Permalänk
Inaktiv

Cookie lagen ??

Vilken pappskalle har kommit på detta med att varenda sajt ska ha stora fula bekräftelse rutor för att tillåta cookies. Jag håller på och bli vansinnig på detta.

Det räckte väl gott som det var förut med en notis på någon separat policy sida. Varför ska man tvingas godkänna på varenda j-v sajt ?

Detta måste ju vara en övertolkning av GDPR direktivet. Det kan inte rimligen varit meningen att det skulle fungera så här. Det finns ju knappt någon sajt som inte använder cookies.

Så nu ska vi ha det så här i framtiden? Varenda sajt man besöker ska poppa upp stora rutor om att godkänna cookies, för all evig framtid ? Helt sjukt.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det handlar mer om implementation än något annat, jag upplever inte problemet så stort, vet att vissa WordPress plugin ger jädra stora meddelanden.

Det vore ju intressant att se några exempel, så vilka sidor upplever du är så pass störande att det påverkar ditt besök?

Men som sakt, implementationen är väll så pass kass i vissa fall.

Permalänk
Medlem

Ja, fullkomligt vansinne! T ex Blogspot är nästan oanvändbart eftersom cookiegodkännandet krävs på varje ny sida som laddas!

Jag använder ett tillägg i Firefox som verkar blockera de flesta:
"I don't care about cookies" heter det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Ja, fullkomligt vansinne! T ex Blogspot är nästan oanvändbart eftersom cookiegodkännandet krävs på varje ny sida som laddas!

Jag använder ett tillägg i Firefox som verkar blockera de flesta:
"I don't care about cookies" heter det.

Åh. Värt att konvertera till Firefox enbart på grund av detta då det ger mig psykos med alla dessa cookies!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

@anon304340: Det här med Cookies är betydligt äldre än GDPR. Den lagen är från 2011 eller något.

http://ec.europa.eu/ipg/basics/legal/cookies/index_en.htm#sec...

Sen har det väl eskalerat ytterliggare i samband med det. Men minst lika jobbigt fortfarande.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gonace:

Skulle säga att det handlar mer om implementation än något annat, jag upplever inte problemet så stort, vet att vissa WordPress plugin ger jädra stora meddelanden.

Det vore ju intressant att se några exempel, så vilka sidor upplever du är så pass störande att det påverkar ditt besök?

Men som sakt, implementationen är väll så pass kass i vissa fall.

Det är väl mest på mobilen det är riktigt irriterande, de flesta notifikationer tar upp minst en tredjedel av skärmytan. Har stött på flera sajter där du får en modal dialog och kan alltså inte ens skrolla ned och läsa något innan man klickat bort.

Flera news sajter i USA har helt blockerat användare från EU då de inte ids implementera dessa notiser eller de andra delarna i GDPR.

Värre lär det bli.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SeF.Typh00n:

@kavange: Det här med Cookies är betydligt äldre än GDPR. Den lagen är från 2011 eller något.

http://ec.europa.eu/ipg/basics/legal/cookies/index_en.htm#sec...

Sen har det väl eskalerat ytterliggare i samband med det. Men minst lika jobbigt fortfarande.

Jag upplever att det blivit mycket värre sedan gdpr och beror väl på att det numera krävs samtycke till att bli våldförd med cookies. Förut räckte det med en notis på sidan.

Man måste alltså klicka på en knapp hela tiden i en dialogruta av varierande slag på sajterna.

Permalänk

Asså jag håller med så jäv*a mycket!
Jag är sååå trött på all skit man ska bombas med innan man får ta del av det man ska.
Finns det något sätt att få bort dessa förfrågningar, i mobilen framförallt?

Först blir man bombad av reklam (tack gode gud för adblocker (används enbart på större megaföretag, ej på forum)) och så måste man lyckas klicka det lilla krysset i hörnet för att inte bli omdirigerad och får göra om proceduren.
Sen kommer en stor ruta på erbjudanden som du måste klicka bort.
Sen dyker "vårt nyhetsbrev" upp och som du måste klicka bort.
Sen ska du godkänna cookies, annars kan du inte ta del av sidan.
(Ja, men va fan är den lagen till för då, om du ändå inte kan välja bort det, måste vi bli informerad om det?)
Sen om du ska se ett klipp så är det reklam innan och i klippet är det mer reklam.
Helt hopplöst!

Permalänk
Medlem

Jag älskar GDPR det var ett stort svenskt försäkringsbolag som inte kunde skicka offert på försäkring till mig digitalt pga gdpr. De var tvungen att skicka den med SNIGELPOST! De kunde inte skicka MINA personuppgifter till MIG digitalt. Där har man en grov övertolkning av lagen.
Sedan fick inte en bilfirma säga muntligt vem som var tidigare ägare på en bil, pga gdpr vilket oxå var en övertolkning utöver det vanliga!

Hoppas det kommer till en mer vettig nivå när första paniken lagt sig!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Vet vad du menar, upplever du det såhär =D?

https://i.imgur.com/EoNd3ev.gifv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Jag älskar GDPR det var ett stort svenskt försäkringsbolag som inte kunde skicka offert på försäkring till mig digitalt pga gdpr. De var tvungen att skicka den med SNIGELPOST! De kunde inte skicka MINA personuppgifter till MIG digitalt. Där har man en grov övertolkning av lagen.
Sedan fick inte en bilfirma säga muntligt vem som var tidigare ägare på en bil, pga gdpr vilket oxå var en övertolkning utöver det vanliga!

Hoppas det kommer till en mer vettig nivå när första paniken lagt sig!

Fast så har det väl alltid varit?
Aldrig varit med om att man får ut tidigare ägares namn muntligt. Det krävs ju att det skickas till ens bokföringsadress, via fax eller som nu digitalt via bankid.

Försäkringsbolag brukar kunna ge muntlig offert men att papperna måste gå via vanlig post.

Jag upplever i alla fall ingen skillnad mot tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Fast så har det väl alltid varit?
Aldrig varit med om att man får ut tidigare ägares namn muntligt. Det krävs ju att det skickas till ens bokföringsadress, via fax eller som nu digitalt via bankid.

Försäkringsbolag brukar kunna ge muntlig offert men att papperna måste gå via vanlig post.

Jag upplever i alla fall ingen skillnad mot tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Nä så har det inte varit, du kan än till och med göra tvärtom. Ring bilregistret så får du ut allt du vill.

Jag fick då offert på mail från tex ICA försäkringar och tror nog att de oxå har en hög med jurister.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Skrivet av Rekl3M:

Vet vad du menar, upplever du det såhär =D?

https://i.imgur.com/EoNd3ev.gifv

Hahhaha Mitt i prick!
Tänk om det var så i vanliga livet, aj aj aj..