Permalänk
Medlem

Förstärka Wifi i huset hjälp

Tjena det är så att mina föräldrar behöver få ett bättre wifi i deras hus och så här ser det ut just nu

inkommande fiber kommer in i källaren

från källaren går det en nätverkskabel upp till plan 2 och en kabel upp till plan 1

dem har telenor som leverantör och har då en technicolor 799 xtreame router som just nu sitter nere i källaren brevid fibern.

Vad vill dem ha då ?
jo dem vill ha på plan 2 ett bättre wifi bara

medans på plan 1 vill dem ha bättre wifi och några ethernetportar

mitt förslag var att köpa 2st Ubiquiti Unifi UAP-AC-Pro Roaming-accesspunkt AC1750

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

och sedan köpa en switch som man kopplar in på utgången på tallriken på plan 1

mitt andra förslag var att köpa en Ubiquiti Amplifi HD Mesh-router AC1750 och sätta den på plan 1
och en Ubiquiti Unifi UAP-AC-Pro Roaming-accesspunkt AC1750 på plan 2

Nu undrar jag vad skulle ni gjort skulle ni gjort något av följande förslag eller något helt annorlunda? Det dem vill mest av allt är att få bättre täckningsområde då det är ett tjockt stenhus.

Tack för alla svar

Permalänk
Medlem

Ingen som kan komma med förslag?
Skulle verkligen uppskatta det så fort som möjligt för vi tänkte fixa det imorgon

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jo det har ju "tjötats" om det här i många trådar....

I slutändan så handlar det om pengar för de flesta och jag är ganska säker på att en Lite räcker (kör jag själv på övervåningen)

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

Injektorn för övervåningen sätter du då i källaren om inget annat ska matas än AP'n
Plan 1 måste då sedan switchas.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

@Ca1P3: Lösningen med Ubiquiti AP funkar men blir ju ganska dyr, samma funktioner och något billigare får du om man tar t.ex. 2st ASUS RT-AC85P (en på varje våning) och konfigurerar i AP-mode, då har du både wifi och portar direkt utan en extra switch.
https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/router/asus-rt-ac85...

Vill du ha samma wifi nätverk i hela huset så sätt samma SSID och lösen på alla.

Jag kör själv en Ubiquiti ERX som router (i patchskåpet) och sedan har jag 2 vanliga ASUS routers i AP-mode för wifi och kabelanslutning.

Permalänk
Medlem

@MacAllan:

Två stycken routers som AP kommer inte funka speciellt bra eftersom de inte har stöd för roaming. Dessutom har den routern inte stöd för AiMesh som är Asus motsvarighet för roaming mellan APs. Så i det fallet skulle det vara betydligt bättre med två st Unifi AC-Pro

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@MacAllan:

Två stycken routers som AP kommer inte funka speciellt bra eftersom de inte har stöd för roaming. Dessutom har den routern inte stöd för AiMesh som är Asus motsvarighet för roaming mellan APs. Så i det fallet skulle det vara betydligt bättre med två st Unifi AC-Pro

Vad jag vet så funkar det hur bra som helst så länge du kör samma SSID och lösen, man använder ändå inte Mesh-mode utan AP-mode.

Skulle det nu av någon anledning inte finnas de inställningarna i AC85P så kan man ta AC68U för den har det och kostar i princip samma.

Permalänk
Medlem

Sätt några sådana här:
https://cdon.se/hushallsapparater/wifi-repeater-tp-link-tl-wa...

Eller deras billigare kusiner som saknar eluttag.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Sätt några sådana här:
https://cdon.se/hushallsapparater/wifi-repeater-tp-link-tl-wa...

Eller deras billigare kusiner som saknar eluttag.

Definitivt inte en repeater, hastigheten halveras efter denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Definitivt inte en repeater, hastigheten halveras efter denna.

Och latensen fördubblas!! 😂😂😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Mitt förslag är att ersätta befintligt nätverk med ett mesh nätverk.

De är en väldigt bra lösning om man vill ha ett bra wifi i hela huset. En meshpunkt har även utgångar för trådad access.

Hälsningar,
Mats

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Vad jag vet så funkar det hur bra som helst så länge du kör samma SSID och lösen, man använder ändå inte Mesh-mode utan AP-mode.

Skulle det nu av någon anledning inte finnas de inställningarna i AC85P så kan man ta AC68U för den har det och kostar i princip samma.

Det går, men funkar inte bra eftersom att klienterna kommer att stanna kvar även fast du kan befinna dig betydligt närmare den andra routern (APn). Du måste därför tappa täckningen helt för att enheterna ska byta till den starkare signalen vilket med roaming sköts automatiskt och du får alltså nästintill alltid högre hastighet och bättre täckning

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Köp Unifi, Två APs (börja med en och se om det räcker), köp en POE switch, en USG och en cloudkey.
Nu har priset på grejerna gått ner rätt mycket, speciellt om du kollar ebay i England tex.

När du konfigurerat allt så kan ju du assistera och uppdatera deras nät utan att åka dit Supersmidigt att sätta för "non-techies".

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Definitivt inte en repeater, hastigheten halveras efter denna.

Om dom har WDS, räknas dom inte då som en "repeater"?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Om dom har WDS, räknas dom inte då som en "repeater"?

Och med WDS i detta fallet menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Och med WDS i detta fallet menar du?

Lite detta: Wireless distribution system
Bakgrund: https://en.wikipedia.org/wiki/Wireless_distribution_system

Men jag har kanske fått det om bakfoten.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

@Veni: Vågar inte svara fullt ut, men dom pratar ju om bridging och repeating.
Om routern skall kommunicera med en ap/repeater trådlöst och man inte vill ha prestanda tapp så skall dom köra kommunikationen över ett backhaul band, om det är samma som wds vet jag inte.

Men i detta fallet spelar det inte så stor roll eftersom det fanns draget kabel till båda våningarna, då ersätter man inte det med trådlöst oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Det går, men funkar inte bra eftersom att klienterna kommer att stanna kvar även fast du kan befinna dig betydligt närmare den andra routern (APn). Du måste därför tappa täckningen helt för att enheterna ska byta till den starkare signalen vilket med roaming sköts automatiskt och du får alltså nästintill alltid högre hastighet och bättre täckning

Säkerligen bättre med Mesh, men du behöver absolut inte tappa täckningen, har själv installerat med flertalet routrar där övergången sker utan att man tänker på det, du behöver ej tappa täckningen för att telefon / laptop skall gå över till nästa router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@Veni: Vågar inte svara fullt ut, men dom pratar ju om bridging och repeating.
Om routern skall kommunicera med en ap/repeater trådlöst och man inte vill ha prestanda tapp så skall dom köra kommunikationen över ett backhaul band, om det är samma som wds vet jag inte.

Ok, då är jag med. WDS låter inte som det gör det, utan verkar vara mer att det är en "förlängning" utav WiFi, men den använder dessvärre samma frekvens för att skicka vidare.

Då har man lärt sig något nytt .

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.