cmd-fönster poppar upp vid uppstart

Permalänk
Medlem

cmd-fönster poppar upp vid uppstart

En dator som startas upp efter att ha varit avstängd. När man loggar in så poppar det upp 3 st cmd-fönster. De försvinner dock igen blixtsnabbt så man hinner inte se vad det är. Vad kan det vara? Hur kan man undersöka vad som sker just vid uppstart, vad det är i cmd-fönstren?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

varje gång eller bara en gång - har sett det ibland efter att windows gjort uppdatering, och håller med om att det är klart irriterande då man inte har en chans att se vad som sker egentligen och om det är något 'skadligt' som sker.

(dock behöver knappt oroa sig för ransomware då de lägger ned mycket krut på att inte synas alls att de arbetar...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

varje gång eller bara en gång - har sett det ibland efter att windows gjort uppdatering, och håller med om att det är klart irriterande då man inte har en chans att se vad som sker egentligen och om det är något 'skadligt' som sker.

(dock behöver knappt oroa sig för ransomware då de lägger ned mycket krut på att inte synas alls att de arbetar...)

Det sker varje gång.

Jag kommer ihåg jag någon gång hittade någonstans där man kan gå igenom exakt varje process som startar upp automatiskt då Windows startar. Där kunde man också inaktivera dem en och en. Är ju många program som har processer som autostartar i bakgrunden utan att man ser det. När jag gjorde det sist fick jag bort cmd-fönstren. Kommer dock inte ihåg var det är man hittar dessa inställningar?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

@Elektroman:

Om du skriver in Systemkonfiguration i sök och väljer denna funktion så kan du väja hur datorn bootar, det finns 4 flikar och där finns många olika alternativ för att kolla vad datorn gör under boot.

Edit: Du kan även välja att skriva in msconfig i sök.

Visa signatur

janee

Permalänk
Avstängd

Testa att trycka på print screen vid exakt rätt tillfälle, sen klistra in det i lämpligt program (paint exempelvis).

Men det är inget ovanligt, drivrutiner och program som kollar efter uppdateringar eller startas upp.

Permalänk
Medlem

Autoruns kan lista allt som startas upp automatiskt, så det bör gå att hitta orsaken med den.

https://docs.microsoft.com/en-us/sysinternals/downloads/autor...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

regedit -> HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
eller motsv för HKEY_LOCAL_MACHINE

Då ser du iaf vad som startas upp med cmd

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

För mig som BARA för upp kommandprompten då?
explorer.exe måste skrivas in i cmd varje gång datorn bootar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

För mig som BARA för upp kommandprompten då?
explorer.exe måste skrivas in i cmd varje gång datorn bootar.

Det är en helt annan sak, oftast värre... i inloggningen av en användare exekveras det automatiskt men om det inte gör det har det hänt något, exempelvis har jag sett ett par virus som gör så men det kan också vara korrupta filer som ställt till det. Fungerar allt som det ska i felsäkert läge (avseende just den detaljen) så är det oftast virus/malware (och inte korrupta filer).

Enkelt att kolla om det är som det ska:
Dator\HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon
Under "shell" ska det stå explorer.exe

Om det inte är ok:
SFC /SCANNOW i en admin cmd, det utför en scan av system filer

Sedan kan du kolla om det är ok med:
Dism /Online /Cleanup-Image /CheckHealth
Dism /Online /Cleanup-Image /ScanHealth

och eventuellt:
Dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Gurk:

Det är en helt annan sak, oftast värre... i inloggningen av en användare exekveras det automatiskt men om det inte gör det har det hänt något, exempelvis har jag sett ett par virus som gör så men det kan också vara korrupta filer som ställt till det. Fungerar allt som det ska i felsäkert läge (avseende just den detaljen) så är det oftast virus/malware (och inte korrupta filer).

Enkelt att kolla om det är som det ska:
Dator\HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon
Under "shell" ska det stå explorer.exe

Om det inte är ok:
SFC /SCANNOW i en admin cmd, det utför en scan av system filer

Sedan kan du kolla om det är ok med:
Dism /Online /Cleanup-Image /CheckHealth
Dism /Online /Cleanup-Image /ScanHealth

och eventuellt:
Dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

Tack för svar. i Shell finns explorer.exe, rätt säker på att jag gjort en scannow tidigare men vi tar en till..
Inga problem somhelst funna...