Permalänk

Föra över fotoutskrift till lack

Jag har en fundering.

Jag har en cykel ram jag håller på fräscha upp, men fick en tanke, det hade vart kul att få dit nån bild snyggt innan man lägger på klarlacken .

Så min fråga är , kan jag med hjälp av min blackstråleskrivare på nått sätt skriva ut en bild med tex svart motiv och sedan få det på ramen?

Går det lägga bilden i vatten en stund direkt efter utskrift sen direkt lägga på ramen, gnugga och ta bort pappret?

Vill endast få dit "bläcket" som skrivs ut

Visa signatur

DreamHack Winter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbban77:

Jag har en fundering.

Jag har en cykel ram jag håller på fräscha upp, men fick en tanke, det hade vart kul att få dit nån bild snyggt innan man lägger på klarlacken .

Så min fråga är , kan jag med hjälp av min blackstråleskrivare på nått sätt skriva ut en bild med tex svart motiv och sedan få det på ramen?

Går det lägga bilden i vatten en stund direkt efter utskrift sen direkt lägga på ramen, gnugga och ta bort pappret?

Vill endast få dit "bläcket" som skrivs ut

Om det är en enklare bild så gör en schablon och måla med riktig färg.
Att försök överföra bläcket från pappret kommer aldrig bli bra. Alternativ att du skriver ut på tunt papper eller plast och klistra fast på ramen och sedan kör klarlack över hela ramen.

Permalänk
Medlem

Beroende på motiv kan du låna en projektor av någon och fyll bara i konturerna med en permanentmarker med tunn spets.

Permalänk
Hjälpsam

Finns även transparent självhäftande klisterlappar som man kan printa på och sedan lacka över. Sånadär ungar använder för att skriva ut sina egna klistermärken.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Vet inte hur bra det fungerar på metall/lackad yta, men sett folk som använder någon form av vaxat/smörpapper i sin bläckstråleskrivare och kan föra över den till trä.
Går även med Laserskrivare och vanligt papper men då får man använda Aceton (har gjort det själv), även här till trä.

Men sök efter "inkjet transfer metal" eller något liknande, så kanske du hittar något.
Finns väldigt många guider på engelska över olika metoder skulle jag tro.