Guide om underhåll och rengöring av vattenkylning

Permalänk
Skrivet av pskjonte:

Trevlig artikel, har precis byggt mitt första vattensystem, hoppas jag slipper rengöra på ett tag dock

Säger samma sak. Läste runt ganska mycket innan jag beställde och tips var då att vill man slippa rengöring så långt det går så kör bara dest.vatten. All färg innehåller partiklar som lämna spår. Spola systemet var 6 månad och får man ingen skillnad i temp finns ingen anledning att plocka isär det. Körde min första spolning efter 5 dagar då den blev lite grumlig även fast jag spolat kylaren. Allt gick på typ 7000. Har RGB på båda blocken samt res. så finns ingen anledning att hälla i färg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

@Knotvillage: Ja lite samma här, körde dock en färdigfärgad vätska (vit), allt som allt landa på runt 7-8k. Väldigt kul att bygga osv, men för det priset får man hoppas det håller några år, om man sköter det ordentligt.

Är rätt pedantisk av mig så tror inte det är några bekymmer, bara spola rent nån gång i halvåret så är det nog inga bekymmer.
Sen byter man ju säkert ändå block när man uppgraderar dator osv...

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk

GPU block ryker säkert men har man tur kan man behålla CPU. Kör denna vätska.

https://www.inet.se/produkt/5320939/ek-cryofuel-clear-premix-...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av visenstam:

hur lång livslängd har en custom loop på ett ungefär under förutsättning att man använder vätskor som minimerar risken för skit i loopen, För eller senare antar jag man endå åker på att rengöra ?

Min första loop körde jag i 6 år utan att rengöra eller byta vatten, men då hade jag tur och kunde "ladda" den med MilliQ-vatten (>18,2 Mohm per cm, <5 ppb TOC, renare än ASTM D1193 Typ-I eller ISO 3696 GRADE 1). Glykolen föll ut som ett svårlösligt aluminiumsalt på blocket för CPU'n men inte i sådan mängd att prestandan påverkades märkbart, aluminiumet kom från det första GPU-blocket som var dåligt anodiserat. En O-ring havererade någon gång mellan 2008-2009 i reservoaren, den är bytt och smörjs med vakuumfett med jämna mellanrum.

Jag har sedan dess gått över till rent vatten, utan alg-gifter eller korrosionsskydd och har inte haft några problem sedan dess (2009), samma loop använder jag fortfarande det som byts med jämna mellanrum är vattenblocken på CPU och GPU när dessa uppgraderas. Byter eller tvättar inte looparna särskilt ofta, typ när jag uppgraderar så passar jag på att skölja slangar och reservoar/radiator. Pumpen har jag rivit isär en gång och rengjort sedan 2003, det kanske är dags igen?

En custom loop är en investering som håller mycket länge om man sköter den rätt och väljer rätt komponenter från början.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Eh... Jag håller mig till luftkylning tror jag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av visenstam:

hur lång livslängd har en custom loop på ett ungefär under förutsättning att man använder vätskor som minimerar risken för skit i loopen, För eller senare antar jag man endå åker på att rengöra ?

Jag använder glykol och inte rengjort någon gång. Vissa delar i systemet är +5 år gamla. Fördelen med glykol är att den även skyddar pumpen bra. (Har inte sett någon påväxt på de FPU block som jag bytt ut vid grafik byte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Väteperoxid >12% är kräver tillstånd från MSB för privatpersoner att köpa och inneha och ges i regel inte, det är säljarens ansvar att se till att tillstånd finns. För kommersiell hantering av väteperoxid krävs tillstånd från lokal kommun och räddningstjänst.

Jag skulle inte använda väteperoxid då det är lite för starka prylar för en vattenloop...

få tag på det kan jag nog, men är nog en smula extremt, lite fakta från sidan som säljer:

"Till skillnad mot hypoklorit / klor så orsakar Väteperoxid ingen oönskad gasbildning, eller hälsovådliga klorerade organiska föreningar utan faller sönder till syrgas och vattenånga. Enda kravet är att ytan tål vatten. Man skall försäkra sig om Väteperoxids blekande effekt så det inte ställer till någon olägenhet. När Väteperoxid oxiderar så kan det uppfattas som ytan kokar tills oxideringen klingar av. De allra flesta virus och bakterier överlever inte behandling och oönskade lukter försvinner helt.
Allsidigt

Det faktum att väteperoxid kan användas för till synes motstridiga applikationer är ett bevis på dess mångsidighet. Till exempel kan väteperoxid förhindra mikrobväxt (slembildning i vattenledningar, järn och sulfider) och svårnedbrytbara föroreningar (lösningsmedel och pesticider).

