Använda två uppsättningar av skärm+tangentbord till en dator?

Permalänk
Medlem

Använda två uppsättningar av skärm+tangentbord till en dator?

Jag sitter med ett litet problem. Jag kommer att försöka köpa mig en ny dator och den ska främst ersätta min tv-dator. Så här ser det ut här hemma:

Jag har en dator som jag har kopplad till min TV med ett Dinovo Edge som jag styr datorn med här i soffan. Sedan har jag ett skrivbord några meter bort med en dator kopplad till två monitorer där jag gör lite allmänt "jobb", dvs betalar räkningar och redigerar foton i photoshop m.m

Båda mina datorer har en gammal AMD A6 (ena är en laptop med mobila APUn) och inga extra grafikkort. Jag har inte råd att köpa två nya datorer och skulle VÄLDIGT gärna vilja ha någon sak på skrivbordet som jag kan trycka på en knapp och få nya datorn att visa bild på mina båda monitorer samt kunna styra datorn med tangentbord+mus som jag har på skrivbordet. Men jag vill ändå ha datorn primärt kopplad till min TV och kunna styra datorn i soffan med mitt Dinovo Edge. Jag vill alltså gärna kunna pensionera båda mina nuvarande datorer och bara ha en dator men kunna enkelt byta output och styrdon beroende på vad jag vill göra och vart jag vill göra det.

Jag hoppas att jag är tydlig nog, om inte så fråga om det är något frågetecken.

Finns det någon lösning färdig för det jag vill kunna göra? Något billigt? Priset är avgörande så klart.
Jag har försökt att söka efter svar men inte kunnat hitta något konkret.

Permalänk
Medlem

Att ha flera usb-mus/tangentbord inkopplad samtidigt är inga problem.

För TV/skärm kan du använda en hdmi-switch:
https://www.kjell.com/se/sok?query=hdmi+switch
https://www.dustinhome.se/sok/hdmi%20switch

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Tack för svar, men vad för HDMI-switch kan skicka bild till antingen min TV eller mina två monitorer som jag vill ha på skrivbordet? För jag vill att när jag skickar bilden till skrivbordet så ska datorn visa på båda monitorerna. Jag skulle ju i så fall behöva en switch som har en utgång för TVn och en (två?) utgång till mina monitorer som jag kan styra med knapp eller liknande.

Permalänk
Bildexpert 📺

@tintinj: Switch = flera källor till en enda skärm. Vill du ha en källa till flera skärmar är det en splitter du behöver.

Dock kan det blir knivigt att få exakt den funktion du efterfrågar. Det finns många sätt att lösa den här situationen, precis som det finns många situationer.

Permalänk
Medlem

Det är väl inga problem att koppla in två monitorer till din nya dator och visa samma bild på båda,
du beskriver ungefär samma sak som alla som tar en bärbar dator och kopplar in en projektor för powerpoint.

Det kluriga här är väl att en bärbar dator har en snabbtangent för olika konfigurationer och säkert reagerar bättre på att en skärm försvinner, men funktionen finns ju i windows så det borde gå att få fungera på samma sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@tintinj: Switch = flera källor till en enda skärm. Vill du ha en källa till flera skärmar är det en splitter du behöver.

Dock kan det blir knivigt att få exakt den funktion du efterfrågar. Det finns många sätt att lösa den här situationen, precis som det finns många situationer.

Okej, en switch är inte vad jag behöver. Men om vi då börjar från början, vad behöver jag för att få det att fungera som jag vill? När datorn är inköpt och igång så är nästa steg alltså en splitter, jag antar att nästa problem att lösa blir detta med att jag vill visa bild på antingen en skärm (TVn) eller två skärmar (monitorerna) och när bilden visas på båda skärmarna så ska skrivbordet utökas till båda skärmarna.

Skrivet av pacc:

Det är väl inga problem att koppla in två monitorer till din nya dator och visa samma bild på båda,
du beskriver ungefär samma sak som alla som tar en bärbar dator och kopplar in en projektor för powerpoint.

Det kluriga här är väl att en bärbar dator har en snabbtangent för olika konfigurationer och säkert reagerar bättre på att en skärm försvinner, men funktionen finns ju i windows så det borde gå att få fungera på samma sätt.

