fractal Design R6 med 7 chassifläckar i lådan (även om de går på fläktkontrollen som i sin tur går på CPU-signal som generellt är väldigt sval) så borde det pumpa in och dumpa ut tillräckligt med luft för att hålla GPUn sval.

Tillägg: Det är inga missljud det är frågan om heller, utan bara väldigt mycket normalt fläkoväsen.

Permalänk
Medlem

Det sitter inte en massa damm i kortets kylfläns?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Inaktiv

Jag bytte kylpasta på ett HP GTX 1070 och det gav 1C svalare temp så man kan väl säga att det inte gjorde nån skillnad alls men det kan ju variera en del mellan tillverkare säkerligen.

Permalänk

82 är ju inte jättefarligt. Testa med manuell kurva.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Inaktiv

@Knotvillage: Iofs klagade han på ljudnivån så att både ta ner fläktvarvtal och få bättre kylning är ju svårt

Permalänk
Skrivet av Bael:

Det sitter inte en massa damm i kortets kylfläns?

Jag är så ombytlig att ganska ofta köper nya chassin och under de år jag haft kortet har det inte fått slita jättemycket i ärlighetens namn. Så jag har nyligen inspekterat det och det är inget damm vad jag kan alls. Kan ju också vara så att jag inte spelat överdrivet många tungdrivna titlar så kortet har behövt jobba ordentligt tidigare. Det kanske ska susa på ordentligt?

Permalänk
Skrivet av anon201296:

Jag bytte kylpasta på ett HP GTX 1070 och det gav 1C svalare temp så man kan väl säga att det inte gjorde nån skillnad alls men det kan ju variera en del mellan tillverkare säkerligen.

Bytte kylpasta på dotterns GTX 1060 3GB (med jordens sämsta kylfläns) och det fick jag inte ens 1C lägre temp av, helt ofrörändrat men fick bort lite damm som varken gjorde till eller från. Men där är det den extremt taskiga kyllösningen generellt som är boven i dramat.

Permalänk
Skrivet av Knotvillage:

82 är ju inte jättefarligt. Testa med manuell kurva.

Skickades från m.sweclockers.com

Den går faktiskt upp mot 84-85C, speciellt nu när jag spelar early access... Men tycker nog att en sån bastant kyllösning som dessutom är semipassiv borde kunna hantera de flesta spel med vsync (cap 60) i 1440p utan att låta som en dammsugare?

Permalänk
Medlem

@ulanddanne: Gör som vi andra och byt till två 120mm så slipper du både värme och oljud.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Det ger sällan nått att byta kylpasta om kortet aldrig blivit överhettat typ, men då brukar det vara varmare under belastning, upp mellan 95-100.
Då torkar kylpasta rejält och blir direkt dålig.
Byter man då får man en rejäl förbättring.
Jag tror helt enkelt att kyllösningen på ditt kort helt enkelt inte är bättre och att det bli extra belastat för du kör EA spel som inte är optimerade

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Ett byte till 1060 är nog inte någon bra idé. Byt då istället till ett 1660 ti eller non-ti med bra kylare.
Men det lär ju ge mer oväsen att byta till ett klenare kort. Prova sätta en egen fläktkurva eller helt enkelt byt ut fläktarna till 120mm fläktar (inte en snygg lösning, men funkar).
Du kan även använda Rivatuner Statistics Server (följer med MSI Afterburner) för att sätta en fps-limit på 60 FPS.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel

Permalänk
Medlem

helt klart något som begränsar kortets kylförmåga.
detta är ett bra grafikkort som ska klara 100% load
utan att göra oväsen.

gör rent kortet, se över luftflödet i chassit.
har du garanti kvar kan du höra med Asus/återförsäljaren om problemet kvarstår.
annars byt kylpastan själv.

Btw tror du kan få dra av en del på priset om du säljer det i befintligt skick.

som en redan har skrivit i tråden så är faktiskt två stycken
Kvalitets 120mm fläktar bra mycket bättre en grafikkortens original fläktar.
dessa kan man fästa med buntband.
kolla på Youtube :Video Card Dead Fan Repair Guide : Linus Tech Tips

Hur kommer det sig att du lirar med V-sync ?
hört talas om G-sync och Fast sync?
personligen märker jag skillnad på input lagg och föredrar
så hög fps som möjligt långt över hz på skärmen.
blir ingen screen tearing i 99% av spelen.
gissar på att det är nvidia fast sync som fixar screen tearing
när man har fler FPS en HZ och G-sync när jag har lägre FPS en HZ.
Detta är helt klart olika viktigt i olika spel däremot.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

Något är inte ok med ditt kort. Mitt strix 1070ti med fläktarna på 40% går aldrig över 60 celsius. Och då är det med en lätt överklock på 100mhz core 500mhz memory.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633