GDPR - Begick jag en brottslig handling?

Permalänk
Inaktiv

GDPR - Begick jag en brottslig handling?

Hej SweC

Jag har idag gjort en tabbe av helt episka proportioner; jag administrerar en projektgrupp inom offentlig förvaltning, och skulle idag skicka ut inbjudningar till ett evenemang. I min dumhet, och under alldeles för mycket stress, klistrade jag in mailadresserna i "till"'fältet istället för i fältet för "hemlig kopia". Jag insåg mitt misstag först efter att jag fått svar på mailet (där samtligas mailadresser då syns).

I hela mitt yrkesverksamma liv så har jag nog aldrig känt mig så j-vla dum. Frågan är nu, vad bör jag vidta för åtgärder?
Räknas detta som en personuppgiftsincident?

Samtligas mailadresser finns tillgängliga i den gemensamma katalogen (bortsett från tre som använt privat adress, om det nu har någon betydelse).

Undvik gärna dumförklaranden, jag garanterar att jag hanterar den biten galant=)

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Du skall kontakta din GDPR-ansvarige i frågan och ta upp det där.

Förvaltningen skall ha en sådan person såvitt jag vet.

Permalänk
Medlem

Nu är jag ingen expert men man bör hantera uppgifterna så smidigt man bara kan. Sen blir det en fråga huruvida e-postadressen anses vara "känslig" information.

Det beror nog även på vad mailet i sig innehåller. Om det nu är ett mail där man bekräftar en bokad tid för abort så är det nog mindre bra.

Är det ett mail som meddelar vilken pub AVn skall vara på så är det nog ett mindre bekymmer.

Men som ovan skriver, ta det med den ansvariga på arbetsplatsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Jag antar (men vet inte) att ni har någon typ av samtyckesavtal men kontakta ditt dataskyddsombud för råd i det specifika fallet.
För ni har väl ett dataskyddsombud...
https://www.datainspektionen.se/lagar--regler/dataskyddsforor...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@anon136741:

Tillhör ni alla samma juridiska person? (Bolag eller förening)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Haladria:

@Arcturus:

Tillhör ni alla samma juridiska person? (Bolag eller förening)

Vi tillhör alla samma förvaltning (landsting), och samtliga mottagare ingår i samma projektgrupp

Permalänk
Medlem

Maila ditt DataSkyddsOmbud (DSO) och fråga.
Dom är till för precis sådana här saker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av reverend benny:

Maila ditt DataSkyddsOmbud (DSO) och fråga.
Dom är till för precis sådana här saker.

Det kommer jag självklart göra, men då jag generellt har riktigt lätt för att oroa mig över saker och ting tänkte jag vända mig till Sweclockers samlade expertis innan jag hinner få ett nervöst sammanbrott

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon136741:

Vi tillhör alla samma förvaltning (landsting), och samtliga mottagare ingår i samma projektgrupp

Förmodar att alla kan hitta samtligas adress genom en gemensam adressbok?
Sen även när det är arbetsrelaterat där alla mottagare (som du beskriver) ingår i gruppen behöver du inte dölja adresserna.
Du kan vara lugn.

Permalänk
Medlem

Varför skulle det falla under gdpr? Ser ju sånt här dagligen..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MacAllan:

Förmodar att alla kan hitta samtligas adress genom en gemensam adressbok?
Sen även när det är arbetsrelaterat där alla mottagare (som du beskriver) ingår i gruppen behöver du inte dölja adresserna.
Du kan vara lugn.

Oklart om samtliga går att hitta, då vissa använt sig av sin privata mejladress (totalt 5 personer av 30). Jag antar att det förändrar läget en aning?

