NAS setup för 30 pers.

Permalänk
Medlem

NAS setup för 30 pers.

Om man vill ha en NAS som klarar flera användare simultant, vad ska man kolla på? Media/filöverföring.

Bättre att köpa ex 3 st med 3 olika routrar, el någon bättre som klarar flera användare.

Kan någon rekommendera NAS:ar som kan funka?

Visa signatur

Surfar gör jag helst i havet!

Permalänk
Medlem

En 860 EVO 4 TB + NAS enclosure.
Säg åt gubbarna att dom endast får tanka YIFY.

På tok för lite information för att ge något vettigt svar.

Permalänk
Medlem

Yify?

Vi har nu ett system som är uppbyggt på flera routrar men med 2 st NAS kopplade till hela nätverket. Så 3 routrar som är kopplat med 2 st NAS.

Men systemet blir överbelastat så vi behöver utöka ngnstans för att få upp hastigheten, men frågan är vart man ska börja.

Bara bygga ut systemet med fler Nas:ar och dubblera median mellan dom? Typ koppla ihop dom så dom synkar sig.

Eller är det bättre att dela upp systemet så man ex isolerar varje router med en egen NAS.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surfar gör jag helst i havet!

Permalänk
Medlem

Dvs ex är en NAS med 4 HD, 4 gg mer kapabel att streama media än en med 2 st? El handlar detta bara om förmågan att ta backup?

Har hittat NASar med 2,4,10 diskutrymmen, men lite info om hur bra dom är på att hantera flera anvöbdare och läsa flera olika filer samtidigt. Dvs det kanske är bättre med flera enheter än en stor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surfar gör jag helst i havet!

Permalänk
Medlem

Du får vara mycket mer specifik i hur dessa 30 användare faktiskt använder det hela. Vad är det du vill göra, hur ska dom användas, hur mycket lagring krävs osv.
Hur som för så många användare hade jag snarare kollat på en server istället för en konsument NAS.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

För 30 personer så är konsument-NAS knapp aktuellt längre. En företagsserver brukar ha minst 4 nätverksportar ut typ och processor och diskmängd för att klara att hålla dessa stumfyllda hela tiden om det är bara ren filskyffling. Har man RAID på 7-8 Diskar så är tillgänglig bandbredd rätt bra även med snurrdiskar och har man rejält med (ecc)RAM-minne så får man rejäl diskbuffring.

Men först en kartläggning hur det ser ut idag och var det flaskar.

Är bandbredden in/ut konstant stumfyllda så behövs flera och/eller snabbare nätverksuttag typ 10 GB Ethernet till Routern som sedan fördelas ut - fyller inte servern Ethernet-portar mm. för att görs transkodning eller mycket sökningar på diskarna som resulterar att nätverksportarna inte hålls fyllda så blir det att titta på den delen vilket kanske innebär rejäla dubbelproppar och ev GPU-stöd och kanske SSD/NVMe som disk-cache/hotspot-lagring.

---

bygger du server så bör man ha ECC-RAM på allt och så mycket man kan/har råd, och använda SAS-diskar - faktum är att stordiskar idag kan vara billigare i SAS-utförande än SATA-utförande och vartfall har skillnaden minskat drastisk de senare åren.

Varför SAS och ECC-minne? - för 30 personers underlag så bör man börja titta på 'server-grade' prylar och inte konsumentprylar - vilket innebär ECC på allt - förutom proppar och dess minnen, också för diskkontrollerkort mm om de har lokal minnescache (de bättre HW-RAID kontrollerkorten har det från 250 MB till flera GB - batteri eller flashminnes-backuppat förstås) - sedan kan SAS med expander koppla in ytterligare rack med SAS/SATA-diskar och samma diskkontrollerkort kan hantera > 100 diskar den vägen)

Den andra saken som inte får glömmas bort - hur görs backuper ???

---

Kort sagt analysen på behoven nu och i närmaste framtiden är viktig att genomföra sedan kanske man tex. kan titta på typ

http://www.mullet.se/category.html?category_id=7627

eller rentav fråga dem på en lösning för behovet du har analyserat fram.

och glöm som sagt inte bort backupen och detta skall hanteras.

---

som använd server-OS så är det upp till dig - använd det du känner dig bekväm med - typ.

