Chernobyl, TV-serie på HBO

Permalänk
Relik 📜

Chernobyl, TV-serie på HBO

HBO har rullat ut en ny serie som det blivit en hel del snack runt. Första avsnittet kom nu i veckan. Totalt ska det bli fem delar, där den sista "sänds" 3 juni. https://se.hbonordic.com/series/chernobyl/b71518b5-f566-4f72-...

Citat:

En dramaserie från HBO i fem delar som följer händelserna kring kärnkraftsolyckan i Tjernobyl 1986. En skildring av en rad modiga kvinnors och mäns öden och de kolossala uppoffringar de gjorde för att rädda Europa från en ofattbar katastrof.

Någon som hunnit kika? Vad tycker ni? Relaterat, jag och ett gäng kompisar var på resa till Tjernobyl/Pripyat 2011.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag såg avsnitt 1 häromdagen och så långt allt väl. Dock är jag lite besviken att de pratar engelska, men det är som det är. Annars satt jag och jämförde med Discovery Channels dokumentär om katastrofen från 2004 som i mitt tycke hade (till utseendet) bättre skådespelare:

Ska bli kul att se avsnitt 2 nästa vecka!

Förtydling
Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Danielkm:

Jag såg avsnitt 1 häromdagen och så långt allt väl. Dock är jag lite besviken att de pratar engelska, men det är som det är. Annars satt jag och jämförde med Discovery Channels dokumentär om katastrofen från 2004 som i mitt tycke hade (till utseendet) bättre skådespelare:
https://www.youtube.com/watch?v=ITEXGdht3y8

Ska bli kul att se avsnitt 2 nästa vecka!

Flera kollegor har spandg första, och alla verkar gilla! Ska försöka bränna av det under dagen.. Enda nackdelen är att jag behöver fixa HBO igen, GoT klipper jag via Cmore.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

@emilakered: Gör så! Den länkade dokumentären kan fungera som en genomgång av händelseförloppet ifall att minnet sviker

Permalänk
Medlem

Discoverys version gick också på svensk TV för ett större antal år numera - och inte alls lika sönderpratad som i YourTube klippet ovan - ibland är sublines en välsignelse då man kunde följa storyn som en film på riktigt utan förklarings och dubröster som får ryskan att tona bort hela tiden.

vad i hela friden är det med anglosaxiska världen?? dels hade klippet engelsk subline _och_ också prata sönder filmen...

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Jag gillade första avsnittet starkt och ser verkligen fram emot de kommande delarna! Hade absolut inget emot att de pratade engelska och är glad att de inte la sig till med någon dålig rysk brytning (hej Jakten på Röd Oktober!).

@emilakered Måste ju plugga lite för ditt resereportage från Tjernobyl/Pripyat också!

Tog den där bilden från taket på ett hotell när jag besökte Pripyat för nio år sedan. Det var först då jag insåg hur jäkla nära staden låg reaktorn. Riktigt kusligt...

Permalänk
Medlem

det förklarar varför man nästan enbart fått rekommenderade videos om chernobyl på youtube de senaste dagarna då, algoritmen har i princip spammat mig med dem

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av JonasT:

Jag gillade första avsnittet starkt och ser verkligen fram emot de kommande delarna! Hade absolut inget emot att de pratade engelska och är glad att de inte la sig till med någon dålig rysk brytning (hej Jakten på Röd Oktober!).

@emilakered Måste ju plugga lite för ditt resereportage från Tjernobyl/Pripyat också!

https://i.imgur.com/CPwVBje.jpg

Tog den där bilden från taket på ett hotell när jag besökte Pripyat för nio år sedan. Det var först då jag insåg hur jäkla nära staden låg reaktorn. Riktigt kusligt...

Jag fick aldrig några bilder från taken, var inte uppe där.. Vi hade så int om tid i Pripyat att det inte hanns med.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

För att vara en så total distaster som olyckan utmålades när det hände och med alla domedagsfarhågor rullande - så verkar de långsiktiga konsekvenserna vara rätt små nu så här i backspegeln - Bhopalkatatsrofen (union Carbide) https://sv.wikipedia.org/wiki/Bhopalkatastrofen är långt mycket värre i både akuta och långsiktiga/permanenta skador för de som utsattes för detta. - halv miljon berörda och minst hundra tusen med olika grader av permanenta skador...

Permalänk
Medlem

Tyckte första avsnittet var mycket bra!
Låg en obehagskänsla över mig nästan hela tiden.

Dom verkade ju inte riktigt veta hur allvarlig olyckan egentligen var, och dom visste fick veta att dom hade fel.
Läskigt hur det funkade under kommunistregimen.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B450-F Gaming | AMD Ryzen 7 3700X
ASUS GeForce RTX 2070 SUPER ROG Strix AD
32GB DDR4 Corsair Vengeance 3200mhz
LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz
AOC 27" 27G2U IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

Avsnitt två ute och serien fortsätter att leverera! Obehagskänslan blir för mig mer och mer påtaglig. Och nu när jag har vant mig vid engelskan känns serien mer och mer trovärdig.

Rekommenderas!

Permalänk
Medlem

Har kollat på de två första avsnitten och gillar verkligen det jag ser.

Engelskan tog ett halvt avsnitt att "vänja" sig vid sedan flyter det bara på.

Lite udda att de slänger in autentiska ryska inslag när allt annat är på engelska men det ger en extra obehagskänsla.

Permalänk
Medlem

Sjukt bra serie än så länge. Riktig obehagkänsla mest hela tiden.
Håller med om att det kändes lite B först med engelsktalande skådespelare men börjar vänja sig lite nu.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Såg båda avsnitten igår, tycker det var riktigt bra Som tidigare skrev så håller jag med om att det är bättre att dom snackar engelska än att har någon fake dialekt som bara gör en irreterande.