Permalänk
Medlem

Det är uberlugnt

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem

En fråga som kanske är mer allmän, men även aktuell i TS fall: Kan den enskilde medarbetaren bli straffad när något sådant sker, eller är det chef/arbetsgivare som man bli straffad? Vid brott mot GDPR alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon136741: Gick mailet externt? Om ja då har du fuckat upp. Men vem har inte det. I värsta fall kommer eran GDPR ansvarig behöva göra en incident anmälan.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

@twk: Det är arbetsgivaren som blir bestraffad.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Haha sitt lugnt i båten, misstag händer och detta är ju ett pyttelitet misstag som händer hela tiden. Och det händer ju inom förvaltningen som jag förstår det vilket minimerar händelsen till ingenting. Sen att någon skulle bli sur på att de blev som de blev, fine låt den grin-nissen bli det men låt inte detta tynga ner dig. Äg ditt misstag och gå vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon136741:

Oklart om samtliga går att hitta, då vissa använt sig av sin privata mejladress (totalt 5 personer av 30). Jag antar att det förändrar läget en aning?

Nej inte i detta fallet.
Som jag sa, ni är en arbetsgrupp och förmodligen samma arbetsgivare.

Tror inte ens det faller inom GDPR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

En fråga som kanske är mer allmän, men även aktuell i TS fall: Kan den enskilde medarbetaren bli straffad när något sådant sker, eller är det chef/arbetsgivare som man bli straffad? Vid brott mot GDPR alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

IANAL
Arbetsgivaren får GDPR smällen till 100%. Det som kan hända däremot är att arbetgivaren i sin tur gör en juridisk handling mot den anställde om den har misskött sig genom att exempelvis avsiktligt begå GDPR brottet, men det ses som ett separat fall som vilken misskötsel som helst och kan därmed i princip bara resultera i uppsägning om det inte går till arbetsdomstolen.

Även om du har begått GDPR brott (prata med din GDPR ansvarige) så är det i princip inget problem så länge det rapporteras in korrekt. Jag menar, vi snackar inte om 1177 läckan här. Rapportera bara in det och tag det lugnt, inga skäl till oro, de värsta konsekvenserna som kan ske är typ att du behöver informera de drabbade om att läckan skedde. GDPR är som farligast om man inte rapporterar in det. Igen, IANAL.

Schysst däremot att du och din arbetsplats tar GDPR på allvar

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Du har alltså skickat mail inom jobbet och råkat göra så att alla mottagare ser vilka du skickat till.

Någon som har lust att förtydliga varför det skulle vara olagligt? Om det nu är olagligt kan jag säga att du inte är den enda inom offentlig sektor som gjort det här misstaget då jag har fått mail från Försvarsmakten, räddningstjänster och högskolor där jag kunnat se mottagarlistan.

Permalänk
Medlem

Du kan ta det hur lugnt som helst. Lyft frågan med din DPO om du vill och sen kan den välja hur stor sak den vill göra av det. Inte dit problem hur som helst.

För att lugna dig kan jag även säga att jag nog inte gått en arbetsdag utan att se liknande och "värre" saker ske helt utan åtgärd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den här typen av misstag sker precis hela tiden - och det är just misstag.

Det enda (utan att jag letat) där jag sett att blivit konsekvens med bestraffning med hänvisning till GDPR var när en tysk social Site läckte hela sin inloggning och passord-fil av någon som hackade siten - och då var böterna duktig rabatterat iom. att man gick snabbt ut till sina medlemmar vad som hänt, behjälpliga i utredningen samt satsade mycket pengar till att förbättra sin IT-säkerhet även innan domen föll att det stannade på mer behändiga 20000€ - i företagssammanhang inga stora pengar då de hade investera på IT-sidan med över 1000000€

Permalänk
Medlem

Vidta INGEN åtgärd, sitt lugnt i båten. Gör inget, säg inget, skicka inga mail.

Om alla är inom samma organisation tycker jag inte ens du gjort något fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon136741:

Oklart om samtliga går att hitta, då vissa använt sig av sin privata mejladress (totalt 5 personer av 30). Jag antar att det förändrar läget en aning?