Jag kanske inte var så tydlig som jag tyckte att jag var, ibland är det svårt att uttrycka sig med ord jag vill inte visa bild på två skärmar samtidigt så som du beskriver, jag vill att bilden antingen visas på min TV eller på mina två monitorer som jag har i en annan del av vardagsrummet. Tänk dig att jag har en TV på en vägg, sedan har jag ett skrivbord i en annan de av rummet där det finns två monitorer bredvid varandra. Jag vill kunna skifta mellan TVn ELLER de två skärmarna på skrivbordet. Inte bara koppla två skärmar till min dator.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av tintinj:

Jag vill kunna skifta mellan TVn ELLER de två skärmarna på skrivbordet. Inte bara koppla två skärmar till min dator.

Det finns ingen färdig smidig lösning för detta och Windows kommer dessutom vara rätt besvärligt i den situationen då den kommer att flytta om fönster och ikoner. Såvida du inte kör alla tre skärmar samtidigt som separata enheter.

En HDMI-splitter ger bild till två skärmar samtidigt och för att det ska fungera måste de skärmarna kunna ta emot en signal av identisk timing. Ofta är det så att bildskärmar och TV inte gillar exakt samma signaler, men 1080p och 60 Hz brukar fungera på de flesta skärmar. Men det är inget vidare om du har en skärm med annan pixelmatris eller annan frekvens.

Så där av frågan: vad vill du uppnå? Jag har träffat på en del genom åren som kämpat med att få en smidig lösning för detta för att se på film och liknande från datorn. När allt löser sig med exempelvis en Nvidia Shield och Kodi etc. Eller för den delen den inbyggda mediaspelaren i TV:n där allt man behöver är kopplat vi nätverk. Datorn delar bara ut filerna. Om man nu inte har ett NAS då.

Sista raden föll bort
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det finns ingen färdig smidig lösning för detta och Windows kommer dessutom vara rätt besvärligt i den situationen då den kommer att flytta om fönster och ikoner. Såvida du inte kör alla tre skärmar samtidigt som separata enheter.

En HDMI-splitter ger bild till två skärmar samtidigt och för att det ska fungera måste de skärmarna kunna ta emot en signal av identisk timing. Ofta är det så att bildskärmar och TV inte gillar exakt samma signaler, men 1080p och 60 Hz brukar fungera på de flesta skärmar. Men det är inget vidare om du har en skärm med annan pixelmatris eller annan frekvens.

Så där av frågan: vad vill du uppnå? Jag har träffat på en del genom åren som kämpat med att få en smidig lösning för detta för att se på film och liknande från datorn. När allt löser sig med exempelvis en Nvidia Shield och Kodi etc. Eller för den delen den inbyggda mediaspelaren i TV:n där allt man behöver är

Då förstår jag.
Vad jag vill uppnå är att kunna använda en enda dator (den nya som jag ska bygga) istället för två stycken gamla, en som är kopplad till TVn där jag surfar, ser på film och liknande (alltså inget jag skulle vilja göra på en mediaspelare eller något inbyggt i TVn) och en dator som jag har till "kontorsdelen" med dubbla monitorer där jag vill sitta och betala räkningar, redigera foton m.m

Det låter som att det inte finns någon bra lösning på mitt problem då.
Tack för svaren

Permalänk
Medlem

Om du släpper tanken på att byta så blir det nog lättare.
Skaffa en dator som kan ansluta 3 skärmar.
Koppla in dina två skärmar och tv skärmen.
Utöka skrivbordet till alla 3 skärmarna.
Är inga problem att ha flera tangentbord och möss anslutna samtidigt.

Enda nackdelen är att muspekaren inte håller sig inom 2 resp. 1 skärm.
Finns lite program som kan ändra display settings så det går nog att få ihop något .cmd fil som fixar byte mellan olika lägen.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Rekordmedlem

Är det "några meter" mellan dator och samtliga bildvisare så koppla in både skärmar och tv i datorn, ska du inte ha mer än 3 bildvisare i samma rum samtidigt är det väl inget problem med att ha allt inkopplat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det "några meter" mellan dator och samtliga bildvisare så koppla in både skärmar och tv i datorn, ska du inte ha mer än 3 bildvisare i samma rum samtidigt är det väl inget problem med att ha allt inkopplat ?

Jag hade hoppats på att slippa det där med att ha alla skärmar inkopplade samtidigt men det är ju möjligt att det inte finns någon enkel lösning.