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem

Extremt bra serie som är mycket välgjord och autentisk! Riktigt imponerande. Obehagskänslan är verkligen där, speciellt efter slutet på andra avsnittet, usch! Håller med att det är lite synd att de pratar Engelska men som andra sagt så vänjer man sig efter ett tag.

Intressant att läsa recensioner från folk som faktiskt bor i närheten och säger att de verkligen lyckats återskapa världen förutom några små missar här och där (som "Comrade" tex).

Rekommenderar den till alla!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Har sett båda avsnitten och det är riktigt bra, rekommenderas!

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Riktigt bra mini tv serie. Både intressant och hämsk. 9/10

Visa signatur

PC -> 8700k - 16GB RAM - RTX™ 3080 - EVGA Supernova G2 750W
Konsoler -> Playstation 4 Pro - Nintendo switch - PS5
Mobil: Pixel 6a

Permalänk
Medlem

Stör mig betydligt mer på Stellans svengelska än övriga skådespelares engelska.
Får PTSD-flashbacks till när Matias Varela briljerade med svengelskan i Narcos (eller ska jag säga Narkos?).

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Känns tyvärr som att en serie som detta spär på kärnkraftsskräck, oavsett om det är intentionen eller inte.

Permalänk

Kan också rekommendera deras Podcast där de pratar om föregående avsnitt.

Extra kul att det Johan Renck som regisserar.

Permalänk
Lego Master

Såg del 2 igår kväll, riktigt bra skit. Det kommer nog bli att se om hela serien i sträck när den väl är ute i sin helhet med, jag blev lite sur när det slutade igår. ^^

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som hellre sett att en sån här serie hade haft ryska skådisar med engelsk text? Känns så fel när de pratar engelska med brittisk brytning och ska portättera ryssar/ukrainare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk

@htbtoma:

De tar upp valet av brittiska skådespelare i podcasten. Anledningen till detta är att Amerikanska tittare har svårare att leva sig in i serien om alla skulle haft amerikansk brytning.

Anledningen till varför de pratar engelska överhuvudtaget misstänker jag är för att de vill uppnå högre tittarsiffror.

Permalänk
Medlem

Har sett de två första avsnitten (det första jag kollade på sedan jag till slut fick HBO:s nya app för LG att funka) och tycker det är mer eller mindre lysande.

Allt är bra, scenografin, skådisarna, storyn och musiken. Full pott i min bok.

Jag vet att det är en bra historia när jag blir överdjävligt upprörd över hur vansinnigt det sovjetiska systemet var uppbyggt. Snacka om byråkrati som trotsar verkligheten. Ingen vågar säga emot sina överordnande, vilket i princip orsakade hela katastrofen.

Om detta snuddar på politik som vi inte ska diskutera här ber jag om ursäkt.

Ser verkligen fram emot kommande avsnitt (varför inte köra en Netflix och släppa alla avsnitt på en gång?).

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Lego Master

@Bascule666:
HBO är även en vanlig tablåTV-kanal i jänkeland, antar att de inte vill att streamingkunderna ska få se allt före de som tittar på vanlig dumburk. Netflix har ju inte den begränsningen, eftersom de enbart lever på nätet. Men även Netflix har ju vissa serier de släpper vecka för vecka, Star Trek Discovery är ett exempel.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Har sett de två första avsnitten. Sinnessjukt bra stämning. De har verkligen fått en att känna obehaget. Svårt att sluta titta, man vill bara ha mer

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Jag och en polare ska dra dit i Augusti så kommer bli spännande att se detta

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Stör mig betydligt mer på Stellans svengelska än övriga skådespelares engelska.
Får PTSD-flashbacks till när Matias Varela briljerade med svengelskan i Narcos (eller ska jag säga Narkos?).

Ev. pytteliten SPOILER nedan!
Det är någonting man får acceptera. det är nog svårt att hitta bra skådisar i ryssland/Ukraina som är av intresse när HBO vill göra en stor produktion och locka tittare. Stellan och Jared Harris är några skådisar som jag tycker i övrig är väldigt bra. Jag tycker serien är helt superb och man får riktigt ont i magen av att se den. Tror de valde en svensk skådis eftersom det var ett svenskt kärnkraftverk som upptäckte läckan - Forsmark.

edit: hur döljer jag text i ett svarsmeddelande?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Ev. pytteliten SPOILER nedan!
Det är någonting man får acceptera. det är nog svårt att hitta bra skådisar i ryssland/Ukraina som är av intresse när HBO vill göra en stor produktion och locka tittare. Stellan och Jared Harris är några skådisar som jag tycker i övrig är väldigt bra. Jag tycker serien är helt superb och man får riktigt ont i magen av att se den. Tror de valde en svensk skådis eftersom det var ett svenskt kärnkraftverk som upptäckte läckan - Barsebäck.

edit: hur döljer jag text i ett svarsmeddelande?

Nästan rätt, det var på Forsmark.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/25-ar-sedan-tjernob...

Edit: Där var du snabb, @griid!

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Har bara sett första avsnittet, men ogillade starkt att dom inte korrekt återspeglar vad som hände, eller hur akut strålsjuka ser ut. Det dryper anti-kärnkraft propaganda om det. För er som inte vet så var det ingen i kontroll-rummet som skulle säga "I have no idea what happened, we did everything right" vilket är vad dom säger i serien. Personligen tycker jag det är mer rimligt att kalla Chernobyl för en insider-terror-attack än en olycka. Här kan ni läsa en bra sammanfattning för vad som hände: https://www.reddit.com/r/videos/comments/b6p8br/chernobyl_off...

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional