Asus Rog G750JZ GTX880m Gpu Tweak problem

Permalänk

Asus Rog G750JZ GTX880m Gpu Tweak problem

Hej alla glada

Jo jag har ett konstigt problem med min Lappis den har ett GTX880M när jag köpte datorn rekondad så var ju Win8 installerad och Gpu Tweak, för en vecka sedan eller lite mer så gjorde jag en ren Windows installation och nu fungerar inte gpu tweak inte nån version som det ska, det som är problemet är att jag har inge fläkt styrning inte nån version av Gpu Tweak och inte i MSI afterburner.
jag kan inte fatta varför det inte fungerar nu när det gjorde det innan ominstallation.
När man mer eller mindre var tvingad att uppgradera windows 8.1 till win 10 så följde programmet med och det fungerade som det skulle.
Jag kör på Windows 10 Home 64bit det har alltid varit 64Bit OS på denna lappis. så har svårt att tro att Windows 10 inte stödjer Gpu Tweak alls det konstiga är att inte ens i senaste versionen av Gpu Tweak har jag någon som helst fläkt kontroll.

är det nån som känner igen sig i problemet som kanske har en lösning?
återigen all hjälp alla tips är oerhört uppskattade

/
Petri

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

@Legopappa:
GPU Tweak stödjer troligtvis inte Win 10, eftersom det inte går att välja det i listan här ASUS GPU Tweak
Ja, det kan verkar konstigt eftersom det fungerade när du uppdaterade från Win 8.1, men jag har själva varit med om program som fungerade efter en uppgradering av Windows, men inte efter att man gjort en nyinstallation av Win 10.

Har du dock provat att köra det i kompabilitets läge för Win 8.1?

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Gpu Tweak II v1.9.7.1 finns för Win 10
om win 10 inte stödjer det hur kunde det fungera efter att jag gjorde MS uppgradering till win 10 från 8.1?
eller följde det med delar av Win 8.1 som gjorde det möjligt detta är så konstigt jag bara inte kan förstå varför en Gpu Tweak som är gjord för Windows 10 inte fungerar det är konstigt bara.
jag kan bara välja Windows 8 i kompabilitets listan men det hjälper inte heller

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

@Legopappa:
Var laddade du ner MSI Afterburner ifrån?
Var det från guru3d eller MSI?
Det bör inte vara någon skillnad på dem, men man vet aldrig.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Jag installerade om Gpu Tweak II senaste versionen det står överallt GTX880M men i det Gpu-Z som finns visar det Intels inbyggda grafikkort kan det vara problemet att intel hd stör ut mitt 880M?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

@Legopappa:
Har du nVIdia's/Intel's kontrollpanel installerad?
Det bör att gå att välja vilket som ska vara aktivt i dem, jag har dock ingen aning hur man gör det i dem då min nuvarande laptop har AMD (både CPU och grafik) och det var årtal sedan jag hade en laptop med nVidia/Intel.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

jag har i Nvidias kontroll panel valt att datorn ska använda GTX880M kortet men det gör ingen skillnad, känns som det kan vara nåt strul med windows eller samspelet mellan Intel HD 4600 och GTX880M för i Gpu TweakII senaste versionen så finns GPU-Z där väljer den intel kortet och jag kan inte ändra det.
Min dator har nåt som heter Optimus det är den som jag tror spökar då inte fläktarna sysns i programmet Gpu Tweak II eller original programmet som kom med datorn.
så jag vet inte vad det kan vara jag kan inte inaktivera Intel HD för det är den som HDMI utgången är kopplad till tyvärr

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

@Legopappa:
Jag vet inte hur jag kan hjälpa dig mer, så jag nämner detta istället.

Om du tycker att det var mindre strul med Win 8.1 och har licensnyckel till det, och vill ha det igen, så kan du ladda ner iso.fil för det med hjälp av detta Microsoft Windows and Office ISO Download Tool verktyg.

Win 8.1 har extended support till 10:e Januari, 2023 och kommer att få säkerhets uppdateringar fram tills dess.

(Innan någon säger något om pirat så även om verktyget kanske inte har något stöd av Microsoft, så hämtas iso-filerna från Microsoft's TechBench sida).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Saken är att programmet fungerade efter att ajguppgraderat till Win 10 när det var dags men nu efter en ren windows installation av win 10 så fungerar inget tweak program alls skit skumt undra om jag måste prova installera om win 10 igen hmmm.
men du tack så hemskt mycket för hjälpen

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk

Kan tydligen inte Editera min senaste post så.
nu är det så att det går troll i min dator 2 rena Windows 10 installationer så fungerar Gpu Tweak ändå inte vilket gör att jag kan inte spela på min bärbara som det är nu innan jag lade dit en ssd disk och 8gb minne till fungerade allt sen dess fungerar inga versioner alls av MSI afterburner eller Gpu Tweak, med det menar jag att jag har inga Fan funktioner alls nu även om programmen är för Windows 10 64bit så jag behöver verkligen hjälp ajg har provat allt jag kan komma på men inget hjälper.

Är det nån här som kanske kan klura ut detta problem känns som det är nåt lätt men kommer bara inte på det, det stör mig vansinnigt mycket jag mena GTX880M kortet fungerar ju den finns i Aktivitet hanteraren och i GPU-Z förstår inte hur nåt som fungerade i Windows 10 innan om installation nu inte fungerar.
Senaste drivare för INtels HD grafik, Nvidia och Chipset
Windows build 1809
är det nåt vajs med WIndows och dessa Tweak program?
i Gpu Tweak II finns det en inbyggd GPU-Z den visar på Intel HD4600 kan det vara ok
det hjälper inte i kompabilitets läge eller att välja högpresterande Nvidia processor får jag inte till detta är det nog färdig spelat på denna Asus Rog maskin

Med vänlig hälsning
Petri

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]