Permalänk
Medlem

Åsikter på gamingdator för 24k

Hej!

Nu är det äntligen dags för ny dator och den här gången har jag tänkt slå till på en rejäl gamingburk. Jag spelar inte jättemycket krävande spel egentligen (så datorn är kanske overkill) men hursomhelst har jag pengar att spendera så why not.

Jag byggde ihop den här datorn på inet:
https://www.inet.se/datorbygge/b1082529/gamingdator-2019

Jag har dålig koll på komponenter så jag vill egentligen mest kolla så att jag inte gör något uppenbart misstag innan jag spenderar så mycket pengar.

En sak jag inte förstår är varför jag inte kunde hitta ett enda moderkort till den här setupen om jag valde tex 3200 MHz minnen. Borde jag köpa snabbare minnen än 2666 MHz till en så här dyr dator?

Tacksam för alla tips/kommentarer!

Permalänk
Medlem

Hellre i7 9700K och RTX 2080.

2666Mhz är standardhastighet för platformen. Du kan välja snabbare minnen om du markerar i rutan "Tillåt RAM över standardhastighet" i datorbyggaren. Och det räcker med 16GB.

Kylaren är för dålig. Denna är bättre:
https://www.inet.se/produkt/5320583/be-quiet-dark-rock-4

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Ska du bygga den själv?

Permalänk
Medlem

Det är för att allt över 2666mhz klassas som en överklockning och då säger Inets datorbyggare ifrån. Intel är inte lika känslig för minneshastigheter som Amd är. Men 3200mhz minnen skadar ju aldrig, snabbare än det så får man knappt något för det. Skillnaden mellan 3000 och 4000 minnen är mellan 1-5fps ungefär beroende på spel. Så du kan välja annat moderkort om du vill.

Sen vet jag ju inte hur mycket du tänkt att ha på din dator. Men det va fruktansvärt mycket lagring. Så personligen skulle jag köpa mindre lagring och ta t ex ett rtx 2080 kort istället. Mer lagring är lätt att köpa till senare, desto värre att behöva byta gpu'n.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulmstedt:

Hej!

Nu är det äntligen dags för ny dator och den här gången har jag tänkt slå till på en rejäl gamingburk. Jag spelar inte jättemycket krävande spel egentligen (så datorn är kanske overkill) men hursomhelst har jag pengar att spendera så why not.

Jag byggde ihop den här datorn på inet:
https://www.inet.se/datorbygge/b1082529/gamingdator-2019

Jag har dålig koll på komponenter så jag vill egentligen mest kolla så att jag inte gör något uppenbart misstag innan jag spenderar så mycket pengar.

En sak jag inte förstår är varför jag inte kunde hitta ett enda moderkort till den här setupen om jag valde tex 3200 MHz minnen. Borde jag köpa snabbare minnen än 2666 MHz till en så här dyr dator?

Tacksam för alla tips/kommentarer!

Här har du en betydligt bättre dator. Oklart om du tänkte montera ihop den själv eller ej - men datorn nedan blir monterad åt dig av Webhallen.

För att påpeka några saker på din korg:
-Rätt dyrt RTX 2070.
-Väldigt dyr SSD. Du märker ingen skillnad mot en billigare såvida du inte sysslar med redigering.
-Behövs verkligen så mycket lagring?
-CPU-kylaren är alldeles för klen för 9900K.
-9700K + RTX 2080 kommer ge dig bättre FPS.
-32GB RAM är onödigt för gaming - och du vill också gärna ha snabbare minnen.

Som du ser finns det ju utrymme till att välja 9900K om du vill lägga omkring 24TKR. Välj då med fördel Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi som moderkort då det har bättre VRM.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Här har du ett monster om du tänker bygga själv, undrar lite varför du behöver så mycket lagring men slängde med det ändå:

Permalänk

Sams bygge men med 9900K och aorus moderkort.
Klappat och klart.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Jag har tänkt betala för bygget så jag måste köpa allt från samma ställe.

Skrivet av Samlooh:

Här har du en betydligt bättre dator. Oklart om du tänkte montera ihop den själv eller ej - men datorn nedan blir monterad åt dig av Webhallen.

https://www.webhallen.com/api/cart-img/290955,283931,241284,290939,263676,298041,292773,292378,275753,236123?name=20,4TKR

För att påpeka några saker på din korg:
-Rätt dyrt RTX 2070.
-Väldigt dyr SSD. Du märker ingen skillnad mot en billigare såvida du inte sysslar med redigering.
-Behövs verkligen så mycket lagring?
-CPU-kylaren är alldeles för klen för 9900K.
-9700K + RTX 2080 kommer ge dig bättre FPS.
-32GB RAM är onödigt för gaming - och du vill också gärna ha snabbare minnen.

