Permalänk

Svin dyr dator, men den fungerar inte.

Hej!
Första gånger jag skriver här men jag hoppas någon kan hjälpa mig.
Köpte mig en dator i delar som bara strular för mig.

Specifikationer:
Moderkort. ASUS ROG MAXIMUS XI EXTREME
GPU. Asus 1080 ti strix
Minnen. Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz 
CPU. Intel Core i7 9700K 3.6 GHz
Skärm. ASUS 34" ROG Swift PG348Q G-Sync IPS Curved.

Börja väl med att grafikkortet crashar under load så jag bytte det till ett nytt men ingen förbättring.
Kanske det skulle kunna vara nätdelen som felar att inte det ger tillräckligt med ström fast det är 1000w.
Bytte det men ingen förbättring.

Då jag gärna vill utnyttja skärmens 100 hz så vill jag inte använda HDMI.
Köpt ny dp kabel som stödjer 100hz 4k men problemen kvarstår.

I spel så blir skärmen lila o krashar efter kanske 3 minuter. Inställningarna på skärmen och nvidia inställningarna stämmer.
Såg att mitt grafikkort kanske inte stödjer skörmens fulla potential men ett 980 gör de?

Vet inte vad jag kan göra mer, provat ominstallation av windows otaliga gånger både med och utan uppdaderingar. Uppdaterat grafik drivisar , directx ,
Innan jag säljer allt vill jag kolla om det finns nått geni därute.

Permalänk
Sötast

Sälja vore riktigt shysst, nästa ägare lär bli överlycklig!

Börja testa med memtest86, se om ram är stabilt.

Permalänk

DP kablar kan ställa till det med vissa kombinationer av skärm - grafikkort, testa annan anslutningstyp för att utesluta en felkälla.

Permalänk
Medlem

Det låter tyvärr som ESD skadat komponent...

Lättast är som ovan har skrivit - Kör alla tester som finns...

https://www.custompcreview.com/articles/8-best-tools-stress-t...

Permalänk
Medlem

@Allexz: skrev han att den skulle säljas som fullt fungerande dator? 🤔

Permalänk
Medlem

Uppdaterat BIOS? Jag vet ärligt talat inte om det kan vara problemet, men har du testat allt annat tycker jag absolut du ska säkerställa att du har det senaste, speciellt när du kör med 9th generationen CPU.

Annars skulle det ju kunna vara strömförsörjningen av kortet, antar att det 2*8 pin som gäller. Hur har du kopplat?

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk
Skrivet av Mountain Man:

Uppdaterat BIOS? Jag vet ärligt talat inte om det kan vara problemet, men har du testat allt annat tycker jag absolut du ska säkerställa att du har det senaste, speciellt när du kör med 9th generationen CPU.

Jorå den är uppdaterad, samma fel iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Sälja vore riktigt shysst, nästa ägare lär bli överlycklig!

Börja testa med memtest86, se om ram är stabilt.

Inga fel där

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Linus:

@Allexz: skrev han att den skulle säljas som fullt fungerande dator? 🤔

Ska prova hdmi och annan skärm innan jag tar nå beslut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Mountain Man:

Uppdaterat BIOS? Jag vet ärligt talat inte om det kan vara problemet, men har du testat allt annat tycker jag absolut du ska säkerställa att du har det senaste, speciellt när du kör med 9th generationen CPU.

Annars skulle det ju kunna vara strömförsörjningen av kortet, antar att det 2*8 pin som gäller. Hur har du kopplat?

En kabel från psu som delar av till 2x8 pinn till gpu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

edit: ESD skada verkar det som.. testa alla komponenter i en annan burk utom moderkortet + cpu.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Skrivet av MrT-Rex:

Det låter tyvärr som ESD skadat komponent...

Lättast är som ovan har skrivit - Kör alla tester som finns...

https://www.custompcreview.com/articles/8-best-tools-stress-t...

Köpte esd matta så de ska nog gått rätt till

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Selmalagerlöf:

vad för nätagg har du i burken?

Bytt från be quiet power 11 1000w till rog thor 850w

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som jag uppfattar det fungerar grafiken någon minut för att sedan "krascha". Det kan ju bero på en del olika orsaker … men för att utesluta att det är direkt fel på kortet. Hur fungerar det om du kör något mindre grafikintensivt spel eller om du kör i låg upplösning med lägsta grafikinställningar, fungerar det då?

Är GPU överklockat? Fungerar det om du kör i "Silent Mode"?

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk
Medlem

Snabb felsökning:
GPU : Testa i annan dator.. händer samma sak där så felar GPU
Skärm: Samma som ovan
Nätagg: Samma som ovan
RAM: Testa med 1 sticka, crashar det fortfarande så byt sticka.. krashar det endå med alla stickor testade så får du testa byta CPU då antigen den eller Moderkortet är ESD skadat.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Skrivet av Mountain Man:

Som jag uppfattar det fungerar grafiken någon minut för att sedan "krascha". Det kan ju bero på en del olika orsaker … men för att utesluta att det är direkt fel på kortet. Hur fungerar det om du kör något mindre grafikintensivt spel eller om du kör i låg upplösning med lägsta grafikinställningar, fungerar det då?

Är GPU överklockat? Fungerar det om du kör i "Silent Mode"?

Ej överklockat. Samma fel oavsett inställningar.
Testat olika guider på nätet att lägga till nya register såsom TdrDelay, TdrLevel. Funkat för vissa inte för mig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du stresstestat den i annat än spel? Annars testa det för att se om cpu/moderkort/minnen är ok.

Permalänk

Ska köra en rad olika testar, tack alla som skriver!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Åsa-Nisse:

Har du stresstestat den i annat än spel? Annars testa det för att se om cpu/moderkort/minnen är ok.

I stress test får jag goda resultat men ibland hänger det sig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fungerar den lika illa oavsett om du kör skärmen i 60 eller 100hz? Fungerar allt som det ska över HDMI?

Permalänk
Medlem

Riktigt jobbigt det där ... jag trodde jag hade problem med ett RX 580 i en nybyggd dator, datorn stängde helt enkelt av sig när belastningen på GPU blev riktigt hög och drivrutinen kraschade. Men det visade sig bero på att datorbyggaren hade "tappat" ett buntband i fläkten på nätaggregatet ... så när datorn belastades hårt och fläkten startade gick den inte i gång och PSU startade om. Nu är väl knappast ett buntband i PSU ditt problem, men ibland kan orsaken till problemet ligga någon annastans än där man förväntar sig!

Jag har nyligen haft problem med ett överklockat RTX 2080 där bilden frusit och aktuellt spel stängts ner efter någon minut. Problemet försvann när jag testade att klocka ner RAM (alltså inte GPUs minne). Det var överklockat till 3200 Mhz från 2666 Mhz. Efter att ha sänkt till 3100 MHz fungerar allt som det ska. Du kan alltid prova att köra RAM på lägre frekvens.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk

Tråkigt, nu är jag absolut inte någon guru på detta men jag gissar att du har kikat på temperaturerna.
Finns säkert bättre program men jag har kört CPUID HWMonitor de gånger jag har kikat på temp mm.

Visa signatur

Louqe Ghost S1|3700x|BlackRidge|Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI|MSI 2080 Ventus V2|32 GB 3200 cl16|1.5 TB M2|Corsair SF750

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasNordin:

Köpte esd matta så de ska nog gått rätt till

Skickades från m.sweclockers.com

Vad gjorde du med esd mattan, hur anslöt du eventuella kablar från mattan?

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Vad gjorde du med esd mattan, hur anslöt du eventuella kablar från mattan?

