Någon som kör Linux som har handelsbanken som bank?

Permalänk
Medlem

Någon som kör Linux som har handelsbanken som bank?

Undrar hur det ser ut med att ha handelsbanken som bank som linuxanvändare?
Jag vet att det finns mobila inloggningssätt för Handelsbanken, men tidigare har det iaf varit så att t.ex.
hämta ner ett bankid verkar man behöva logga in med dosa kopplad till datorn via USB.
Oerhört omodern inloggning anser jag. Typ alla andra banker har ju vanliga fristående
dosor som INTE behöver kopplas direkt till datorn. (Jag vet att Handelsbankens dosa
inte behöver kopplas till datorn i alla lägen, men vissa vitala funktioner har ialalfall tidigare
krävt det)
Jag tänkte se över möjligheterna för några i min familj att gå över till Linux helt,
men hindras -enbart- av Handelsbankens dosa med sladd. Det var några år sedan
jag undersökte detta senast, men vad jag lyckats få fram så verkar det fortfarande
som Handelsbanken skiter i en mängd av sina kunder? Har jag fattat det rätt så långt?

Det bättre alternativet för några i min familj bör således vara att helt byta bank där man
själv kan välja vilket operativsystem man ska köra på sin dator?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

@SanTeoX: Jag har Handelsbanken och gick i samma tankar för några år sen. Men kan inte minnas när jag använde dosan senast, har klarat mig bara med Mobilt BankID i flera år och aldrig saknat dosan (och då har jag ändå utfört lite mer "avancerade" ärenden än att bara betala räkningar och föra över pengar, som att t ex hantera fonder kapitalskyddade placeringar, etc).

Med det sagt kan jag inte svära på att man *aldrig* behöver den. Men det är bra jäkla sällan, i så fall. I alla fall för vad jag använder deras tjänster till.

Sen fungerar ju dosan utan sladd också, jag vet inte riktigt vad att koppla in sladden skulle ha för fördelar. Förutom följande som står på deras hemsida:

Citat:

Sitter sladden i får du möjlighet att göra alla bankärenden med färre knapptryckningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av felplacrd:

@-=fredrik=-: Jag har Handelsbanken och gick i samma tankar för några år sen. Men kan inte minnas när jag använde dosan senast, har klarat mig bara med Mobilt BankID i flera år och aldrig saknat dosan (och då har jag ändå utfört lite mer "avancerade" ärenden än att bara betala räkningar och föra över pengar, som att t ex hantera fonder kapitalskyddade placeringar, etc).

Med det sagt kan jag inte svära på att man *aldrig* behöver den. Men det är bra jäkla sällan, i så fall. I alla fall för vad jag använder deras tjänster till.

Ok, men går det att skapa nya mobila bankid:n utan att koppla dosan till datorn numera?
Förut vet jag att det inte gick, men det kanske är ändrat nu? Frågan är då vad man behöver sladden till (någonsin)?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Ja. Du behöver sladden vid t ex. utlandsbetalningar, justering av maxbelopp osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Ok, men går det att skapa nya mobila bankid:n utan att koppla dosan till datorn numera?
Förut vet jag att det inte gick, men det kanske är ändrat nu? Frågan är då vad man behöver sladden till (någonsin)?

Ah, där har vi det. När jag skapade mitt mobila bankid var nog sista gången jag använde dosan med sladd. Hittade precis följande på deras hemsida:

Citat:

Förnya Mobilt BankID

Behöver du förnya ett Mobilt BankID som håller på att gå ut? Då ska du logga in i internetbanken och beställa ett nytt.

Tänk på att kortläsaren behöver vara ansluten med sladd när du loggar in.

Edit:

Skrivet av Flexbert:

Ja. Du behöver sladden vid t ex. utlandsbetalningar, justering av maxbelopp osv.

Tack, jag hade inte koll på detta.