Moderkortet som jag sneglat på har en DVI-utgång (bara att köra en DVI-HDMI-kabel eller?) och en HDMI vilket skulle täcka mina monitorer, hur gör man med tredje källan som blir TVn då?

Jag började fundera på hur man hörde att de ofta gjorde på kontor med såna där "tunna klienter" och en central dator. Har jag missuppfattat eller fungerar det så att det är den centrala datorn som står för allt arbete medan tangentbord, mus och monitorer är kopplade till en sån där "tunn klient" och den bara står för att visa bild samt skicka och ta emot kommandon och data?

Det är ju inget superavancerat som jag kommer att göra, som att spela spel och sånt.
Det blir förmodligen en AMD Ryzen 5 2400G, 16 Gb 3200-minne och en Intel 760p 512 Gb SSD M.2 till en början och kanske senare inhandla något grafikkort om jag har råd. Moderkortet är inte spikat riktigt men jag tror det blir ett Gigabyte Aorus B450 Elite.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tintinj:

Jag hade hoppats på att slippa det där med att ha alla skärmar inkopplade samtidigt men det är ju möjligt att det inte finns någon enkel lösning.

Moderkortet som jag sneglat på har en DVI-utgång (bara att köra en DVI-HDMI-kabel eller?) och en HDMI vilket skulle täcka mina monitorer, hur gör man med tredje källan som blir TVn då?

Jag började fundera på hur man hörde att de ofta gjorde på kontor med såna där "tunna klienter" och en central dator. Har jag missuppfattat eller fungerar det så att det är den centrala datorn som står för allt arbete medan tangentbord, mus och monitorer är kopplade till en sån där "tunn klient" och den bara står för att visa bild samt skicka och ta emot kommandon och data?

Det är ju inget superavancerat som jag kommer att göra, som att spela spel och sånt.
Det blir förmodligen en AMD Ryzen 5 2400G, 16 Gb 3200-minne och en Intel 760p 512 Gb SSD M.2 till en början och kanske senare inhandla något grafikkort om jag har råd. Moderkortet är inte spikat riktigt men jag tror det blir ett Gigabyte Aorus B450 Elite.

Du kör väl hdmi till tvn också ? En dator med 3 eller flera passande skärmanslutningar är antagligen både billigast och enklast, en tunn klient är ju en dator kopplad mot en server och det kommer att bli ganska dyrt och komplicerat innan du är igång med nått sånt och en KVM switch som funkar kanske finns men den lär i så fall vara dyrare än datorn.

Det kan kanske också gå att lösa det om du kombinerar ett par olika externa saker typ kwmswitch och videoväxel och videosplitter men det blir inte heller nån särskilt billig lösning.
Du har jättebilliga delar idag och det tillverkas inte nån billig hårdvara för de funktioner du verkar vilja lösa i hårdvara.

Vad är problemet med att ha 3 skärmar inkopplade samtidigt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@tintinj: Switch = flera källor till en enda skärm. Vill du ha en källa till flera skärmar är det en splitter du behöver.

En switch kan vara dubbelriktad, som denna:
https://www.dustinhome.se/product/5011028078/prime-hdmi-7017

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Ska du köpa en ny dator för att ersätta de två gamla så kan du ju alltid köpa ett extra grafikkort om inte moderkortet har tillräckligt med utgångar. Dyker ofta upp gamla AMD5450 för en spottstyver på Marknaden här på Sweclockers som är ett utmärkt kort om man bara ska ha bild ut.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av CyberNerd:

Faktiskt inte. Detta är inte alls en switch eller repeater i formellt HDMI-lingo som arbetar med signalhantering, EDID, handskakning och allt annat som hör till det som normalt räknas som en switch. Och framför allt inte som en splitter. Omöjligt att få två skärmar samtidigt att drivas på denna. Och i den mån man försöker är det endast en som får bild och ofta ingen av dem.

Produkten är en mekanisk brytare. Effekten är samma som att rycka kablarna manuellt. Den kan användas för att växla mellan en källa eller en skärm i taget. Men aldrig samtidigt. Sådana här brytare tenderar att fungera för enkla signaler men degradera mer krävande signaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kör väl hdmi till tvn också ? En dator med 3 eller flera passande skärmanslutningar är antagligen både billigast och enklast, en tunn klient är ju en dator kopplad mot en server och det kommer att bli ganska dyrt och komplicerat innan du är igång med nått sånt och en KVM switch som funkar kanske finns men den lär i så fall vara dyrare än datorn.