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk

Bra guide!👌
Dock är jag missnöjd för enda anledningen jag klickade på guiden var för att få tips eller få veta hur jag får tillbaka den för*annades O-ringen på vattenblocket för mitt 1080ti aorus... fick dit den en gång men såg sen att jag glömt jetplaten på bordet. Kör luft nu om nån undrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sesese:

Jag använder glykol och inte rengjort någon gång. Vissa delar i systemet är +5 år gamla. Fördelen med glykol är att den även skyddar pumpen bra. (Har inte sett någon påväxt på de FPU block som jag bytt ut vid grafik byte.

Skickades från m.sweclockers.com

Är det problemfritt om man använder block med plexi topp samt delar i acetal?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av Mizzarrogh:

Är det problemfritt om man använder block med plexi topp samt delar i acetal?

Jag kör Plexi med nickel och använder vätskan jag länkande till ovan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knotvillage:

Jag kör Plexi med nickel och använder vätskan jag länkande till ovan.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, jag behöver någonting som ger frostskydd till i allafall -15-20 grader om det går (det skall fungera som säkerhet vid strömavbrott i server rummet vintertid då ingen är hemma).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Har kanske rengjort min gamla loop 2 gånger. På 13 år.
Inte byggt den för att den ska vara cool så kollar inte men den ser blåaktig ut utan missfärgningar. Mycket glykol.
På den tiden var nog prestanda mer i fokus.

Visa signatur

[UCP-1000] 2700K@4.6 | GTX1070 | m4 256GB | 360 mm
[NEO] 5800X3D -30 | 64GB E-Die @ 3200C14 | 7900 XTX | 2*XPG SX6000 Pro 1TB M.2 |420 mm x2
LG OLED B9 65" | Logitech Z906 | Beyer DT880

Permalänk
Skrivet av Mizzarrogh:

Ok, jag behöver någonting som ger frostskydd till i allafall -15-20 grader om det går (det skall fungera som säkerhet vid strömavbrott i server rummet vintertid då ingen är hemma).

Man ska nog inte köra glykol till bilar då den kommer slagga igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av visenstam:

hur lång livslängd har en custom loop på ett ungefär under förutsättning att man använder vätskor som minimerar risken för skit i loopen, För eller senare antar jag man endå åker på att rengöra ?

Har haft samma komponenter förutom nya GPU block efterhand som det behövdes uppgraderas i 7 år nu och det enda jag gjort som underhåll är att jag fyllt på vatten ett par gånger när det börja bli låg nivå i systemet. Då kör jag enbart med biltemas batterivatten och en silverspiral för att döda bakterier så kör man inte med specialvätskor är det i princip helt underhållsfritt under hela datorns livslängd och mer därtill.

Permalänk
Skrivet av Mizzarrogh:

Ok, jag behöver någonting som ger frostskydd till i allafall -15-20 grader om det går (det skall fungera som säkerhet vid strömavbrott i server rummet vintertid då ingen är hemma).

Spolarvätska?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av Mizzarrogh:

Ok, jag behöver någonting som ger frostskydd till i allafall -15-20 grader om det går (det skall fungera som säkerhet vid strömavbrott i server rummet vintertid då ingen är hemma).

Grym överklockspotential!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knotvillage:

Spolarvätska?

Skickades från m.sweclockers.com

Mmm... Är väl Etanol och ispropanol (samt vatten) om jag inte minns fel?
Måste kolla om slangar och annat tål sprit bara.

Skrivet av The Kristoffer:

Grym överklockspotential!

Tjaa, åtminstone vintertid... ha ha!
På sommaren blir här dock ganska rejält hett under plåttaket

Tanken var att leda ut hetta sommartid, samt cirkulera den i rummet intill vintertid.
Får se om det funkar...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@visenstam: inne på 5 året på serven nu, är hur rent som helst, när jag uppgraderar server om något år kommer jag nog åka på att byta vatten, men endast för att blocket inte passar. kör biltema destillerat vatten och en silverskruv,

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av Mizzarrogh:

Mmm... Är väl Etanol och ispropanol (samt vatten) om jag inte minns fel?
Måste kolla om slangar och annat tål sprit bara.

Tjaa, åtminstone vintertid... ha ha!
På sommaren blir här dock ganska rejält hett under plåttaket

Tanken var att leda ut hetta sommartid, samt cirkulera den i rummet intill vintertid.
Får se om det funkar...

Borde ju tåla sprit. Köp bränsleslangar så är det nog lugnt. Det är ju slangar i bilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Är det problemfritt om man använder block med plexi topp samt delar i acetal?

Kan inte svara på det. Jag har typplexiglas på två av mina kort. Där har jag inte sett några problem. (EK block)
Jag använder Volvos glykol grön. Renaults glykol är gul så idag hade jag var den. BMW är blå tror jag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk

Uteslutande Inet. Bättre priser på det dom jag behövt. Sen hade EK 10% när jag beställde. Innan låg jag på 4.8 92c. Nu ligger jag på 4.9 78c.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Relik 📜

Ni har väl inte missat lite behind the scenes?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Inaktiv

Bra guide som inte bara gav goda råd för hur man ska rengöra, utan även för mig som är sugen på vattenkylning förklarade att det finns fler problem med vatten än högt inköpspris, jobbig montering utan även mer underhåll. -Med luftfläktar, man gör inte ett skit tills det börjar låta, då skruvar man lös fläkten och köper en ny. Så jag tillhör skaran som nog aldrig kommer skaffa vattenkylning, men bara vara avundsjuk på de som har det.