Det här ser väldigt bra ut, tack! Kommentarer:
- Jag har ganska mycket filmer, serier mm på mina hårddiskar så jag behöver mycket lagring. Nödvändigt? Not really, men förvaringsutrymme är en lyx jag gärna betalar lite extra för, det kostar inte så mycket ändå.
- Jag har 16 GB minne i dagsläget och jag ligger ofta på 80-90% av det när jag spelar spel som inte ens är särskilt krävande. 32 GB ser jag som ett minimum då jag har ganska många program igång i bakgrunden även när jag spelar. Igen, nödvändigt? Not really, men även detta ser jag som en lyx som jag gärna betalar för.
- Vad skulle du rekommendera för kylare om jag vill gå upp till 9900K?

Edit: Trådnamnet är lite missvisande, jag borde varit tydligare. Jag siktar inte nödvändigtvis på att få maximal FPS i spel, jag vill ha en beast som jag kan använda till allt omöjligt så smidigt som möjligt. Se till exempel motivationen ovan till mycket lagring och 32 GB minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Här har du ett monster om du tänker bygga själv, undrar lite varför du behöver så mycket lagring men slängde med det ändå:
https://komponentkoll.se/bild/foahc.png

Gaming x trio får inte plats i det där chassit.... Kan ju vara en fördel.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulmstedt:

Tack för alla svar! Jag har tänkt betala för bygget så jag måste köpa allt från samma ställe.

Det här ser väldigt bra ut, tack! Kommentarer:
- Jag har ganska mycket filmer, serier mm på mina hårddiskar så jag behöver mycket lagring. Nödvändigt? Not really, men förvaringsutrymme är en lyx jag gärna betalar lite extra för, det kostar inte så mycket ändå.
- Jag har 16 GB minne i dagsläget och jag ligger ofta på 80-90% av det när jag spelar spel som inte ens är särskilt krävande. 32 GB ser jag som ett minimum då jag har ganska många program igång i bakgrunden även när jag spelar. Igen, nödvändigt? Not really, men även detta ser jag som en lyx som jag gärna betalar för.
- Vad skulle du rekommendera för kylare om jag vill gå upp till 9900K?

Edit: Trådnamnet är lite missvisande, jag borde varit tydligare. Jag siktar inte nödvändigtvis på att få maximal FPS i spel, jag vill ha en beast som jag kan använda till allt omöjligt så smidigt som möjligt. Se till exempel motivationen ovan till mycket lagring och 32 GB minne.

Har 2TB mindre lagring - men 4TB räcker långt. Du kan ju alltid komplettera i framtiden med mer lagring om så behövs. Alternativt så väljer du en molnlösning för det som inte får plats.

Du skulle kunna klara dig med Cryorig H5 till 9900K då det är en väldigt bra kylare (särskilt för sitt pris) - men den kan få jobba en del och blir kanske inte så tyst.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Vad tros om den här baserad på Samlooh's alternativ?

https://www.webhallen.com/cart/290939,263676,292773,292378,27...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

https://www.webhallen.com/api/cart-img/283931,263676,292773,292378,275753,236123,293245,290954,298418,272059?name=24,1TKR

Har 2TB mindre lagring - men 4TB räcker långt. Du kan ju alltid komplettera i framtiden med mer lagring om så behövs. Alternativt så väljer du en molnlösning för det som inte får plats.

Du skulle kunna klara dig med Cryorig H5 till 9900K då det är en väldigt bra kylare (särskilt för sitt pris) - men den kan få jobba en del och blir kanske inte så tyst.

Det här ser väldigt bra ut, tack!

Jag vill gärna ha en så tyst dator som möjligt. Chassi med plexiglas på sidan klarar jag mig utan. Rent intuitivt känns det som att man borde få bättre ljuddämpning utan glas? Därav mitt val av Fractal Design Define C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Gaming x trio får inte plats i det där chassit.... Kan ju vara en fördel.

Tackar, vart hastigt. Fixat.

Permalänk
Avstängd

Jag har en sådan seagate barracuda fast med 4GB och jag är väldigt nöjd med den hårddisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulmstedt:

Det här ser väldigt bra ut, tack!

Jag vill gärna ha en så tyst dator som möjligt. Chassi med plexiglas på sidan klarar jag mig utan. Rent intuitivt känns det som att man borde få bättre ljuddämpning utan glas? Därav mitt val av Fractal Design Define C.

Det stämmer att Define C är lite tystare - men skiljer sig inte så mycket.

https://www.gamersnexus.net/hwreviews/3254-corsair-275r-case-...
https://www.gamersnexus.net/hwreviews/2857-fractal-define-c-r...

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.