Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2001

Ska du bara höra fotsteg så skaffa en bra eq. Vilken hörlur som helst fungerar. Jag kör inte pubg men en herrans massa thehunter. Där blir de väldigt mycket lyssnande efter fotsteg och djurskall. Spelar ingen större roll vilken hörlur jag kör de har väldigt bra positionsljud för stereolurar men hd 800s fungerar bra. Vill du ha något billigare som isolerar och med mick och inget behov av extern dac eller förstärkare så fungerar audeze mobius utmärkt.

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
Palit Jetstream X 1080 ti

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2016
Skrivet av oqvist:

Ska du bara höra fotsteg så skaffa en bra eq. Vilken hörlur som helst fungerar. Jag kör inte pubg men en herrans massa thehunter. Där blir de väldigt mycket lyssnande efter fotsteg och djurskall. Spelar ingen större roll vilken hörlur jag kör de har väldigt bra positionsljud för stereolurar men hd 800s fungerar bra. Vill du ha något billigare som isolerar och med mick och inget behov av extern dac eller förstärkare så fungerar audeze mobius utmärkt.

BS, för fotsteg är det imaging först och främst som gäller och det finns ingen EQ för det.

Stax 353xbk | Stax L300Le + L700 Arc + Custom Pads
SMSL AD18 | Kef Q300

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2001
Skrivet av Sinery:

BS, för fotsteg är det imaging först och främst som gäller och det finns ingen EQ för det.

Fotsteg är ju inom ett väldigt specifikt frekvensområde. Man boostar dem och sänker andra frekvensområden som kan dölja dem.

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
Palit Jetstream X 1080 ti

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2016
Skrivet av oqvist:

Fotsteg är ju inom ett väldigt specifikt frekvensområde. Man boostar dem och sänker andra frekvensområden som kan dölja dem.

Har ingen inverkan på imaging.

SMSL AD18 | Kef Q300

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
som gud är min närvaro överallt.
Registrerad
Nov 2005

någon här som testat Audeze Mobius Immersive 3D? jag har idag asus 7.1 hörlurar men dom har börjat strula lite så nu funderar jag på en uppgradering.

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag;-)

main dator: rampage v10, 6950x, Titan xp,64gig ram,intel 950,2x 10gig nic, asus 2k 165hz ips skärm, 900D custom vattenkylning.
main server: Supermicro, amd 6386se 16 trådar, 20TB i raid 6, 64gig ecc ram, 6x 10 gig nic. custom vattenkylning. 1/1gig nätverk via dedikerad fiberlina, router:usg pro4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Mar 2002
Skrivet av Sinery:

Skrivet av Sinery:

Har ingen inverkan på imaging.

Ursäkta, men vad är "imaging" för något?

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2016
Skrivet av backspace:

Ursäkta, men vad är "imaging" för något?

Lokaliseringen av ljud.
Dvs vart ljudet kommer från.

SMSL AD18 | Kef Q300

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Mar 2002

@Sinery: Aha. Eftersom jag är en väldigt glad amatör och gärna lär mig nya saker så undrar jag om du har lust att beskriva ordet "imaging", fast på svenska.

För du menar väl inte ljudbild? Kanske stereoperspektiv?
Fast nu gissar jag bara och det är inte bra, kan bli så tokigt då.

Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014

Tja!

Letar efter IEMs i det övre skiktet, och jag har fastnat lite för Sennheiser IE800S, men jag är lite orolig för den överdrivna mängd "microphonics" som det rapporterats om. Någon som har någon input på just IE800S, eller bara tips på någon annan IEM i samma prisklass?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2015
Skrivet av backspace:

@Sinery: Aha. Eftersom jag är en väldigt glad amatör och gärna lär mig nya saker så undrar jag om du har lust att beskriva ordet "imaging", fast på svenska.

För du menar väl inte ljudbild? Kanske stereoperspektiv?
Fast nu gissar jag bara och det är inte bra, kan bli så tokigt då.