Det kan kanske också gå att lösa det om du kombinerar ett par olika externa saker typ kwmswitch och videoväxel och videosplitter men det blir inte heller nån särskilt billig lösning.
Du har jättebilliga delar idag och det tillverkas inte nån billig hårdvara för de funktioner du verkar vilja lösa i hårdvara.

Vad är problemet med att ha 3 skärmar inkopplade samtidigt ?

Ja mitt moderkort har en DVI- och en HDMI-utgång, jag har redan sträckt min budget för att få vad jag vill ha på de andra delarna och något extra grafikkort för att få en utgång till har jag inte råd med. Jag har som sagt inte någon erfarenhet eller kunskap om "tunna klienter" och därav min stilla undran om ifall det hade kunnat ge något i still med vad jag vill få ut av det. Och OM det skulle fungera som jag trodde så kunde jag försöka kolla med vänner och bekanta ifall de kunde skaffa två stycken billiga sådana. Det var SÅ jag tänkte, jag vet inte om det är rätt eller fel och därför frågar jag här där det ofta finns kunskap som delas utan att döma en. Jag är helt enkelt van vid att ha ett windows-skrivbord som täcker mina båda monitorer och vill att det ska fortsätta så, samtidigt vill jag kunna använda samma dator kopplad till min TV som jag använder till 80% och bara surfar, streamar lite video/youtube och ser på film m.m

Jag planerar inte att det ska fungera så som jag vill just nu men ville veta till framtida inköp om det är totalt feltänk eller om det skulle kunna gå att lösa så här istället för att behöva skaffa en separat dator till mina två monitorer.

Skrivet av Juggernawt:

Ska du köpa en ny dator för att ersätta de två gamla så kan du ju alltid köpa ett extra grafikkort om inte moderkortet har tillräckligt med utgångar. Dyker ofta upp gamla AMD5450 för en spottstyver på Marknaden här på Sweclockers som är ett utmärkt kort om man bara ska ha bild ut.

Det är ett alternativ, dock så är det ett alternativ som blir en extrakostnad men inte löser saken på det sättet som jag skulle vilja och därav mina frågor.

Jag kommer i nuläget att byta ut min gamla stationära dator kopplad till min TV, min dedikerade soffsurf-dator helt enkelt. Men båda mina datorer har gamla AMD A6-processorer (laptopens är dessutom en mobil apu som är ännu svagare än min stationära).

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Jag sitter med ett litet problem. Jag kommer att försöka köpa mig en ny dator och den ska främst ersätta min tv-dator. Så här ser det ut här hemma:

Jag har en dator som jag har kopplad till min TV med ett Dinovo Edge som jag styr datorn med här i soffan. Sedan har jag ett skrivbord några meter bort med en dator kopplad till två monitorer där jag gör lite allmänt "jobb", dvs betalar räkningar och redigerar foton i photoshop m.m

Båda mina datorer har en gammal AMD A6 (ena är en laptop med mobila APUn) och inga extra grafikkort. Jag har inte råd att köpa två nya datorer och skulle VÄLDIGT gärna vilja ha någon sak på skrivbordet som jag kan trycka på en knapp och få nya datorn att visa bild på mina båda monitorer samt kunna styra datorn med tangentbord+mus som jag har på skrivbordet. Men jag vill ändå ha datorn primärt kopplad till min TV och kunna styra datorn i soffan med mitt Dinovo Edge. Jag vill alltså gärna kunna pensionera båda mina nuvarande datorer och bara ha en dator men kunna enkelt byta output och styrdon beroende på vad jag vill göra och vart jag vill göra det.

Jag hoppas att jag är tydlig nog, om inte så fråga om det är något frågetecken.

Finns det någon lösning färdig för det jag vill kunna göra? Något billigt? Priset är avgörande så klart.
Jag har försökt att söka efter svar men inte kunnat hitta något konkret.

Det du letar efter heter KVMswitch
https://www.dustinhome.se/product/5010637618/4-port-usb-displ...

https://www.conrad.se/p/4-port-kvm-switch-hdmi-usb-s-1000168?...

Där har du 2 exempel.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Rekordmedlem

Exakt vilken funktion är det du söker vad gäller bildvisningen ? Tangentbord och möss kan du ju ansluta så många du vill eller åtminstone i praktiken över 200 innan usb sätter stopp.
Men exakt hur ska bilden funka, du verkar ju enorm emot att ha 3 bildvisare inkopplade samtidigt så förklara varför.
Har du redan monitorer du ska använda, vilka anslutningar ha de ? Jag antar att din tv bara har hdmi ingång ?
Har du redan köpt ett AM4 monderkort, i så fall vilket och vilka utgångar har det ? Har det någon ledig expansionskortplats ?
Moderkortet/apun kan troligen driva minst 2 skrämar utan problem utan att det "kostar extra", du behöver bara välja ett kort som har båda hdmi och DP++ utgångar så klarar du av minst 2 monitorer med någon av DP, hdmi eller dvi ingång.
Har du inte redan monitorer så kan du välja en monitor som har dp utgång och då i sin tur driver monitor 2 och så ansluter du hdmi till tvn.
Man kan också höra nån kombination med en usbansluten monitor.
Har du monitorer utan den typen av anslutningar så är det antagligen enklast att fixa ett grafikkort utöver den integrerade grafiken om du inte vill byta ut nån monitor.

Men det förutsätter ju att du ansluter alla 3 bildvisarna till datorn....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@vinylens
Som redan gåtts igenom i tråden, det där är precis tvärtom mot vad han behöver.

Själv har jag precis samma situation men bara *en* skärm på varsitt ställe. Använder autohotkey tillsammans med Windows inbyggda displayswitch.exe för att med en knapptryckning byta till att bilden visas på rätt skärm. Hade annars kunnat klona bilden, men TVn och datorskärmen har olika upplösningar. Har alltså datorskärmen som "PC screen" och TVn som "second screen", displayswitch använder samma mekanism som win+P (men väljer läge automatiskt istället för att man ska klicka själv, möjligtvis blint).

Men det kanske finns nåt liknande som kan byta mellan A) ensam TV, samt B) två st datorskärmar, och inaktivera det som inte används just då.

Permalänk
Bildexpert 📺

@tintinj: Jag tror att nyckeln till framgång ligger i det som @mrqaffe frågar om. Vad är du försöker uppnå?

För mycket av de här frågeställningarna har svar, men svaren varierar enormt baserat på vad man faktiskt vill åstadkomma.

Den kanske svåraste situationen, som man ofta fastnar i tankemässig, är att man vill "köra datorn som vid datorn – fast nu på TV:n". Vilket faller på sin egen natur. 1 skärm (TV:n) ska ersätta 2 skärmar (bildskärmarna vid datorn) vilka har en helt annan form på bild, pixelmatris etc. och det ska ske sömlöst. Vilket inte Windows eller någonting annat kan lösa idag.

Ifall svaret är något annat, som att se filmen på datorn på TV:n, finns det många lösningar.

Ifall det är att visa samma innehåll som på en skärm på TV:n istället kan olika casting-lösningar spegla den enda skärmen. Då med kanske begränsad kapacitet som följd av att bandbredden inte räcker till för flyt i film och spel, men kan fungera för annat. Stillbild, surf etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Faktiskt inte. Detta är inte alls en switch eller repeater i formellt HDMI-lingo som arbetar med signalhantering, EDID, handskakning och allt annat som hör till det som normalt räknas som en switch. Och framför allt inte som en splitter. Omöjligt att få två skärmar samtidigt att drivas på denna. Och i den mån man försöker är det endast en som får bild och ofta ingen av dem.

Produkten är en mekanisk brytare. Effekten är samma som att rycka kablarna manuellt. Den kan användas för att växla mellan en källa eller en skärm i taget. Men aldrig samtidigt. Sådana här brytare tenderar att fungera för enkla signaler men degradera mer krävande signaler.

Jodå, det är en switch. Den switchar ju (växlar) mellan skärmarna. Det är därför det heter switch. Självklart visar den inte bild på två skärmar samtidigt, men det är ju inte målet heller i detta fallet.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Hehe, ja jag vet inte hur jag ska kunna förklara på mycket andra sätt

Jag vill kunna sätta mig vid mitt skrivbord där jag har två monitorer bredvid varandra (båda är likadana med en HDMI och en VGA för övrigt) och där vill jag att windows-skrivbordet (där programmen visas och det ibland kan finnas ikoner, det finns även en startmeny på windowsloggan längst ner på skärmarna) ska täcka båda monitorernas yta, helst varken mer eller mindre för jag känner mig själv och skulle bli skogstokig om muspekaren skulle riskera att vandra sig över till en yta som jag inte kan se framför mig.

Jag vill också kunna sätta mig i soffan när jag inte gör någon fotoredigering eller annat kontorsarbete, och i soffan vill jag kunna surfa, se på youtube och helt enkelt slappa. Soffläget använder jag främst och det är där min prio är just för stunden, det är den datorn som jag byter ut när jag är färdig med bygget.

Jag vet att jag kan köpa fler grafikkort och koppla in så många bildskärmar som datorn orkar driva, för att ha en multiskärmsrigg som till och med wolverine i swordfish hade varit avundsjuk på. Men det är det jag vill undvika, att ha flera skärmar inkopplade där det är ett och samma "skrivbord" där musen kan flyttas runt. Dessutom blir det ännu en extrakostnad med fler grafikkort, det är en extrakostnad som jag vill undvika och hellre lägger på något annat om möjligheten finns.

Om lösningen är helt bortom den verklighet vi känner till eller orimligt dyr så må det vara så, jag ville bara fråga om det fanns någon annan lösning än att lägga ner stora kostnader på ännu en uppsättning komponenter bara för att jag gärna vill kunna använda program som min nästa dator skulle klara utmärkt och att jag skulle vilja syssla med det på mina två monitorer istället för min TV som är långt ifrån optimal vinkel när jag sitter vid mitt skrivbord där mus+tangentbord finns.

Permalänk
Bildexpert 📺

@CyberNerd: Saxat från Appendix A.1 Repeater Functions, HDM-specifikationen 1.3 (den sista som är fritt tillgänglig att läsa)

Klicka för mer information

A Repeater is defined as a device with one or more HDMI inputs, one or more HDMI outputs, and a retransmission function.
A Repeater has at least one of following functions:
• Repeat function:
Single-input, single-output devices. Used primarily for cable extension.
• Switch function:
Multiple-input, single-output devices. Used primarily to select among multiple Sources.

• Distributor function:
Single-input, multiple-output devices, where only one output is active. Used primarily to select among multiple displays or Sinks.
• Duplicator function:
Single-input, multiple-output devices, where more than one output is active. Used for signal distribution.
Combinations of the above, for instance, multiple-input, multiple-output devices, incorporating both input selection and output selection or signal distribution are allowed.
In all cases, each HDMI input shall fulfill all of the requirements of an HDMI Sink when it is connected with an active sink device, and each HDMI output shall fulfill all of the requirements of an HDMI Source when it is connected with an active source.
The E-EDID presented by a Repeater should reflect the capabilities of the downstream Sink.

Visa mer

Så tydligt att vad en Switch fyller för funktion i HDMI-sammanhang. Det framgår inte av specen ifall passiva mekaniska brytare får räknas in här. Men då de saknar retransmission function misstänker att de inte är godkända men heller inte "förbjudna" i någon egentlig mening.

Sedan kan man förstås dra på semantiken, definiera och kalla saker lite som man vill. Jag föredrar att följa den tekniska definitionen som finns och istället förklara funktion och användningsområde.

Permalänk
Bildexpert 📺

@tintinj: Det låter som "samma som vid datorn, men nu är jag vid TV:n istället". Och det blir alltid klurigt att få till för det är så olika situationer. Mycket kan du lösa med sådant som separata klienter för Youtube, casting med mera. Annars är det närmaste att klona ena skärmen mot TV:n men då bör TV:n och skärmen gå i samma upplösning.

Permalänk
Medlem

@tintinj:

Nu har jag bara lusläst genom hela tråden och det låter som att Displayfusion hade varit ett alternativ för dig?

