Varför har SweClockers ingen egen bilduppladdningsfunktion?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Nov 2005

Varför har SweClockers ingen egen bilduppladdningsfunktion?

Tänkte lägga upp en bild på min nya kap & gersåg Metabo KGS 216 M, men varför har Swec inte en bilduppladdningsfunktion? Varför måste man använda externa webbplatser? Bökigt..

HTPC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av arowe17:

Tänkte lägga upp en bild på min nya kap & gersåg Metabo KGS 216 M, men varför har Swec inte en bilduppladdningsfunktion? Varför måste man använda externa webbplatser? Bökigt..

Är väl bara o göra en skänkes annons och länka till bilderna alternativt ett galleri? "missbrukas" funktionerna tillräckligt kanske de förstår och ger er funktionen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av arowe17:

Den historiska anledningen är garanterat att lagring och trafik inte är gratis. Hur mycket det skulle kosta i dagsläget och hur stor procentandel av de totala driftskostnaderna det skulle utgöra nu närnär sajten omsätter betydligt mera flis skulle vara lite intressant att få höra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015
Skrivet av Olegh:

Den historiska anledningen är garanterat att lagring och trafik inte är gratis. Hur mycket det skulle kosta i dagsläget och hur stor procentandel av de totala driftskostnaderna det skulle utgöra nu närnär sajten omsätter betydligt mera flis skulle vara lite intressant att få höra.

Ja, med tanke på hur mycket reklam sidan har kan man tycka att de borde ha råd med någon enklare bildhostningstjänst.

m.v.h. någon som har noll koll på reklamintäkter och serverkostnader.

Trädvy Permalänk
Forumledare
Plats
Här
Registrerad
Jul 2009

@arowe17: Jag flyttade ut era inlägg till feedback där bra idéer och svar kläcks

Trädvy Permalänk
SweClockers
Andreas Dimestam
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002

@arowe17, @Olegh, @Tdoll, @jOnÄTÄn

Framförallt är det behovet av underhåll och administrering som gör det klurigt att tillhandahålla en generell bilduppladdningstjänst. Vi behöver ha koll på vad som laddas upp på våra servrar och se till att det inte bryter mot några lagar eller andra regler, vilket är lättare sagt än gjort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Olegh:

Ett sätt att minska kostnaden för trafik är att ha dynamiska länkar till alla bilder (typ som Yahoo har för filer som är uppladdade i diskussionsgrupperna).

Detta skulle fungera så att ifall en tråd laddas så blir alla bilderna synliga.
Men om någon vill ta en länk till en bild och publicera den någon annnanstans så kommer länken att sluta att fungera efter x tid (15 min, 1 eller 2 timmar).

Vill man länka till en bild på forumet så blir det att man får länka till tråden eller den individuella "post:en".

Bara en tanke för att minska trafiken.

Dator: Japps, några år på nacken men tillräcklig | Dell 3008WFP 30" skärm
Bärbar dator: MBA 13" NAS: QNap TS-509 & Synology DS3612xs, DS416
Skrev jag något vettig? "Bra inlägg":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Trädvy Permalänk
Chefredaktör
Jacob Hugosson
Plats
Gävle
Registrerad
Okt 2007
Skrivet av Gustav-P:

Ett sätt att minska kostnaden för trafik är att ha dynamiska länkar till alla bilder (typ som Yahoo har för filer som är uppladdade i diskussionsgrupperna).

Detta skulle fungera så att ifall en tråd laddas så blir alla bilderna synliga.
Men om någon vill ta en länk till en bild och publicera den någon annnanstans så kommer länken att sluta att fungera efter x tid (15 min, 1 eller 2 timmar).

Vill man länka till en bild på forumet så blir det att man får länka till tråden eller den individuella "post:en".

Bara en tanke för att minska trafiken.

Som @Dimestam skriver ovanför ditt inlägg är det underhåll och administration som gör det svårt för oss att tillhandahålla en sådan tjänst. Kostnaden för trafik är ett mindre problem i sammanhanget och något vi skulle kunna svälja vore det inte för de andra bitarna som är minst sagt svåra att hitta en bra lösning på.

Kontaktas enklast via PM, nyhetstips skickas helst genom SweClockers kontaktformulär. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2008

Ser inget problem med att länka till bilder från t ex imgur, tar några sekunder längre