Permalänk
Medlem

Kylpasta på kjell&co

Ska köpa ny kylpasta till cpu.
Det är en i5 640T som ska ha det.
Användningsområde för dator: Casual gaming och skolarbeten för en 11 åring.

Skall till marieberg och handla annat senare idag och såg att kjell har en del olika. Dock vet jag inte om de duger till det. Hittade inget i forumet om just dom och kolla man google hittade man inget direkt svar heller.

Någon som har testat eller har en åsikt om deras pasta?

kylpasta kjell

Permalänk
Medlem

Om mx-990 håller va den lovar så verkar den helt ok! Tror thermal grizzly ligger på ca 12 w/mk, och thermal grizzlys pasta rankar jag väldigt högt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB/Case: Gigabyte B550M Aorus Pro-P || 4000D Airflow
CPU/Cooler: Ryzen 5600X || Full custom loop
RAM: G.Skill TridentZ neo 2x16 GB @ 3600 CL16 (Dual rank Hynix DJR)
GPU/Monitor: Radeon RX 5700 || AOC G2590PX
Storage: WD SN750 1 TB || Samsung QVO 860 1 TB

Permalänk

Deras Plexgear MX-990 Carbon Freeze verkar lovande. Har däremot inte provat den men har samtidigt svårt att tro att den inte skulle göra bra ifrån sig.

Ifall du vill vara säker på att den kylpastan du använder är av kvalitet kan du alltid beställa Thermal Grizzly Conductonaut eller Arctic Silver 5.

Permalänk

Processorn har en TDP på 35W så du skulle klara dig med tandkräm om du så önskade. Köp den billigaste, det kommer inte göra någon nämnvärd skillnad ändå.(förutsatt att du har en någorlunda kylare).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av thesystem:

Deras Plexgear MX-990 Carbon Freeze
Ifall du vill vara säker på att den kylpastan du använder är av kvalitet kan du alltid beställa Thermal Grizzly Conductonaut eller Arctic Silver 5.

Thermal Grizzly Kryonaut...

Conductonaut är liquid metal

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Om du inte ska klocka så duger i princip vilken kylpasta som helst, förutsatt att du har nån form av ventilation i chassit då.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Brukar köpa typ Thermal Grizzly. Men efter att ha rengjort kylaren på min 1950X så behövde jag byta kylpastra och hade ingen kvar hemma. Hade en stor tub av vit, siliconbaserad kylpasta och tänkte jag testar med den så länge. Resultated förvånade mig då det faktiskt inte var mycket som skiljde från den mycket dyrare Thermal Grizzly. Visst skiljer det lite grann. Men denna tub som räcker en hel livstid kostar förmodligen någon promille av vad samma kvantitet Thermal Grizzly hade kostat

Med det sagt så kommer jag nog ändå fortsätta slänga pengar på de dyrare sakerna.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Ska köpa ny kylpasta till cpu.
Det är en i5 640T som ska ha det.
Användningsområde för dator: Casual gaming och skolarbeten för en 11 åring.

Skall till marieberg och handla annat senare idag och såg att kjell har en del olika. Dock vet jag inte om de duger till det. Hittade inget i forumet om just dom och kolla man google hittade man inget direkt svar heller.

Någon som har testat eller har en åsikt om deras pasta?

kylpasta kjell

Både Clas Ohlson och Teknikmagasinet har kylpasta av mer kända fabrikat. Finns i Marieberg.

https://www.teknikmagasinet.se/sokresultat?q=kylpasta
https://www.clasohlson.com/se/Kylpasta-Arctic-Cooling-MX-2/38...

Annars kan du ju alltid beställa som de andra är inne på.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

för normalbruk är det lite hugget som stucket vilken pasta som används, skillnaden ligger ofta inom 1-5 grader, och ligger du inte nära max temp spelar det ingen roll om du har 65 eller 71 grader under belastning.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

för normalbruk är det lite hugget som stucket vilken pasta som används, skillnaden ligger ofta inom 1-5 grader, och ligger du inte nära max temp spelar det ingen roll om du har 65 eller 71 grader under belastning.

japp, håller med

enda anledningen att jag kör med Thermal Grizzly Kryonaut är att den "aldrig" torkar
byter i spelkonsoller & laptops & allt man kan tänka sig
när vår Xbox One X anlände (för att sätta i intern SSD), bytte jag kylpastan även på den... kom med nåt torkat skit

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

@Tobitheo: Jag hade köpt den billigaste, den i 5-pack.
Det är liksom inte en 100W TDP processor du ska överklocka. Så vad som helst utom mjölkchoklad funkar som kylpasta typ.

Permalänk
Skrivet av Factorial112:

Thermal Grizzly Kryonaut...

Conductonaut är liquid metal

Hoppsan! Var aningen snabb där ;P

Permalänk
Medlem

Jag kör med deras Plexgear (MX-880 har jag för mig) och den fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Både Clas Ohlson och Teknikmagasinet har kylpasta av mer kända fabrikat. Finns i Marieberg.

https://www.teknikmagasinet.se/sokresultat?q=kylpasta
https://www.clasohlson.com/se/Kylpasta-Arctic-Cooling-MX-2/38...

Annars kan du ju alltid beställa som de andra är inne på.

Jo såg att de hade men de brukar normalt sett alltid ha högre priser på det mesta jämfört med alla andra. Jo beställa går ju men då får man ju vänta. Tänkte då man ändå skulle dit så varför inte

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

@Tobitheo: Jag hade köpt den billigaste, den i 5-pack.
Det är liksom inte en 100W TDP processor du ska överklocka. Så vad som helst utom mjölkchoklad funkar som kylpasta typ.

Det jag tyckte va bra när det gäller just den är att det är 5 olika tuber och inte en enda. Normalt sett med lim etc så torkar det ju när man öppnat tuben och bara använt en del. Kanske inte är samma med kylpasta men tänkte att om man bara behöver en eller två såna små tuber så är ju de andra fortfarande oöppnade och kan användas senare eller nåt.

Men hur ska man förvara tuberna som blir över?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Om du inte ska klocka så duger i princip vilken kylpasta som helst, förutsatt att du har nån form av ventilation i chassit då.

Går det ens att klocka en sån processor?
Men i det stora hela nej den kommer inte klockas nåt utan gå stock. Tror inte jag har nåt behov av att överklocka nåt för 2 timmars roblox 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Gå till någon lokal databutik och fråga om de inte har någon liggandes. Du kan ju alltid nämna att du kommer att komma tillbaka eller berätta om det för andra och att de kanske kommer dit. Istället för att betala 149 kr. för något som förmodligen mjölkchoklad skulle kunna fungera lika bra som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Det jag tyckte va bra när det gäller just den är att det är 5 olika tuber och inte en enda. Normalt sett med lim etc så torkar det ju när man öppnat tuben och bara använt en del. Kanske inte är samma med kylpasta men tänkte att om man bara behöver en eller två såna små tuber så är ju de andra fortfarande oöppnade och kan användas senare eller nåt.

Men hur ska man förvara tuberna som blir över?

Skickades från m.sweclockers.com

Min arctic silver 3 användes i veckan, den tuben måste vara 15 år gammal eller så.
Har bara legat i lådor.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Går det ens att klocka en sån processor?
Men i det stora hela nej den kommer inte klockas nåt utan gå stock. Tror inte jag har nåt behov av att överklocka nåt för 2 timmars roblox 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Intel använder K på sina modeller för dom modeller som går att överklocka, i det här fallet så nej. Det var mer en allmän beskrivning jag gav förut ang pasta

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag köpte deras billigaste för några veckor sen, den fungerade perfekt för mig och sänkte temp med 20-25°. Inte kladdig och lätt att applicera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puoti Pelkonen:

Gå till någon lokal databutik och fråga om de inte har någon liggandes. Du kan ju alltid nämna att du kommer att komma tillbaka eller berätta om det för andra och att de kanske kommer dit. Istället för att betala 149 kr. för något som förmodligen mjölkchoklad skulle kunna fungera lika bra som.

Det hade funkat om det fanns en sån här. Det närmaste vi har här är Bennys foto tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwzxqwzx:

Jag köpte deras billigaste för några veckor sen, den fungerade perfekt för mig och sänkte temp med 20-25°. Inte kladdig och lätt att applicera.

Skickades från m.sweclockers.com

Va det paketet med fem små tuber i?
Behövde du använda mer än en tub?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Behövde du använda mer än en tub?

Du kommer inte behöva en hel tub till en processor

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

@Tobitheo: Den rekommenderade mängden kylpasta är ungefär storleken av ett riskorn, se t.ex. Sweclockers datorbyggarguide (NH-U12S-delen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@Tobitheo: Den rekommenderade mängden kylpasta är ungefär storleken av ett riskorn, se t.ex. Sweclockers datorbyggarguide (NH-U12S-delen).

Jo det vet jag. Tönkte mer om de små tuberna va typ "portionsförpackningar". Aldrig direkt tänkt på hur mycket det lilla man behöver vägt så att säga

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Jo det vet jag. Tönkte mer om de små tuberna va typ "portionsförpackningar". Aldrig direkt tänkt på hur mycket det lilla man behöver vägt så att säga

Lite svårt att uppskatta storleken när de anger mängden i gram istället för t.ex. milliliter, men en "tub" räcker troligtvis till en hel del monteringar. För någon som bara byter kylpasta då och då så brukar även de minsta mängderna kylpasta man kan köpa oftast räcka tills man tappar bort den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Lite svårt att uppskatta storleken när de anger mängden i gram istället för t.ex. milliliter, men en "tub" räcker troligtvis till en hel del monteringar. För någon som bara byter kylpasta då och då så brukar även de minsta mängderna kylpasta man kan köpa oftast räcka tills man tappar bort den.

Precis min tanke. Storleken på hur mycket man ska använda vet man ju men om det är 0,2 gram eller 1 gram har jag inte ens tänkt på

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Den här tråden har många bra tips!
#17807376

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision