Elscooter med lite grövre däck + dammskyddad.

Permalänk

Elscooter med lite grövre däck + dammskyddad.

Hej!

Vad rekommenderar ni för elscooter för att även köra på grus och naturstig på? Behöver ingen super-offroadhistoria, men något som inte bara har hårda gummidäck önskas. Gärna med lite mönster.

Ligger lite högt i pris, men...

https://www.audiovideo.se/hem-hushall/gyroway-elscooter?ref=prisjakt

Klurar även på en vanlig scooter med eldrift, mer "vespa" (reg.varumärk) hållet till...

Vill inte lägga alltför mkt pengar. Max 5 lakan för elscooter och kanske det dryga dubbla för en vespa-variant.

20kmh räcker utmärkt, resp 25 för vespan...väl? Eller är det 20 på en sån med om man man köra på cykelbana?

Alla tips väkomnas! Ska fundera så länge vad jag prioriterar just nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Jag har precis köpt mig en Xiaomi Mijia M365 för dryga 4000:- för att pendla till jobb med. Men tittat en del på YouTube på folk som köpt "off-road" däck som är utan luft för att ta sig fram med i länder som saknar asfalterad yta. Då jag läst att däcken lätt kan gå sönder.

T.ex. dessa: M365 Scooter Tyre - Ali Express

Tycker den funkar alldeles utmärkt. Jag har dock ändrat firmware i min så den går lite snabbare än tänkt, just för att pendlingen till jobb inte ska gå så långsamt. Dryga 35 km/h istället för låsningen på 25 km/h.

Lycka till!

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem

Jag kör min Xiaomi M365 till och från jobbet, en del av sträckan är genom en park där det är grusväg och det har inte varit några problem. Men naturstig kanske är värre, den har inte så bra markfrigång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Jag kör min Xiaomi M365 till och från jobbet, en del av sträckan är genom en park där det är grusväg och det har inte varit några problem. Men naturstig kanske är värre, den har inte så bra markfrigång.

Ser ut att vara en riktig trevlig makapär!
Kör du året runt? Kan tänka mig att spårig snö/is är bökiga hinder? Kanske inte ens är meningen att använda under svenska vintrar?
Hur är det att åka i spöregn? Behöver man vara orolig? Lämpligt med någon stor poncho kanske?
Hur stor är laddaren? Lämpligt att ha med sig den till jobbet och ladda där?

Många frågor...

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

Ser ut att vara en riktig trevlig makapär!
Kör du året runt? Kan tänka mig att spårig snö/is är bökiga hinder? Kanske inte ens är meningen att använda under svenska vintrar?
Hur är det att åka i spöregn? Behöver man vara orolig? Lämpligt med någon stor poncho kanske?
Hur stor är laddaren? Lämpligt att ha med sig den till jobbet och ladda där?

Många frågor...

Jag har använt min i ca 4 veckor nu och jag är mycket nöjd.
Har åkt i regn och det är rekommenderat att inte åka i stora vattenpölar, men lite vatten klarar den. Brukar ha min regnjacka när vädret är kass.

Laddar den inne på kontoret, inga problem med det. Smidig att bära med sig in och laddaren är väldigt liten, storlek av en datorladdare.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem

@Leedow: Jag har bara haft den sedan i mars, har kommit snö någon gång men jag valde att gå då. Även när det regnat så har jag gått, inte undersökt hur vattentålig den är.

Jag laddar den hemma någon gång per vecka, då kör jag ungefär 15 minuter om dagen, så laddningen för mig är inget jag behöver tänka på.

Det viktiga är tycker jag att det är en satans rolig liten pryl att ta sig fram på.

Kan vara lite svårt ibland bara att låsa fast den om man ska handla något på hemvägen.

Permalänk

Åh - bra svar här! Mmm.... M365 kanske och sådana där däck. Naturstig var nog att ta i, men jag tänker främst grus av olika dimensioner.

Hittar lite olika namn: Xiaomi Mi Electric Scooter ES2, och sen står det M355 på andra. CDON hade någon som hette typ MiJea, kanske den du hade. Hm.. =P

Men det är en sak som jag hade önskat - och det hade varit att man kunde stå "rakt" med fötterna istället för bakom varandra. (har en skum rygg) Finns det någon platta man kan köpa till. Har sett att vissa även har sadel man kan montera, men det kanske är på de större scootrarna?

Alternativet är annars en vanlig scooter, elmodell. Men kan jag hitta någon som jag kan stå vanlig på eller sitta på så vore saken biff, liksom. Vanliga scootrar är ju fånigt dyra att försäkra med.

