Dåligt internet, finns det någon lösning?

Permalänk

Dåligt internet, finns det någon lösning?

Hej! Jag har dåligt internet där jag bor. Det har alltid varit lindrigt dock, har alltid kunnat spela utan lag osv. Nyligen har mina föräldrar börjat streama istället för att kolla på ordinarie tv. Detta leder till att när jag spelar har jag en väldigt hög ping vilket inte är roligt. Har letat efter lösningar men inte hittat så mycket som jag tror skulle funka. Så tänkte rådgöra med er och se ifall ni har några tips/lösningar

Vi har i nuläget ADSL via telenor. Vi betalar för 25/25 men får ca 20/10 ishh ofta mindre! Datorn jag spelar på är kopplad via kabel. Har försökt "optimera" router inställningarna, samt sett till att inga andra onödiga enheter drar data. Finns det någon lösning eller är jag dömd att sluta spela dator tills föräldrar ska sova?

Lösningar jag tittat på:
Fiber: Dyrt där vi bor.

Satelitinternet: Vekar vara mycket dyrt samt inte funka allt för bra för datorspel.

Skaffa ett till internet: Vet inte om detta ens funkar isåfall ingen aning om bästa tillvägagångssättet, informera mig gärna!

Skaffa högre hastighet: Enligt Telenor kan vi inte få bättre hastighet på vår adress. Förmodar att svaret skulle vara samma hos andra ISP's eller har dom olika "internetmaster"?

Är otroligt tacksam för för minsta lilla svar eller tips! )

Permalänk
Medlem

blir svårt att få snabbare med adsl. det jag skulle kika på är om du kan prioritera din trafik i routern, vilket du redan kikat på eller helt enkelt dra ned kvaliten på det dina föräldrar streamar, säg att dom streamar i 4k på en 55 tums tv, dom kommer nog inte märka något om du istället sätter ned det till 1080p? i vissa program kanske det inte går att ändra kvaliteten utan den "känner av" vad ens uppkoppling klarar. då kan du begränsa deras bandbredd i routern och på så sätt tvinga steamen att köra tex 1080p.

vet inte vad du har för router om den ens klarar det?

det dyraste och bästa är självfallet fiber och för att få det kan du alltid fjäska för dina föräldrar eller om du är i jobb ålder jobba extra och försöka få till en deal med dina föräldrar att du betalar hälften av fiber indragningen och dom den andra hälften? vet inte hur dyrt det är hos dig, för mig kostade det 25k. men helt klart värt det. nu kan tjejen kolla netflix 4k och polare eller annat löst folk kan titta serier på deras telefoner medan jag spelar med 2 i ping (på servrar nära mig såklart)

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nibbelsson:

Hej! Jag har dåligt internet där jag bor. Det har alltid varit lindrigt dock, har alltid kunnat spela utan lag osv. Nyligen har mina föräldrar börjat streama istället för att kolla på ordinarie tv. Detta leder till att när jag spelar har jag en väldigt hög ping vilket inte är roligt. Har letat efter lösningar men inte hittat så mycket som jag tror skulle funka. Så tänkte rådgöra med er och se ifall ni har några tips/lösningar

Vi har i nuläget ADSL via telenor. Vi betalar för 25/25 men får ca 20/10 ishh ofta mindre! Datorn jag spelar på är kopplad via kabel. Har försökt "optimera" router inställningarna, samt sett till att inga andra onödiga enheter drar data. Finns det någon lösning eller är jag dömd att sluta spela dator tills föräldrar ska sova?

Lösningar jag tittat på:
Fiber: Dyrt där vi bor.

Satelitinternet: Vekar vara mycket dyrt samt inte funka allt för bra för datorspel.

Skaffa ett till internet: Vet inte om detta ens funkar isåfall ingen aning om bästa tillvägagångssättet, informera mig gärna!

Skaffa högre hastighet: Enligt Telenor kan vi inte få bättre hastighet på vår adress. Förmodar att svaret skulle vara samma hos andra ISP's eller har dom olika "internetmaster"?

Är otroligt tacksam för för minsta lilla svar eller tips! )

När jag har haft xDSL i Sverige har jag bara använd Telia, som har båda gångar(olika addresser över flera år) fungerat mycket bra för att vara vad det är. Stabil och bra hastighet är nyckelord för min erfaring, dock ska det sägas att båda gånger har jag haft kort väg till närmaste kopplingsbox/central (8meter och 290 meter)

Kom på att senast jag hadde xDSL hadde jag något ostabil ping på min lina, men då det var mitt hus och inkommande koppar var redan förlängd från utsidan och in i huset, klippte jag av kabelen, lödde fast en cat5e kabel och drog den fram till kopplingspunkt inuti huset, stabil ping efter det.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Satellit? Först skulle jag kolla på nåt med 4G. Det som har lägre ping ger du till föräldrarna, det kvittar för streaming.

Permalänk
Medlem

Qos

@Nibbelsson:
Har du Qos på din befintliga router?
Om inte, detta kan prioritera trafiken bättre. Hade en Asus AC68U som hade enkla prioriteringinställningar(innan åskan tog den ), se bild i länken
Screenshot på UI Qos

Du kan sätta highest på din dator, och low/lowest på föräldrarnas.
Hade 3G på bara 4Mbit/s med flatrate här innan, och kunde köra youtube på 3 olika enheter samtidigt utan hack, och surfa snabbt ändå.
Kan vara ett hyfsat billigt test innan fiber(men du kan ju använda Qos även då).
Qos tar ca 10% av hastigheten, som den skjutsar ut till behövande.

Jag har en edgerouter-x nu(med massa inställningar men kräver tid att lära sig allt), och det funkar fint, kör Qos för prio på voip, streaming(!), min dator, resten på lägre prio/bandvidd.

Jag har svajande internet här med VDSL (30/5) ibland och det är frustrerande, hastigheten går upp och ned rejält.
Kollar ofta VDSL statusen med upp och ned värdena, dB etc i vdsl modemet , har ofta strömavbrott här och det tar tid innan vdsl stabiliseras när strömmen kommer tillbaks.

Kör dessutom med pi-hole, kör med snabbaste(för mig) cloudflares DNS 1.1.1.1 som har krypterad anslutning och visst skydd mot phising/malware, testa med Grc's DNS benchmark DNS Benchmark.

Dessa inställningarna har fått mitt internet att flyta bättre, och upplevelsen är mycket bättre när man surfar(mycket tack vare pi-hole), och kan streama utan hack och stopp stup i sekunden.

Hoppas något av mina tips hjälper

Permalänk

Tack för alla tips ska kika vidare på lösningar!

Den lösning som är lättast att testa är ju QoS inställningar men lyckas inte hitta dom i min router. Har en Technicolor TG799vacXTREAM som vi fått av Telenor. Tror inte att QoS finns på den, jag hittar det inte i alla fall. Vet någon hur jag kan säkerställa detta? Skulle det annars vara värt att köpa en annan router bara för QoS inställningar? Känns som alla routrar bör ha QoS vid detta laget.