Permalänk
Medlem

Wifi mellan hus + bra signal utomhus

Jag har stött på problem och är lite lost i vad jag behöver köpa och göra för att få till nätverket vid mellan mina hus. Hoppas att någon här kan hjälpa mig.

Hus A har grävd fiber inkopplad och jag vill med hjälp av den får Wifi till Hus B samt Hus Bs trädgård. Mellan Hus A och Hus B är det ca 50 meter med berg mellan. Fri sikt får man från Tak->Tak. Hus A har idag en router inkopplad.

Har nyligen köpt två stycken Ubiquiti NanoBeam AC GEN2 NBE-5AC-GEN2.

Så min fråga, vad behöver jag göra och ev köpa mer för att få bra Wifi inne i Hus B samt ha en bra signal utomhus runt Hus B? Behöver jag ytterligare en accesspunkt för trädgården och en router för wifi inomhus? Allt i hus B kommer kopplas upp trådlöst.

Permalänk
Medlem

Blanda inte in en router till, utan du bör klara dig bra med en switch och accesspunkt.
Sen om du behöver en accesspunkt inne och en ute är väl upp till dig samt hur huset är byggt och hur stor yta du vill täcka med trådlöst nätverk runt huset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Blanda inte in en router till, utan du bör klara dig bra med en switch och accesspunkt.
Sen om du behöver en accesspunkt inne och en ute är väl upp till dig samt hur huset är byggt och hur stor yta du vill täcka med trådlöst nätverk runt huset.

Inte helt med på hur jag ska koppla de olika enheterna och vad jag behöver var? En Ubiquiti NanoBeam på Hus A som är kopplas till Hus As router samt en Ubiquiti NanoBeam på Hus B som tar emot signalen. Men hur gör jag sen?

Permalänk
Medlem

Det bästa är att köra Ubiquiti NanoBeam i bryggmod.
Då fungerar de som en kabel, de använder ett eget protokoll som ger låg ping och hög tillförlitlighet.
Inga andra Wifi enheter går att koppla in när man kör dem som en brygga.

I hus B får du ett Ethernet uttag från Ubiquiti NanoBeam.
Vad du skall göra sedan beror på dina behov.

Om du bara vill ha Wifi i hus B så skaffar du en AP och kopplar in den i till Ethernet uttaget på NanoBeam.

Vill du också ha lite portar så skaffar du en switch som du kopplar till NanoBeam.
Sedan kopplar du på en eller eller flera AP samt övrig utrustning till switchen.

Jag hade satt in en Ubiquiti Networks UniFi Switch 8-60W samt lämplig AP från Ubiquiti. Räcker med en lite eftersom du får max 450 MBit/s från bryggan.
Både AP och Nanobeam kan då få ström från switchen.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Det bästa är att köra Ubiquiti NanoBeam i bryggmod.
Då fungerar de som en kabel, de använder ett eget protokoll som ger låg ping och hög tillförlitlighet.
Inga andra Wifi enheter går att koppla in när man kör dem som en brygga.

I hus B får du ett Ethernet uttag från Ubiquiti NanoBeam.
Vad du skall göra sedan beror på dina behov.

Om du bara vill ha Wifi i hus B så skaffar du en AP och kopplar in den i till Ethernet uttaget på NanoBeam.

Vill du också ha lite portar så skaffar du en switch som du kopplar till NanoBeam.
Sedan kopplar du på en eller eller flera AP samt övrig utrustning till switchen.

Jag hade satt in en Ubiquiti Networks UniFi Switch 8-60W samt lämplig AP från Ubiquiti. Räcker med en lite eftersom du får max 450 MBit/s från bryggan.
Både AP och Nanobeam kan då få ström från switchen.

Stort tack! Just nu behövs inga portar så räcker med en AP då. Får se hur stark signalen är, annars köper vi till en switch och en till AP.

Kan du rekommendera något av deras AP? Huset är enplan på 70m2 utan tjocka väggar. Tomten som det behövs wifi på är ca 2500m2 där huset är i mitten.

