Speldator 15-17k. Vill helst inte bygga.

Permalänk
Medlem

Speldator 15-17k. Vill helst inte bygga.

Hej,

Jag är ny på forumet, men har ofta läst trådar här när man har haft funderingar kring datorköp. Jag vill gärna köpa en ny stationär, men är inte sugen på att bygga själv. Har gjort det innan och är inte särskild intresserad av sånt, så letar efter färdigbyggd. Jag har hittat 3 som jag funderar kring, men jag faktiskt inte om dem är prisvärda. Vad tycker ni? Ska man vänta på bättre deal eller lyfta på röven och bygga en själv iallafall?

Datorn är för spel. Har laptop för vanlig bruk. Skärm, tangetbord och mus har jag sen innan.

Jag hittade dessa tre.

https://www.webhallen.com/se/product/291744-Webhallen-Config-...

https://www.webhallen.com/se/product/291743-Webhallen-Config-...

https://www.komplett.se/product/11486/datorer/komplett-pc/kom...

mvh

Permalänk
Avstängd

Jag skulle köpa den andra på din lista. Men du får oavsett en bra dator för 15k-17k. Om jag vore du skulle jag med den budgeten, satsa på mindre chassi, platinum psu, och vega grafikkort. Men om du vill ha en färdigbyggd så är den andra på listan bäst enligt mig.

Permalänk
Medlem

17000 för datorn med en 9600k och ett 2070.
Ger dig nedanför vad du får för lägre om du bygger själv:

Det sammanfattar ungefär vad jag tycker om dessa färdiga byggen.

Permalänk
Medlem

https://www.sweclockers.com/artikel/27458-sweclockers-frascha...

Här har du en helt ok pc. tvivlar på att du kommer sakna några FPS. men 4000kr på kontot sparade till den dagen du känner att grafikkortet inte hänger med är inte fel. (3-5år minst)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Min röst faller på dator 2 dvs https://www.webhallen.com/se/product/291743-Webhallen-Config-...
En riktigt bra allarounddator

Rean slut kostade 15 990kr när jag skrev inlägget
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@Chaffle:

Inet har en datorbyggare med montering där du kan sätta ihop en dator antingen genom råd från sweclockers forum, förgjorda byggen du hittar på nätet eller helt enkelt kontakta inet support och säg att du vill ha en gamingdator för 15-17k och så sätter de ihop den åt dig. Fördelen är att du kan se varenda komponent. "ddr4 2666mhz" säger inte mycket om du inte också vet cas latency och vilket märke det är osv. Jag hade starkt rekommenderat att du väljer ut ett bygge på ca 15-16k och sen går in och sätter ihop den på inet och låter dem montera åt dig. Inet har för övrigt väldigt god support så du kan lita på att du får hjälp om det är något problem och du kan gå in i deras affärer runt om sverige.

Låter som om att jag jobbar på inet men det gör jag inte. Jag har själv gjort misstaget att köpa en förbyggd dator från komplett och det var totalt skräp rent ut sagt. I slutändan är det alltid bäst att bygga själv och välja ut bra komponenter i varje slot och köpa från flera olika butiker (billigaste i varje kategori) men du vill inte göra det och då är alternativet ovan det bästa tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259487:

@Chaffle:

Inet har en datorbyggare med montering där du kan sätta ihop en dator antingen genom råd från sweclockers forum, förgjorda byggen du hittar på nätet eller helt enkelt kontakta inet support och säg att du vill ha en gamingdator för 15-17k och så sätter de ihop den åt dig. Fördelen är att du kan se varenda komponent. "ddr4 2666mhz" säger inte mycket om du inte också vet cas latency och vilket märke det är osv. Jag hade starkt rekommenderat att du väljer ut ett bygge på ca 15-16k och sen går in och sätter ihop den på inet och låter dem montera åt dig. Inet har för övrigt väldigt god support så du kan lita på att du får hjälp om det är något problem och du kan gå in i deras affärer runt om sverige.

Låter som om att jag jobbar på inet men det gör jag inte. Jag har själv gjort misstaget att köpa en förbyggd dator från komplett och det var totalt skräp rent ut sagt. I slutändan är det alltid bäst att bygga själv och välja ut bra komponenter i varje slot och köpa från flera olika butiker (billigaste i varje kategori) men du vill inte göra det och då är alternativet ovan det bästa tycker jag.

Jag förstår din poäng. Jag missade rean på wh ändå. Jag ska kika på ditt förslag. Tack för alla svar i tråden!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Webhallen har även så att du kan välja komponenter helt själv och de bygger, likaså som Inet som tidigare sagt i tråden. Jag tror det är en bättre idé än deras färdiga paket då du kan välja var du sparar in pengar och var du satsar på mer kvalité i datorn.

Visa signatur

[Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5] [Samsung Galaxy Z Flip 4]
[Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2] [LG 34WN750-B]

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/b1082770/17k

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk

Lite annorlunda.
Bästa cpun med ett bra moderkort men med ett sämre gpu.
Denna datorn kommer inte att behöva uppdateras på delar på bra många år förutom gpun som man byter mer ofta.
Annars får du gå ner till ett 9700k med annat moderkort och bättre gpu.
Jag hade iallafall byggt såhär och uppgraderat gpun när det är dags .
https://www.inet.se/datorbygge/b1082824/datorbygge

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Avstängd

Helt ärligt med en budget på 17k är det inte särskilt svårt att bygga en bra dator, lite meningslös tråd (beroende på vad du ska göra såklart). Du får mycket upp till ett visst pris (typ 12-13k), sen får du inte särskilt mycket fördelar för varje extra tusenlapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chaffle:

Hej,

Jag är ny på forumet, men har ofta läst trådar här när man har haft funderingar kring datorköp. Jag vill gärna köpa en ny stationär, men är inte sugen på att bygga själv. Har gjort det innan och är inte särskild intresserad av sånt, så letar efter färdigbyggd. Jag har hittat 3 som jag funderar kring, men jag faktiskt inte om dem är prisvärda. Vad tycker ni? Ska man vänta på bättre deal eller lyfta på röven och bygga en själv iallafall?

Datorn är för spel. Har laptop för vanlig bruk. Skärm, tangetbord och mus har jag sen innan.

Jag hittade dessa tre.

https://www.webhallen.com/se/product/291744-Webhallen-Config-...

https://www.webhallen.com/se/product/291743-Webhallen-Config-...

https://www.komplett.se/product/11486/datorer/komplett-pc/kom...

mvh

Lägg till mer lagring om du känner att du behöver mer än 500GB.

Skrivet av RosaGosse:

Helt ärligt med en budget på 17k är det inte särskilt svårt att bygga en bra dator, lite meningslös tråd (beroende på vad du ska göra såklart). Du får mycket upp till ett visst pris (typ 12-13k), sen får du inte särskilt mycket fördelar för varje extra tusenlapp.

Vad pratar du om? Självklart får man en bättre dator om man spenderar 15-17TKR kontra 12-13TKR.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Avstängd

Lol jag sa att det räcker med 12-13 tkr för en bra dator. Om du inte vill ha en levande ekorre som processor.

Permalänk
Medlem

Jag hade gått på något i stil med Sweclockers juldator med ett bättre grafikkort. 2600x duger definitivt i dagsläget och det är betydligt mer framtidssäkert. Både 6c/12t bör åldras betydligt bättre än 8c/8t även i spel och du kommer antagligen kunna köpa något fint från Ryzen 3000 serien i framtiden. Med en 9700k så sitter du i princip fast med den förevigt.

Permalänk
Medlem

Vad är det för skärm du har?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du inte bygger själv så skulle jag sikta på den ifrån Komplett:
Komplett Gamer Premium a175 PBA
Ha i åtanke att du förmodligen vill byta ut kylaren med tiden.

Bygger du själv och siktar lite lägre så får du en dator som är väl anpassad för 1440p, inkl skärm för 16k:
Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 7 1700X (2 290 kr hos Webhallen)
Grafikkort: Sapphire Radeon RX Vega 56 8GB Pulse (3 090 kr hos NetOnNet)
Chassi: NZXT H400 (749 kr hos Inet)
Moderkort: MSI B450M MORTAR (1 190 kr hos Webhallen)
RAM: Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Sport LT Grå (990 kr hos Dustin)
SSD: Crucial P1 3D NAND M.2 NVMe SSD 1TB (1 649 kr hos Dustin)
PSU: Corsair RM650x V2 650W (999 kr hos NetOnNet)
CPU-kylare: Cryorig H7 CPU Kylare (389 kr hos Inet)
Skärm: MSI Optix MAG271CQR (4 690 kr hos Webhallen)
Summa: 16 036 kr

Vill du lyxa till det ytterligare så titta på:
MSI Optix MAG341SQ 6290:- istället.
(obs: Vega56 kommer att hantera 3440x1440 rätt ok med Freesync, men du kommer inte nå 100FPS i tyngre spel).

Permalänk
Inaktiv

@Icecrystal: 2666mhz minnen till ryzen? redan där är kompletts bygge ute ur bilden i mina ögon. De är t.o.m. cl16 också.
Sen är det väl en preferensfråga men hellackerat chassi är visserligen snyggt men du har ingenstans att sätta ditt esd-armband.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259487:

@Icecrystal: 2666mhz minnen till ryzen? redan där är kompletts bygge ute ur bilden i mina ögon. De är t.o.m. cl16 också.
Sen är det väl en preferensfråga men hellackerat chassi är visserligen snyggt men du har ingenstans att sätta ditt esd-armband.

2666MHz är ok för Ryzen. Lite av ett minus för bygget kanske, men inte en anledning av avskriva det. Jag menar, du får med ett RTX2080 i ett kompett bygge med Windows för 16500:-. Lite långsammare minne är en kompromiss jag gladeligen tar där.
Och invändningen om ett hellackerat chassi känns lite som en icke-fråga. Har aldrig lyckats repa det med att fästa armbandet och är du så orolig över ett repa så kan du väl ha lite ugnsfolie emellan chassit och krokodilklämman?

Permalänk
Inaktiv

@Icecrystal: Det handlar inte om att repa chassit det handlar om att lackerade chassin inte leder ström så armbandet är värdelöst.

Permalänk
Medlem

@anon259487: Vad har du hört det? Lacken är ju supertunn, beroende på typ kan den t.o.m. vara elektriskt ledande. Ska vara ärlig, jag har aldrig hört eller tänkt på det som ett problem och försökte hitta lite info, men det var inte helt lätt. Känns som att det inte borde vara ett praktiskt problem men tack för att du väckte frågan!

Permalänk
Inaktiv

@Icecrystal:

"2.3 Var sätter jag mitt anti-ESD-armband?

Den enklaste skolan med fullgott resultat är att fästa armbandets klämma i en ledande del på chassit [IBM:Attach, JS:SC]. Vad är en "ledande del"? Vilken intern metalldetalj som helst bör duga. Undvik att sätta den i plastdetaljer, och undvik om möjligt att sätta den i lackerade delar, då lacken i vissa fall kan vara isolerande."

från https://www.sweclockers.com/forum/trad/1316080-statisk-elektr...