Jag anser dock att vattenkylning har en stor hype/coolhet och det är därför de flesta skaffar det. Inte för att vara fördomsfri eller så, men det är inte varje dag man hör en tjej ha vattenkyld dator. Men det otroligt positivt att könsrollerna idag suddas ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Borde ju tåla sprit. Köp bränsleslangar så är det nog lugnt. Det är ju slangar i bilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Försiktig med sprit - sprit är inte samma sak som bensin eller diesel när det gäller plaster, elaster som slangar och O-ringar, fick en hel manometer 'glas' helt ruinerad och blev vit av konc. spolarvätska som om den innehöll aceton fast denna var tänkt att hantera i oljiga utrymmen och få motorolja på sig.

Det fins anledning varför äldre bilar avråds från E85 och varför man har annan plast i reservdunkar tänkt för E85 än de som traditionellt används för bensin.

samma sak med glykol och polyglykoler (tex bromsvätska) - det kan bita på material som både tål oljor och sprit...

med andra ord det är jättenoga att kolla kompatibiliteten mellan använda plaster och gummi i kylkretsen och den tillsatsvätska man tänkte sig - är det plexiglas så skall man väldigt noga undvika all vätska med sprit i och annan kolväte med polära egenskaper (aceton är erkänd att kunna totalhaverera en del typer av plaster)

tänk på att det som till synes verka tåla en vätska en kort tid - kanske inte gör det efter en halvår...

Permalänk

Går ju att köpa slang till spolarvätska, dock vet man ju inte hur o-ringar reagerar, eller plexi för den delen.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xxargs:

Försiktig med sprit - sprit är inte samma sak som bensin eller diesel när det gäller plaster, elaster som slangar och O-ringar, fick en hel manometer 'glas' helt ruinerad och blev vit av konc. spolarvätska som om den innehöll aceton fast denna var tänkt att hantera i oljiga utrymmen och få motorolja på sig.

Det fins anledning varför äldre bilar avråds från E85 och varför man har annan plast i reservdunkar tänkt för E85 än de som traditionellt används för bensin.

samma sak med glykol och polyglykoler (tex bromsvätska) - det kan bita på material som både tål oljor och sprit...

med andra ord det är jättenoga att kolla kompatibiliteten mellan använda plaster och gummi i kylkretsen och den tillsatsvätska man tänkte sig - är det plexiglas så skall man väldigt noga undvika all vätska med sprit i och annan kolväte med polära egenskaper (aceton är erkänd att kunna totalhaverera en del typer av plaster)

tänk på att det som till synes verka tåla en vätska en kort tid - kanske inte gör det efter en halvår...

Utmärkt redogörelse som alltid.

I mitt fall rör det sig om ett GPU block av förnicklad koppar som har plexi överstycke (fanns bara med plastöverstycke till det kortet jag hade annars hade jag valt det helt i metall), vidare skall vätskan passera en kort bit genom ett acetalblock som sitter i en skottgenomgång på ett rackchassi (ett fäste till kopplingar)

(resten av blocken är helt i koppar eller koppar och rostfritt)

Till slang blir det troligen maskinbromsslang som är förenad med industrikopplingar av förnicklad mässing eller rostfria kopplingar.

Edit, kom på att jag har en reservoar av Acetal och plexi också i systemet...

(Tackar alla för svar!)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Går ju att köpa slang till spolarvätska, dock vet man ju inte hur o-ringar reagerar, eller plexi för den delen.

Eller hur smörjning av pump går, och hur komponenterna i pumpen mår över tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har klurat på vattenkylning till och från i många år, såg första varianterna av det i slutet på 90-talet med helt hembyggda prylar. Ofta värmepaketsradiatorer från en lämplig bilmodell användes. Men jag har nog aldrig hört talas om att någon blandat glykol med vatten. Precis så som man gör på bilmotorer. Då får man korrosionsskydd redan från början, inget byte av kylarvätska på några år som följd. Inte för ens myrsyra bildats. Det finns även olika sorters glykol med anpassning till vilka material man har i sitt kylsystem.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

@Frida kan du bygga en vattenkyld swec keps nu till sommaren ?

Mini kylklampar som dessutom är mjuka kanske

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

@Zoyadog, jag har en fråga till dig. Klämde på ett Corsair Hydro H80i v2 som är helt slutet och sägs vara underhållsfritt, men stämmer verkligen det? Bildas det inte diverse "skräp" även i ett sådant system?

Skickades från m.sweclockers.com