Hjälpa grabben till bättre prestanda i Fortnite

Permalänk

Hjälpa grabben till bättre prestanda i Fortnite

Halloj!

En snabb fundering. Grabben spelar just nu Fortniteturneringar och klagar (med rätta) på att han åker ut pga lag och dålig fps.
Hans dator är inte nån värsting, en FX8350, 16gb ram och ett GTX1060 3gb, och han sitter på en 100/100-lina.

Vinner vi/han nåt (märkbart) på att låta honom ta över familjens dator istället? Den har en i7 4790k och i så fall stoppar vi nog över hans minnen och grafikkort till den. Men jag vill inte börja härja runt en massa om det inte kommer att ge nåt märkbart lyft för honom.

Googlingar antyder att det borde bli skillnad, men eftersom jag inte har nåt direkt att jämföra med annat än teorisiffror så vore det bra med lite åsikter från verkliga livet!

Permalänk
Medlem

Att gå från en FX8350 till en 4790K blir en väldans skillnad.

Som ett exempel, jag hade en första generationens i5a "i5-750" och även en AMD "FX-6300" körde jag AMD klockad så vad fortfarande min last gamla 750 snabbare. så att ge han Intel burken kommer att göra honom gott och det kommer att fungera väldigt mycket bättre.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frippegubben:

Halloj!

En snabb fundering. Grabben spelar just nu Fortniteturneringar och klagar (med rätta) på att han åker ut pga lag och dålig fps.
Hans dator är inte nån värsting, en FX8350, 16gb ram och ett GTX1060 3gb, och han sitter på en 100/100-lina.

Vinner vi/han nåt (märkbart) på att låta honom ta över familjens dator istället? Den har en i7 4790k och i så fall stoppar vi nog över hans minnen och grafikkort till den. Men jag vill inte börja härja runt en massa om det inte kommer att ge nåt märkbart lyft för honom.

Googlingar antyder att det borde bli skillnad, men eftersom jag inte har nåt direkt att jämföra med annat än teorisiffror så vore det bra med lite åsikter från verkliga livet!

Grafikkortet och linan är det absolut inget fel på (såvida det inte är andra problem, eftersom du skriver "lag" vilket syftar till problem med latens). FX8350 är 2019 en riktigt dålig processor för spel, speciellt i kombination med ett hyfsat grafikkort. Om familjedatorn inte används med spel i huvudsyfte så känns det som en klokt val att byta.

Tänk på att båda datorerna kommer att behöva en fräsch installation av Windows för att fungera som de ska.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

en i7 4790k är ungefär 30-60% snabbare i spel än FX 8350 Så det är en bra uppgradering.

@trickeh2k Säkert bra att installera om Windows men när jag uppgraderade från FX 9590 till en i7 6700 så flyttade jag bara över hårddiskarna och det var aldrig några problem (som jag upptäckte), så jag körde vidare utan ominstallation var nog windows 8 eller 8,1.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Spelar han i 1920x1080 så är det med väldigt hög sannolikhet CPU'n som inte orkar med snarare än grafikkortet. Kan ju dock även bero på bakgrundsprogram som slöar ner datorn.

Finns det kylning för det i hans dator kan ni ju testa överklocka 8350'n lite först, annars är det en schysst uppgradering att gå till 4790k. Fördelen med att byta CPUn är ju att du behöver installera om Windows och får en fräsch installation åt honom också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

en i7 4790k är ungefär 30-60% snabbare i spel än FX 8350 Så det är en bra uppgradering.

@trickeh2k Säkert bra att installera om Windows men när jag uppgraderade från FX 9590 till en i7 6700 så flyttade jag bara över hårddiskarna och det var aldrig några problem (som jag upptäckte), så jag körde vidare utan ominstallation var nog windows 8 eller 8,1.

