Vilka lurar har du lagt mest pengar på och känt dig nöjd med?

Permalänk
Avstängd

Vilka lurar har du lagt mest pengar på och känt dig nöjd med?

Har gått igenom många lurar, Dom flesta mellan 2-4k
Men dom som jag fastade för iaf till PC blev Beyerdynamics.
Till portabelt lyssnande blev favoriterna Sony MDR-1000X efter att jag lämnade tillbaka Bose QuietComfort 35.

Men nu är jag sugen på något high end igen, Fick hem mina Beyerdynamics dt 1990 pro som hade skada på sladden så han aldrig lyssna på dom ordentligt, Men dom imponerande.

Nu vet jag inte om jag ska ta dom igen, Eller kanske prova något nytt, Enda jag är sugen på Isåfall att prova skulle vara MASSDROP X FOSTEX TR-X00, Men vågar inte beställa innan jag fått provcykla @ggalaxyy s tillsammans med en riktig Dac.

så nu undrar jag vad ni har att rekommendera i prisklass 3-5k som skulle lämpa sig för långa spel seesioner utan att öronen trillar av, Samtidigt som basen ska vara snärtig och aktiv utan att det tar över hela ljudbilden.

Tack på förhand.

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Rekordmedlem

Mina AKG K 1000, det följde med en integrerad förstärkare från Rotel när jag köpte dem, sålde förstärkaren och lurarna blev i princip gratis. Listpris på lurarna var väl kring 10 000 när de kom för ca 20 år sedan.
Detta var svaret på din första fråga för de går ju knappt att få tag på ett par K 1000 idag
De lurar jag mest av allt ångrar att jag inte köpt var Sennheiser Orpheus för de hade varit en enormt bra investering som man dessutom kunnat använda så med facit i hand var det dumt att inte slå till när de lanserades.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Sony XB500. Brutalt bra basshesdnlurar för priset med lite simpel eq.
Exet lånade dock dem, tappade bort dem & nu säljs de inte längre. :'(

Permalänk
Medlem

Mina airpods

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Dom jag har idag, Sennheiser GSP 600 med deras egen DAC, GSX 1000, riktigt bra ljud för en OK peng

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Sennheiser HD 599
Köpte även en förstärkare och har aldrig varit nöjdare med ett par hörlurar.

Permalänk

Får väl slå ett slag för de du hade beställt då, beyer 1990 pro. Köpte dem själv för ett år sedan snart och är enormt nöjd. Stor ljudbild som funkar prima i spel med alla "märkliga" ljud osv, relativt bekväma(jag har dock lite problem under 6+ timmar sessions med tyngden, som gör att det värker lite på toppen av skallen där lurarna ligger emot )

Men overall väldigt nöjd, uppgraderade från ett vanligt gaming headset i 1000kr klassen, och det är natt och dag.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Audio Technica ATH-M50 (första revisionen). Sett till priset jag betalade är jag nöjd. Fördelar är detalj både i mellanregister och diskant och basen är good enough för pop/rock. Platt ljud. Inget stort ljud för skönlyssnande vilket passar mitt användningsområde. Det man gjort avkall på är ergonomin. De sitter ordentligt men blir obekväma efter en stund. Jag valde "skruvad/twistad" sladd vilket jag med facit i hand kan säga var ett stort misstag. Sladden fastnar i armstöd, bänkskiva på skrivbord mm. En annan fördel är att de är så pass lättdrivna att det inte behövs någon hörlursförstärkare.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Mina HD600 by far. Haft många lurar i olika prisklasser men 600:an (med brainwavz earpads och lite EQ) lämnar jag aldrig ifrån mig!

Kört Brainvawz earpads till mina HD600 och Beyerdynamic DT990, rekommenderar dem starkt (speciellt för oss med glasögon). Oerhört bekväma och enligt mig ger ett bra lyft till HD600's ljudbild.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flygman:

Mina HD600 by far. Haft många lurar i olika prisklasser men 600:an (med lite EQ) lämnar jag aldrig ifrån mig!

Du är inte ensam, Aldrig läst så mycket postivt om ett par hörlurar som jag har gjort angånde HD600, Vad är dom nu ? typ 18 år och fortfarande med i matchen!

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Mina AKG K 1000, det följde med en integrerad förstärkare från Rotel när jag köpte dem, sålde förstärkaren och lurarna blev i princip gratis. Listpris på lurarna var väl kring 10 000 när de kom för ca 20 år sedan.
Detta var svaret på din första fråga för de går ju knappt att få tag på ett par K 1000 idag
De lurar jag mest av allt ångrar att jag inte köpt var Sennheiser Orpheus för de hade varit en enormt bra investering som man dessutom kunnat använda så med facit i hand var det dumt att inte slå till när de lanserades.

Kostar inte dom typ en halv mille me? Shit!

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem

Jecklin Float "Model One" inköpta i Zürich på 70-talet

Visa signatur

CPU:Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB Moderkort:MSI Z270 GAMING PRO CARBON GPU:MSI Radeon RX 480 8GB Gaming X Minne: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3000MHz Hdd: WD Black 2TB 7200rpm 64MB Chassi:Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Svart OS:Windows 10 PRO Monitor:AOC G2770PF 27" PSU:Corsair RM750x 750W Mus:Corsair Gaming Scimitar PRO RGB Svart Keyboard:Corsair Gaming K95 RGB Platinum MX Speed DVD/Blu-ray:ASUS Intern BW-16D1HT Headset:Creative Fatal1ty Gaming SSD:Samsung 960 PRO 512GB

Permalänk
Medlem

Går då inte att få bättre för mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av visenstam:

Kostar inte dom typ en halv mille me? Shit!

