Permalänk
Medlem

Värde på denna mediokra dator

hej,

har en dator som en bekant monterade ihop för något år sedan som bara står och dammar. Skulle vilja ha ett ungefärligt värde på den från någon som begriper sig på datorer.

Här är det jag vet:
- Ryzen 5 2600 processor
- Msi gaming pro 350B
-2x4 gb ram (2400mhz)
-Evga Gtx 1050
-250GB Samsung SSD och en 1tb vanlig
-550w nät

Samt 24" led skärm från komplett (ej någon spelskärm)

Tänkte lägga ut den på typ Blocket men vet inte vad man kan ta för den? Det enda jag vet att den är ganska medioker som speldator.

W10 som är installerat är inte äkta, det fixade han som monterade den. Såg att det var ett hinder om man ska annonsera på Blocket.

Permalänk
Medlem

Den är värd runt 3000 men på Blocket kan du ju få mer för den. Ominstallera Windows med installationsverktyget från Microsoft https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10 och köp en nyckel på eBay/Tradera för en hundring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Den är värd runt 3000 men på Blocket kan du ju få mer för den. Ominstallera Windows med installationsverktyget från Microsoft https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10 och köp en nyckel på eBay/Tradera för en hundring.

Ok, går den inte att sälja som den är nu?

Tex på köp/sälj på fb. Är så bedrövligt kass på datorer så kommer troligtvis fördärva hela datorn om jag gör det där

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Klart den går att sälja som den är. 3000:- låter rimligt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keeper55:

Ok, går den inte att sälja som den är nu?

Tex på köp/sälj på fb. Är så bedrövligt kass på datorer så kommer troligtvis fördärva hela datorn om jag gör det där

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut inga problem bara du klargör vad som gäller i annonsen.

Permalänk
Medlem

Den är väldigr nära webhallens billigaste config dator och de tar 8500kr för den ny. Du borde kunna få 4000kr för din.

Vet inte vad reglerna är kring windows jag skulle formatera hårddisken och sälja den utan windows för att vara säker om det inte är äkta men det kanske är för krångligt då du säger att du inte är så haj på datorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälp.

Ska testa lägga ut den för 4500 på fb. Får meddela köparen att win inte är äkta. Så kan jag släppa den för 4 eller nått isf.

Sen ska jag köpa en laptop som klarar football manager, borde räcka då det iprincip lär fungera på en miniräknare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om jag köper den här:
https://www.tradera.com/item/120401/350795810/microsoft-windo...

Får jag då en kod att fylla i och vips är W10 äkta?

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet med sådanna billiga koder är att man i värsta fall kan behöva ringa Microsoft 10 gånger för att aktivera dom, och då behöva knappa in nyckeln via telefonen tills dom accepterar den.

Men fungerar den så kommer du inte märka skillnad mot någon annan kod du fått/köpt på hederligare sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keeper55:

Om jag köper den här:
https://www.tradera.com/item/120401/350795810/microsoft-windo...

Får jag då en kod att fylla i och vips är W10 äkta?

Hade jag varit dig hade jag bara installerat Windows 10 på nytt men inte aktiverat det, sedan skrivit i annonsen att Windows10 är installerat men saknar licens, så får användaren (Köpare) själv avgöra vad dom tycker om det.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Den är väldigr nära webhallens billigaste config dator och de tar 8500kr för den ny. Du borde kunna få 4000kr för din.

Vet inte vad reglerna är kring windows jag skulle formatera hårddisken och sälja den utan windows för att vara säker om det inte är äkta men det kanske är för krångligt då du säger att du inte är så haj på datorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Keeper55:

Tack för hjälp.

Ska testa lägga ut den för 4500 på fb. Får meddela köparen att win inte är äkta. Så kan jag släppa den för 4 eller nått isf.

Sen ska jag köpa en laptop som klarar football manager, borde räcka då det iprincip lär fungera på en miniräknare

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan dock bygga exakt samma dator för 7600kr på prisjakt, med ospecificerat nätagg, hdd och minne samt skärm.
Räkna också att den är några år gammal och saknar garantier, slitage osv. Jag brukar räkna av 30% per år och om den är 3 år så låter 3400kr rimligt.

Så jag hade tagit ett bud på 3500kr iaf, särskilt med tanke på att win inte är äkta.

Tänk också på att Webhallens billigaste på 8500kr har windows, som egentligen har ett värde av 1000kr. Om man inte köper från typ kinguin, där risken finns att det inte fungerar (även om den är låg och aldrig hänt mig iaf).

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Hade jag varit dig hade jag bara installerat Windows 10 på nytt men inte aktiverat det, sedan skrivit i annonsen att Windows10 är installerat men saknar licens, så får användaren (Köpare) själv avgöra vad dom tycker om det.

Om man gör det så kan man inte testa datorn eller hur funkar det? Menar jag antar att jag inte har någon licens nu men det funkar som vanligt mig veterligen.

Skrivet av Purrfected:

Du kan dock bygga exakt samma dator för 7600kr på prisjakt, med ospecificerat nätagg, hdd och minne samt skärm.
Räkna också att den är några år gammal och saknar garantier, slitage osv. Jag brukar räkna av 30% per år och om den är 3 år så låter 3400kr rimligt.

Så jag hade tagit ett bud på 3500kr iaf, särskilt med tanke på att win inte är äkta.

Tänk också på att Webhallens billigaste på 8500kr har windows, som egentligen har ett värde av 1000kr. Om man inte köper från typ kinguin, där risken finns att det inte fungerar (även om den är låg och aldrig hänt mig iaf).

Den är lite mer än ett år, sen om det spelar någon roll på priset vet jag inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keeper55:

Om man gör det så kan man inte testa datorn eller hur funkar det? Menar jag antar att jag inte har någon licens nu men det funkar som vanligt mig veterligen.

Den är lite mer än ett år, sen om det spelar någon roll på priset vet jag inte

Jodå dom kan testa datorn, det som försvinner utan licens är att man inte kan anpassa skrivbordet som man vill och lite småsaker. typ du kan inte lägga till vissa ikoner osv. men annars funkar det som vanligt, så dom kan allt testa den ordentligt

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Jodå dom kan testa datorn, det som försvinner utan licens är att man inte kan anpassa skrivbordet som man vill och lite småsaker. typ du kan inte lägga till vissa ikoner osv. men annars funkar det som vanligt, så dom kan allt testa den ordentligt

Ok, får testa sen när jag kommer hem.

Har sparat alla bilder å skit i onedrive så gör inget om det går åt skogen (som det brukar göra göra när jag ska hålla på med datorer)

Skickades från m.sweclockers.com