Problem med att boota från M.2 SSD i UEFI på ett MSI Z370-A Pro

Permalänk

Problem med att boota från M.2 SSD i UEFI på ett MSI Z370-A Pro

Tjenare!
Har ett problem med min wd black 250gb. Den hittas i legacy/uefi men inte om man ställer in bara uefi. Windows 10 är installerat och man hittar den i windows om man bootar från en hdd. Hittar inga guider om vad man ska göra. Är ganska ny med datorer så vet inte vad man ska ha för inställningar så man kan boota från m.2. Har ett msi z370-a pro moderkort om det är till hjälp.

§3.1 förbättrade rubrik från "m.2 problem"
Permalänk
Medlem

Eventuellt så att du måste skapa en partition på den, vilket du gör i windows.
Den här är för windows 7 men har för mig att det funkar på samma sätt
https://support.microsoft.com/en-us/help/17418/windows-7-crea...

Visa signatur

5800x | RTX 3090 | Crosshair VIII Hero | Dominator Platinum @3800 | O11 PCMR | PG348Q | 3x360 Custom

Permalänk
Moderator
Testpilot

* Rubrik förtydligad *

@MasterCandy97: Jag har ändrat din rubrik till en som beskriver ditt problem bättre. Tänk på att en bra rubrik är nyckeln till att beskriva för andra medlemmar vad ditt problem är.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

@Dinoman: tack så mycket

Permalänk
Skrivet av BoilInBagRis:

Eventuellt så att du måste skapa en partition på den, vilket du gör i windows.
Den här är för windows 7 men har för mig att det funkar på samma sätt
https://support.microsoft.com/en-us/help/17418/windows-7-crea...

Testade precis det men det funkade inte. Som sagt hittar disken i windows och ssdn har windows 10 installerat med den vill inte boota

Permalänk
Medlem

Citat från https://www.datormagazin.se/2017/mbr-eller-gpt/ "64-bits Windows kan inte startas på en UEFI-dator med en MBR-formaterad disk, utan kräver i stället GPT"

https://www.windowscentral.com/how-convert-mbr-disk-gpt-move-... instruktioner för att konvertera MBR till GPT.

Kanske hjälper?

Permalänk
Medlem

Ändrar du bootordningen när du vill boota från den så att den är först? Jag har varit med om att det behövs även om tanken är att UEFI ska leta igenom listan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Wcx:

Citat från https://www.datormagazin.se/2017/mbr-eller-gpt/ "64-bits Windows kan inte startas på en UEFI-dator med en MBR-formaterad disk, utan kräver i stället GPT"

https://www.windowscentral.com/how-convert-mbr-disk-gpt-move-... instruktioner för att konvertera MBR till GPT.

Kanske hjälper?

Skrivet av mmarks:

Ändrar du bootordningen när du vill boota från den så att den är först? Jag har varit med om att det behövs även om tanken är att UEFI ska leta igenom listan.

Skickades från m.sweclockers.com

Den är tydligen redan GPT. Ssdn hittas i bios om man har ställt in "legacy/uefi" men inte om man har bara uefi inställt.

Permalänk
Medlem

Kolla om du har nån bios-uppdatering du kan göra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel

Permalänk
Skrivet av Fastie:

Kolla om du har nån bios-uppdatering du kan göra

Skickades från m.sweclockers.com

Uppdaterade precis men det funkar inte iallafall. Ska hem till en i grannbyn och kolla om han kan fixa den, annars blir det att returnera alt sälja och köpa en "vanlig" ssd

Permalänk
Medlem

Jag hade lite buggar att få min WD Black 500gb att bli upptäckt på datorn i signaturen. Man måste köra med rätt inställning i bios, vilket jag gjorde, men efter senaste bios och en load av optimal defaults + på/av med inställningen så hoppade det igång.

Ska gå och kolla vad inställningen heter i gigabytes bios.

Har skickat bilder till TS med pm.
Inställningen jag fick bråka med var CSM.
Har dålig koll på vad den gör för något men jag lärde mig det ifrån Tom's hardware "M.2 Drive only visible when CSM is enabled"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel

Permalänk
Skrivet av Fastie:

Jag hade lite buggar att få min WD Black 500gb att bli upptäckt på datorn i signaturen. Man måste köra med rätt inställning i bios, vilket jag gjorde, men efter senaste bios och en load av optimal defaults + på/av med inställningen så hoppade det igång.

Ska gå och kolla vad inställningen heter i gigabytes bios.

