Grafikkortsstrul på Rog laptop

Permalänk
Medlem

Grafikkortsstrul på Rog laptop

Hej, Jag har en GL552V Rog laptop med ett Nvidia GeForce GTX 960M kort i datan som har funkat mycket bra fram tills några månader tillbaka.

Allting började med att en dag när jag öppnade mitt spel så hade jag 20-25 fps då jag vanligtvis brukar ha 60+ (70 max då jag har låst datan/spelet på det). Jag började direkt kolla efter vad som kan vara felet.

Jag har tidigare haft problem med grafikkortet då windows uppdateringarna har krockat med grafik drivrutinerna som resulterade i totalkrasch för grafikkortet, det räckte med att ominstallera windows till fabriksnytt och avaktivera windows update så var det fixat.
Men nu verkar jag inte kunna hitta någon lösning på detta. Har benchmarkat både innan och efter insidenten, innan så presterade grafikkortet 20% över det förväntade samt processor, och nu presterar det 40% sämre istället, jag använde mig av CineBench.

Jag skruvade upp datan för att leta efter lösa sladdar samt damm. allt såg bra ut, knappt något damm och allting såg ut att sitta som det skulle.
Jag satt i timmar och timmar och scrollade igenom olika forum i hopp om att hitta en lösning. hittade ingenting.. Jag kontaktade en vän som trodde det kunde vara kylarpastan som gett upp (vi ska kolla närmare på det nu efter den 22:e). Jag FurMark testade och grafikkortet kom upp i 70-75 grader ca, men presterade väldigt dåligt.

Jag får inga felmeddelanden på datan och kan öppna Nvidias kontollpanel samt Experience utan problem. Datan menar på att det inte är något som helst fel på grafikkortet, men när man kollar statistiken/aktivitetshanteraren medans man spelar så arbetar grafikkortet i 100% men får horribla fps värden in game.

Jag har provat att ta bort alla tidigare drivrutiner och provar många olika äldre allt från 2016-2019, men inget hjälpte. Har ominstallerat windows ett 4:tal gånger och är väldigt noga med att stänga av onödigt skit som datan har en förmåga att installera av sig själv, allt från att sätta utseendet till prestanda till att avaktivera/ta bort alla onödiga applikationer så som xbox live osv osv. you name it. inte för att det har någon betydelse i detta fallet, men ville bara nämna det.

Datan är ca 4 år gammal och har spelat på den i stort sett varje dag (planetside 2) utan några som helst problem 99% av tiden. Jag är absolut inget datasnille när det kommer till hårdvara. Förväntar mig inget mirakel, skulle vara bra att luska fram vad det är som inte funkar så man får mer kött på benen, och så att man vet om det går att fixa eller om det bara är att skrota skiten. Om ni behöver mer information så ska jag göra mitt bästa för att få fram den, åter igen så är jag inget geni när det kommer till datorer. Tack!

Processor: Intel(R) Core(TM) i5-6300HQ CPU @ 2.30GZH 2.30GZH
Installerat RAM-minne: 8,00 GB
Systemtyp: 64-Bitars operativsystem, x64-baserad processor
Windows 10 Home
Nvidia GeForece GTX 960M

Lättare att läsa
Permalänk
Medlem

@Sachy: Snälla, dela upp texten i stycken.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS: Hoppas detta hjälpte

Permalänk
Medlem

@Sachy: Verkar skumt om prestandan bara är en tredjedel helt plötsligt och det inte beror på överhettning av CPU eller GPU.

Är du säker på att spelet använder Nvidia GTX960 GPU? så det inte har börjat köra på CPU grafiken vilket är ganska lätt hänt + att man inte direkt märker det utan att kolla, vilket i så fall skulle förklara det stora tappet i prestanda.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@ggustavsson: Ja Jag har manuellt satt i nvidias kontrollpanel att dom spel jag spelar ska köras på hög presterande nvidia kort eller vad det står. men vet inte om det är nog eller om jag behöver aktivera det någon annan stans kanske.

Men så som det ser ut så arbetar gpu:n i 100% i stort sett hela tiden när jag har ett spel igång, medans cpu:n arbetar i typ 50-70%, (lite beroende på vilket spel jag spelar självklart).

Det som är så konstigt är ju att helt plötsligt så kunde jag inte spela nånting i princip, då jag inte hade gjort nåt med datorn tidigare. Och ett spel som planetside 2 skulle ju aldrig kunna köras på 60-70 fps konstant utan grafikkort..

Jag provade att inaktivera nvidia kortet o körde på integrerade grafiken och då tog det 30 min att bara starta spelet. Så då fick jag bekräftelse på att nvidia kortet inte är helt 100% paj så att säga.

Permalänk
Medlem

@Sachy: Det räcker med att ändra där i Nvidia kontrollpanelen.... skumt kommer inte på nått annat direkt

Visa signatur

Acer Predator Helios 300