Permalänk
Medlem

Jag är rätt säker på att man kan gå till banken och förnya Mobilt BankID om man inte kan göra det hemma. Det är lite mer besvärligt än att 'bara' använda Windows, men helt klart värt det om man vill våga vägra Windows tycker jag.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Jag är rätt säker på att man kan gå till banken och förnya Mobilt BankID om man inte kan göra det hemma. Det är lite mer besvärligt än att 'bara' använda Windows, men helt klart värt det om man vill våga vägra Windows tycker jag.

Låter mer som att personalen skulle se ut som ett frågetecken om du gick fram till disken och frågade om detta. Banken kommer inte kunna skapa ett BankID-cert åt dig snarare, skulle vara ett stort säkerhetshål. Finns andra banker om du inte vill köra Windows (virtuellt eller fysiskt) på någon maskin, eller inte ha någon Apple-dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Låter mer som att personalen skulle se ut som ett frågetecken om du gick fram till disken och frågade om detta. Banken kommer inte kunna skapa ett BankID-cert åt dig snarare, skulle vara ett stort säkerhetshål. Finns andra banker om du inte vill köra Windows (virtuellt eller fysiskt) på någon maskin, eller inte ha någon Apple-dator.

Vad är skillnaden med att du gör det hemma med ditt kort och din bankdosa med sladd kontra med ditt kort och deras identiska bankdosa med sladd hos dem?

Jag vet dock inte hur serviceinriktad de egentligen är. Men det kan ju vara värt att fråga och om de tycks vara ovillig att hjälpa dig som kund är det ju bara att vara dryg och säga att det finns andra banker som kan hjälpa dig om det inte passar.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Vad är skillnaden med att du gör det hemma med ditt kort och din bankdosa med sladd kontra med ditt kort och deras identiska bankdosa med sladd hos dem?

Jag vet dock inte hur serviceinriktad de egentligen är. Men det kan ju vara värt att fråga och om de tycks vara ovillig att hjälpa dig som kund är det ju bara att vara dryg och säga att det finns andra banker som kan hjälpa dig om det inte passar.

Tror du de har datorer som kunderna får använda? Du har BankID på kortet, men måste själv logga in och hämta hem ett nytt Mobilt BankID. På banktjänstemannens dator kommer du inte ha BankID-applikationen installerad eller något, de kommer köra med sina företagsgrejer som inte är kompatibla, och du får såklart inte använda en banktjänstemans dator till att börja med. Det är en säkerhetsfråga, du kommer aldrig få använda deras datorer och deras datorer kommer inte ha programvaran till att börja med. Att ha särskilda datorer till kunder är inte heller hållbart ur säkerhetssynpunkt, och de har givetvis inga.

Finns en bank som du kan skaffa Mobilt BankID över disk hos, hos alla andra behöver du säkerhetsdosa med eller utan sladd eller PIN+2FA. Handelsbanken kommer inte ha någon funktion i deras system för att göra det däremot, hade de haft den funktionen hade de sagt så på deras hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tror du de har datorer som kunderna får använda? Du har BankID på kortet, men måste själv logga in och hämta hem ett nytt Mobilt BankID. På banktjänstemannens dator kommer du inte ha BankID-applikationen installerad eller något, de kommer köra med sina företagsgrejer som inte är kompatibla, och du får såklart inte använda en banktjänstemans dator till att börja med. Det är en säkerhetsfråga, du kommer aldrig få använda deras datorer och deras datorer kommer inte ha programvaran till att börja med. Att ha särskilda datorer till kunder är inte heller hållbart ur säkerhetssynpunkt, och de har givetvis inga.

Finns en bank som du kan skaffa Mobilt BankID över disk hos, hos alla andra behöver du säkerhetsdosa med eller utan sladd eller PIN+2FA. Handelsbanken kommer inte ha någon funktion i deras system för att göra det däremot, hade de haft den funktionen hade de sagt så på deras hemsida.

Jag har själv använt deras bankdosa på deras dator på min bank. Men givetvis får jag inte sitta i deras stol eller peta på deras dator.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Det var ju detta som var omöjligt tråkigt när jag körde Linux. Bankdosa med sladd-problemet. Att det inte finns heller något stöd för inloggning då till Linux.

(Handelsbanken)

Jag har efterfrågat lösning för detta flera gånger på handelsbankens facebooksida.

Permalänk
Medlem

Kan man inte släppa igenom USB-enheter till en VM? Eller blir det endast emulerat som sätter stopp för eventuellt säkerhetsprotokoll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Kan man inte släppa igenom USB-enheter till en VM? Eller blir det endast emulerat som sätter stopp för eventuellt säkerhetsprotokoll?

Det går utmärkt att använda dosan med sladd via VirtualBox iallafall. Problemet för de flesta är att det rör sig om en principsak och även besväret över att komma över en licens med Windows och sätta upp allting.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Det går utmärkt att använda dosan med sladd via VirtualBox iallafall. Problemet för de flesta är att det rör sig om en principsak och även besväret över att komma över en licens med Windows och sätta upp allting.

Fast det funkar ju att köra oaktiverat Windows, speciellt om man bara ska köra det dom enstaka gångerna man ska förnya sitt mobila bankID.

Permalänk
Medlem

Låter nästan lättare att byta bank

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Hedersmedlem

För den som vill byta bank till en annan storbank kan jag tipsa om SEB.

Hos SEB går det att göra alla bank-ärenden antingen med Digipass (en sån där som man knappar siffror på som inte är kopplad någonstans) eller med mobilt Bank-ID. De har även Bank-ID på kort, men det är inte ett krav för någonting (bara lite smidigare). Om det funkar på Linux eller inte har jag ingen aning.

Att lägga upp ett mobilt Bank-ID med SEB kan göras om man legitimerar antingen via Digipass (funkar med Linux) eller med Bank-ID på kort (vet inte om det funkar med Linux)

Jag har ingen koppling till SEB annat än att jag är kund där, och därmed har koll på hur deras internetbank funkar ur det perspektivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Jag har själv använt deras bankdosa på deras dator på min bank. Men givetvis får jag inte sitta i deras stol eller peta på deras dator.

Hur ska det fungera? Det är i princip urkundsförfalskning om du släpper in någon annan än dig själv i internetbanken och signerar beställningen av Mobilt BankID som någon annan gjort, dessutom måste du läsa QR-koden från skärmen med telefon.

Handelsbanken verkar inte ha möjlighet att aktivera bankid:t på kontor. Längst du kan komma där är att du kan aktivera mobilappen med en aktiveringskod från bankkontoret. TS kan givetvis höra sig av till kundtjänst och kolla om kort+kortläsare är krav, eller om de har någon speciallösning de kan göra på kontor.

Skrivet av pv2b:

För den som vill byta bank till en annan storbank kan jag tipsa om SEB.

Hos SEB går det att göra alla bank-ärenden antingen med Digipass (en sån där som man knappar siffror på som inte är kopplad någonstans) eller med mobilt Bank-ID. De har även Bank-ID på kort, men det är inte ett krav för någonting (bara lite smidigare). Om det funkar på Linux eller inte har jag ingen aning.

Att lägga upp ett mobilt Bank-ID med SEB kan göras om man legitimerar antingen via Digipass (funkar med Linux) eller med Bank-ID på kort (vet inte om det funkar med Linux)

Jag har ingen koppling till SEB annat än att jag är kund där, och därmed har koll på hur deras internetbank funkar ur det perspektivet.

Flera banker kör säkerhetsdosa utan sladd, flera använder just Digipass. Bland bankerna med BankID är det bara Nordea och Handelsbanken som kör bankdosa med sladd. Alla andra kör koddosa eller engångskoder, eller någon kombination.

BankID på kort fungerar bara ihop med "BankID säkerhetsprogram". Alltså Windows och MacOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Kan man inte släppa igenom USB-enheter till en VM? Eller blir det endast emulerat som sätter stopp för eventuellt säkerhetsprotokoll?