Permalänk
Medlem

Som redan nämnts. För 30 1GbE anslutningar behöver du multipla 10GbE linor. Delar du det på tre switchar behöver du mao 10 GbE fram till varje switch. För att klara det behöver du antagligen flera interface i NASen till routern och en CPU som klarar av att hantera trafiken både i NASen och i routern.

Glöm allt vad konsumentprodukter heter, du behöver enterprise grade prylar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Personen (jag antar att den ska stå hemma hos någon av er), vad har denna för typ av uppkoppling?
Hoppas du svarar gigabit eller uppåt

Edit: Har ni tänkt splitta elräkningen också?

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Kanske bättre att dela upp er i fler grupper?

Permalänk
Medlem

Intressant hur folk spekulerar hurvida han behöver ditt o datt utan att vi har en susning om vad dom ska titta på.

1Gbe anslutning går super bra om 30 pers ska titta på excel dokument.
1Gbe ansluting går mindre bra om 30 personer skall kolla på redigerad 4k produktions film...

Vi vet noll innan personen förklarar mera...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Användarprofiler och var flaskhalsarna sitter är A och O att veta innan man funderar på lösningar.

Idag kan man inte avgöra om dessa 30 pers sitter på ett företag och redigerar 4k-video hela dagarna eller om det är tänkt för en LAN-party och toktankar filer mellan sig och lagringen under några få dagar per år... - det ger också olika budgetar för att lösa problemet...

Som sagt 10 GBe räcker till bara 10 personer om de toktankar media/4-kfilm till sina 1Gbe-burkar, och då skall också diskarrayerna för lagringen hänga med på dryga 1 GByte/s kontinuerligt med kanske 10 filer parallellt i sökningen, är rätt ansenligt mängd, skall man dessutom ha det gånger 3 så blir det rätt jobbigt även om allt hämtas från NVMe-minne...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BboatB:

Om man vill ha en NAS som klarar flera användare simultant, vad ska man kolla på? Media/filöverföring.

Bättre att köpa ex 3 st med 3 olika routrar, el någon bättre som klarar flera användare.

Kan någon rekommendera NAS:ar som kan funka?

Varför skall du ha 3 routrar? Det känns som om det kommer att ställa till det.

Permalänk
Medlem

Uppskattar inputen även om jag inte har så stor koll på vad ni pratar om 😂

Vi har köpt en QNAP TS 873 med 8 4TB diskar så får hoppas detta friar upp flaskhalsen lite på de andra 2 NASarna vi har.

Jobbar på en båt därav flera olika routrar som ligger på varsitt däck.

Gällande set up för den nya NASen så hur ska man tänka. Vi har just nu ca 8 TB media, så vi tänkte splitta den nya NASen så man dubblerar median och har lite extra utrymme. El har ni några råd hur vi ska ställa in den för att flest antal användare ska kunna streama film så bra som möjligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surfar gör jag helst i havet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BboatB:

Uppskattar inputen även om jag inte har så stor koll på vad ni pratar om 😂

Och vi vet knappt vad du pratar om

Men det låter som att användningsområdet är att personalen ska kunna glo på film mellan arbetspassen?

Rätt eller fel? Tänker ni göra något mer?

Permalänk
Medlem

OK, jag tror jag förstår.
När du skriver routrar menar du wifi-accesspunkter.
NASen har i första hand filmer.
NASen används för privat bruk och inget som inte kan förloras ligger där.
Ni har tre däck med en accesspunkt på varje.

Några frågor;
Rätt uppfattat?
Har "routrarna" nätverkskabel till en central switch?
Hur många portar har switchen?
Kan prestandaproblemet ligga i wifi snarare än själva NASen?

Som jag anser att bör se ut;
En wifi-accesspunkt per däck (kan vara konsumentrouter konfigurerad som accesspunkt) helst feta accesspunkter som klarar många användare och sk mesh nätverk med nätverkskabel som "backbone". Exempelvis ett urval av ASUS konsumentroutrar, helst de lite dyrare då det är lättare att få bra hastighet och bara ett enda wifinät oavsett däck och frekvens.

Dessa kopplade till en switch med för lösningen minst 8 portar. En till varje accesspunkt, fyra till NAS och en till internet/router.

NAS vid central switch ansluten med alla fyra nätverksportar i sk aggregate link, dvs NASen får 4GBit/s till övriga nätverket.

NAS
Synology DiskStation DS1819+

Minneskretsar
2x 16 GB Synology branded (D4ECSO-2400-16G)

NVMe/M.2 Adapter
Synology M2D18

NVMe SSD
Samsung 970 Pro 512GB

Diskar
8x Toshiba N300 HDWN180EZST 128MB 8TB (Eller liknande)

Minnena fanns inte som produkt på prisjakt, bara specialpriser eller vad det nu heter.

Lista prisjakt
https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=3877047&view=l

Dvs runt 1500:- per skalle nätverk ej inräknat. Det bör dock vara tillräcklig prestanda för att i princip samtliga skall kunna se film samtidigt vid en bitrate på upp till 20 Mbit/s

Då kan ni ju dessutom använda plex som mediaserver, mycket trevligt, den kommer inte orka transcoda mer än ett fåtal strömmar men sk direct play/stream skall inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

Som sagt så har vi redan köpt följande:

Qnap ts 873 och 8 st 4 tb diskar.

Behöver vi köpa till typ ram minne till denna?

Vi ska då alltså sätta in så många lan kablar i switchen som möjligt, dvs 4a för att få ut mest hastighet.

Alla routrar har lan kabel till

Jag la upp nasen nu som en JBOD och raid 5? Är detta en rimlig set up?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surfar gör jag helst i havet!

Permalänk
Medlem

Eftersom du verka ha mycket data - minst RAID5-nivå på allt.

Varför, ja det märker du när du skall återladda alla filer den dagen en disk i JBOD ger upp - det var så jag gav upp JBOD-konceptet... RAID5 är inte perfekt men du slipper i alla fall de flesta situationer när någon disk bråkar att du måste ladda tillbaka allt igen från dina arkiv/backup

Permalänk
Medlem

Ok men då håller det så här.

Nu till nästa problem som förhoppningsvis är det sista...

I nätverket ligger redan 2 andra NASar, jag vill få över 8 TB data från en Nas till den nya, men det går sjukt segt. Troligen för att allt går över min dator via wifi och tillbaka igen.

Går det på något sätt genom QNAP Nasen hitta den andra basen och föra över allt men inte via min dator så allt går via LAN?

Visa signatur

Surfar gör jag helst i havet!

Permalänk
Medlem

Om du kör via wlan får du nästa skylla dig själv... du har säker minst 3 ggr högre hastighet med en 1GBe-nätverkskabel - dock är 8TB fortfarande mycket data att överföra och att du måste spendera något dygn eller tom. 2 dygn är inget att bli förvånad över...

'rsync' brukar vara medicinen när man skall synka mellan tex NAS:ar - eftersom det i botten snurrar en linux så har du nästan till 100% garanterat rsync i dina NAS:ar nästa oavsett modell/tillverkare - dock brukar dessa vara dolda i GUI med typ olika backup-funktioner - men i slutändan är det rsync som gör jobbet ändå...

vill man ha full koll på detta så kör man i terminal (SSH in på Nasen, du kanske måste slå på den servicen i Nasens GUI först.) och att läsa på hur rsync fungerar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BboatB:

Som sagt så har vi redan köpt följande:

Qnap ts 873 och 8 st 4 tb diskar.

Behöver vi köpa till typ ram minne till denna?

Vi ska då alltså sätta in så många lan kablar i switchen som möjligt, dvs 4a för att få ut mest hastighet.

Alla routrar har lan kabel till

Jag la upp nasen nu som en JBOD och raid 5? Är detta en rimlig set up?

Skickades från m.sweclockers.com

Denna nas verkar minst lika bra som den jag föreslog.

1. Inga JBODs, ren RAID 5
2. Använd en streamingtjänst i NASen, låt inte folk koppla upp sig mha Windows (Dvs DJ2 Live eller Plex), detta kommer göra under för nätverket.
3. Använd alla fyra nätverksuttagen och konfigurera Link aggregation i NASen
4. Börja med två 16GB stickor, behåll inte de två 2GB stickor som sitter i utan ersätt dessa.
5. Skaffa en SSD för cache (250-500 GB Samsung 970 Pro) (detta snabbar upp scrubbing/spolning rejält)
6. När du väl startat en film, om det verkar segt fortfarande så köp två 16GB minnen till. Själva starten av filmen förbättras dock inte då den inte vet förrän du startat filmen vad den ska cacha.

