Permalänk
Medlem

linux på EEE pc 1015BXO

hejsan!
det är min första gång jag postar här känns som om det finns folk som gärna vill hjälpa andra och som är schysta.
Jag är ingen superduktig linux användare men vill lära mig så mycket jag bara kan så om ni vill får ni gärna förklara så ingående som möjligt. jag har använt linux i kanske 2 år men lär mig så mycket jag kan på vägen.

Till mitt lilla problem nu då
det är så att en vän ville ha linux för att kolla lite påt och för att kunna göra 3D tekningar och grafisk design på.
så han ville att jag skulle installera ett linux som funkade till hans lilla bärbara dator, vilket jag tänka skaulle vara busenkelt för att det är lånt ifrån första gången jag installerar ett linux liksom

Jag testade först med linux mint cinnamon vilket var ganska för tungstyrt för den lilla datorn, då tänkte jag testa med Xfce men även det var lite tungstyrt så jag kanske ska skippa iden med mint helt och välja ett annat?
även så får jag inte fått igång wifi kortet (Qualcomm Atheros 802.11n) och nu när jag installerade Xfce så funkar inte pekplattan heller.

så det jag vill är att
1. hitta en bra dist som funkar flytande
2. få ingång alla komponenter så att det också funkar

jätte tacksam för svar!!!

Permalänk
Medlem

@babblare:
Kan prova någon Ubuntu baserad distro istället.
Lubuntu te.x har väldigt låga hårdvaru krav.

512 MiB of system memory (RAM)
5 GB of disk space
Graphics card and monitor capable of 800x600 resolution

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader:

okej tackar det ska jag testa, men du vet inte varför jag pekplattan sluta att funka i Xfce?
eller hur jag ska göra med wifi?

Permalänk
Medlem

@babblare:
Att pekplattan slutade fungera är troligtvis för att det saknas drivrutin för den.
Troligtvis samma sak med Wi-Fi kortet.

Det diskuteras lite om Atheros här:
How to install Qualcomm Atheros AR9565 wireless drivers?
Qualcomm Atheros Device [168c:0042] (rev 30) Wi-Fi driver installation

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader
Tack så jäkla mycket!
Ska kolla på detta nu i helgen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

fler problem

@Belzader:

jag får ett probelm när jag ska starta från installtionstickan med lubuntu
Couldn't get size: 0x800000000000000e
MODSIGN: Couldn't get UEFI db list
Couldn't get size: 0x800000000000000e

även ett fel med något med redeon men jag hinner inte läsa vad det står mer än så. och det är bara med lubuntu som jag fått detta fel med.
men kom på att jag kanske gör helt fel i att försöka att installera 64bit? ska testa 32bit nu o så se ad som händer.
men fortafarande tacksam om någon har en bra ide som någon lurar på

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av babblare:

@Belzader:

jag får ett probelm när jag ska starta från installtionstickan med lubuntu
Couldn't get size: 0x800000000000000e
MODSIGN: Couldn't get UEFI db list
Couldn't get size: 0x800000000000000e

även ett fel med något med redeon men jag hinner inte läsa vad det står mer än så. och det är bara med lubuntu som jag fått detta fel med.
men kom på att jag kanske gör helt fel i att försöka att installera 64bit? ska testa 32bit nu o så se ad som händer.
men fortafarande tacksam om någon har en bra ide som någon lurar på

Ja 32 bit är det som gäller för gamla netbooks.
Jag hade nog tittat på lubuntu som tidigare nämnts alternativt motsvarande Manjaro dist. Verkar vara bra support från Community.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja 32 bit är det som gäller för gamla netbooks.
Jag hade nog tittat på lubuntu som tidigare nämnts alternativt motsvarande Manjaro dist. Verkar vara bra support från Community.

