Rma nekas - vad tycker du?

Permalänk

Rma nekas - vad tycker du?

Köpte ett Asrock z390 Extrem4 för ett tag sedan. Det första jag upptäckte var att m2:skyddet som sitter i nedre delen av moderkortet bara hade en skruv så det for omkring som armen på en klocka. Sedan började jag använda det och upptäckte en del ganska udda beteenden. Usb3 portarna fungerade inte riktigt som de skulle. Ibland när jag stängde av datorn så varmbootade den istället. 2 gånger när jag hade fått bsod och startade om så kunde jag inte interagera med något i taskbaren tills jag startade om. Men kanske det märkligaste är att om man drar ur all el ur moderkotet så sparar den inte nägra inställningar. Allt försvinner förutom om man sparar en profil. Alla clocks och alla andra inställningar försvinner. Så jag bad om en rma. Den blev nekad med följande skäl.

Jag säger inget om piggen i usb3 porten, det är troligtvis jag som tagit sönder den, även om jag är väldigt noga och aldrig haft sönder någonting på ett morderkort i mina 22 år av att bygga eget. Men det andra anser jag är en del av vanlig användning. Notera att jag inte använder någon skruvdragare och tycker personlingen inte att jag drar åt särskilt hårt. Här finns ju t.ex. inget skydd för skruven alls: https://i.imgur.com/LGoMLWg.jpg

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem

Har svårt att inte hålla med butiken, har aldrig sett någon liknande och då drar jag ändå åt mina skruvar ganska hårt tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conditioned:

... Så jag bad om en rma. Den blev nekad med följande skäl.

Vilka skäl?
Hålen ser normalslitna ut om du använt skruvar med "skrovlig" undersida på skruvskallen.

Skrivet av Conditioned:

2 gånger när jag hade fått bsod och startade om så kunde jag inte interagera med något i taskbaren tills jag startade om.

Låter mer som ett fel med Windows än hårdvara - jag har haft liknande problem som uppstod efter att jag försökt bli av med OneCloud och annat jox.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Skrivet av Dracc:

Vilka skäl?
Hålen ser normalslitna ut om du använt skruvar med "skrovlig" undersida på skruvskallen.
Låter mer som ett fel med Windows än hårdvara - jag har haft liknande problem som uppstod efter att jag försökt bli av med OneCloud och annat jox.

Ja just det. Skälet till att neka rma är "trasiga pins" i plural, trots att det "bara" finns en pin som är av. Bilderna kom dock med när jag bad om bilder i rma-ärendet.

Kan vara windows men det var fräscht installerat på samma sätt som jag alltid installerar.

Ska inte skruvarna skapa kontakt med lådan för att moderkortet ska vara jordat? Inte för att jag har dragit extra hårt för det, men när jag ser att färgen där är av, den ska ju inte vara ledande.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem

@Conditioned:
Jag antar att det är ÅF som har nekat RMA.
Det kan gå att begära att kortet ska skickas till tillverkaren för utredning, då jag har varit med om ett fall där ett moderkort skickades till tillverkaren (Gigabyte) för att de skulle utreda om fel var fabrikations fel, eller orsakade av användaren.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

@Conditioned:
Jag antar att det är ÅF som har nekat RMA.
Det kan gå att begära att kortet ska skickas till tillverkaren för utredning, då jag har varit med om ett fall där ett moderkort skickades till tillverkaren (Gigabyte) för att de skulle utreda om fel var fabrikations fel, eller orsakade av användaren.

Jo jag ska prata med dem och kanske ÅF accepterar den iaf. Men de felen jag har upplevt har inget med usb 3 pinnen att göra överhuvudtaget så jag vet inte om jag tycker det är ett skäl att neka rma på alls. Men jag funderar på om någon annan haft det moderkortet, det är ju inte normalt att m2 skyddet ska sakna en skruv och fara omkring över moderkortet och kanske den personen hade sönder usb3 pinnen.

Aldrig tänkt på att skruvarna är skrovliga på undersidan, de följde nog med lådan när jag köpt den tror jag.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem

Vilken cpu-kylare har du använt?

Permalänk
Hedersmedlem

Du har brutit en pinne, det är fysisk åverkan. Osäker på om du brutit av den? Kolla din USB3-kontakt.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Skrivet av Fiklm:

Vilken cpu-kylare har du använt?

Noctua Dh-15(S?)

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Skrivet av CCWarlock:

Du har brutit en pinne, det är fysisk åverkan. Osäker på om du brutit av den? Kolla din USB3-kontakt.

Bra poäng, det ska jag göra!

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd flyttad*

Jag tror den trivs bättre här

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Vad har du gjort här? Kylarfästet? Monterat kylaren fel?
https://i.imgur.com/LGoMLWg.jpg

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Skrivet av LudvigLindell:

Vad har du gjort här? Kylarfästet? Monterat kylaren fel?
https://i.imgur.com/LGoMLWg.jpg

Nej, har ingen aning om vad som hänt här. Ska kolla hur det ser ut på mitt nuvarande moderkort, som är samma modell.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.