Var en på head-fi som köpte alla han kom åt. Satt med ett tiotal. Han är rik nu alltså

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Audio Technica ATH-M50 (första revisionen). Sett till priset jag betalade är jag nöjd. Fördelar är detalj både i mellanregister och diskant och basen är good enough för pop/rock. Platt ljud. Inget stort ljud för skönlyssnande vilket passar mitt användningsområde. Det man gjort avkall på är ergonomin. De sitter ordentligt men blir obekväma efter en stund. Jag valde "skruvad/twistad" sladd vilket jag med facit i hand kan säga var ett stort misstag. Sladden fastnar i armstöd, bänkskiva på skrivbord mm. En annan fördel är att de är så pass lättdrivna att det inte behövs någon hörlursförstärkare.

Är nog ganska exakt samma hörlurar som jag själv varit mest nöjd med.

Har haft mina i... 5 år tror jag? Kan vara mer.
Har använts till och från jobbet, så väl använda.
Lädret har börjat lossna på vissa områden, men lurarna håller än idag.

Väldigt bra bang for the buck med andra ord

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av visenstam:

Kostar inte dom typ en halv mille me? Shit!

Orpheus 2 som finns nu ligger däromkring men 1an låg under 100 000 kr i listpris när den kom och jag kunde ha fått dem billigare än så och med tanke på deras begpris idag och att de fortfarande står sig bra ljudmässigt så ångrar jag mig att jag inte skaffade ett par när de erbjöds, de hade varit en bra investering bara sett till värdeökningen, här begär de tex 370 000 kr för 1 an
https://www.ebay.com/p/Sennheiser-HE-90-Headband-Headphones-B...
men runt 250 000 är väl mer normalt pris om de är använda.
Hade jag köpt dem kring 50 000 nya så hade det varit en enormt bra investering och de låter ju dessutom fantastisk bra.

Det är en del saker i min hifihistoria som jag ångrar och att inte ha köpt dem är en av de sakerna men hade jag köpt dem så hade det nog varit det jag varit absolut mest nöjd med både prestandamässigt och med tanke på värdeökningen men jag var dumsnål just då.
Nu har jag bara ett par AKG K 1000 och de behöver kompletteras med ett par subbasar för att systemet ska spela bas lika bra men det har andra fördelar typ den fysiska känslan av djupbasen som en lur inte alls kan ge på egen hand.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Inte för att jag vet om min erfarenhet kommer hjälpa så mycket i den budgeten du har, inte minst då jag knappt skulle kunna kalla mig själv för en audiofil på långa vägar. Detta blir mest ett svar till titeln i stort sett

Den setup som jag har kört i snart två år har bestått av ett par Sennheiser HD558 (plockat bort dämpningen/ljudreflektorerna för en aningen större ljudbild) + en Schiit Fulla 2 (USB-DAC/Amp, kör Equalizer APO med presets från denna Reddit-tråd) och personligen så har jag tyckt att ljudet har varit ganska skapligt hittills. Allt som allt så har det hållit sig under 2500 kr.

Det jag hade innan jag bytte var ett par Sennheiser GAME Zero + en Xonar DX (PCI-e DAC, med UNi Xonar Drivers). Det som fick mig att byta var nämligen att ljudkortet började balla ur totalt. Ena stunden så funkade det prima när man t.ex lyssnade på musik, pausar för att gå iväg en stund och kommer tillbaka för att sedan få en äcklig jävla 1000 dB brusexplosion i öronen när jag startar musiken igen, där lurarna genast kastas ner på golvet för att sedan försöka återhämta sig från "nära döden-upplevelsen". Det vill säga både jag själv och mina stackars lurar 😂. Hade väl egentligen ingen riktig anledning att byta hörlurar efteråt då de fortfarande fungerade, men jag föredrar öppna lurar numera för ljudbilden osv, då GAME Zero är slutna och HD558 är öppna.

Hade varit intressant att få prova på ett par magnetostatiska lurar någon gång i livet, man har väl sneglat på ett par MASSDROP X HIFIMAN HE4XX i ett bra tag, men tyvärr så verkar folk ha lite blandade känslor kring byggkvalitén bland annat vilket dämpar köpsuget något. Ingen billig teknik tydligen 😅

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk

Köpte ett par Hd800 för ett par år sedan, tyckte de var väldigt bra men kom över ett bra Audeze LCD2 Classic begagnade för ca 1.5 år som jag gillar mycket mer. Har inte rört mina HD800 sen dess (de ligger i en låda, lite tråkigt kanske....), gillar ljudet bättre i Audeze lurarna och de funkar för fler typer av musik. Bra köp helt enkelt!

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

Sennheiser hd650 är amazing, har som längst haft på mig mina i kring 36h sessioner utan problem. Ligger iofs under din budet men de borde fan kosta mer, så bra är de imo.

Förstärkare är dock ett måste, har provat utan med olika källor och det känns bara fel.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Sennheiser 650 har jag kört med sen några år tillbaka och tycker att dom är riktigt bra.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

NAD Viso HP50, skönt ljud och praktiska kablar att byta mellan.

Permalänk

Har skaffat mig billigt Fidelio x2 men vet inte, de låter bra men tycker att kuddarna blev lite för varma, funderar nänstan på att pröva HD 600 eller 650.

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen ett par Klipsch HP-3. Listpris ca 14.000. Extremt nöjd, låter riktigt bra! Basen påminner om det du efterfrågar, den går djupt ner och fyller ut där den ska men tar inte över.

Permalänk
Medlem

Mina Sennheiser HD650 har varit värda varje krona jag la ned. Bekväma och suveränt ljud.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO