Permalänk

Värdera gammal i7-860 m.m.

Har en gammal goding (ej komplett) dator som jag tänkt sälja här. Innan jag lägger ut annons och slösar folks tid vill jag först kolla om det ens är värt något idag. Funkar bra till äldre spel men har även spelat Overwatch i 144+ fps på low.

Chassi: Antec P182 (endast 1/3 chassifläktar kvar)
CPU: Intel i7-860 (ingen kylare)
MB: MSI P55 GD65
GPU: Asus GTX 760 DirectCU II
RAM: 12GB 1333MHz (2x2GB, 2x4GB)
PSU: Corsair HX620 modulär
CD/DVD-läsare
Fläktkontroller för 6st fläktar
Inga hårddiskar

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Tänker 500-1000kr, antagligen mer om du pallar skruva isär den. Nätagget t.ex är nog nästan halva värdet. "Gav" själv bort en liknande dator till en kollega men fick lite annat smått och gott i utbyte.

Är det verkligen bara 1333Mhz minnen förövrigt? Känns som att du borde ha 1600Mhz på XMP profilen iaf.

Permalänk
Skrivet av 4.0:

Tänker 500-1000kr, antagligen mer om du pallar skruva isär den. Nätagget t.ex är nog nästan halva värdet. "Gav" själv bort en liknande dator till en kollega men fick lite annat smått och gott i utbyte.

Är det verkligen bara 1333Mhz minnen förövrigt? Känns som att du borde ha 1600Mhz på XMP profilen iaf.

Verkar som att jag snålade lite på hastigheten på minnena på den tiden:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intelli32:

Verkar som att jag snålade lite på hastigheten på minnena på den tiden:

https://i.imgur.com/eUCIfgn.jpg

Ser ut som vi gjort likadant med minnena dock har jag en X58 och 920.
Blandat exakt likadana minnen.
Men är som de ovan säger.. har sett X58 med 920 säljes för runt 800-1000kr men vet inte hur stor skillnad det är på dessa

Släng i ett 1070 + så klarar bör den klara mycket på ultra 1440p då min 920 som är " sämre" klarar spel i 1440p/4k än idag med nyare kort.

Men säljer du den i delar så kan du nog få 1000kr för moderkort,processor minnen

Permalänk
Medlem

@ExcZist: Väldigt liten skillnad innan uppgradering. Extremt stor skillnad efter uppgradering. Tror i princip ingen köper en X58 plattform idag för att använda i7 920, utan man inhandlar en X5650/X5660/X5670/X5680 för en liten peng som är ett rejält uppköp.

Tänkte bara att jag hade 2x2GB 1600Mhz XMS3 från början och jag vad jag kommer ihåg så var jag också snål på minnena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

@ExcZist: Väldigt liten skillnad innan uppgradering. Extremt stor skillnad efter uppgradering. Tror i princip ingen köper en X58 plattform idag för att använda i7 920, utan man inhandlar en X5650/X5660/X5670/X5680 för en liten peng som är ett rejält uppköp.

Tänkte bara att jag hade 2x2GB 1600Mhz XMS3 från början och jag vad jag kommer ihåg så var jag också snål på minnena.

Lätt hänt att va snål på minnen
De flesta köper ju Xeon processorerna men det finns säkert någon som köper i7orna med även om den skaran är mycket mindre så finns ju de som bara köper det som står i7 på
Har kört min sen den köptes i 4.3Ghz och jag är nöjd med prestandan och min custom kylning från 2009 ... Skulle gråta en skvätt om den gick sönder nu när den hållt så länge specielt med min höga volt
Men om det inte är så stor skillnad så kanske han kan få ut 800-1000kr som andra fått på marknaden?
Nu kan ju jag ha fel och priserna vara sjukt låga mot va de va efter jul men vore konstigt om ts inte kan få en likvärdig summa ?

Permalänk
Medlem

@ExcZist: Grejen med LGA1156 plattformen är väl att den verkar vara precis utanför vad folk söker när de vill ha något riktigt billigt. Vad jag sett är det väldigt många som söker i5 2500k eller bättre som minimum. Och beroende på vad du gör så kan faktiskt X58 konkurrera med Sandy bridge.

Permalänk
Skrivet av ExcZist:

Släng i ett 1070 + så klarar bör den klara mycket på ultra 1440p då min 920 som är " sämre" klarar spel i 1440p/4k än idag med nyare kort.

Ja mitt första inköp blev ett RTX 2060 vilket fungerade OK. Men märkte att CPU flaskade rätt kraftigt i Apex Legends t.ex. Så fick bli en 9600K för att inte bromsa GPUn

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

@ExcZist: Grejen med LGA1156 plattformen är väl att den verkar vara precis utanför vad folk söker när de vill ha något riktigt billigt. Vad jag sett är det väldigt många som söker i5 2500k eller bättre som minimum. Och beroende på vad du gör så kan faktiskt X58 konkurrera med Sandy bridge.

Så i7 860 är en LGA1156? borde den inte vara bättre än 2500k tänkte mest på att det står i7 på den och den borde ju gå att övercklocka och har 4 kärnor och 8 trådar?
Edit: Såg nu att det är en 1156 på google men då borde den ju va bättre än 2500k eller är det jag som förstår detta dåligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intelli32:

Ja mitt första inköp blev ett RTX 2060 vilket fungerade OK. Men märkte att CPU flaskade rätt kraftigt i Apex Legends t.ex. Så fick bli en 9600K för att inte bromsa GPUn

Jo klart den flaskar , vore ju konstigt om den inte gjorde det ^^
Hur hög fps hade du? tror jag fick cirka 60-120fps i ultra 1080p eller 1440p om jag inte minns fel utan att kolla på youtube med ett 980Ti
Edit:
1080p high https://www.youtube.com/watch?v=9_4qCF5fhFM&t=1s

Permalänk
Skrivet av ExcZist:

Jo klart den flaskar , vore ju konstigt om den inte gjorde det ^^
Hur hög fps hade du? tror jag fick cirka 60-120fps i ultra 1080p eller 1440p om jag inte minns fel utan att kolla på youtube med ett 980Ti
Edit:
1080p high https://www.youtube.com/watch?v=9_4qCF5fhFM&t=1s

Det slog mig efter uppgraderingen att jag borde gjort fler benchmarks Körde några vändor Superposition osv.

Men om jag inte minns helt tokigt så hade jag (på low settings 1080p) runt 40 fps i luften och runt 60 fps på marken (i7-860 + GTX 760). Kanske 60 fps i luften och 80-90 på marken med RTX 2060. Men inte riktigt säker.

Nu rullar det i 144 fps på marken och dippar inte ofta under det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intelli32:

Det slog mig efter uppgraderingen att jag borde gjort fler benchmarks Körde några vändor Superposition osv.

Men om jag inte minns helt tokigt så hade jag (på low settings 1080p) runt 40 fps i luften och runt 60 fps på marken (i7-860 + GTX 760). Kanske 60 fps i luften och 80-90 på marken med RTX 2060. Men inte riktigt säker.

Nu rullar det i 144 fps på marken och dippar inte ofta under det

Ok men din 860 borde väl ha liknande fps som min 920 antar jag ?
Klockade du din cpu något?

Men som sagt du borde nog kunna få cirka 800-1000kr för moderkort,cpu och minnen om inget annat har ändrats på marknaden då jag sett 920 med moderkort säljas för det med minnen.
Men jag kan som sagt ha fel med angående priset på vad din kan va värd
Bästa är om du sätter bud från "500"? så ser du vart det hamnar

Permalänk
Skrivet av ExcZist:

Ok men din 860 borde väl ha liknande fps som min 920 antar jag ?
Klockade du din cpu något?

Men som sagt du borde nog kunna få cirka 800-1000kr för moderkort,cpu och minnen om inget annat har ändrats på marknaden då jag sett 920 med moderkort säljas för det med minnen.
Men jag kan som sagt ha fel med angående priset på vad din kan va värd
Bästa är om dä sätter bud från "500"? så ser du vart det hamnar

Bara för det gick jag in och testade Training grounds i Apex, har cirka 190 fps på low 1080p där. Sista månaden klocka upp den till 3,6 GHz. Men blev för pillrigt och jag inte har tålamod med klockning så jag gav upp, hehe.

Tack till dig och @4.0 för hjälpen, det uppskattas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intelli32:

Bara för det gick jag in och testade Training grounds i Apex, har cirka 190 fps på low 1080p där. Sista månaden klocka upp den till 3,6 GHz. Men blev för pillrigt och jag inte har tålamod med klockning så jag gav upp, hehe.

Tack till dig och @4.0 för hjälpen, det uppskattas!

Har inte testat i low men får göra det någon dag, spelar som sagt bara i ultra med processorn klockad i 4.3Ghz på 1.43v som den har gått i sen 2009 :P.
Men som sagt 500-1000kr borde gå för moderkort och processor,minnen, resten av grejerna får du ju sätta bud på med så märker du vad folk är villiga att betala
Edit: jäkla fin låda du har " har själv ett p180".
Nästan synd att sälja en sådan låda