Visa signatur

SERVER: Case: SC-4324S | Mobo: Asrock Z690 Pro RS | Cpu: i7 12700K | Ram: 3200mhz 128GB | Gpu: GTX 1660 Super | Psu: ASUS Strix 850W | Controller card: LSI 9300-8i & LSI 9300-16i | Cache: 5TB | Storage: 40TB

GAMING: Case: SilverStone RM44 | Mobo: ASRock B760M | Cpu: i5 13600KF | Ram: DDR5 6000mhz 32GB | Gpu: RTX 3080 | Psu: EVGA Supernova 1300W | Nvme: 1x Samsung 980 pro 1TB Monitor: Asus PG42UQ

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tintinj:

Hehe, ja jag vet inte hur jag ska kunna förklara på mycket andra sätt

Jag vill kunna sätta mig vid mitt skrivbord där jag har två monitorer bredvid varandra (båda är likadana med en HDMI och en VGA för övrigt) och där vill jag att windows-skrivbordet (där programmen visas och det ibland kan finnas ikoner, det finns även en startmeny på windowsloggan längst ner på skärmarna) ska täcka båda monitorernas yta, helst varken mer eller mindre för jag känner mig själv och skulle bli skogstokig om muspekaren skulle riskera att vandra sig över till en yta som jag inte kan se framför mig.

Jag vill också kunna sätta mig i soffan när jag inte gör någon fotoredigering eller annat kontorsarbete, och i soffan vill jag kunna surfa, se på youtube och helt enkelt slappa. Soffläget använder jag främst och det är där min prio är just för stunden, det är den datorn som jag byter ut när jag är färdig med bygget.

Jag vet att jag kan köpa fler grafikkort och koppla in så många bildskärmar som datorn orkar driva, för att ha en multiskärmsrigg som till och med wolverine i swordfish hade varit avundsjuk på. Men det är det jag vill undvika, att ha flera skärmar inkopplade där det är ett och samma "skrivbord" där musen kan flyttas runt. Dessutom blir det ännu en extrakostnad med fler grafikkort, det är en extrakostnad som jag vill undvika och hellre lägger på något annat om möjligheten finns.

Om lösningen är helt bortom den verklighet vi känner till eller orimligt dyr så må det vara så, jag ville bara fråga om det fanns någon annan lösning än att lägga ner stora kostnader på ännu en uppsättning komponenter bara för att jag gärna vill kunna använda program som min nästa dator skulle klara utmärkt och att jag skulle vilja syssla med det på mina två monitorer istället för min TV som är långt ifrån optimal vinkel när jag sitter vid mitt skrivbord där mus+tangentbord finns.

Du kör alltså utökat skrivbord på 2 skärmar, inte klonat i skrivbordsläge och alla 3 bildvisarna har samma upplösning tex 1920 x 1080 ?
Du vill bara ha bild på endera de 2 monitorerna eller på tvn, aldrig ha bild samtidigt på monitorer och tv ?

Det kanske går att få till det skapligt (med vissa begränsningar.) med bara en hdmi förgrening.
Du får för det första inte använda vga då det är närmast omöjligt att få det att funka att blanda hdmi och vga pga hdcp.
DVI-D (SL), HDMI och DP++ är däremot enkla att använda om det handlar om 1920 x 1080 60Hz för då handlar det bara om kontaktadaptrar och inte nån signalkonvertering behöver inte utföras.

Alternativ 1 >
Du kan ansluta en hdmi-förgrening till utgången för primär bildskärm som du låter mata den monitor du har för primära bilden och TVn.
Du har disciplin och lägger bara ikoner på det primära skrivbordet, inget på det utökade !
Då borde du kunna växla till tvn i stället för monitorerna och välja mellan utökat skrivbord och bara en skärm med win +p utan att ikonerna flyttas runt.

Alternativ 2 >
Du struntar i "ikondiciplinen" men skaffar nått program för ikonpositionshantering som stödjer förval och låter det fixa ikonplaceringen.

Alternativ 3 >
Du väljer tv eller skrivbordsläge via dual boot, nackdelen är att du måste starta om vid växling.

Alternativ 4 >
Du virtualiserar 2 olika datorer, då borde det gå att växla mellan den utan omstart men det kan krävas en del planering och konf för att få det att funka.

Nått av det ovanstående och du får nog ungefär den funktionalitet du söker utan att behöva nått annat grafikkort utan det behövs bara nån hdmi förgrening.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kör alltså utökat skrivbord på 2 skärmar, inte klonat i skrivbordsläge och alla 3 bildvisarna har samma upplösning tex 1920 x 1080 ?
Du vill bara ha bild på endera de 2 monitorerna eller på tvn, aldrig ha bild samtidigt på monitorer och tv ?