La allt på plats, detta va liksom kliniskt då jag förberett i några månader. Följde instruktionerna, bandet runt handleden ansluten till mattan, skor på. Inga mattor på golvet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasNordin:

Hej!
Första gånger jag skriver här men jag hoppas någon kan hjälpa mig.
Köpte mig en dator i delar som bara strular för mig.

Specifikationer:
Moderkort. ASUS ROG MAXIMUS XI EXTREME
GPU. Asus 1080 ti strix
Minnen. Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz 
CPU. Intel Core i7 9700K 3.6 GHz
Skärm. ASUS 34" ROG Swift PG348Q G-Sync IPS Curved.

Börja väl med att grafikkortet crashar under load så jag bytte det till ett nytt men ingen förbättring.
Kanske det skulle kunna vara nätdelen som felar att inte det ger tillräckligt med ström fast det är 1000w.
Bytte det men ingen förbättring.

Då jag gärna vill utnyttja skärmens 100 hz så vill jag inte använda HDMI.
Köpt ny dp kabel som stödjer 100hz 4k men problemen kvarstår.

I spel så blir skärmen lila o krashar efter kanske 3 minuter. Inställningarna på skärmen och nvidia inställningarna stämmer.
Såg att mitt grafikkort kanske inte stödjer skörmens fulla potential men ett 980 gör de?

Vet inte vad jag kan göra mer, provat ominstallation av windows otaliga gånger både med och utan uppdaderingar. Uppdaterat grafik drivisar , directx ,
Innan jag säljer allt vill jag kolla om det finns nått geni därute.

Vad är det för PSU och hur gammalt är det?

Permalänk
Medlem

Som någon ovan nämnde så bör du testa sakerna en och en i en annan dator om du har möjlighet. För då kan du utesluta en hel del saker direkt om det fungerar. Detta är nog den absolut bästa metoden för att komma fram till vilken del det handlar om!

Jag tyckte inte jag såg att du nämnt att du gjort det. Hoppas du får det att fungera till slut. Datorproblem är ju riktigt jobbigt.

Permalänk
Inaktiv

Ni får chilla lite gällande ESD här...ESD matta? :/ Det är bara propaganda för att sälja mer tillbehör ni inte behöver. Det enda som behövs är att jorda sig innan man börjar. Detta kan du göra helt utan kostnad. Sätt en hand på elementet, och den andra på chassit och håll kvar i en minut eller två. Klart!

Tråkigt att OP har problem med sin nya dator...Sitter minnesstickorna i rätt slot:ar? Sånt kan vara känsligt, kolla manual så det blir rätt. Prova också att bara köra med en sticka. Samt prova också att köra en annan kontakt på kabeln från nätagg till GPU. MAn får helt enkelt köra uteslutningsmetoden för att komma under fund med vilken komponent som felar. Hur ser det ut i enhetshanteraren? Inga utropstecken eller IRQ-konflikter eller så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasNordin:

Inga fel där

Skickades från m.sweclockers.com

Du har alltså testat detta innan du skapade tråden?
För de dryga 15 minuterna som gick mellan att detta föreslogs och ditt svar är inte i närheten av vad som krävs för att hitta eventuella fel, låt den köra över en natt iaf.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasNordin:

I stress test får jag goda resultat men ibland hänger det sig

Skickades från m.sweclockers.com

Är det stresstest som belastar grafikkortet eller enbart CPU/Moderkort/RAM?

Helst ska du ju testa varje del för sig så isolerat som möjligt, och då i default settings i BIOS/UEFI.

För att testa minnena:

Memtest User Guide For ROG Motherboards:

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?19615-Memtest-User-...

Stresstest för CPU är t.ex. Prime95 v26.6, den har inte AVX så blir inte överdrivet varmt.

Kolla även så att den klarar lite enklare CPU Benchmarks som Cinebench R15, Cinebench R20 och RealBench.

Det är en bra början iaf utan att blanda in grafikkortet för mycket.