Trasig ersättningsprodukt från WD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
örebro
Registrerad
Okt 2001

Trasig ersättningsprodukt från WD

Hej,

Lång historia kort, köpte WD Red 6tb diskar för ca 3 år sedan. För ca 2 veckor sedan började den ena ge ifrån sig smart errors.
Hade ca 2 månader kvar av extendend warranty så gjorde RMA.

Fick igår ersättningsdisk som direkt snurrade upp i väldigt höga varv och efter ca 10 min började ge smart errors och NAS:en meddelande anslutningsproblem.

Har lite funderingar. Är det någon som har erfarenhet av RMA på en RMA? Och då framförallt WD.

Min fundering är om det är värt att ge sig in i processen igen eller om det är enklare att köpa en ny disk istället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

vad är din tid värd ??

Är det i slutet av garantiperioden så var disken i slutet av sin tänkta ekonomiska drifttid ändå och restvärdet lågt (tänkt i företagsperspektiv).

Att man får helt ny disk och 3 år ytterligare bara för att det gick sönder antal veckor innan garantitiden - nej det är inge man skall spekulera på att så sker - dock osis att du fick en disk DOA där kontrollerkortet inte verkar friskt redan från början - dock inget jag är förvånad över då det är kontrollerkorten som har varit problemet när mina WD-diskar kastat in handduken då själva chassiet med skivor och läshuvuden har inte varit något att anmärka på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2011

@phantom: visst är det enklare att köpa en ny, men du har ju endå EXTENDED warranty, oavsett om det är 1 år eller 1 dag innan garantitiden löpt ut, så har du rätt till en ny vara, eller likvärdig produkt, beror ju lite på vilken ÅF / leverantör i det fallet.

Men att du fått en DOA disk är enligt mig inte okej, jag hade hört av mig direkt.
det heter ju garantitid av en anledning.

Friskt kopplat, Hälften brunnet

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2015
Skrivet av xxargs:

vad är din tid värd ??

Är det i slutet av garantiperioden så var disken i slutet av sin tänkta ekonomiska drifttid ändå och restvärdet lågt (tänkt i företagsperspektiv).

Att man får helt ny disk och 3 år ytterligare bara för att det gick sönder antal veckor innan garantitiden - nej det är inge man skall spekulera på att så sker - dock osis att du fick en disk DOA där kontrollerkortet inte verkar friskt redan från början - dock inget jag är förvånad över då det är kontrollerkorten som har varit problemet när mina WD-diskar kastat in handduken då själva chassiet med skivor och läshuvuden har inte varit något att anmärka på.

Nu vet inte jag om det blir ett annat utfall då man använder sig av tillverkarens RMA istället för att göra en reklamation mot sin återförsäljare (jag tycker inte det borde vara det), men vid en reklamation så ska konsumenten erhålla 3 års förlängd reklamationsrätt för den reparerade delen, eventuellt för hela produkten om den byts ut mot en ny.

Det känns ju rätt uppenbart att den produkt man får som utbyte vid en reklamation ska fungera på samma sätt som den ursprungliga skulle. Annars om en produkt går sönder 1 vecka innan reklamationstiden, så kan företaget vänta veckan ut, sedan skicka tillbaks en trasig produkt och stänga ärendet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av phantom:

Hej,

Lång historia kort, köpte WD Red 6tb diskar för ca 3 år sedan. För ca 2 veckor sedan började den ena ge ifrån sig smart errors.
Hade ca 2 månader kvar av extendend warranty så gjorde RMA.

Fick igår ersättningsdisk som direkt snurrade upp i väldigt höga varv och efter ca 10 min började ge smart errors och NAS:en meddelande anslutningsproblem.

Har lite funderingar. Är det någon som har erfarenhet av RMA på en RMA? Och då framförallt WD.

Min fundering är om det är värt att ge sig in i processen igen eller om det är enklare att köpa en ny disk istället.

Jag förstår inte riktigt frågan om jag ska vara ärlig? Du vet ju själv hur processen går till, så om du tycker det är värt det eller om du köper en ny disk istället måste väl få stå för dig? Jag har otroligt svårt att se att de skulle tjafsa om disken om det är det du menar.

..:: trickeh2k ::.. https://youtube.com/c/trickeh2k Windows 10 Pro - i7 8700k (delid) @ 5Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 1080Ti FTW3 Hydrocopper - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, 3TB Seagate Barracuda - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Corsair 750D - Custom water loop