Huawei MateBook X Pro i7 512Gb SSD 16GB RAM 3K IPS.

Permalänk
Medlem

Huawei MateBook X Pro i7 512Gb SSD 16GB RAM 3K IPS.

Säljer en praktiskt taget oanvänd Huawei MateBook X Pro i7 varianten (Topp Modellen).

Köpte den till mina studier men fick en annan bärbar dator.

Köpt 2018-12-30 på inet.se. Kvitto finns.
9 Laddcykler

Skärmskydd på i härdat glas. Dbrand skin (black dragon) på väg till toppen.

En fin Satechi väska kan hänga med vid smidigt köp.

https://www.inet.se/produkt/1962831/huawei-matebook-x-pro-i7-...

Tänker mig runt 15000:- men är inte omöjlig för rimliga bud.

Finns i Ulricehamn/Borås/Falköping (Blidsberg)

Läs hela annonsen här

Visa signatur

Laptop: Apple MacBook Pro 16" M1 Pro | 16GB | 512GB
Stationär: Phanteks NV5 | i9 13900K | 32GB DDR5 6000 | Asus Prime Z790-AW | RTX 4090 | 4TB m2 SSD

Permalänk
Medlem

Byta på en Volvo v50 besiktad å skattad ?

Visa signatur

|| Aorus x570 Elite || Ryzen9 5900X || XFX 6900XT Merc 319 Limited Black Edition|| 32GB 3600mhz HyperX || NZXT Kraken x53 || Corsair RM1000W || 2x 1TB Kingston KC2500 M.2 Raid0 || Phanteks P400A || Huawei GT MateView GT 34" 1440p 165hz Freesync HDR || Xtrfy M4 RGB Black || Razer Nari 7.1 Headset|| ASUS ROG Claymore Core ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av vracer:

Byta på en Volvo v50 besiktad å skattad ?

Är det inte ganska osannolikt att TS är på jakt inte bara efter en bil, utan just en sådan bil som du erbjuder? Ungefär som om du lagt ut din bil på försäljning och någon erbjudit dig en fin symaskin, en slagborr och 1200 kg cement i utbyte.

Permalänk
Skrivet av hakro807:

Är det inte ganska osannolikt att TS är på jakt inte bara efter en bil, utan just en sådan bil som du erbjuder? Ungefär som om du lagt ut din bil på försäljning och någon erbjudit dig en fin symaskin, en slagborr och 1200 kg cement i utbyte.

Man vet aldrig det kan funka. (Var en annons på Facebook för någon elektronikpryl, en iPhone har jag för mig) 😄

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Tack @vracer men behöver ingen bil för tillfället

Visa signatur

Laptop: Apple MacBook Pro 16" M1 Pro | 16GB | 512GB
Stationär: Phanteks NV5 | i9 13900K | 32GB DDR5 6000 | Asus Prime Z790-AW | RTX 4090 | 4TB m2 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Är det inte ganska osannolikt att TS är på jakt inte bara efter en bil, utan just en sådan bil som du erbjuder? Ungefär som om du lagt ut din bil på försäljning och någon erbjudit dig en fin symaskin, en slagborr och 1200 kg cement i utbyte.

Jag hade gjort det bytet....
Varför inte föreslå ett byte i ungefär samma värde? Alla är inte lika stela å tråkiga. Jag hade lätt kunnat acceptera ett byte så länge det är i samma värde till något jag behöver vs inte behöver.

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke83:

Jag hade lätt kunnat acceptera ett byte så länge det är i samma värde till något jag behöver vs inte behöver.

Det fetmarkerade är väl just den springande punkten. Alla värderar kontanter exakt lika högt (annars skulle vissa byta 100 kronor mot 90 kronor etc) men olika prylar kan vi värdera högst olika. Det är helt enkelt så att om ena parten vill bli av med sin bil och köpa en dator så är det mycket smartare om denne säljer bilen på öppna marknaden, tar pengarna och köper datorn än att det ska ske en massa direkta byten.

Låt oss som exempel ta ett RTX 2080 Ti. Finns många som glatt betalar 10 000 kronor för ett sådant. Min mamma skulle förmodligen inte betala ens 100 kronor för samma kort. Så vad är då kortets värde?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@hakro807: Kortets värde är exakt vad någon betalar för det a.k.a "marknads värde", varken en krona mer eller mindre. Du kan få en bil värderad till en miljon men hittar du ingen som betalar mer än 10k så är det vad marknadsvärdet är. Och bytes handel är det absolut inget fel på, tvärtom det sker hela tiden speciellt bland företag och affärsmän, dom enda som inte idkar byteshandel i nån större skala är privat personer i Norden av någon annledning.

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke83:

@hakro807: Kortets värde är exakt vad någon betalar för det a.k.a "marknads värde", varken en krona mer eller mindre.

Ja, marknadsvärdet är den summa som personen som värderar saken högst är beredd att betala. Men sannolikheten att slumpmässigt vald person är beredd att betala just denna summa är väldigt låg. Så att TS värderar sin dator till 15k på öppna marknaden och att vracer (korrekt?) värderar sin V50 till 15k på öppna marknaden behöver inte betyda att TS värderar samma V50 till 15k.

Hade TS varit på jakt efter en kombi i 15k-klassen skulle givetvis sannolikheten att värderingen närmast sig marknadsvärdet varit högre, men vad säger att TS inte saknar körkort? Eller redan har en bättre bil som han inte vill byta bort. Kanske vill TS verkligen byta sin befintliga bil till en i 15k-klassen, men han vill ha en fyrhjulsdriven pickup, inte en bensindriven kombi. Och så vidare..

Av just dessa skäl är det ofta så meningslöst att föreslå byten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Ja, marknadsvärdet är den summa som personen som värderar saken högst är beredd att betala. Men sannolikheten att slumpmässigt vald person är beredd att betala just denna summa är väldigt låg. Så att TS värderar sin dator till 15k på öppna marknaden och att vracer (korrekt?) värderar sin V50 till 15k på öppna marknaden behöver inte betyda att TS värderar samma V50 till 15k.

Hade TS varit på jakt efter en kombi i 15k-klassen skulle givetvis sannolikheten att värderingen närmast sig marknadsvärdet varit högre, men vad säger att TS inte saknar körkort? Eller redan har en bättre bil som han inte vill byta bort. Kanske vill TS verkligen byta sin befintliga bil till en i 15k-klassen, men han vill ha en fyrhjulsdriven pickup, inte en bensindriven kombi. Och så vidare..

Av just dessa skäl är det ofta så meningslöst att föreslå byten.

Nej inte "personen som värderar saken högst", "vad någon betalar". "väderar saken högst och betalar" är fortfarande 2 helt olika saker vilket jag trodde vi etablerat redan ska jag förklara saken igen så att du förstår?

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke83:

Nej inte "personen som värderar saken högst", "vad någon betalar". "väderar saken högst och betalar" är fortfarande 2 helt olika saker vilket jag trodde vi etablerat redan ska jag förklara saken igen så att du förstår?

Mitt exakta citat var faktiskt "Ja, marknadsvärdet är den summa som personen som värderar saken högst är beredd att betala." Oavsett vad känns det som att vi diskuterar semantik. Det viktiga i mitt första påpekande är att sannolikheten att person A värderar vara X till ett normalt marknadspris är väldigt låg. Sedan finns det givetvis saker som kan driva upp priset också. Jag skulle förmodligen vara beredd att erbjuda mer för min kompis 14 år gamla Toyota Avensis än vad de flesta andra skulle vara eftersom vi bor 2 km från varandra, bilen passar mina behov och jag vet att den är väl omhändertagen av en ansvarsfull och tekniskt kunnig person som jag litar helt på. Övriga köpare har givetvis inte denna kunskap utan tvingas agera som om det kan finnas dolda fel på bilen.

Jämför detta med slumpmässigt vald person på nätet som för allt vad vi vet kan bo 100 mil från TS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Mitt exakta citat var faktiskt "Ja, marknadsvärdet är den summa som personen som värderar saken högst är beredd att betala." Oavsett vad känns det som att vi diskuterar semantik. Det viktiga i mitt första påpekande är att sannolikheten att person A värderar vara X till ett normalt marknadspris är väldigt låg. Sedan finns det givetvis saker som kan driva upp priset också. Jag skulle förmodligen vara beredd att erbjuda mer för min kompis 14 år gamla Toyota Avensis än vad de flesta andra skulle vara eftersom vi bor 2 km från varandra, bilen passar mina behov och jag vet att den är väl omhändertagen av en ansvarsfull och tekniskt kunnig person som jag litar helt på. Övriga köpare har givetvis inte denna kunskap utan tvingas agera som om det kan finnas dolda fel på bilen.

Jämför detta med slumpmässigt vald person på nätet som för allt vad vi vet kan bo 100 mil från TS.

Ja jag är medveten om att hela ditt citat var längre men återigen "väderar" har absolut 0 (INGENTING) att göra med marknadsvärde, då ytterligare en gång ett marknadsvärde består ENDAST av betalningen. Inget plus, extra, men, eller, kanske, minus, gånger, värderar eller något annat inblandat.

Vad du är redo att betala p.g.a din insider information och vad du betalar är också 2 helt olika saker. Där vad köparen betalar, oavsett om det är du med din insider information eller någon annan utan insider information är marknadsvärdet.
Så oavsett om vi komplicerar till din bil affär lite.

Säg t.ex:
Bil värderad till 23k
Du med din info (Person A) är teoretiskt redo att betala upp till 25k för bil x.
Person B erbjuder 20 k.
Person C erbjuder 18 k plus att denne kommer nu och betalar.

Person C köper bilen för 18k, marknadsvärde är då alltså 18k. Inte 25k som du är beredd att betala.
Köper du sen bilen av person C för 25k vilket du borde erbjuda person C (eftersom du vet att bilen såldes för mindre än den var värd och varför skulle inte Person C vara intresserad av att tjäna 7k snabbt?) så är marknadsvärdet 25k.
Och värderingen ligger kvar på 23k

Hänger du med? Marknadsvärde, värdering osv har absolut 0 att göra med varandra.
Tar du inte steget och kontaktar person C och får köpa bilen för 25K så har det ingen inverkan på varken värdering eller marknadsvärde eller något annat.

Vad du pratar om är auktionsvärde

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non