Hittade att det var IP klass på denna IP554 tror jag - Damm, samt skydd för sprut / stänk.

Läste dock detta i en recension " Bra kvalite på ram och känsla men har aldrig kommit över en mil med den, batteriet dör vid runt 8-9 km".

Är det inte bättre?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Modellen jag använder är denna: M365 (inte PRO)

Jag har nästan 5km till jobb och laddar där. Så brukar inte förbruka en så stor mängd. Har kört som mest 15km på en tur och då hade jag lite mindre än halva laddningen kvar. Typ 35-40%. Men min är ju "trimmad" så drar lite extra antar jag. Inga problem med min hittils annars dock. Bara att reklamera om det skulle vissa sig vara sämre än utlovat.

Finns säkert någon "addon" till M365 med större platta att stå på. Jag köpte typ en cykelkorg till min som är påväg hit. Finns massa roligt om man kollar runt.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Inaktiv

Om en elmoped är av intresse så kan jag rekommendera NIU M1 PRO. Klass 1 moped som går 45km/h. Kommer 5-6 mil på en laddning, även om den marknadsförs för upp till 10 mil. Kostar drygt 200kr månaden i trafikförsäkring. Nu är mopeden rätt dyr, 25K nypris (sen kan man få elfordonspremie). Begagnat kan man dock göra ett klipp. Jag har min ute till försäljning på Blocket för 14k. PMa om det är intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0ad:

Modellen jag använder är denna: M365 (inte PRO)

Jag har nästan 5km till jobb och laddar där. Så brukar inte förbruka en så stor mängd. Har kört som mest 15km på en tur och då hade jag lite mindre än halva laddningen kvar. Typ 35-40%. Men min är ju "trimmad" så drar lite extra antar jag. Inga problem med min hittils annars dock. Bara att reklamera om det skulle vissa sig vara sämre än utlovat.

Finns säkert någon "addon" till M365 med större platta att stå på. Jag köpte typ en cykelkorg till min som är påväg hit. Finns massa roligt om man kollar runt.

Jag kapar tråden här lite för att ställa en snabb fråga rörande "trimmet".
Upplever du bara fördelar med att ha trimmat den? Några andra saker mer än topphastighet som du märker av?

Har en M365 själv som jag inte trimmat än, måste införskaffa mig en androidnalle för att göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Åh - bra svar här! Mmm.... M365 kanske och sådana där däck. Naturstig var nog att ta i, men jag tänker främst grus av olika dimensioner.

Hittar lite olika namn: Xiaomi Mi Electric Scooter ES2, och sen står det M355 på andra. CDON hade någon som hette typ MiJea, kanske den du hade. Hm.. =P

Men det är en sak som jag hade önskat - och det hade varit att man kunde stå "rakt" med fötterna istället för bakom varandra. (har en skum rygg) Finns det någon platta man kan köpa till. Har sett att vissa även har sadel man kan montera, men det kanske är på de större scootrarna?

Alternativet är annars en vanlig scooter, elmodell. Men kan jag hitta någon som jag kan stå vanlig på eller sitta på så vore saken biff, liksom. Vanliga scootrar är ju fånigt dyra att försäkra med.

Hittade att det var IP klass på denna IP554 tror jag - Damm, samt skydd för sprut / stänk.

Läste dock detta i en recension " Bra kvalite på ram och känsla men har aldrig kommit över en mil med den, batteriet dör vid runt 8-9 km".

Är det inte bättre?

Jag har en M365 "vanilj" och har kommit rätt långt med den, över 20KM, men när det är en batteriplupp kvar av fyra så blir den rätt seg.
Det finns två längen också, eco och vanligt. Jag kör bara på vanligt läge, eco är för segt för att driva fram en 90 kilos klump.

Permalänk

Hur mycket väger ni? (själv mer åt 90 än 70, kan ju göra viss skillnad)?

Spännande med tillbehör. Hojta om ni ser nån "stå-platta" ! Men annars...man får inte plats att stå med båda fötterna på orginalet va?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Jag kapar tråden här lite för att ställa en snabb fråga rörande "trimmet".
Upplever du bara fördelar med att ha trimmat den? Några andra saker mer än topphastighet som du märker av?

Har en M365 själv som jag inte trimmat än, måste införskaffa mig en androidnalle för att göra det.

Har en sådan jäkel och har trimmat den såpass så motorn använder 1000w istället för sina tidigare ynkliga 250w. För att inte totalt förstöra batteriet så har jag lagt in en tidsgräns på 5sek vid den effekten,sen går den ner till 750w. Moppen införskafades i december och än håller den utan några problem alls, annat än att däcken är bytta mot solida.
Är en fetare jäkel på drygt 100kg så det passar sig bra med ökade effekten. Hastigheten ökas inte nämnvärt mot innan, max 30 kanske? Då det till störst del begränsas av spänningen till motorn.

https://sv.xiaomitoday.it/piu-potenza-con-il-firmware-mod-per...

Här har du en guide.

Permalänk
Medlem

lagen är lite luddig, men elcykel får max har 250w som assist.
å allt annat som inte är en elcykel räknas i lagens mening just som elcykel, det enda undantaget är just segway, onewheel och EUC, förutsatt de inte kan köras över 25km/h, kan de köras över 25km/h är den inte laglig, värt att tänka på att polisen kan beslagtag ditt "fordon".

jag köpte en spark cykel med punkterings fria däck, stötdämpare fram och bak, helt vattentät, bromsljus bak, lykta fram, färgdisplay, 500watt. 4mil batteri, jag kommer dock typ 2mil men jag väger också 120kg.
E-Skate Kompaniet

jag ville också att den inte skulle se ut som ett monster av lagliga skäl, den har elektronisk strypning till 25km/h men den toppar 36km/h.
men ja, den är utanför din price range.

men som sagt man får vad man betalar för, har hört att folk kör sönder "slangen" i sina däck på m365 osv så därav föll valet på denna med punkteringsfria däck.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Jag kapar tråden här lite för att ställa en snabb fråga rörande "trimmet".
Upplever du bara fördelar med att ha trimmat den? Några andra saker mer än topphastighet som du märker av?

Har en M365 själv som jag inte trimmat än, måste införskaffa mig en androidnalle för att göra det.

Upplever snabbare acceleration med den och högre topphastighet. Något negativt jag uppmärksammat är bromsarna. När man är i topphastighet så rycker bromsarna lite precis i början av en imbromsning. Annars är det bara positivt. Använder en "Heavy" mod som inte trimmar särskilt mycket men ger mig hastigheter upp mot 35 km/h och snabbare i uppförsbackar.

Skrivet av hurrai:

lagen är lite luddig, men elcykel får max har 250w som assist.
å allt annat som inte är en elcykel räknas i lagens mening just som elcykel, det enda undantaget är just segway, onewheel och EUC, förutsatt de inte kan köras över 25km/h, kan de köras över 25km/h är den inte laglig, värt att tänka på att polisen kan beslagtag ditt "fordon".

jag köpte en spark cykel med punkterings fria däck, stötdämpare fram och bak, helt vattentät, bromsljus bak, lykta fram, färgdisplay, 500watt. 4mil batteri, jag kommer dock typ 2mil men jag väger också 120kg.
E-Skate Kompaniet

jag ville också att den inte skulle se ut som ett monster av lagliga skäl, den har elektronisk strypning till 25km/h men den toppar 36km/h.
men ja, den är utanför din price range.

men som sagt man får vad man betalar för, har hört att folk kör sönder "slangen" i sina däck på m365 osv så därav föll valet på denna med punkteringsfria däck.

Har scootern inställd på så att när man startar den så startar den i "ECO-Mode" där den är låst i normal hastighet. Det kanske inte en polis förstår sig på om han ska prova den

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Har en sådan jäkel och har trimmat den såpass så motorn använder 1000w istället för sina tidigare ynkliga 250w. För att inte totalt förstöra batteriet så har jag lagt in en tidsgräns på 5sek vid den effekten,sen går den ner till 750w. Moppen införskafades i december och än håller den utan några problem alls, annat än att däcken är bytta mot solida.
Är en fetare jäkel på drygt 100kg så det passar sig bra med ökade effekten. Hastigheten ökas inte nämnvärt mot innan, max 30 kanske? Då det till störst del begränsas av spänningen till motorn.

https://sv.xiaomitoday.it/piu-potenza-con-il-firmware-mod-per...

Här har du en guide.

Super, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0ad:

Upplever snabbare acceleration med den och högre topphastighet. Något negativt jag uppmärksammat är bromsarna. När man är i topphastighet så rycker bromsarna lite precis i början av en imbromsning. Annars är det bara positivt. Använder en "Heavy" mod som inte trimmar särskilt mycket men ger mig hastigheter upp mot 35 km/h och snabbare i uppförsbackar.

Har scootern inställd på så att när man startar den så startar den i "ECO-Mode" där den är låst i normal hastighet. Det kanske inte en polis förstår sig på om han ska prova den

nice

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W