Rejält med jord störningar med USB-ljudkort i ny dator

Permalänk

Rejält med jord störningar med USB-ljudkort i ny dator

Tjena, har varit med om vissa jord störningar tidigare, men detta är ju löjligt.
Byggt ihop en ny dator: Fractal Design Define Nano S, i7-8700, Noctua NH-U12A, EVGA 850w GQ, Samsung 512GB M.2 nvme + Samsung 1TB Data

Har provat mitt RME UCX samt Steinberg UR22 i samtliga USB portar, som därefter går till mina Yamaha HS80m monitorer.

Har sjukt mycket störningar (jord brum och EMI, surr och brus). Det.v.s. rör jag musen eller öppnar explorerfönster låter det rejält.

Någon som varit med om detta med USB kort? Är ju lite därför branschen gick över till USB kort, för att det är för mycket EMI störningar inuti chassit.

Har även provat att isolera datorn + prylar på ett uttag (givetvis utan nätverkskabel i), samt även provat 3 uttag i lägenheten som ligger på olika proppar.

Idéer någon? Efter googling så är jag definitivt inte ensam, men inga direkta lösningar/förslag förutom s.k. USB isolatorer.

Permalänk
Rekordmedlem

Steinbergen har obalanserad utgång men RMEn har balanserad, HS 80 har också balanserade ingångar (om jag läste databladen rätt) du borde alltså kunna koppla RME > Yamaha balanserat och undvika att ens koppla ihop datornsjord med högtalarnas, om du har balanserad kabel men det ändå blir nån jordstörning så prova först att helt enkelt bryta jorden/skärmen totalt, dvs se till att bara 2 och 3 är anslutna i högtalaränden, räcker inte det sätt in en keramisk kondensator till 1:an.

Skulle det verkligen inte funka att bryta jorden i kontakten så får du prova att koppla via en dí-box och skulle inte det funka så får du prova via nått som verkligen är transformatorbalanserat, Lundahl gör de bästa transformatorerna som finns och gör transformatoradaptrar
https://www.lundahltransformers.com/problem-solvers/

Du kan ju även låta bli att koppla direkt och gå via mixern för den är väl balanserad ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av oxygenial:

Tjena, har varit med om vissa jord störningar tidigare, men detta är ju löjligt.
Byggt ihop en ny dator: Fractal Design Define Nano S, i7-8700, Noctua NH-U12A, EVGA 850w GQ, Samsung 512GB M.2 nvme + Samsung 1TB Data

Har provat mitt RME UCX samt Steinberg UR22 i samtliga USB portar, som därefter går till mina Yamaha HS80m monitorer.

Har sjukt mycket störningar (jord brum och EMI, surr och brus). Det.v.s. rör jag musen eller öppnar explorerfönster låter det rejält.

Någon som varit med om detta med USB kort? Är ju lite därför branschen gick över till USB kort, för att det är för mycket EMI störningar inuti chassit.

Har även provat att isolera datorn + prylar på ett uttag (givetvis utan nätverkskabel i), samt även provat 3 uttag i lägenheten som ligger på olika proppar.

Idéer någon? Efter googling så är jag definitivt inte ensam, men inga direkta lösningar/förslag förutom s.k. USB isolatorer.

Nu kanske det här låter idiotiskt, men har du provat svänga på elkontakten? Har nämligen varit med om liknande störningar tidigare som försvann efter att stickkontakten svängdes 180 grader. har något med fas-nolla att göra. Prova på skoj, kostar inget.
Är alltså ingen garanti att det fungerar...
Hittade lite vid googlande. P4 brum

"Sätt i stickproppen i vägguttaget så att fas och nolla kommer på rätt plats. Därmed sparar du el och får mindre följdproblem med brum och störningar." Spara ström vette fasiken, men brummet vet jag att fungerar ibland.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk

@mrqaffe: Kör normalt RME't till HS80M med TRS -> XLR kabel, men det spelar ingen som helst roll, ingen skillnad alls faktiskt. Provade att köra in en mixer emellan med, både balanserat och obalanserat, men samma resultat. :/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oxygenial:

@mrqaffe: Kör normalt RME't till HS80M med TRS -> XLR kabel, men det spelar ingen som helst roll, ingen skillnad alls faktiskt. Provade att köra in en mixer emellan med, både balanserat och obalanserat, men samma resultat. :/

Du ska alltså även koppla bort jorden (skärmen) i signalkabeln för den behövs inte för att överföra signalen om du har balanserad signal.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

Tjena, har varit med om vissa jord störningar tidigare, men detta är ju löjligt.
Byggt ihop en ny dator: Fractal Design Define Nano S, i7-8700, Noctua NH-U12A, EVGA 850w GQ, Samsung 512GB M.2 nvme + Samsung 1TB Data

Har provat mitt RME UCX samt Steinberg UR22 i samtliga USB portar, som därefter går till mina Yamaha HS80m monitorer.

Har sjukt mycket störningar (jord brum och EMI, surr och brus). Det.v.s. rör jag musen eller öppnar explorerfönster låter det rejält.

Någon som varit med om detta med USB kort? Är ju lite därför branschen gick över till USB kort, för att det är för mycket EMI störningar inuti chassit.

Har även provat att isolera datorn + prylar på ett uttag (givetvis utan nätverkskabel i), samt även provat 3 uttag i lägenheten som ligger på olika proppar.

Idéer någon? Efter googling så är jag definitivt inte ensam, men inga direkta lösningar/förslag förutom s.k. USB isolatorer.

Jag har haft liknande problem med usb ljudkort under mina år som DJ då löste jag det med nånting sånt här.
https://www.google.com/shopping/product/16168517334780493418?...

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av crew seven:

Jag har haft liknande problem med usb ljudkort under mina år som DJ då löste jag det med nånting sånt här.
https://www.google.com/shopping/product/16168517334780493418?...

Ja det där är antagligen nån typ av transformator för obalanserad signal, den har i alla fall samma elektriska funktion, bryter den galvaniska förbindelsen men överför signalen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@HikiSpray: Har provat det, men tyvärr ingen skillnad. :/

Permalänk

Har beställt en Behringer HD400 samt en Hifime High-Speed USB Isolator. Får se om det hjälper.