Byter man både processor OCH grafikkort (förutsätter att det sitter något annat i familjedatorn) finns det hög sannolikhet att det finns fullt med felaktiga referenser i registret. Windows 8-10 hanterar byte av hårdvara klart bättre än Windows 7, vet ju inte vad TS kör. Men oavsett är det fortfarande en stark rekommendation att alltid installera nytt när man byter modermodem/cpu

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Familjedatorn används mest till att betala räkningar på...
Och syrran som spelar lite Minecraft, Sims och Star Stable, men inte så seriöst att jag tror hon skulle märka eller protestera.
Sonens mål just nu är att kanske tjäna lite pengar på de här turneringarna så han kan köpa nån bättre dator, så det vore ju synd om de chanserna förstördes pga dålig dator om vi kan "bytlåna" ett tag.
Sen får vi väl se om man ska våga sig på att överklcka nåt, men helst inte som första åtgärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frippegubben:

Familjedatorn används mest till att betala räkningar på...
Och syrran som spelar lite Minecraft, Sims och Star Stable, men inte så seriöst att jag tror hon skulle märka eller protestera.
Sonens mål just nu är att kanske tjäna lite pengar på de här turneringarna så han kan köpa nån bättre dator, så det vore ju synd om de chanserna förstördes pga dålig dator om vi kan "bytlåna" ett tag.
Sen får vi väl se om man ska våga sig på att överklcka nåt, men helst inte som första åtgärd.

Överklockning är inte speciellt "farligt". Det som krävs är god kylning och framför allt ganska mycket tid för att hitta högsta möjliga överklockning för minsta möjliga spännigsökning i princip. Jag skulle starkt avråda från all "automatisk" överklockning via moderkortets bios t ex.

Om tanken var att han på sikt ska kunna dra in pengar antar jag att han redan streamar eller har planer på det, då kommer överklockning av processorn vara aktuell skulle jag säga. Att streama och spela samtidigt kräver rätt mycket kraft från processorn. Men där skulle jag nog säga att de senare AMD-prollarna når den bästa sweet spoten i form av kombination spel- och streamingprestanda sett till vad de kostar.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Nej han streamar inte (än), vad jag vet kanske ska tilläggas. Han är bara 13 än...
Tror det är det där Fortnite World Cup han håller på med just nu, har ingen jättekoll som ni hör. Det kanske man borde som ansvarsfull förälder?
Men enligt honom själv går det rätt bra, men att han åkt ut i flera matcher pga dålig prestanda i datorn. Så nu tänkte jag ta mitt ansvar lite och hjälpa till det lilla jag kan utan att vränga plånboken ut och in!

Permalänk

Men en 4790k ska man väl kunna trimma upp en del, bara sådär rakt av, nån turbo mode om jag fattat rätt?

Permalänk

Turbo är en del av den normala funktionen, inget du behöver aktivera. Är du lite intresserad, moderkortet har någorlunda stöd samt att kylningen är hyfsad kan du överklocka litegrann.
Men det kräver ju lite research, det hjälper om man tycker det är roligt att mecka och läsa guider.
Kanske kul att göra ihop om sonen har datorintresse utöver spelandet? Räkna med att det tar många timmar bara, innan allt fungerar felfritt.
Men att bara byta processorn rakt av utan att göra något mer kommer redan det att göra stor skillnad, så börja med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frippegubben:

Men en 4790k ska man väl kunna trimma upp en del, bara sådär rakt av, nån turbo mode om jag fattat rätt?

Jag har spelat Fortnite på en i7 4790k @ 4.0 Ghz 16gb ram @ 1600mhz och ett sunket ASUS GeForce 760 2gb Ram och det flöt på laggfritt så jag tror att i7:an med ett 1060 kommer att göra susen.

Alltså behöver du inte "trimma processorn"

Fortnite System Requirements: Recommended Requirements
Operating System: Windows 7/8/10 64-bit.
Processor Core: i5 2.8 Ghz.
Memory: 8 GB RAM.
Video Card: Nvidia GTX 660 or AMD Radeon HD 7870 equivalent DX11 GPU.
Video Memory: 2 GB VRAM.

Permalänk
Medlem

Wow, en i7 4790k för slösurf, betalning av lite räkningar och några enklare spel. Snacka om att du tog i från tårna när du valde den CPUn till familjedatorn

Lär ju inte lämna något att önska när det gäller prestanda utgår jag från?