Om det var arbetsrelaterat för en grupp där alla är inom verksamheten så är det mera en principfråga. Att några har valt att ta emot på sin privata mailadress är möjligen en liten risk för dem, men det är trots allt så att informationen om mailadresser i stora drag inte har spridits vilt på internet.

Men det kan vara bra att diskutera detta med GDPR-ansvarig för att åtminstone ha ett typexempel att utgå ifrån.

Om det är ett fåtal med privat adress - skicka ett ursäktsmail endast till dessa.

Sedan kan man tänka på att junk mail filter i många fall blockerar mail med många mottagare idag också, så det skulle kunna bli så att vissa inte ens sett mailet för att det hamnat i skräpkorgen eller helt enkelt kastats bort av skräpfiltret.

Permalänk
Medlem

Är nämnda evenemang som du skulle skicka ut inbjudan till relaterat till projektgruppens arbete? De har ju lämnat ut sin emailadress just för att få info rörande projektgruppen, vilket du isf skickat dem. Har du inte utlovat att mail skall skickas som just "bcc" (eller på annat sätt utlovat anonymitet) så har jag svårt att se att du skulle gjort något juridiskt fel.

Är däremot evenemanget helt orelaterat till projektgruppen (t.ex. din privata 50-års fest) så har du använt deras uppgifter till något de inte samtyckt till, och som inte är motiverat av syftet i vilket de delade med sig av uppgifterna (dvs projektgruppens arbete), och i så fall har du begått ett fel (är dock inte säker på om det rör sig om just GDPR eller om det handlar om någon annan data- eller personuppgiftsskyddslag)

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Det är alldelles för lätt att göra misstaget. Hemlig kopia? Tror inte ens att majoriteten användare vet hur man anävnder den funktionen. Det är inte direkt glasklart. Felet görs flerra gånger varje dag kan jag lova. Jag saknar en funktion i Outlook som hindrar en att skicka mass epost till olika organisationer. Borde inte va alls svårt att programera in. Säg att om du skickar till 10 eller fler olika domän så poppar en ruta upp och frågar om du verkligen inte ska skicka som hemlig kopia? JA ändra/Nej Skicka.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Det är alldelles för lätt att göra misstaget. Hemlig kopia? Tror inte ens att majoriteten användare vet hur man anävnder den funktionen. Det är inte direkt glasklart. Felet görs flerra gånger varje dag kan jag lova. Jag saknar en funktion i Outlook som hindrar en att skicka mass epost till olika organisationer. Borde inte va alls svårt att programera in. Säg att om du skickar till 10 eller fler olika domän så poppar en ruta upp och frågar om du verkligen inte ska skicka som hemlig kopia? JA ändra/Nej Skicka.

Finns som plugin till Thunderbird för att hantera just massutskick.
Köar upp och skickar utifrån dina SMTP-begränsningar (gsuite på jobbet) samt hanterar mallar så att det går att customizea varje enskilt mail.

Samt varnar om du har mer än ett visst antal adresser i mottagarfältet.
Mail Merge, bra skit.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Administrativ avgift

@anon136741: Inom samma organisation , samma projektgrupp vad är det som är sekretessbelagt du mailat? Annars så är det ett simpelt misstag. Nämn det för chef , ojdå

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Om alla redan har tillgång till varandras epost adresser samt har rätt att få samma information (om jag förstod rätt så skulle ändå alla få samma mail) så ska det inte vara något problem alls i detta. Inte en incident heller.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Icke-problem.

Om du mailar två kollegor om något gemensamt ämne, använder du då blind kopia så att dom inte kan se varandras adresser? Nu var det 30 mottagare - so what?

Ja, det är olämpligt av praktiska skäl, när folk börjar svara till alla. Men knappast olagligt eller ens att klassa som ett misstag.

Permalänk
Hedersmedlem

*Ohjälpsamma inlägg raderade*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...