Permalänk
Hjälpsam

Hur ni bryggar är redan löst.
Därefter, börja med en Long Range inne i huset, det bör lösa det mesta, OM du behöver komplettera med en utomhus AP för trädgården ta en Mesh point UAP-AC-M.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Rekordmedlem

Du behöver en router eftersom du inte har någon, det enklaste är att placera den närmast inkommande anslutning och ha den trådlösa bryggan på dess lansida.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Hur ni bryggar är redan löst.
Därefter, börja med en Long Range inne i huset, det bör lösa det mesta, OM du behöver komplettera med en utomhus AP för trädgården ta en Mesh point UAP-AC-M.

En Long Range version ger ju tyvärr samma teckning som en icke Long Range här i Sverige på grund av begränsningar i uteffekt. Dock har den ju bättre mottagning från enheterna istället. (Man kan ju dock gå förbi denna begränsning om man ställer den till ett annat land tydligen).

@mrqaffe: Men enligt hans första post, så har han ju en Router i hus A där fibern går in.
Då behöver han ju inte en till i hus B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

En Long Range version ger ju tyvärr samma teckning som en icke Long Range här i Sverige på grund av begränsningar i uteffekt. Dock har den ju bättre mottagning från enheterna istället. (Man kan ju dock gå förbi denna begränsning om man ställer den till ett annat land tydligen).

Long Range har samma effekt som en vanlig. Det fanns en gammal LR från dem som hade mer effekt.
Antennen är lite annorlunda utformad så att toroiden är lite mer tillplattad.
Täckning från LR är större i horizontal led och mindre i vertikal led jämfört med en Lite.
Den är m.a.o. bra i enplans hus men inte i två plans.

Eftersom det är en enplans villa är kan det vara idé att lägga några hundringar extra på en UniFi AP AC LR istället för en Lite.
Ingen mening med att skaffa Pro eller HD eftersom bryggan begränsar dig till 450 Mbit/s.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

@Prelatur: OK, då har de ändrat sedan vi skaffade våran.
Dock så har jag ju täckning på våran icke Long Range över hela tomten som är på ca 2000 M2.

Men om det är som du säger så är ju en Long Range perfekt i detta fallet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av loefet:

En Long Range version ger ju tyvärr samma teckning som en icke Long Range här i Sverige på grund av begränsningar i uteffekt. Dock har den ju bättre mottagning från enheterna istället. (Man kan ju dock gå förbi denna begränsning om man ställer den till ett annat land tydligen).

@mrqaffe: Men enligt hans första post, så har han ju en Router i hus A där fibern går in.
Då behöver han ju inte en till i hus B.

Sorry, jag ser att jag läste fel, läste "ingen router"

På utsidan hus b kan man kanske behöva en AP om man vill ha bra utomhustäckning i trädgården

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Inget problem, är mycket väl medveten att det kan gå lite fort ibland...

Absolut kan det vara så, men börjar man med en så behöver man ju inte slänga ut mer pengar än nödvändigt om det nu inte behövs.

Permalänk
Avstängd

Min Lite AP täcker med lätthet övervåningen, ca 75 m2 samt stora delar av tomten, cirkus 20 meter i omkrets kring huset.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393875

Sen som switch om du väljer det valet är jag själv nyfiken på D-Links nya med POE
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4962944
Har inte testat själv eller sett några tester av den.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Jag körde router -> switch -> powerbeam hus 1 -> powerbeam hus 2 ->switch -> när jag delat mitt fiber till brorsan som bor 800m bort. fungerade perfekt.

Körde parabolerna i bridge mode.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

Jag har en Long range i mitten av huset i källar trappan och den täcker även stora delar av tomten som är ca 2000kvm. tycker det funkar bra för den är väldigt stabil. har haft flera asus routrar och dom har alltid strulat med wifit förutom på mycket nära håll. unifyn håller stabil kontakt till sista metern där man har täckning, kanske bara gick i 1kb/s MEN det fungerade iallfall riktigt långt bort.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.