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar!
ja det ända var ju att jag inte kunde starta upp lubuntu på stickan men det kanske kan vara att det är en 64bit?
plus att jag har svårt att nu installera grub i datorn?
fattar inte alls vad som händer o varför det strular totalt hela tiden :/

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av babblare:

Tackar!
ja det ända var ju att jag inte kunde starta upp lubuntu på stickan men det kanske kan vara att det är en 64bit?
plus att jag har svårt att nu installera grub i datorn?
fattar inte alls vad som händer o varför det strular totalt hela tiden :/

Har du 64bit i stickan så kommer inte datorn fatta mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Har du 64bit i stickan så kommer inte datorn fatta mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

okej
för jag försökte med linux mint mycket i början med 64bit men det gick bara såå himmla slött så trodde att det var skrivbors miljön som var för tungstyrt. men förutom det så gick allt felfritt

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av babblare:

okej
för jag försökte med linux mint mycket i början med 64bit men det gick bara såå himmla slött så trodde att det var skrivbors miljön som var för tungstyrt. men förutom det så gick allt felfritt

Trodde det var en atom processor. Datorn som du har skall ha 64-bit support men om du inte har mer än 3-4 GB ram finns det inga direkta vinster att försöka köra med 64-bit OS.

Mint var troligen tungt pga miljön.

En 32-bit CPU kan inte köra 64-bit OS alls.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Trodde det var en atom processor. Datorn som du har skall ha 64-bit support men om du inte har mer än 3-4 GB ram finns det inga direkta vinster att försöka köra med 64-bit OS.

Mint var troligen tungt pga miljön.

En 32-bit CPU kan inte köra 64-bit OS alls.

Ja det var lite oklart hur var med den saken,
men ska testa att köra lubuntu nu igen fast 32bit men vet inte hur jag ska göra om jag får samma fel igen när jag ska starta stickan.
för jag får upp grub fönstret där jag kan välja att starta,oem installation och sånt sen kommer lubuntu loggan upp och sen kommer felmedelandet upp och skärmen slocknar helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@babblare:
Att pekplattan slutade fungera är troligtvis för att det saknas drivrutin för den.
Troligtvis samma sak med Wi-Fi kortet.

Det diskuteras lite om Atheros här:
How to install Qualcomm Atheros AR9565 wireless drivers?
Qualcomm Atheros Device [168c:0042] (rev 30) Wi-Fi driver installation

Skrivet av DavidtheDoom:

Trodde det var en atom processor. Datorn som du har skall ha 64-bit support men om du inte har mer än 3-4 GB ram finns det inga direkta vinster att försöka köra med 64-bit OS.

Mint var troligen tungt pga miljön.

En 32-bit CPU kan inte köra 64-bit OS alls.

Skrivet av babblare:

Ja det var lite oklart hur var med den saken,
men ska testa att köra lubuntu nu igen fast 32bit men vet inte hur jag ska göra om jag får samma fel igen när jag ska starta stickan.
för jag får upp grub fönstret där jag kan välja att starta,oem installation och sånt sen kommer lubuntu loggan upp och sen kommer felmedelandet upp och skärmen slocknar helt.

när jag testade lubuntu 32bit så fick jag att det inte gick att installera pga att minnet var mindre än 1gb men stickan är på 32gb?
testade manjaro xfce 32 bitså går det inte att starta får bara felet
/dev/disk//by-label device did not show up after 30 seconds
failling back to interactiv prompt
sen får jag då ett skal att skriva i.
jag använder mig mycket av unetbootin men tänkte testa etcher då jag har använt det mycket innan.
men framför allt jag fattar inte varför det stular hela tiden.
annars när jag har installerat linux i olika maskiner har det funkar ganska smärtfritt och om inte så har det alltid kunnat gå att lösa genom att söka runt lite grann bara o hitta en lösning men detta börjar kännas helt hopplöst snart :/

Permalänk
Medlem

@babblare:
Själv använder jag mig av Rufus för att skapa bootbara USB (det har dock ingen möjlighet att ladda ner, utan man får ladda ner distros manuellt först).
Ibland har jag haft strul med att kunna installera direkt, så jag har fått starta upp distron live och sedan välja att installera därifrån istället, det är dock inte alla distros som har denna möjlighet.

Angående "/dev/disk//by-label device did not show up after 30 seconds"
Så fick jag det faktigst också nyss med en live-distro, och vad jag kunde förstå så indikerar det att live imagen (på stickan) inte kunde mountas, en omstart av datorn löste det dock.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera att inte använda unetbootin, har alltid funkat dåligt för mig så kör med etcher eller dd.