*edit*
För att svara på frågan. Ja, det kommer bli en enorm skillnad med en i7 4790k vs en gammal 8350.
*/edit*

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Skrivet av Zemlan:

Wow, en i7 4790k för slösurf, betalning av lite räkningar och några enklare spel. Snacka om att du tog i från tårna när du valde den CPUn till familjedatorn

Njae, det var inte nåt särskilt genomtänkt beslut. Höll på med en vansinnig uppgraderingssväng på familjedatorn som slutade i katastrof där inget funkade och gav upp. Råkade istället på en beg dator till vettigt pris med en 4440 i, och nån vecka senare råkade jag få se en beg 4790k-processor till salu för en alldeles för billig peng för att låta bli. Tanken var egentligen att själv kunna få spela lite bilspel, men det verkar inte bli av, så det är mest räkningar istället, och de tar ju aldrig slut...

Permalänk

Tack alla som kommit med goda råd!
Igår kväll flyttade vi över grafikkortet till familjedatorn och han fick prova på lite hur det kändes. Jag kan meddela att han var mycket nöjd så långt. Nu håller vi tummarna för att han kan klättra lite på rankingen i helgen!
Sen får vi se om jag behöver göra fler intrimningar eller justeringar!

Permalänk
Medlem

@frippegubben: gott! bara återkomma om det skulle vara något annat du funderar över. se till att han blir spelgud nu så du kan gå i pension om ett par år :>

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Ha ha, ja han har redan räknat ut vad han ska köpa för alla pengar han kommer att vinna!
(och inte är det grejer åt pappsen precis...)

Permalänk
Hjälpsam

Glad att det blev bättre för grabben

Tips för att jämföra processorer (eller grafikkort är denna sajten)
https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-4790K-vs-...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Glad att det blev bättre för grabben

Tips för att jämföra processorer (eller grafikkort är denna sajten)
https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-4790K-vs-...

Annars så finns ju sweclockers?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Kanske en dum fråga men: Har ni provat sänka grafikinställningarna? Det enda (enligt mig) som behöver vara på högsta är View Distance, resten går att köra på lägsta utan att grafiken påverkas så mycket.

Permalänk

Och nu är pappa idiotförklarad (igen)...
Han ringer och är gråtfärdig, allt kändes bra först, men när det är "riktigt" spel med mycket folk går det inte alls. Suck...
Nu får jag åka hem och felsöka inställningar och annan skit. Förstår inte hur det skulle kunna bli sämre prestanda än förut. Får kanske testa tipset att installera om Windows från grunden om inte annat hjälper.

Permalänk
Medlem

Ställ ner grafikinställningarna in-game något, så ska du se att det löser sig!
Rekommenderar att sätta upplösningen till 1920x1080p, sedan kan du egentligen lämna alla
inställningar på Low forutom texturer och view distance, som ska vara satt till Epic.

Detta brukar även kallas 'competetive settings' och vad de flesta 'pro-players' spelar efter.

Lycka till!

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk

Man möttes av svarta blickar när man klev innanför dörren, långa osande haranger om att datorn suger och att alla ändringar jag gör bara gör allt sämre och att det inte är nån idé att spela längre (och livet inte värt att leva, typ)...
Men pappa klarar biffen!
Han hade gått in på sin användare och börjat spela utan att de andra var utloggade från datorn, så efter att ha loggat ut alla andra så snurrade det på bättre och en stund senare kom han ner och förklarade att han fick 21 kills i första gamet (hans sätt att säga tack).

Permalänk
Medlem

Oj, han verkar vara väldigt duktig på fortnite, din son. Ifall han inte redan har det så kan jag rekommendera att han skaffar en 144+Hz 1440p skärm. Det gör VÄLDIGT stor skillnad för precisionen. jag spelar det som en lastgammal gubbe. matcher brukar resultera i 2 kills på 60Hz skärm, medan det är bra mycket vanligare att nå upp till 6-7st kills (solo) med 144Hz.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Oj, han verkar vara väldigt duktig på fortnite, din son. Ifall han inte redan har det så kan jag rekommendera att han skaffar en 144+Hz 1440p skärm. Det gör VÄLDIGT stor skillnad för precisionen. jag spelar det som en lastgammal gubbe. matcher brukar resultera i 2 kills på 60Hz skärm, medan det är bra mycket vanligare att nå upp till 6-7st kills (solo) med 144Hz.