Imaging är ett sådant där audiophil-ord som är både abstrakt och konkret. Vissa hörlurar har en tendens att producera ljud som nästan attackerar en, och som strålas in i örat. De har en snäv imaging och låter inte särskilt naturliga, om än bra. Hörlurar med stor imaging får ljudet att låta som om att det omfamnar dig och finns runtomkring dig. Tänk typ surround vs stereo!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2016
Skrivet av Adrikkropotkin:

Imaging är ett sådant där audiophil-ord som är både abstrakt och konkret. Vissa hörlurar har en tendens att producera ljud som nästan attackerar en, och som strålas in i örat. De har en snäv imaging och låter inte särskilt naturliga, om än bra. Hörlurar med stor imaging får ljudet att låta som om att det omfamnar dig och finns runtomkring dig. Tänk typ surround vs stereo!

billnyebutthatswrong.jpg
Du snackar om soundstage och dess korrelation är inte surround vs stereo utan storleken på rummet.
Korrelationen till imaging vore hur exakt man kan identifiera vart i rummet ett ljud kommer från.

"Om man vill ha rätt svar ska man inte ställa rätt fråga utan ge fel svar." såg nu att stackarn ställde en fråga till mig tidigare.

SMSL AD18 | Kef Q300

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2015
Skrivet av Sinery:

billnyebutthatswrong.jpg
Du snackar om soundstage och dess korrelation är inte surround vs stereo utan storleken på rummet.
Korrelationen till imaging vore hur exakt man kan identifiera vart i rummet ett ljud kommer från.

"Om man vill ha rätt svar ska man inte ställa rätt fråga utan ge fel svar." såg nu att stackarn ställde en fråga till mig tidigare.

Ja, du har ju helt rätt! Jag blandade ihop de två orden. Min jämförelse är ju ändå det närmaste för att beskriva för någon som aldrig upplevt skillnaden i ett par hörlurar. Men bra, då hoppas jag att frågeställaren är nöjd med det ovan svaret!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Mar 2002

@Adrikkropotkin & @Sinery
Inte direkt, jag kan anse att ni rör till det.
Jag försöker mig på en kortfattad sammanfattning som enligt mig är lättare att förstå än att slänga sig med ord så som "imaging".

-"Man hör utan problem var i stereobilden ljudkällorna finns."

Tack för mig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jul 2017

Om jag skulle förklara "imaging" och "soundstage", och hur de påverkar ljudbilden när man spelar spel så skulle min beskrivning iaf vara att bra imaging pekar ut från vilket håll ett ljud kommer medans större soundstage avgör djupet i ljudbilden, helt enkelt göra det enklare att avgöra om ljudkällan är nära eller längre bort. Det förstnämnda skulle jag säga är viktigare för tävlingsriktat spelande.

Känn er välkomna att rätta mig om jag är ute o cyklar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Feb 2017

Hej!

Vet inte om det här är rätt tråd att fråga i, men here it goes:

Jag är på jakt efter ett par hörlurar och en dac/amp, men har rätt så dålig koll på vad som lönar sig att köpa.

Hur är det med hörlurar från massdrop, tillexempel MASSDROP X SENNHEISER HD 58X JUBILEE eller MASSDROP X SENNHEISER HD 6XX?
Och hur bra är deras MASSDROP O2 + SDAC DAC/AMP?

Är det här värt att köpa eller har ni några bättre rekommendationer? Budget jag har tänkt mig ligger väl kring max 300 - 400 euro, men om det finns bra utrustning för billigare, så är det välkommet.

En fråga ännu gällande open back hörlurar, hur pass mycket ljud läcker dom? Tänker på hur det stör andra i rummet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2016

@Antte: ´

Jag skulle säga att HD 58X är väldigt prisvärda.
Jag är väldigt nöjd själv med mina som jag har ihop parad med en Mayflower ARC.
HD 58X är lättdrivna så en 02+SDAC kommer inte ha några som helst problem att driva hörlurarna.

Tyvärr har jag inte provlyssnat HD 6XX.

När det kommer till open back så läcker dem väldigt mycket ljud och framför allt så får man inte glömma bort att det läcker extremt mycket ljud in, dvs, du hör allting som händer runt om kring dig.

Fractal Design Define R5 | ASUS Strix Z370-F | ASUS Rog Strix 1070 8GB (OC)

i7 8700K | Noctua NH D15 | Corsair 16GB/3000MHz/DDR4 | SSD 250gb + 500gb | Corsair VS550

Fidelio X2 | Sennheiser HD 58X | Mayflower ARC | Vortex Pok3r | Logitech G Pro Wireless | Asus PG278Q