Nu gäller det här personer som inte är särskilt insatta i datorer, så att sätta upp en virtuell Windowsinstallstion och starta det för att göra bankärenden går tyvärr bort. Blir för meckigt. Blir bankbyte istället, bye bye Handelsbanken ni förlorar kunder på ert sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Hur ska det fungera? Det är i princip urkundsförfalskning om du släpper in någon annan än dig själv i internetbanken och signerar beställningen av Mobilt BankID som någon annan gjort, dessutom måste du läsa QR-koden från skärmen med telefon.

Handelsbanken verkar inte ha möjlighet att aktivera bankid:t på kontor. Längst du kan komma där är att du kan aktivera mobilappen med en aktiveringskod från bankkontoret. TS kan givetvis höra sig av till kundtjänst och kolla om kort+kortläsare är krav, eller om de har någon speciallösning de kan göra på kontor.

Flera banker kör säkerhetsdosa utan sladd, flera använder just Digipass. Bland bankerna med BankID är det bara Nordea och Handelsbanken som kör bankdosa med sladd. Alla andra kör koddosa eller engångskoder, eller någon kombination.

BankID på kort fungerar bara ihop med "BankID säkerhetsprogram". Alltså Windows och MacOS.

Bankdosa utan sladd är helt ok, jag förstår ärligt talat inte varför Handelsbanken valt en lösning där man i vissa lägen måste koppla dosan till datorn. Alla andra lösningar funkar för linuxanvändare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Kan man inte släppa igenom USB-enheter till en VM? Eller blir det endast emulerat som sätter stopp för eventuellt säkerhetsprotokoll?

Så löste jag problemet, med kvm.
Dock dåligt att man ska behöva hålla på så kan jag tycka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Bankdosa utan sladd är helt ok, jag förstår ärligt talat inte varför Handelsbanken valt en lösning där man i vissa lägen måste koppla dosan till datorn. Alla andra lösningar funkar för linuxanvändare.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl alla operationer som de tycker är extra känsliga som kräver den säkraste signeringsmetoden.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@Petterk: Ursäkta om jag har missförstått dig eller så.
Men menar du att när jag går till banken och ber expediten där att hjälpa mig installera mobilt bankid på min telefon så begår jag urkundsförfalskning? Urkundsförfalskning på mig själv?
Det låter ju som ett skämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

@Petterk: Ursäkta om jag har missförstått dig eller så.
Men menar du att när jag går till banken och ber expediten där att hjälpa mig installera mobilt bankid på min telefon så begår jag urkundsförfalskning? Urkundsförfalskning på mig själv?
Det låter ju som ett skämt.

Ber banktjänstemannen dig att logga in och att de utför ärenden på datorn (du inte kontrollerar) som du signerar så begår de urkundsförfalskning. Någon annan än du får inte använda din legitimation. Har de däremot en funktion i deras system att ge dig aktiveringskoder till bankid över disk så är det ju okej, de använder inte din legitimation i ditt namn utan sina egna uppgifter i det fallet. Hos Handelsbanken är enda sättet att skaffa Mobilt BankID att logga in på internetbanken med ditt bankid på kort (som finns på ditt bankkort) med hjälp av kortläsaren. Det är givetvis även ett säkerhetsproblem, och stjäl någon dina pengar när du loggat in dem så kommer du inte få någon som helst ersättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ber banktjänstemannen dig att logga in och att de utför ärenden på datorn (du inte kontrollerar) som du signerar så begår de urkundsförfalskning. Någon annan än du får inte använda din legitimation. Har de däremot en funktion i deras system att ge dig aktiveringskoder till bankid över disk så är det ju okej, de använder inte din legitimation i ditt namn utan sina egna uppgifter i det fallet. Hos Handelsbanken är enda sättet att skaffa Mobilt BankID att logga in på internetbanken med ditt bankid på kort (som finns på ditt bankkort) med hjälp av kortläsaren. Det är givetvis även ett säkerhetsproblem, och stjäl någon dina pengar när du loggat in dem så kommer du inte få någon som helst ersättning.

