RGB bygge med lite tveksamheter och beslutsångest, Hjälp önskas

Permalänk
Medlem

RGB bygge med lite tveksamheter och beslutsångest, Hjälp önskas

Tjenare, jag har länge suttit och kliat mig i huvudet över hur jag ska bygga och min kunskap om hårdvara är inte vad den var i början av 2000 talet.

Jag vill ha ett cleant bygge som går i vitt och svart med mycket ljus och ståhej så jag börjar med att länka min shoppinglista från Inet så får ni en liten bild utav hur jag vill ha det. https://www.inet.se/kundvagn/visa/12515776

Jag spelar mycket och spenderar mycket utav min vakna tid vid datorn (nästan 100%) även en del Photoshop blir det men inte såpass att jag behöver en annan processor än den jag valt

Jag vill att ni kommer med förslag på andra delar som kanske funkar bättre och är estetiskt snyggare MEN Chassit stannar
Ljudnivå och städning är inget som jag har något emot, detta bygge kommer passa in i mitt "nördrum" jag bygger.

För skoj skull testade jag att välja dessa delar i Inets databyggare och då varna den för att 3000MHz RAM inte va ok, läste i en tråd här att det är för att det inte är standard och räknas som OC, men min fundering är då.. Är det bara att smacka i dessa 3000MHz RAM och tuta å köra eller måste jag in i BIOS och ändra XMP inställningar för att dessa ska drivas i 3000MHz?

Inga hårddiskar mer än den M.2 behövs då jag har relativt nya och fräscha hårddiskar i min nuvarande dator

Min budget är inte så strikt men jag känner idag inte för att lägga mer än 25000 kronor på burken.

Tack i förhand för att ni tagit er tid till att läsa och ev hjälpa mig med lite beslut
P.S Jag är ny på detta med forum och jag hoppas ni har förståelse för att jag inte formulerade mig så bra samt gör en "snygg" tråd

Permalänk
Medlem

Här är mitt förslag. Om du kan bygga datorn själv så rekommenderar jag att du köper från flera olika butiker för att få ner priset lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk

Du tycker om rgb ett lite annorlunda förslag för chassit kolla på video klipp och jämför.
Kan du bygga själv så blir det såklart mycket billigare.
Men jag har med både 9900k och ett 2080 gpu.
Hade valt den stora kylaren ml360 som jag har men inet har den inte.
https://www.inet.se/datorbygge/b1082555/datorbygge

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

@Dundaj: Du rekommenderar alltså 9900K och ett RTX 2080 framför de jag valde samt en annan kylare kan du rekommendera varför? Ang kylaren är det bara för att det följer med rgb fläktar i köpet där?

@_F1GHT3R_: Chassit jag valt stannar, gillar verkligen designen.

Glömde att få med det men, jag kan bygga själv.. Har ni koll på det jag undra om ang RAM minnena?

Permalänk
Medlem

Om du gillar Rgb är ditt eget förslag bra...
Många i tråden missar den delen med att alla produkterna du valt (utom kanske gpu) går att styra med ICUE programvaran iom ditt moderkort också har en Corsair header för rgb.

Finns ingen anledning att blada cooler master, Gigabyte etc etc -om du vill ha det snyggt och synkat så har du redan valt rätt IMHO.

Kostar lite mer kanske, men garanterat snyggare och enklare att jobba med när allt körs i samma programvara.

Med vitt chassi/minnen hade jag nog valt corsairs vita aio dock och vita fläktar..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Minnen: Du behöver antagligen gå in i bios och klicka i att du vill aktiver Xmp. Tar 1min

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoJoSWE:

@Dundaj: Du rekommenderar alltså 9900K och ett RTX 2080 framför de jag valde samt en annan kylare kan du rekommendera varför? Ang kylaren är det bara för att det följer med rgb fläktar i köpet där?

@_F1GHT3R_: Chassit jag valt stannar, gillar verkligen designen.

Glömde att få med det men, jag kan bygga själv.. Har ni koll på det jag undra om ang RAM minnena?

En i9 9900k är bättre och mer framtids säker en i7 9700k pga att den har mer trådar. Ett 2080 är bättre en ett 2070. Kylaren är lite billigare och fungerar lika bra som den du tog

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Skrivet av Olsson80:

Om du gillar Rgb är ditt eget förslag bra...
Många i tråden missar den delen med att alla produkterna du valt (utom kanske gpu) går att styra med ICUE programvaran iom ditt moderkort också har en Corsair header för rgb.

Finns ingen anledning att blada cooler master, Gigabyte etc etc -om du vill ha det snyggt och synkat så har du redan valt rätt IMHO.

Kostar lite mer kanske, men garanterat snyggare och enklare att jobba med när allt körs i samma programvara.

Med vitt chassi/minnen hade jag nog valt corsairs vita aio dock och vita fläktar..

Skickades från m.sweclockers.com

Kör icue själv kör också ml360 då corsair inte har h150i i rgb så ska man ha rgb som jag har nere sidan och uppe som utblås så är ml360 ett alternativ.
Minnena går du in i bios och ändrar tar mindre än 1 minut:)

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk

Ny kundvagn eftersom du bygger själv.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

@Olsson80: Tack, har du något tips ang GPUn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoJoSWE:

@Olsson80: Tack, har du något tips ang GPUn?

Skickades från m.sweclockers.com

Kortet du har valt är riktigt bra, men hade nog försökt gått upp till ngt rtx 2080 från msi.
Köper du från olika butiker borde det gå in i samma budget.

Permalänk
Medlem

@Olsson80: Aight, jag får kolla runt lite.

Skickades från m.sweclockers.com