Det kanske går att få till det skapligt (med vissa begränsningar.) med bara en hdmi förgrening.
Du får för det första inte använda vga då det är närmast omöjligt att få det att funka att blanda hdmi och vga pga hdcp.
DVI-D (SL), HDMI och DP++ är däremot enkla att använda om det handlar om 1920 x 1080 60Hz för då handlar det bara om kontaktadaptrar och inte nån signalkonvertering behöver inte utföras.

Alternativ 1 >
Du kan ansluta en hdmi-förgrening till utgången för primär bildskärm som du låter mata den monitor du har för primära bilden och TVn.
Du har disciplin och lägger bara ikoner på det primära skrivbordet, inget på det utökade !
Då borde du kunna växla till tvn i stället för monitorerna och välja mellan utökat skrivbord och bara en skärm med win +p utan att ikonerna flyttas runt.

Alternativ 2 >
Du struntar i "ikondiciplinen" men skaffar nått program för ikonpositionshantering som stödjer förval och låter det fixa ikonplaceringen.

Alternativ 3 >
Du väljer tv eller skrivbordsläge via dual boot, nackdelen är att du måste starta om vid växling.

Alternativ 4 >
Du virtualiserar 2 olika datorer, då borde det gå att växla mellan den utan omstart men det kan krävas en del planering och konf för att få det att funka.

Nått av det ovanstående och du får nog ungefär den funktionalitet du söker utan att behöva nått annat grafikkort utan det behövs bara nån hdmi förgrening.

Tack för det utförliga svaret!
Jag ska försöka svara och förklara så gott jag kan.
Ja just nu har jag 1920x1080 60Hz på båda mina monitorer med min gamla laptop som "stationär" dator, och ja skrivbordet är utökat så det täcker båda mina skärmar med yta och där ena (min vänstra) nog är primär och där normalt ikonen för papperskorgen finns. Men jag har inga ikoner på skrivbordet synliga ändå så det är egentligen inte viktigt vart ikonerna hamnar. TVn kör också 1080p 60Hz.

På frågan om jag vill ha bild på antingen monitorerna eller TVn så blir svaret att det är egentligen inte det viktiga, det gör inget om signalen skickas till mina monitorer samtidigt som jag använder TVn så länge jag kan göra så att muspekaren inte flyger iväg till en annan skärm. Jag vill att den ska hålla sig inom TVn så att säga. Skärmarna kan jag alltid stänga av manuellt om jag inte använder dem, eller om det går att lösa på nåt annat sätt.

Alternativ 1 låter väl som en bra idé. Om det är DVI-D eller något annat vet jag inte, det står bara DVI på prisjakt och jag har inte kollat på någon butik ifall de skriver något annat. Men på moderkortet som jag tittat på så finns DVI och HDMI.

Alternativ 4 kanske vore något, men jag vet inte någonting alls om virtualisering och kan inte säga om det skulle vara vad jag söker. Är det som att köra två OS samtidigt och då kunna välja TV som bildkälla på ena virtuella OSet och monitorerna på andra virtuella OSet? Är det väldigt resurskrävande?

Permalänk
Medlem

Ja alltså, om du kan koppla alla dina skärmar till datorn samtidigt så finns lösningen i mjukvara. Vet inte hur omständigt det är att ställa in allt manuellt varje gång du vill byta, men det går ju att inaktivera skärm C* och ha utökat skrivbord på A+B*. Och sedan inaktivera A+B när du ska använda C. Vill du inte göra det manuellt så skulle jag börja leta efter ett sätt att göra det i kommandotolken, för då kan man automatisera det till en snabbknapp.

Andra alternativet, om du inte har tre videoutgångar, är som sagt att splitta på en HDMI. Då klonar du t.ex B och C med varandra, och A är ensam. Då växlar du istället mellan A+B+C (med C fysiskt avstängd) samt bara B+C (med B fysiskt avstängd). Detta kan du enkelt lägga till en snabbknapp med displayswitch.exe som jag också gjort, för datorn ser detta som bara två skärmar. Du växlar alltså bara mellan lägena "extend" och "pc screen only" (i win+P menyn). Det enda jag inte vet är om/hur displayswitch funkar om datorn ser fler än två skärmar.

* A är nu VGA-skärmen, B är HDMI-skärmen och C är TVn (också HDMI).