SSD visar felaktigt ledigt utrymme

Permalänk
Medlem

SSD visar felaktigt ledigt utrymme

Har en Samsung EVO850 500GB som visar 34gb ledigt utrymme men använder jag Freecommander eller Folder Size så listas alla filer till 258GB sammanlagt. Det är runt 200GB ledigt. Minst 150GB är borta? Hur kommer det sig? Hittar ingenting som skulle ta så mycket plats!

...och ja, innan ni säger något så räknas alla gömda filer in, framför allt i Folder Size som söker igenom hela hårddisken...

Har kört diskrensning men den hittar ingenting heller

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i7 4790k | Asus Z97-A | Crucial DDR3 24GB | Samsung Evo 850 SSD 500gb | Asus GeForce 970GTX | Hyper X Cloud II | Qpad MK50 | 27" Samsung PLS LCD | | AOC 32" 4K | XBOX Series X | PS5

Permalänk
Rekordmedlem

Du är otydlig med att beskriva vad du mäter för du mäter olika saker med olika metoder och det vore intressant att veta vad Samsung Magician säger om "over provisioning" och at få reda på hur disken är partitionerad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du kör dina analysprogram med administratörs-rättigheter ?? annars syns inte många filer...

Har du kört spacesniffer ( också startad med administratörs-rättigheter - annars är det många filer som inte kan analyseras) - det brukar vara en del 'aha' där... - spacesniffer visar hur mapparna och filerna tar plats grafiskt som rektanglar som passas in kan i kant i varandra och storleken på varje ruta speglar då storleken på filen/mappen

Windows har också många ställen med dolda filer som inte syns i vanliga explorern (om man inte ställer in för att visa dessa) och ett känt ställe som kan växa över alla bredder är filerna under användarens AppData som är en dold direktory normalt. annat är shadow copy mm. som inte alls säkert syns i filsystemet men tar ändå plats.

Sedan som nämnt - hur stor är partitionen som sådan, kört någon överprovisionering i samsung magickan ??

---

Är partitionen fullstor så är det inte lagringsmediat som bråkar med dig utan det är hur windows hanterar det hela och kunnat göra samma sak på snurrdisk - skillnaden med SSD är att dessa är inte lika stora som en snurrdisk (som är minimum 1 TB, idag snarare 2 TB om man idag köper snurrdisk som systemdisk) vilket gör att man snabbare når 'taket'

Permalänk
Medlem

Hämta samsung evo programnet instalera o kolla runt .
har för mig att dom har 10% i grund för att trimm funkrionen ska vara stabilt o snabb sen har win 10 som jag tror du kör gör ju 3 enherer. 1 en säkerhetskopia a installationen sen botenheten där efter kommer skälva disken som du ser som C:\ sen är det beroende på hur stora block som diaken har formaterats i.
Exempel: 1024 block o man lagrar en fil som är 200 så förlorar du 824 som du inte kan andvända. Många bäckar små...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ett av tipsen fungerade alldeles utmärkt. Körde jag "Folder Size/Free commander" som Admin så fick jag upp precis alla filer. Har hållit på med datorer hur länge som helst men detta kände jag inte till...

Jag har två spel, Forza 7 och Horizon 4 installerade som inte visas upp. Nästan 200GB som jag letat efter! Varför ens gömma dem?

Tack för tipsen!

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i7 4790k | Asus Z97-A | Crucial DDR3 24GB | Samsung Evo 850 SSD 500gb | Asus GeForce 970GTX | Hyper X Cloud II | Qpad MK50 | 27" Samsung PLS LCD | | AOC 32" 4K | XBOX Series X | PS5

Permalänk
Medlem

I unixvärlden fick man ganska tidigt lära sig det här med olika rättigheter. Default rättighetshanteringen i Linux/Unix är rätt enkel med user, group, other -träd (och så den allsmäktige root som inte behöver bry sig om några rättigheter alls) . Ett system som visat sig fungera för typ över 95% av behoven och är hyffsat översiktlig för administratören. Sedan har man lagt in accesslistor mm. för att få mer mikromanagement på rättighetsmatriser liknande mot windows vid behov - men det är nog bara större företag som orka med det egentligen...

Windows (läs 3.x, win95,win98) hade ingen rättighetshantering alls och när NT kom så var det 'overdo' i rättigheter där man behövde i stort sett en anställd enkom för att harva runt i alla möjligheter som erbjöd i mikromanagement i rättigheter och sedan försöka täta alla hål i alla rättighetsmatriserna som man inte tänkte på eller blir vidöppna när någon slutat. Man bad om system som var krånglig att få fungerande alls för användarna och kunde läcka som såll där före detta anställda kunde ha tillträde flera år efter de hade slutat. Ni som har suttit på företag och med windows har säkert stött på läget med krånglade program där när IT-avdelningen provar det så ser dom inge fel - och man får vackert påpeka att dom inte kör med 'mina' rättigheter och därför inte ser bekymren som beror på rättighetsmissar - skulle inte förvåna mig om remote desktop till stor del drevs fram för just detta så att IT-adm. kunde prova själv ur luserns ögon och dennes rättighetsvärld...

Spelvärlden gillar inte massa barriärer då de vill sluka alla resurser som finns - helst - och med den programmeringskultur som sattes i spelvärlden med win 9x - så följde det med över till NT-baserade system - och för att göra det lätt för sig så gjorde man sig själva så nära 'root' man kunde komma i en windowssystem för att slippa hela tiden traska över luser och kernel-land hela tiden (och det kostade också prestanda - transaktionshantering är inte gratis och är också orsaken var för microkernel-arkitekturen ganska snabbt fick sprickor i implementationen när det mötte verkligheten).

Det var ett jäkla liv om det när grafikrutinerna flyttade in i kernel-space i windows då somliga ansåg att det gjorde grov våld, ja rentav våldtäkt på det allra heligaste tankarna i mikrokernel-arkitekturen och i linuxvärlden var det hårda ord mellan Linus och Tannenbaum på den filosofiska planet hur man skulle lösa detta då Linus var mer pragmatisk och byggde monoblock-kernel baserad på laddbara moduler (i stort sett länkning av binärer med samma rättigheter som kärnan själv) och Tannenbaum förordade strikt mikrokernel-filosofi på högsta akademiska nivån där allt skulle gå igenom en transaktionslager mellan den 'heliga' kernel-lagret och 'smutsiga' användarlagret och sådana 'orena' saker som drivrutiner från 3'-part (för tex. grafikkort) var inte att tänka på då det kunde smyga in en massa buggar och annan ohyra som kunde smutsa ned den perfekta arkitekturen. ...Det var ganska rejält hett mellan dem under en tid... och som mycket annat med planer och filosofier så överlever dessa sällan när de kommer i kontakt med verkligheten med vitt skilda behov.

---

Kort sagt när du installerar spel så har du säkert godkänt att de få ta administratörsrättigheter under installation och då kan dessa programmakare lägga filerna precis var de känner för och även sätta rättigheter så att en vanlig luser aldrig mer kommer att se filerna även om denna letar mycket under sin normala rättighets-sfär.