Samlingstråd: Hjälp! Jag har fått e-post, någon försöker utpressa mig om..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2019

Hjälp- fått utpressningsmejl

HJÄLP. Porr utpressning
Fick detta mejl för ett par dagar sedan! Blev lite nervös när jag sökte på bitcoin adressen. Någon som vet något om detta? Verkar vara ett virus man verkligen varnar för....

Hello!

I know your pass is: xxxx

I infected you with a malware (RAT) / (Remote Administration Tool), some time ago and since then, I have been observing your actions.
The malware gave me full access and control over your system, meaning, I can see everything on your screen, turn on your camera or microphone and you won't even notice about it, yes such things exist, you can google it!
I have also access to all your contacts, I collected everything private from you, pictures, videos, everything!

I MADE FEW EMBARRASSING VIDEOS OF YOU (through your webcam), ONE SHOWING YOU MASTRUBATING!!!

I can send the videos to all your contacts (email, social network) and publish all your private stuff everywhere!

You can prevent me from doing this!

Transfer exactly: 1200$ with the current bitcoin (BTC) price to my bitcoin address.

If you don't know how to get bitcoin, Google - "How to buy Bitcoin", it's very simple for example with credit card.
The wallet you can create here: www.login.blockchain.com/en/#/signup/

My bitcoin adress is: 14VYd5JrPrrXD1qiMxZ5An2VsU5db5ZqS7

Copy and paste my adress - it's (cAsE-sensitive).

After receiving the payment, I will delete everything from you and you can life your live in peace like before.
I give you 3 days to get the bitcoins!
Don't share this email with anyone, this should stay our little secret!

MsgID:
7723190453

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Mar 2002

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av Maggan12:

HJÄLP. Porr utpressning
Fick detta mejl för ett par dagar sedan! Blev lite nervös när jag sökte på bitcoin adressen. Någon som vet något om detta? Verkar vara ett virus man verkligen varnar för....

Hello!

I know your pass is: xxxx

I infected you with a malware (RAT) / (Remote Administration Tool), some time ago and since then, I have been observing your actions.
The malware gave me full access and control over your system, meaning, I can see everything on your screen, turn on your camera or microphone and you won't even notice about it, yes such things exist, you can google it!
I have also access to all your contacts, I collected everything private from you, pictures, videos, everything!

I MADE FEW EMBARRASSING VIDEOS OF YOU (through your webcam), ONE SHOWING YOU MASTRUBATING!!!

I can send the videos to all your contacts (email, social network) and publish all your private stuff everywhere!

You can prevent me from doing this!

Transfer exactly: 1200$ with the current bitcoin (BTC) price to my bitcoin address.

If you don't know how to get bitcoin, Google - "How to buy Bitcoin", it's very simple for example with credit card.
The wallet you can create here: www.login.blockchain.com/en/#/signup/

My bitcoin adress is: 14VYd5JrPrrXD1qiMxZ5An2VsU5db5ZqS7

Copy and paste my adress - it's (cAsE-sensitive).

After receiving the payment, I will delete everything from you and you can life your live in peace like before.
I give you 3 days to get the bitcoins!
Don't share this email with anyone, this should stay our little secret!

MsgID:
7723190453

Bry dig inte snarare polisanmäl det.

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

backspace gav en bra länk.

Det som händer de som betalar utpressarna är att efter ett kort tag vill ha mer pengar och hotar med samma sak, detta håller de på tills den utpressade står i ruinens brant med skuld över öronen.

Så oavsett om utpressaren talar sanning eller ej så blir det inte på något sätt bättre att betala. Och utpressarna vet mycket väl om att det är mycket enklare att trycka på en person som de redan har fått lite pengar ifrån, då fokuserar de på denna person och gräver fram så mycket som de kan.

Detta med lösenord är största sannolikhet bluff. Men det finns pedofiler eller liknande som gör liknande emot yngre tjejer, de får först någon bild där tjejen är lättklädd, denna hotar de henne att sprida till hennes bekanta om hon ej lämnar mer bilder. De får då ibland mer bilder som visar mer och då helt plötsligt har de ännu mer bilder att hota med. Detta tar i princip aldrig slut och de bara vill ha mer. Att betala utpressarna även om de skulle ha något blir alltså inte bättre.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Jul 2001

Har fått samma skit, sökte online och kom på att det är inget att bry sig om. Fick ett par sedan slutade de komma och de är så vanliga att de hamnar i skräppost mappen så många kommer inte ens att märka dem.
I mitt fall så stod det att de hade filmat mig när jag har tittat på porr, vilket är omöjligt eftersom jag inte har någon webcam på något (och nej, mobilen har inte använts till sådant)

Vad de hade kommit över för att få det att verka trovärdigt var ett mycket gammalt lösenord som jag brukade använda i stort sett på alla sidor, men innan jag fick detta "snälla" brev så hade jag ändrat till olika lösenord på precis alla sidor. Dvs de hade inte ens aktuell info.

Ryzen 2600 (@?), 16GB 3000Mhz, Asus PRIME B450-PLUS, 750GB Crucial MX300 + 12TB WD, MSI rx480 8GB, Sound BlasterX AE-5, Asus MG279Q 27" 1440p 144Hz, Antec p180 (2x500rpm), Corsair rm650i, Roccat Kone Pure..

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Maj 2015

@Maggan12: Vi har - tyvärr - en tråd på forumet om detta fenomen redan då det har blivit så pass vanligt. Jag har sammanfogat din tråd med den.

Den snabba sammanfattningen: bry dig inte om det här. Byt lösenord på ditt mejlkonto. Det finns inga "pinsamma filmer" på dig och du ska definitivt inte skicka några pengar någonstans.

ASUS Z97-A | Intel Core i7-4790K | Noctua NH-U14S | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC
2x8GB Corsair Vengeance Pro | Samsung 850 EVO 500GB | Cooler Master V750S
Fractal Design Meshify C | Cooler Master MK750 MX Silent Red | ASUS Strix Claw | Dell U2515H

Frågor eller funderingar? Skicka ett PM eller kontakta oss.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008

Som flertalet redan påpekat är et bara strunt, försök att lura av dig pengar. Bedrägerier helt enkelt.
Har fått nåt sånt mail på vardera av mina 3st mail adresser jag har (2 outlook & 1 gmail).
Ignorera.

☢ ~ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 1TB
💻 ~ Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
🎬 ~ Intel 2500k • Asus P8P67 Pro • 8GB Kingston Hyper X memory • AMD Radeon HD5850 • be quiet! Pure Power L8 530w • Samsung EVO 850 120GB • 1 + 3TB
📞 ~ HTC U11+
🎧 ~ Cowon Plenue J 64GB• Audio Technica ATH-M50X

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

referera tillbaka till inlägg i tråden tidigare i hur man kan kolla sitt 'hemliga' passord utan att avslöja denna för siten man kolla emot

Får man träff där så är passordet inte hemligt och/eller att någon annan också använder samma passord och den har läckt i någon databreach tillsammans med kontonamn och en email-adress.

Det börja komma en del passordsmanager som automatiserar det hela med koll mot databaser och det enklaste är att använda maskingenererade passordssekvenser som man använder på olika site och inloggningen/ifyllandet görs av passordsmanagern medans de viktiga passorden eller snarare maskinframslumplade passfraser har man för sin email-konto mm. och då underlätta att lära sig utantill och tillåta sig ha en fusklapp (tillsammans med andra fraser) i plånboken/portmonnän tills det sitter i huvudet.

problemet är att tiden är förbi när man kunde ha korta passord och passord med substituerade enstaka ord, utan nu måste de var minst 12 tecken långa och i windows minst 15 tecken långa - med maskigenererade sekvenser! med stora, små siffror och symboler... därav skall man överväga passfraser med minst 6 ord och skiljetecken mellan orden. - ja de blir långa i bokstäver räknat, men i huvudet behöver du bara hålla reda på 6 ord och med lite träning går det fort att skriva in och att kunna det utantill

---

Det intressanta är att det har börjats ge böter för den typen av läckor då en tysk social site fick € 20000 i bot för händelsen med referens mot GDPR, och här var man snäll från domstolsidan för att siten gick omedelbart ut med det till sina medlemmar när det upptäcktes, hjälpte till i utredningen samt gjort investering på € 1 miljon i servrar och säkerhetshöjande aktiviteter innan domstolsutslaget. kort sagt snabbhet, ärlighet och kvickhet att förbättra sig är lönande genom att potentiella bötesbeloppen minskas kraftig för den drabbade siten.