Du kan också få en aktiveringskod från Handelsbankens kontor för att kunna aktivera Mobilt BankID, det har min syrra gjort vintern som var utan problem

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du kan också få en aktiveringskod från Handelsbankens kontor för att kunna aktivera Mobilt BankID, det har min syrra gjort vintern som var utan problem

De använder ju dock QR-kod numera, jag vet inte om de kan ordna det över disk längre vilket var varför jag uppmanade TS att kontakta kundtjänst själv. Det enda de hänvisar till på hemsidan idag är att kunna aktivera mobilbanken på kontor.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Var någonstans har du fått denna info?
För så som du beskriver det, så kan man inte göra några affärer på en bank, för att någon måste göra saker åt dig.
Om jag går dit och ber om hjälp så har jag startat transaktionen/konversationen/kontakten. Banken gör inte detta på egen hand, det hade varit urkundsförfalskning.
Ett annat liknande exempel som skulle vara urkundsförfalskning enligt din beskrivning är att hämta medicin på Apoteket, för du legementerar dig bara till expediten som sedan hämtar dessa mediciner, du gör ju inte hela kedjan själv.
Samma sak på nätet, du skapar ju inte mobil-id certifikatet själv, utan du låter en server göra det åt dig, så då begår ju servern urkundsförfalskning också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

@Petterk: Var någonstans har du fått denna info?
För så som du beskriver det, så kan man inte göra några affärer på en bank, för att någon måste göra saker åt dig.
Om jag går dit och ber om hjälp så har jag startat transaktionen/konversationen/kontakten. Banken gör inte detta på egen hand, det hade varit urkundsförfalskning.
Ett annat liknande exempel som skulle vara urkundsförfalskning enligt din beskrivning är att hämta medicin på Apoteket, för du legementerar dig bara till expediten som sedan hämtar dessa mediciner, du gör ju inte hela kedjan själv.
Samma sak på nätet, du skapar ju inte mobil-id certifikatet själv, utan du låter en server göra det åt dig, så då begår ju servern urkundsförfalskning också.

Du har missuppfattat något.

Det är bara du som får logga in på internetbanken, har banken ett annat system där du signerar något som inte kommer från internetbanken gäller andra regler. Likaså är det inte du som kvitterar ut medicinen och går och hämtar den i facken utan apotekens anställda som identifierar sig själva i datorsystemet, du kvitterar bara ut den från kassan.

Skriver någon annan person in ditt personnummer i internetbanken och blir inloggade av dig har du varit grovt oaktsam och du kommer inte få någon ersättning från banken om de lyckas lura dig att godkänna en överföring i samma veva, inte heller registreras det att det var någon annan som utförde tjänsten. Du får inte posera som någon annan därav är det urkundsförfalskning och det är det alldeles oavsett om du givit tillstånd eller inte. Ska någon annan utföra ärenden åt dig krävs fullmakt i bankvärlden, och ska bankanställda hjälpa dig ska det vara via säkra processer.

Permalänk
Medlem

@Petterk:
Va??? Absolut, jag tror att vi starkt missförstår varandra.....

Det mitt ursprungliga inlägg handlade om den typ av ärende som jag själv har gjort hos Handelsbanken.

Jag bad banktjänstemannen i receptionen, jag var alltså där fysiskt, om hjälp med att installera mobilt bankid i min nya mobil.
Identifierade mig med mitt körkort och sedan hjälpte hon mig med att skapa en ny certifikat och installera denna i min mobil med qr-kod och hela den faderitten.
Hon är ju en banktjänsteman på Handelsbanken, jag gick inte till någon skum snubbe på någon bakgata som istället försökte scama mig.
Så jag förstår verkligen inte hur du kan få det till att hon begår urkundsförfalskning när jag är där fysiskt och ber henne att hjälpa mig med denna service, i princip ger jag henne fullmakt där och då iom att jag ber om hjälp. En fullmakt behöver inte alltid vara skriven, det räcker t ex med att din vän tar med ditt legg och sitt eget så kan han plocka ut medicin åt dig, hämta ut paket etc etc. det finns såklart även begränsingar på detta.

Så du tycker att jag borde polisanmäla mig själv och banktjänstemannen för urkundsförfalskning eller missbruk av urkund, då hon hjälpte mig med mobilt bankid vid det tillfället?
Hur skulle vi ha gått tillväga om så är fallet?
För jag tror nog att en hel drös med personer i Sverige, i så fall har begått samma brott och det är ju inge bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

@Petterk:
Va??? Absolut, jag tror att vi starkt missförstår varandra.....

Det mitt ursprungliga inlägg handlade om den typ av ärende som jag själv har gjort hos Handelsbanken.

Jag bad banktjänstemannen i receptionen, jag var alltså där fysiskt, om hjälp med att installera mobilt bankid i min nya mobil.
Identifierade mig med mitt körkort och sedan hjälpte hon mig med att skapa en ny certifikat och installera denna i min mobil med qr-kod och hela den faderitten.
Hon är ju en banktjänsteman på Handelsbanken, jag gick inte till någon skum snubbe på någon bakgata som istället försökte scama mig.
Så jag förstår verkligen inte hur du kan få det till att hon begår urkundsförfalskning när jag är där fysiskt och ber henne att hjälpa mig med denna service, i princip ger jag henne fullmakt där och då iom att jag ber om hjälp. En fullmakt behöver inte alltid vara skriven, det räcker t ex med att din vän tar med ditt legg och sitt eget så kan han plocka ut medicin åt dig, hämta ut paket etc etc. det finns såklart även begränsingar på detta.

Så du tycker att jag borde polisanmäla mig själv och banktjänstemannen för urkundsförfalskning eller missbruk av urkund, då hon hjälpte mig med mobilt bankid vid det tillfället?
Hur skulle vi ha gått tillväga om så är fallet?
För jag tror nog att en hel drös med personer i Sverige, i så fall har begått samma brott och det är ju inge bra.

Du förstår fortfarande inte, om du med hjälp av bankkortet i kortläsare loggar in banktjänstemannen i din internetbank som @Hund fick göra är det urkundsförfalskning, och du går ersättningslös vid händelse av bedrägeri i samma veva. Om banktjänstemannen med sina egna uppgifter (genom funktion i deras system) aktiverar bankid åt dig är det inte urkundsförfalskning. Du kan inte ge någon fullmakt att använda din legitimation! Fullmakt betyder att den som har fullmakt identifierar sig själv!

Om du använder din mammas bankid för att göra banktjänster åt henne begår du brott eftersom du identifierar dig som henne. Det är samma sak som att du skulle skriva hennes namnteckning. Hämtar du ut medicin åt henne så identifierar du dig med din legitimation och hon har skrivit en fullmakt med sin e-legitimation eller på papper som lämnas in till apoteket. Hämtar du ut ett paket åt henne så identifierar du dig med din legitimation inte hennes, hämtar du ut rek måste hon skriva under och vid personlig utlämning hjälper det inte ens med fullmakt.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Du påstod i ditt första inlägg att man skulle bara skämma ut sig ifall man gick till ett bankkontor och bad om hjälp med att installera Mobilt bankid.
Det är det påståendet som är helt falskt, då jag själv har gjort just detta utan att jag ens fick en frågade min hos banktjänstemannen.
DET ÄR INTE URKUNDSFÖRFALSKNING!

https://lawline.se/answers/vad-innebar-urkundsforfalskning

Hade banktjänsteman använt mitt id i syfte att lura mig alternativt lura banken, då hade det varit en urkundsförfalskning samt bedrägeri.
Men så är inte det i detta fall då banktjänstemannen utförde enbart det som jag hade begärt tidigare.

https://www.alltomjuridik.se/nyheter/banktjansteman-doms-till...
https://www.expressen.se/kvallsposten/bankman-spelade-bort-15...
Där är några exempel på när en banktjänsteman faktiskt begår urkundsförfalskning och bedrägeri, passar dessa in i det här fallet?

Om jag har så missförstått detta så fullständigt, hänvisa mig jätte gärna till någon artikel, nyhet, brottsmål, bankpolicy etc.
För har jag verkligen fått detta om bakfoten så vill jag ju inte göra fel i framtiden.