Med allt ovan så återstår bara att se över det trådlösa nätverket, kan vara så att ni behöver WiFi 6 för att klara så många användare som streamar.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du fler än fyra accesspunkter så skulle jag rekommendera dig att skaffa en switch som klarar port-trunkering som du kopplar in NAS'en till med fyra kablar. NAS'en får ett IPnr och switchen kommer att lastbalansera uppkopplingarna över de fyra kablarna. Koppla du dina accesspunkter till switchen.

Det man kan tänka på är att ingen accesspunkt kommer att kunna förbruka mer än 1Gbit/s. Ditt problem kan ju också vara att ditt nät är obalanserat.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@BboatB:
Jag skulle nog vilja påstå att det är flaskhalsar överallt i nätet förutom just NASarna. En liten skiss på hur det ser ut hade inte gjort något. Och sen använd kabel om det är permanent. Med fiber mellan uplinks ev TP om inte budget finns. Om du har lust att göra en skiss, funkar med papper å penna, så skriv gärna upp vad för prylar ni har. Och vad du vill åstakomma samt vad används NASarna till? Varför 3 st med uppdelad data? Replicera mellan dem istället? Så får ni dessutom redundans/backup.

Edit:
Varför kör du JBOD och raid på den? Varför inte bara raid?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

4 st Wifi asus 2400 4x4 dual band gigabit router, Netgear peosafe 16 port gigabit switch. Kablar mellan nasar,routrar och till ett par tv.

Ska installera plex när jag överfört datan.
Men är plex bättre att använda än att man ex streamar via vlc el ex laddar ner direkt till datorn?

Jag ligger nu på ca 40mbit/s är detta rimliga siffror för stt föra över mellan nasarna, lan kabel in i min mac?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surfar gör jag helst i havet!

Permalänk
Medlem

Jag körde jbod och raid 5 för att raid 10 och tjock? Lagring gav mig 2,8 tb 😂 så detta va andra försöket och verkade rimligt enligt wikipedia haha

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surfar gör jag helst i havet!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BboatB:

4 st Wifi asus 2400 4x4 dual band gigabit router, Netgear peosafe 16 port gigabit switch. Kablar mellan nasar,routrar och till ett par tv.

Ska installera plex när jag överfört datan.
Men är plex bättre att använda än att man ex streamar via vlc el ex laddar ner direkt till datorn?

Jag ligger nu på ca 40mbit/s är detta rimliga siffror för stt föra över mellan nasarna, lan kabel in i min mac?

Skickades från m.sweclockers.com

Netgear Prosafe 16 portar är inte tillräckligt med information för att bedöma om den fixar port trunkering. Vad är modellnr'et?
Det är ingen mening att bara koppla fyra sladdar mellan switch och NAS utan att använda port-trunkering. Då behöver du någon annan lastbalanserare framför som fördelar trafiken på den fyra IP'nr som NAS'en får. Trunkerar du portarna kommer NAS'en att bara ha ett IPnr som alla ansluter till.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BboatB:

Ska installera plex när jag överfört datan.
Men är plex bättre att använda än att man ex streamar via vlc el ex laddar ner direkt till datorn?
Skickades från m.sweclockers.com

Absolut

Permalänk
Medlem

Switchen är en JGS516.

Enligt Qnaps hemsida ska den behöva stödja 802.3ad men det hittar jag inte i specen? Går det jobbar runt detta med att ex dra fysisk kabel till varje router direkt från NASen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surfar gör jag helst i havet!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av BboatB:

Switchen är en JGS516.

Enligt Qnaps hemsida ska den behöva stödja 802.3ad men det hittar jag inte i specen? Går det jobbar runt detta med att ex dra fysisk kabel till varje router direkt från NASen?

Skickades från m.sweclockers.com

Switchen stöder inte Link Aggregation.
Jag skulle inte koppla varje router till NASen.

Prisjakt har filter för 802.3ad (dock måste man dubbelkolla då deras information inte alltid är korrekt)

Lista på 16 portars med 802.3ad
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s404239057&o=produ...

Personligen hade jag valt denna
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4704210

Dock bör en Gbit kabel räcka om alla använder streamingtjänst istället för Windows pissdåliga Samba.

Permalänk
Medlem

Okej tackar för info! 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surfar gör jag helst i havet!