Har skickat bilder till TS med pm.
Inställningen jag fick bråka med var CSM.
Har dålig koll på vad den gör för något men jag lärde mig det ifrån Tom's hardware "M.2 Drive only visible when CSM is enabled"

Skickades från m.sweclockers.com

"CSM = Asus
Windows 8.1/10 WHQL Support = MSI, enable this thing. and you can do a uefi boot. 6sec boot sexy aF"

så skrev en på msi forumet.
Har testat med den av och på men ssdn vill ändå inte boota. Vet inte om någonting saknas eller är felinställt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasterCandy97:

"CSM = Asus
Windows 8.1/10 WHQL Support = MSI, enable this thing. and you can do a uefi boot. 6sec boot sexy aF"

så skrev en på msi forumet.
Har testat med den av och på men ssdn vill ändå inte boota. Vet inte om någonting saknas eller är felinställt.

Nej, CSM = namnet för den funktionen enligt UEFI-standarden.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Nej, CSM = namnet för den funktionen enligt UEFI-standarden.

Menar att på asus moderkort står det CMS och på msi står det WHQL support för jag kan inte hitta CMS på mitt msi moderkort.
Eller är jag ute och cyklar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasterCandy97:

Menar att på asus moderkort står det CMS och på msi står det WHQL support för jag kan inte hitta CMS på mitt msi moderkort.
Eller är jag ute och cyklar?

Ja, MSI har valt att idiotförklara sina användare av någon anledning. CMS är den korrekta termen som alla andra tillverkare använder men på MSI-moderkort heter det Windows 8/10 Mode eller liknande. WHQL kan de säkert också kalla det men det är ju om möjligt ett ännu mer idiotiskt namn då det syftar på signering av drivrutiner, något som 64bit-versioner av Windows kräver oavsett.

Nej, du är inte ute och cyklar. Jag ville bara tydliggöra att CSM inte är något ASUS-specifikt, det är det riktiga namnet enligt standarden.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Ja, MSI har valt att idiotförklara sina användare av någon anledning. CMS är den korrekta termen som alla andra tillverkare använder men på MSI-moderkort heter det Windows 8/10 Mode eller liknande. WHQL kan de säkert också kalla det men det är ju om möjligt ett ännu mer idiotiskt namn då det syftar på signering av drivrutiner, något som 64bit-versioner av Windows kräver oavsett.

Nej, du är inte ute och cyklar. Jag ville bara tydliggöra att CSM inte är något ASUS-specifikt, det är det riktiga namnet enligt standarden.

Kan vara därför man inte "hittar" CSM då dom döpt om det :D. Ska iallafall få hjälp av en kompis imorgon så jag hoppas att han får fart på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasterCandy97:

Kan vara därför man inte "hittar" CSM då dom döpt om det :D. Ska iallafall få hjälp av en kompis imorgon så jag hoppas att han får fart på den.

Hej! Hur har det gått för dig!? Stött på samma problem. Har försökt med allt känns det som . Hur löste du de?
Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

konstigt problem det här, hade samma jag också, då hjälpte som sagt att Aktivera CSM på mitt Asus moderkort.

värkar vara rätt vanligt, varför fixas det inte till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

konstigt problem det här, hade samma jag också, då hjälpte som sagt att Aktivera CSM på mitt Asus moderkort.

värkar vara rätt vanligt, varför fixas det inte till?

Ändrade de som ska vara msi:s csm. Men rebootar bara till bios igen. Som ni säger så verkar den inte vilja starta från den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Vet du med säkerhet om bootloadern ligger på m.2 enheten eller hade du nått annat anslutet när du installerade ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vet du med säkerhet om bootloadern ligger på m.2 enheten eller hade du nått annat anslutet när du installerade ?

Är inte så kunnig men då hade jag bara m.2 disken i. :/
Så nu kör jag som innan med vanliga ssd som main och m.2 som lagring bara. helt värdelöst.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Coder3d:

Är inte så kunnig men då hade jag bara m.2 disken i. :/
Så nu kör jag som innan med vanliga ssd som main och m.2 som lagring bara. helt värdelöst.

Om du bara hade m.2 enheten inkopplad vid installation så ligger bootloadern på den, det fanns ju inge annan enhet att installera den på i det läget så då kan den ju inte hamnat på nått annat ställe.
Om det är så som du beskrivit så är det då troligen nån inställning i "boot" eller "lagringsenhets prioritets ordningen" i bios som är felaktig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.