Lite overkill att köra en 1440p skärm. Men en 144hz 1080p skärm är relativt billigt och kommer hjälpa någorlunda.

Kommer bli segt för hans GTX 1060 att driva spelet i 1440p i 144FPS stabilt.
Däremot borde det inte vara några större problem att driva det i 1080p med 144FPS.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Skrivet av _genki:

Oj, han verkar vara väldigt duktig på fortnite, din son. Ifall han inte redan har det så kan jag rekommendera att han skaffar en 144+Hz 1440p skärm. Det gör VÄLDIGT stor skillnad för precisionen. jag spelar det som en lastgammal gubbe. matcher brukar resultera i 2 kills på 60Hz skärm, medan det är bra mycket vanligare att nå upp till 6-7st kills (solo) med 144Hz.

Du svarade just på min nya tråd! Just frågan om det var värt nåt att gå från 60 till 144!
Jag ska leta på jobbet imorgon och se om det kan finnas nåt avlagt som man kan lägga vantarna på. Men inte så troligt att det är nån 144-skärm förstås...

(och ja, jag tror han är duktig, det låter så på honom själv. Svårt för en (tämligen ointresserad) amatör att bedömma, men det smattrar på bra på tangentbordet där inne i spelhålan!)

Permalänk
Medlem

Hej, spontana tankar, ett 3gb grafikkort duger inte till 1440p. Dock bör det göra det på 1080p i med någorlunda låga texturer som är en av de inställningarna som drar mycket grafikminne.

Om det laggar när många spelare dyker skulle det väl kunna vara dålig kvalité på uppkopplingen, hur ser den ut?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det är en 100/100-lina, så där tror jag inte problemet ligger.
Jag ska hålla utkik efter en 144-skärm, och hittar jag nån får han väl prova! Sen får han nog spara ihop lite pengar själv om det ska uppgraderas mera.
Det känns inte aktuellt för mig att slanta upp mer pengar för ett nytt grafikkort just nu, så han får nog nöja sig med 1080 (upplösning alltså).
Men i förlängningen kommer vi nog att titta över hela datorn och börja fundera över en väg in i modernare grejor. Troligen inte det värsta, utan snarare kanske nåt begagnat som man ändå kan uppgradera när behov och pengar finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frippegubben:

Det är en 100/100-lina, så där tror jag inte problemet ligger.
Jag ska hålla utkik efter en 144-skärm, och hittar jag nån får han väl prova! Sen får han nog spara ihop lite pengar själv om det ska uppgraderas mera.
Det känns inte aktuellt för mig att slanta upp mer pengar för ett nytt grafikkort just nu, så han får nog nöja sig med 1080 (upplösning alltså).
Men i förlängningen kommer vi nog att titta över hela datorn och börja fundera över en väg in i modernare grejor. Troligen inte det värsta, utan snarare kanske nåt begagnat som man ändå kan uppgradera när behov och pengar finns.

Kör ni med sladd eller trådlöst till internet?
Med dagens teknik bör det fungera bra med trådlöst men när man spelar vill man gärna ha sladd för säkerhets skull.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Kommer bli segt för hans GTX 1060 att driva spelet i 1440p i 144FPS stabilt.
Däremot borde det inte vara några större problem att driva det i 1080p med 144FPS.

Ja, alltså. Det handlar om inställningar såklart. GTX1060 fixar 100fps+ ganska enkelt i 1440p om man kör "competetive settings" (det mesta på low, förrutom de saker som betyder något, texturer, draw distance etc), Men jag håller med dig 1080p är definitivt ett mer balanserat alternativ för kortet. däremot kan det vara bra med 1440p när man väl investerar i en skärm och framtiden. De flesta spelen har bra AA idag med resolution scalers. Med andra ord kan man ändå få en tilltalande bild, trots att man inte kör native-upplösning.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC