Speldator - bygge. Budget: 12 000-13 000

Permalänk

Speldator - bygge. Budget: 12 000-13 000

Hej. Tänkte köpa en ny burk avsedd för spel för någonstans runt 12-13000. Skulle vara tacksam för förslag med lite motiveringar

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Kan du bygga den själv? Om du kan bygga själv så har du ett förslag från mig här iaf:

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk

@Dundaj: Det är tanken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacWithoutCheese:

Hej. Tänkte köpa en ny burk avsedd för spel för någonstans runt 12-13000. Skulle vara tacksam för förslag med lite motiveringar

Tack på förhand.

Du ska spela i 1080p?

Permalänk

1440

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacWithoutCheese:

Då blir direkt en Ryzen + 2080 kombo något att överväga även om det är en bit över budget, går att spara in några hundringar på billigare moderkort. Hur många hz klarar skärmen av förövrigt?

Permalänk

@Muumin: 144Hz. Ser bra ut!

Permalänk
Medlem

I 1080p dominerar Intel fortfarande men i högre upplösningar jämnar skillnaden ut sig och blir nästan likvärdig mellan Intel och Ryzen. Detta eftersom den mesta vikten hamnar hos grafikkortet istället för processorn, därför är det mer värt att lägga pengarna på grafikkortet i ditt fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacWithoutCheese:

@Muumin: 144Hz. Ser bra ut!

Okej då är frågan om du siktar på att köra på bästa möjliga grafikinställningar/lägre FPS eller så hög FPS som möjligt/lägre grafikinställningar.

Permalänk
Medlem

Funderat på sweclockers vårdator? Ligger vid din prislinje. Skulle nog uppgradera till ett RTX 2070 kort om det är så att du vill spela i 1440p. Blir ju en tusenlapp eller två över din budget, men det är vad 1440p kostar med någorlunda framtidssäkring.
Skickar med en lista på komponenter jag skulle tänka mig. https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3875446

Permalänk
Medlem

Det här är en bra bit under budget, men Vega56 för 3k är för mycket för pengarna i 1440p för att titta på något annat atm.
Processorn är kanske lite udda, men också snuskigt billig (om du bor runt Uppsala-Sthlm). Köp en snygg separat kylare som du med glädje sparar till nästa bygge och spara dina 3k för att motivera tidigare uppgradering nästa gång.
Utöver det, moderkortet har bra VRM (länk på det), 2 m2 slots och allmänt snyggt. Chassit matchar och är lika snyggt det. Vill du lägga lite mer pengar, titta på en större SSD, möjligtvis en M2 (Intel 660p samt Crucial P1-serierna kostar lika mycket som SATA SSDs och är snabbare).
Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 1600X (1 549 kr hos Webhallen)
Grafikkort: Sapphire Radeon RX Vega 56 8GB Pulse (3 090 kr hos NetOnNet)
Chassi: NZXT H400 (729 kr hos Inet)
Moderkort: MSI B450M MORTAR TITANIUM (1 289 kr hos Komplett)
RAM: Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Sport LT Grå (990 kr hos Dustin)
SSD: Crucial MX500 500GB SATA 2.5" 7mm (CT500MX500SSD1) (699 kr hos NetOnNet)
PSU: Corsair RM650x V2 650W (999 kr hos NetOnNet)
CPU-kylare: Cryorig H7 CPU Kylare (389 kr hos Inet)
Summa: 9 734 kr

Permalänk

@Muumin: Siktar på grafiken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacWithoutCheese:

@Muumin: Siktar på grafiken!

Okej då behöver inget ändras, billigare moderkort får ned priset 300 men ska du gå ned mer än så börjar du dra ned på nätagget och det är inte rekommenderat.

Permalänk
Medlem

Gillar inte att vara den, men kan ju vara värt att vänta och se vad som händer med nya Ryzen generationen som fastställt ska komma ut inom några månader:
https://www.sweclockers.com/nyhet/27535-amd-bekraftar-lanseri...

Permalänk

@Muumin sitter utan dator för tillfället. Några månader is a looooong time 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacWithoutCheese:

@Muumin sitter utan dator för tillfället. Några månader is a looooong time 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Gotcha, då hade jag köpt det jag föreslog nu också Moderkortet stödjer också nästa generation processorer så i värsta fall kan du ju bara sälja denna och köpa en i 3000-serien vid senare tillfälle.

Permalänk

@Muumin: Tusen tack för all hjälp! Ny fråga: om vi leker med tanken att jag inte vill bygga ihop det själv, möjligtvis gå ner någon tusenlapp i grafik för att köpa en till skärm istället eller vänder på det förra och kör på FPS? Hur skulle det kunna se ut då?

Permalänk
Medlem

Menar du en till skärm att ha bara för att det är najs eller en till skärm för att spela på den istället i lägre upplösning?
Bara att göra valet att inte bygga själv tar ned prestandan ordentligt, om du också ska klämma in en i skärm i din budget så blir det ingen dator kvar.

Detta är vad som händer när du väljer att inte bygga själv, du betalar mer för motsvarande dator med ett 2070:
https://www.inet.se/datorbygge/b1083478/exempel

Ska du gå ned i pris på datorn och lägga på skärm istället så snackar vi alltså ett 2060 max.

Permalänk

@Muumin: Tack för svar! Menade en till skärm utöver de 13-14k:na, så var väl mest intresserad av hur ett omvänt bygge med fokus på CPU istället för GPU kunde sett ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacWithoutCheese:

@Muumin: Tack för svar! Menade en till skärm utöver de 13-14k:na, så var väl mest intresserad av hur ett omvänt bygge med fokus på CPU istället för GPU kunde sett ut

Då hänger jag med, fortfarande gäller det dock att du bygger själv. Dundaj hade ett bra exempel på det högre upp, 9700k + 2060. Den sista variationen vore en i5-9600k + 2070. Alla hamnar på runt samma pris.

Permalänk
Medlem

En Ryzen 2700x är ingen prestandaökning i spel från en 2600x i stort sett.

Permalänk

@Muumin: Hur pass märkbar kommer skillnaden vara för mig mellan 2070 och 2080?

Permalänk
Medlem

@Macwithoutcheese det är ca 18% skillnad i prestanda mellan 2070/2080

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk

@Dundaj: Tack för svar!

Permalänk

@Muumin @Dundaj Om jag lägger på runt en tusenlapp för inet speccen, kan jag få ett vettigt 2080 då? Och kommer kylningen vara bra nog? Det är en djungel för en rookie som mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacWithoutCheese:

@Muumin @Dundaj Om jag lägger på runt en tusenlapp för inet speccen, kan jag få ett vettigt 2080 då? Och kommer kylningen vara bra nog? Det är en djungel för en rookie som mig

Här är ett exempel, kunde inte få lika bra pris från Inet. Grafikkortet är en fyndvara men det finns bra kort för bara en hundring mer.
Edit: Ja kylningen räcker, det följer med en riktigt kompetent kylare med processorn.